Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinevere

Guinevere

06-01-2009 om 19:19

Zo af en toe buikpijn, wat moet ik daar mee?

Onze 6-jarige zoon klaagt de afgelopen 2 weken (on)regelmatig over pijn in zijn buik. De ene keer is het een beetje en de andere keer heviger. Soms blijkt ie te moeten poepen en soms niet. En op allerlei verschillende momenten. Kortom, er valt geen peil op te trekken, en een aansteller is ie ook al niet, dus als ie klaagt is het ook echt zo.
Wat moet ik hier nu mee? De ene dag is ie dus kiplekker en de volgende dag heeft hij bij vlagen buikpijn. Ik zie me al bij de arts komen: Pipo hier heeft soms buikpijn, maar meestal niet, en nu natuurlijk ook niet....
Bij de weg, hij gaat graag naar school, wordt niet gepest, dus daar zit het 'm m.i. niet in.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heej

Hier een een zoontje van 4 die ook bij vlagen klaagt over buikpijn! Soms inderdaad zit de poep dwars, maar soms ook helemaal niet. Ik heb wel de indruk dat hij zich dan niet echt lekker voelt, maar dat het niet perse buikpijn hoeft te zijn, maar hij kan het m.i. niet echt goed omschrijven en maakt er dan maar buikpijn van. Beetje warrig geschreven, maar je snapt het vast wel
Zoonlief gebruikt trouwens wel Movicolon tegen de obstipatie, ik heb het eigenlijk tot nu toe gedacht dat het door dat poedertje kwam. Maar ik blijf vol interesse meelezen, je weet maar nooit!

Kan

Kan het niet gewoon iets van gevoelige darmen zijn ofzo? Je zou nog kunnen kijken of het samenhangt met het eten van bepaalde voedingsmiddelen, maar misschien is dat niet eens zo. Maar volgens mij hebben bosjes mensen regelmatig last van buikpijn, zonder dat er iets ernstigs aan de hand is, al is het wel vervelend. Mijn broer had het vroeger ook, herinner ik me. De huisarts zal er ook niet echt van opkijken, en het kan toch geen kwaad om voor de zekerheid eens een afspraak te maken?

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

06-01-2009 om 19:32

Hij eet goed

Hij eet verder keurig trouwens, genoeg groente en vezels. Hij zit altijd wel behoorlijk lang op de plee...heeft er wel wat moeite mee om de "vaart" erin te houden dus zou het dan idd obstipatie kunnen zijn?
Ik kan me van mezelf vroeger trouwens ook nog herinneren dat ik af en toe onverklaarbare krampen had, dat was ook "zomaar"...

Guinevere

Guinevere

06-01-2009 om 21:36

Obstipatie

Nou, vanwege de term obstipatie die hier viel, ben ik er net even naast gaan staan toen hij nodig moest. Mensen die niet van vieze praat houden kunnen nu afhaken -.-.-.-.-
< start vieze praat>
Hij zei uit zichzelf dat hij vaak "strakke poep" heeft. En inderdaad, eentje was er van het formaat van een frikandel en zó keihard dat ik 'm niet doorgespoeld kreeg. Het leek wel een knuppel. Als dat ook zo in de darmen zit, kan ik me voorstellen dat hij daar last van heeft. < einde vieze praat>
Wat kan ik nog zelf doen buiten: veel laten bewegen, veel water drinken, scheuten olijfolie etc. door het eten doen en genoeg vezels geven?

(Janneke)

(Janneke)

06-01-2009 om 22:16

Peperkoek

Peperkoek (en dan het liefste die van de bakker) doet hier wonderen.....

Verder veel bewegen, veel water en veel (groene)groente en fruit eten (vezels dus)

Succes!

jan

jan

06-01-2009 om 22:39

Kleurstof

Mijn dochter kreeg vanaf 5 jaar buikpijn. Ik dacht dat't van zwemles kwam, de zenuwen of wat dan ook, dus heb heel wat buikpijntjes wegewaaid. Maar ik vond haar ook moe. Ze werd eigenlijk steeds vermoeider. En altijd maar klagen over die buipijn. Ze werd 6. Door uiteindelijk heel erg te letten op wat ze at, ben ik, al strepend op ingredienten van producten, erachter gekomen dat ze buikpijn kreeg van vla en yogidrink (rood/roze). Beiden hebben een type kleurstof (rood en geel) die ze niet kan verdragen. Andere gele en/of rode kleurstoffen (b.v. in een snoepbanaantje) gaan weer wel. Vanaf het moment dat ze geen vla en rode yogidrink at/dronk, was alle buikpijn weg.
Het kan dus toch echt iets zijn...

Groet Jan

reina

reina

07-01-2009 om 07:00

Of gewoon

Misschien last van een virus wat heerst, maar niet zo dat hij er ziek van is? Ik hoor erg veel mensen (groot en klein) klagen over buikkrampen, al sinds begin december. Sommigen worden echt ziek, anderen hebben zo nu en dan ( f soms een paar dagen achter elkaar) last van buikpijn of krampen.

Bastet

Bastet

07-01-2009 om 07:29

Melk?

Drinkt je zoon veel melk??Bij mijn zoon was dat de boosdoener,zonder melk voelt hij zich veel beter,en geen obstipatie meer.
Groetjes,Bastet

Lou

Lou

07-01-2009 om 10:18

Hier ging het vanzelf over

Mijn dochter heeft dezelfde symptomen gehad, ik denk wel drie jaar lang. Af en toe zo'n buikpijn dat ze moest gaan liggen, en dan ineens was het over. Ik ben er al met al drie keer mee naar de huisarts geweest. Die overigens helemaal niet raar opkeek van zo'n vage klacht. Hij voelde telkens even of alles "goed zacht" voelde aan de buik en stelde een paar vragen en dan gingen we weer naar huis met de mededeling dat heel veel kinderen van die leeftijd (mijn dochter is nu 7) af en toe buikpijn hebben. Het kan van alles komen, zoals poepen, spanningen, kleurstoffen, voeding, maar het is nauwelijks te achterhalen wat het precies is. Enfin, het ging vanzelf over geloof ik. Ik heb haar in elk geval nu al in geen maanden meer over buikpijn gehoord.

Ik zou toch even langs de huisarts gaan, waarom niet? Je slaat echt geen raar figuur daar hoor.

groet,

Lou

bertje1

bertje1

07-01-2009 om 10:29

Vvv

vezels (volkorenbrood, fruit, aardappelen)
vocht
vet
die zijn belangrijk.
verder: goed ontbijt
op tijd naar de wc (niet ophouden)
bewegen (buikspieren?)

en natuurlijk: soms zit er gewoon lucht dwars, dat kan ook zeer doen. En kinderen hebben ook vaak buikpijn als ze zich niet lekker voelen.
succes

Guinevere

Guinevere

07-01-2009 om 12:24

Tnx

De VVV deden we dus al, en hij beweegt de hele dag door (gaat stuiterend door het leven). Ophouden doet hij volgens mij ook niet, hij drinkt tussen de 300 en 400 ml zuivel per dag, dus dat is ook niet heel veel. Voor de rest drinkt hij nogal wat cola en Spa appel, maar dat zou het juist op gang moeten brengen lijkt me. Die koek kan ik wel eens proberen, elke dag een plakje ontbijtkoek meegeven naar school in plaats van een Samson-koekje. Dan gaat ie natuurlijk wel protesteren maar da's dan jammer voor hem. En nog een scheut extra olijfolie over zijn eten 's avonds.
Als het dan nog niet overgaat, zou ik inderdaad wel eens met hem naar de huisarts kunnen gaan. Kunnen we gelijk zijn oren weer eens laten bekijken, zo te merken zitten die ook weer vol met iets...
Tnx allen!

Bastet

Bastet

07-01-2009 om 18:42

Guinevere

Voor een ventje van zes kan 300-400 ml zuivel genoeg zijn voor flinke obstipatie!
Groetjes,Bastet

Wendy2

Wendy2

07-01-2009 om 19:06

Appel...

Mijn broertje had vroeger regelmatig buikpijn totdat hij geen appelsap etc. meer kreeg. Verklaring die de arts gaf was dat appel nog wel eens voor een gistingsproces wil zorgen waardoor er gasbellen ontstaan die buikpijn geven. Ook bij de dochter van een vriendin was dit de oplossing (zij at regelmatig appels). Misschien een idee om de Spa appel een weekje te laten staan?

Groetjes,

Wendy

Obstipatie door zuivel?

Bastet, kun je inderdaad obstipatie door zuivel krijgen? Mijn zoontje heeft ook last van obstipatie, bij huisarts geweest en laxeerpoedertje (movicolon) voorgeschreven gekregen. Zij heeft het niet over zuivel gehad. Zoontje drinkt smorgens nog een fles warme melk van zo'n 250cc en verder nog zo'n 150 cc optimel bij het eten. Dit zou "het" probleem kunnen zijn?

bertje1

bertje1

07-01-2009 om 21:24

Nee, geen obstipatie door zuivel

je krijgt geen obstipatie door zuivel. wat een onzin.

die appelsap en buikpijn, dat kan wel, neem inderdaad niet te veel vruchtensappen. Ik zou trouwens cola zowiezo zo veel mogelijk vermijden. lijkt met niet zo gezond.

Guinevere

Guinevere

07-01-2009 om 22:24

300-400 ml is toch niet veel?

Ik dacht eigenlijk dat 300-400 ml zuivel niet veel was? Dat is een beker bij het ontbijt een een bij de lunch! 's Avonds eet hij altijd waterijs dus dit is echt alles.
Spa Appel heeft volgens mij vooral een plaatje van een appel erop staan, daar zit bijna geen appel in lijkt me. En zijn glas cola ga ik hem zeker niet afnemen.
Vanavond hebben we er linzensoep in gestopt met een flinke scheut olijfolie, en stokbrood met kruidenboter, kijken of het morgen beter gaat!

Rembrand

Rembrand

07-01-2009 om 23:21

Bertje.

Teveel zuivel kan wel degelijk obstipatie geven.
Een allergie voor koemelk kan dit ook veroorzaken. ( of juist hele dunne poep ).
M.

Bastet

Bastet

08-01-2009 om 12:14

Bertje

Ohnee,zeker geen onzin,hoor,mijn oudste zoon ontwikkelt wel degelijk obstipatie door melk.Hij verdraagt wel kaas,en soms wat yoghurt,maar melk gaat gewoon fout.
Dat kun je onzin vinden,maar het is gewoon een feit.
Groetjes,Bastet

Guinevere

Guinevere

09-01-2009 om 12:15

Fors aan de olijfolie gezet

Sinds 2 dagen heb ik zoonlief fors aan de olijfolie gezet. Elke avond gooi ik een flinke lading door het avondeten. Het is trouwens ook nog lekker. Ik geef 'm íetsje minder melk, zodat ie niet boven de 300 ml komt.
In elk geval klaagt hij nu niet meer over buikpijn, dus dat is positief. Nu nog kijken of dit toeval is of dat het effect langer aanhoudt. De ontbijtkoek was ik vergeten te kopen, daar start ik volgende week dan wel mee.
Wederom tnx!

Tirza G.

Tirza G.

09-01-2009 om 15:10

Lactulose

Vrij verkrijgbaar bij de apotheek doet ook wonderen.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.