Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lynna

Lynna

06-03-2012 om 17:29

Zo moe en volgens mij niks aan de hand

Al maanden lang ben ik steeds maar moe. Nu heb ik het ook wel redelijk druk, ik werk praktisch fulltime, heb 2 pubers, ben regelmatig een week bij mijn vriend, heb een latrelatie, vriendinnen. Ik probeer 2x per week te sporten, loop elke dag met de honden.

Mijn vriend is verbaasd dat ik alsmaar moe ben en vaak voor een heleboel dingen geen fut heb. Nu heeft hij een heel ander soort leven en daardoor heel veel meer tijd dan ik.

Ik heb het idee dat ik gezond ben. Het is toch niet gek dat ik moe ben? Dat ik 's avonds als een blok in slaap val (en helaas wel erg druk droom waardoor ik niet altijd uitgerust wakker word).

Ik zit er toch maar over te denken om eens langs de huisarts te gaan, maar ik vind het wel een vage klacht. Ik ben moe want ik heb het eigenlijk te druk. Logisch toch? Daar hoef je toch niet voor naar de dokter? Ik weet hoe het komt en ik ben de eerste 2 jaar eigenlijk niet in staat om dat te veranderen, tenzij ik mijn relatie verbreek. En dat wil ik niet.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

06-03-2012 om 19:29

Sporten

Ik zou stoppen met dat sporten, kost alleen maar vrije tijd En eigenlijk is dat geen grapje: ik werk ook fulltime en ik wil gewoon geen verplichtingen in de avond. Ik moet er niet aan denken dat ik 2 avonden per week verplichtingen zou hebben.

De afgelopen 4 weken heb ik elke (!) avond wel verplichtingen gehad. Ik was kapot, ondanks het feit dat ik goed sliep.

Slecht slapen is overigens erg verraderlijk. Als je elke nacht een goede, aaneengesloten, nachtrust hebt, scheelt dat enorm.

Tihama

Lynna

Lynna

06-03-2012 om 20:57

Sporten

Ik heb het sporten juist weer opgepakt in de hoop een betere conditie en daardoor meer energie te krijgen. Ik maak het mezelf overigens zo makkelijk mogelijk, ik doe virtual spinning en dat doe ik een keer per week na mijn werk, dus ik hoef niet meer de deur uit. En de andere keer doe ik het op zaterdag- of zondagmiddag.

Het drukke dromen nekt me inderdaad. Ik kom niet tot rust.

Geheel eens met tihama

Ik ben het geheel eens met Tihama en vind het leuk eens te lezen van iemand die geen twee avonden per week vast wil zitten. Als ik lees wat andere mensen soms aan sociale activiteiten en andere bezigheden buitenshuis hebben word ik er plaatsvervangend moe van.

Wat is virtual spinning trouwens, denk je dan alleen maar dat je fietst? Dan zou het toch een sport voor mij zijn

Lichaamsbeweging is goed voor een mens, maar tenzij je dat sporten echt om zichzelf heel leuk vind zou ik het geloof ik ook geheel of anders gedeeltelijk dumpen. En dan iedere dag een kwartiertje langer stevig doorstappen met de honden. Je speelt niet alleen de tijd vrij die je niet sport (als je langer met de honden loopt hou je per saldo geen tijd over) maar vooral maak je energie vrij omdat je een verplichting minder hebt, en dat scheelt dan ook weer schuldgevoel als je die zelfopgelegde verplichting niet nakomt ("ik probeer 2 x in de week te sporten")

Vriend kan niet wat vaker naar jou toekomen? Ben je op eigen terrein, kan ook weer energie schelen.

En ik neem aan dat je niet je huis deelt met de vader van genoemde pubers. Zijn die pubers ook wel eens van de vloer?

O, en wat je niet noemt, maar wat ik me afvraag: kook jij elke dag een Verantwoorde Maaltijd? Zo ja, dan valt ook tijd en rust te winnen door voorraden aan te leggen (vriezer) en met regelmaat af te halen of iets onverantwoords op tafel te zetten. En die pubers te laten koken natuurlijk

Sterkte ermee.

Temet

Ely

Ely

06-03-2012 om 22:27

Wel blijven sporten

In een actief lichaam komt de geest tot rust
Daarnaast iets anders erbij om je geest tot rust te brengen, zoals:
-mediteren
-de dag van je afschrijven
-sauna na het sporten
-een ochtend (of middag) per week frutten: in de tuin, taart bakken, boek lezen, in huis rommelen, puzzelen of naar het plafond staren, wat jij wilt.
-kijk eens of je opknapt van een zonnebank, ik weet dat het niet meer populair is maar in deze grijze dagen...
Zoiets?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tihama

Tihama

07-03-2012 om 09:52

Wandelen

Maar Ely: Lynna heeft al honden. Dat is meer dan genoeg gesport.

En over dat gezonde geest in een gezond lichaam verhaal: daar heeft Midas Dekkers al een geweldig boek over geschreven:'Lichamelijke Oefening'. Sporten is flauwekul. En Temet zei het heel erg goed: Lynna schreef 'ik probeer'. Dat zegt inderdaad alles. Het is een verplichting. En alles wat een verplichting is moet je zoveel mogelijk schrappen.

Lynna: je leven is gewooon vol. Dat is gewoon een feit. Het zou me niet eens verbazen als je dromerige nachten juist veroorzaakt worden door al die drukte. Al die dingen die moeten.

Ik zou een lijstje maken van alles wat je nu doet. En dan kijken hoe je elke activiteit kunt elimineren, vereenvoudigen of uitbesteden. Je moet gewoon genoeg écht vrije tijd voor je zelf gaan maken. Er zijn twee grote valkuilen: je maakt jezelf wijs dat die klus eigenlijk best leuk is en je denkt dat het niet anders kan.

Bij elke taak zou je jezelf de vraag moeten stellen of het iets is dat je ook zou doen als je superslank was en superrijk. Is het antwoord 'nee' dan is het dus niet iets dat je uit vrije wil doet. Voor de tweede vraag is het handig om te kijken wat er gebeurt als je er mee zou stoppen? Vallen er dan doden of gewonden, ga je failliet? Nee, nou, dan valt er mee te stoppen
Heb je trouwens een hulp voor het huishouden? Of doe je dat er ook nog bij?

Oja: en die vrijvallende tijd kun je dan gebruiken om dingen te doen die je ECHT leuk vindt. Zodra die verplichtingen uit je hoofd zijn, dan hoef je daar 's nachts ook niet over te malen. Dat scheelt ook weer.

Tihama

Ely

Ely

07-03-2012 om 10:21

Sporten vs wandelen en midas d

Om even met de deur in huis te vallen: omdat iemand ergens een boek over heeft geschreven is het nog niet Waar hoor. Midas Dekkers schrijft boeken om centjes mee te verdienen en heeft daarom een boek geschreven over iets wat velen willen lezen, geweldig maar daarmee weerlegt hij echt niet alle studies die bewijzen dat sport goed voor je is.
Als je alleen sport voor de slanke lijn (getuige tihama's statement: zou je het nog steeds doen als je superslank was) dan snap ik dat het corvee is. Maar ts stelt dat ze sport voor de rust in haar hoofd. Dus bij haar is het idee dat sport meer brengt dan een bijdrage aan de slanke lijn blijkbaar wel doorgedrongen. Ik kan me heel goed voorstellen dat een sport waar je niks aan vindt energie vraagt maar dat haal ik niet uit wat ts schrijft. Ik 'probeer' ook drie uur per week te sporten, soms lukt dat niet, zoals nu omdat ik even niet mag sporten. Dan mis ik het zeker wel.
Wandelen is een goede vorm van bewegen en doe ik nu ook dagelijks maar voor mij is het geen vervanging van intensieve sport, helaas. natuurlijk is het beter dan niets maar ik werk me gewoon liever een uurtje in het zweet

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Heeft iemand hier

die aflevering van Horizon gezien afgelopen maandag (dinsdag?) op de BBC over het nut van lichaamsbeweging (ik heb 'm gemist). In de aankondiging in de gids stond dat er bewijs lijkt te zijn dat drie minuten intensief bewegen per week al genoeg zou zijn. Hier geen sportschoolabonnement of andere sportieve verplichtingen, maar aan drie minuten per week wil ik me best commiteren .

Chris

Vic

Vic

07-03-2012 om 10:33

2x30

Ik heb pas kort geleden begrepen dat die 2x30 campagne over bewegen gaat over 2 x 30 minuten per dag (!) Daar kom ik dus niet aan, en mijn huisarts blijft wel altijd hameren over het belang van sporten. Als de dokter het zegt moet je wel, dus nu ga ik een uur per week huppelen in het water. Maar dus alleen vanwege de gezondheid. Als het allemaal niet zou hoeven, zou ik het niet doen.
Ik vraag me serieus af of er ook mensen zijn die sporten leuk vinden, of dat ze het inderdaad doen voor hun figuur en/of gezondheid.

Tihama

Tihama

07-03-2012 om 10:33

Grinnik

Jawel, hoor: als Midas Dekkers het schrijft is het waar. Ik ben het namelijk helemaal met hem eens

Maar jij zegt iets cruciaals: je mist je sporten als je het niet doet. Ik ben voormalig sport-endorfine-verslaafde en net zoals ex-rokers ben ik ook de ergste bekeerling.

Ik ben er van overtuigd dat als je sport nodig hebt voor rust in je hoofd, je iets anders fout doet. De sport vormt niet de oplossing. De sport is dan symptoombestrijding. De kwaal is dat je blijkbaar geen rust in je hoofd hebt. Dus dan moet je niet proberen om met 2 keer per week sporten even verlichting te zoekn, maar dan moet je de bron proberen op te sporen en aan te pakken.

Tihama

Tihama

Tihama

07-03-2012 om 10:40

Ik heb afgelopen week 6 uur per dag gesport. Lekker in het zweet. Ondanks veel eten ben ik dus 2 kg afgevallen.

Skiën is namelijk een ontzettend leuke sport, helaas maar 1 keer per jaar.

Maar sport heeft zo'n magische klank gekregen. Het is absoluut niet salonfähig om te zeggen dat je niet sport. Je 'hoort' het te doen. Dat is goed voor je. Daarom vond ik Midas Dekkers zo geweldig. Hij veegt gewoon de vloer aan met al die crap (die ik notabene zelf jarenlang geloofd heb). Ik sportte ooit 15 uur per week. Toen ik noodgedwongen opeens moest stoppen, vlogen de kilo's eraan. Inmiddels heb ik besloten dat ik alleen nog maar mijn gewicht probeer te beheersen via mijn eetpatroon.

Die discipline voor sporten kan ik en wil ik namelijk niet meer opbrengen. Dat is een verplichting.

De hometrainer staat me nog steeds aan te kijken op de slaapkamer, maar ik voel me geen seconde schuldig dat ik hem daar laat staan.

Heerlijk.

Tihama

Serieus nemen!

landurige vermoeidheid moet je wel serieus nemen hoor. Of je leven is te vol en dan steven je af op een burnout waarna je niet meer kunt kiezen waar je rust wilt creeren omdat je dan alles moet laten vallen.

Of je hebt een medische kwaal. Ga wel naar de huisarts en laat prikken op de geijkte dingen: hb, schildklier etc

Marie

Marie

07-03-2012 om 11:39

B12 tekort?

Hoi,
Laat inderdaad je bloed eens testen op HB, schildklier, suiker EN vitamine B12 want een tekort aan B12 geeft ook vermoeidheidsklachten.
Ander vraagje - snurk je snachts? Want daardoor krijg je niet genoeg zuurstof binnen en rust je niet uit, waardoor je dus ook heel moe wordt.
sterkte

Isabella

Isabella

07-03-2012 om 12:58

Huisarts

Ik zou inderdaad toch even naar de huisarts gaan. Daar komen echt wel meer mensen met vage klachten. Bloed laten onderzoeken op schildklierhormoon, HB, vit b12, Q-koorts, Pfeiffer e.d.
En wist je dit:
http://www.isala.nl/patient/afdelingen/hart-envaatspreekuurvoorvrouwen/Verschilmanvrouw/Pages/Desymptomenzijnandersbijvrouwen.aspx
Succes.

Lynna

Lynna

07-03-2012 om 13:00

Pijnpunten

Ik denk dat het ene probleem is dat ik moe word van iedereen die aandacht van me vraagt. Ik wil zo graag eens een tijdje helemaal niks.....Voorheen was ik nog regelmatig een week alleen als de kinderen bij hun vader waren. Nu gebeurt dat niet meer en wordt alle vrije tijd ook nog opgeslokt door mijn vriend (hoe leuk ook).

Daarnaast is het slapen denk ik toch een punt. Snurken doe ik af en toe, knarsen regelmatig en dromen dus heel intensief. Ik heb het gevoel dat ik zo druk bezig ben 's nachts en daardoor niet uitgerust raak.

Dat sporten ga ik toch voortzetten, ondanks alle goede argumenten hier Ik wil echt iets doen voor mijn figuur en ik merk dat ik me alleen maar vervelender ga voelen als ik niet in mijn kleren pas.

Misschien dan toch maar naar de huisarts voor wat bloedonderzoek?

Tihama

Tihama

07-03-2012 om 13:08

Druk bezig 's nachts

Lynna
"Ik heb het gevoel dat ik zo druk bezig ben 's nachts en daardoor niet uitgerust raak. "

Ik denk dus dat je vooral overdag druk bezig bent en dat je daardoor 's nachts nog steeds doordraaft.

Naar de huisarts gaan is nooit verkeerd, maar je zegt zelf wel heel belangrijke dingen:

"Ik denk dat het ene probleem is dat ik moe word van iedereen die aandacht van me vraagt. Ik wil zo graag eens een tijdje helemaal niks....."

Je weet dus heel goed wat je graag wilt: NIKS. Ik kan me dat gevoel ontzettend goed voorstellen. Je hebt volgens mij nog maar 1 echte uitdaging: hoe krijg je dat voor elkaar? Tijd voor jezelf.

En over die kleren: ik ben ook in een levenslange uitdaging met mijn weegschaal en kledingkast. Volgens mij weet je dat Maar het lukt me nu al jarenlang om dat gewicht onder controle te houden zonder te sporten. Een uur spinnen betekent verbranding van 500 kcal. Dat is 55 gram vet. Doe je dat twee keer per week, dan haal je dus per week ongeveer 1 ons gewichtsverlies. Twee keer per week sporten zet geen zoden aan de dijk qua verhoging van je stofwisseling. Dan zou je het minstens 4 keer per week moeten doen, het liefst zelfs elke dag. Elke dag 500 kcal minder eten is veel gemakkelijker uit te voeren (vind ik).

De vraag is of 1 ons per week de moeite van de investering waard is. Maar als je heel gelukkig wordt van dat spinnen

Tihama

Roosje Katoen

Roosje Katoen

07-03-2012 om 13:37

Ik vind sporten echt leuk

Tenminste, de teamsport die ik doe. Een teamsport is voor mij een leuk spelletje en ik heb er veel sociale contacten. Die twee keer per week krachttraining voor mijn rug vind ik niet leuk. Dat doe ik in mijn middagpauze, 's avonds zou ik dat echt niet meer opbrengen.

Maar Lynna, misschien moet je niet de hele week bij je vriend gaan zitten als je kinderen bij hun vader zijn. Dat lijkt mij persoonlijk niet prettig, je bent toch altijd een beetje op visite zo zonder je eigen spullen. Kunnen jullie daar niet wat ruimte vinden?

Guinevere

Guinevere

07-03-2012 om 13:56

Spanning wegwerken

Ik kreeg ooit een tip van de tandarts tegen tandenknarsen: tandenknarsen komt voort uit spanning in het hoofd. Spierspanning voor het grootste deel. Let er maar eens op hoe gespannen je je kaken kunt houden. Een eenvoudige manier om die spanning direct van de kaken af te krijgen, is die onderkaak eens even flink alle kanten op te laten rollen. Laat die mond maar eens even onelegant wagenwijd open vallen en doe die kaak van links naar rechts. Een paar keer per dag, en zéker voor het slapen gaan.
Over het sporten kan ik me geen mening vormen. Bewegen móet in elk geval. Zelf moet ik verplicht fitness doen vanwege mijn aandoening, wat Midas Dekkers daar ook van vindt. Maar tegenwoordig doe ik dat thuis, met de dynaband.

MariaV

MariaV

07-03-2012 om 14:08

Vitamines

Het is heel eenvoudig om je vitamine B12 en D (niet vergeten) even te laten controleren. en even een testje op Pfeiffer. Is dat het niet, dan kun je verder kijken.
Verder zou ik proberen in elk geval een avond per week alleen te zijn: geen kinderen, geen partner, even alleen doen wat jij wilt (zelfs al is dat niks).
Maria

Lynna

"Ik denk dat het ene probleem is dat ik moe word van iedereen die aandacht van me vraagt. Ik wil zo graag eens een tijdje helemaal niks.....Voorheen was ik nog regelmatig een week alleen als de kinderen bij hun vader waren. Nu gebeurt dat niet meer en wordt alle vrije tijd ook nog opgeslokt door mijn vriend (hoe leuk ook). "

Aha. Aap uit mouw. Je kan naar de huisarts (been there, done that), maar de kans is groot dat je zelf de diagnose al gesteld hebt. Ik ga ervan uit dat die omgang niet hervat kan worden anders zou dat wel gebeurd zijn. Ik denk dat je inderdaad zou moeten zien te bereiken dat je af en toe het rijk alleen hebt, en niet alle vrije tijd door je vriend laten opslokken.

Kennelijk heb je die ruimte nodig. Ik herken het helemaal (en mompel af en toe dat ik een scheiding overweeg zodat ik ook eens af en toe een weekend voor mezelf heb...)

Heb je ook nog belastend werk, of valt dat nog wel te doen?

Sterkte ermee.

Temet

Overdag rust nemen

Hoe herkenbaar. Een jaar geleden zat ik hier ook mee .... zo moe. En slecht/druk slapen. Ik kreeg van iemand de tip om overdag rustmomenten in de lassen. In die momenten doe je niets (dat wil je ook graag las ik . Maar dan ook echt niets. Niet naar een scherm kijken, niet sporten, niet praten met andere mensen. Liefst je ogen dicht en liefst liggen. Laat die gedachten maar gaan. En dat ieder uur een paar minuten (idealiter). Een paar keer per dag is ook goed. Zelf zoek ik altijd een lege ruimte op, waar niemand me kan storen - op het werk heb ik een trappenhuis dat door bijna niemand wordt gebruikt, daar doe ik niet mijn ogen dicht, maar er zijn ook geen prikkels. Thuis lig ik in een donkere kamer 5 minuten op bed. Na 1 dag merk ik al verschil. 's avonds ben ik anders moe. En ik slaap eerder en dieper...

Het heeft er volgens mij mee te maken dat je hersens de hele dag een hoog activiteit-niveau aanhouden, en dan zouden die hersens dan 's avonds ineens moeten uitschakelen? Dat gaat dus niet. Maar wel als ze af en toe overdag oefenen met uitschakelen. Tenminste, zo denk ik dat het werkt. Probeer het eens.

Vic

Vic

07-03-2012 om 22:26

Pytsje

Dat lijkt me inderdaad goed werken! Laatst had ik een hele dag last van een trillend ooglid, dat kan ook een signaal zijn dat je te weinig rust neemt. Ik heb dat wel vaker en even een kwartiertje zitten met je ogen dicht is dan al afdoende, maar daar ben ik dus die hele dag niet aan toe gekomen ;-(

Vic

Dat herken ik ook . Eigenlijk komt dat op hetzelfde neer. Je hersens hebben geen rust, willen alleen maar door. Je moet het actief doorbreken. Eigenlijk heb je dat kwartiertje (5 minuten is ook goed) wel, want die tijd win je later terug in effectiviteit. Als ik rust heb genomen, zie ik mijn prioriteiten ook beter.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-03-2012 om 10:11

De methode van pytsje

Is volgens mij gewoon een mindfulness oefening, google er maar eens op. Je kunt je bijv. ook gewoon achter je bureau op je ademhaling concentreren. Kan uitstekend werken in mijn ervaring.

Drie minuten!

Drie minuten maar? Ik moet serieus rustiger aan gaan doen, ik ben dus veel te actief. Een geluk maar dat ik totaal niet sport, anders zou ik misschien wel heel verkeerd bezig zijn . Wat een heerlijk nieuws.
Maar ik ben ook altijd erg moe, even serieus. Ik merk dat het wel beter gaat als ik mijn vitaminen op peil houd, toch op tijd ga slapen en als de dagen weer gaan lengen voel ik mij ook een stuk fitter!

Lynna

Lynna

08-03-2012 om 15:42

Super!

Wat heerlijk zoveel reacties en herkenning!

Ik word toch eigenlijk wel heel gelukkig van spinning, ik vind het fijn om te merken dat ik er steeds beter in word. Alleen zou een spinningfiets thuis nog wel iets prettiger zijn, scheelt weer de deur uit te moeten.

Ja, en dat de hele week bij mijn vriend zitten. Aan de ene kant is dat heerlijk rustig, ik hoef daar helemaal niks. Hij doet alle huishoudelijke dingen omdat hij dan overdag thuis is. Als ik uit mijn werk kom is het eten klaar. Maar ik ben daar niet in mijn eigen huis, het is er ook een stuk kleiner en we zitten erg op elkaars lip. Ook al omdat hij zo graag bij mij in de buurt wil zijn Is heel vleiend hoor, ik doe ook graag van alles met hem samen maar ik ben daar alleen alleen als ik op de wc zit of onder de douche sta.

Die oefeningen voor mijn kaken moet ik maar eens gaan doen!

Die avond in de week alleen lijkt me heerlijk. Maar is nauwelijks te realiseren. Op de een of andere manier begrijpt mijn vriend rationeel heel goed mijn behoefte aan alleen zijn, maar in de praktijk is dat voor hem slecht vol te houden op de momenten dat hij in het land is. Als hij weer een aantal weken in het buitenland is, is het voor mij wel rustiger.

Mijn werk is inderdaad ook erg druk en geeft veel stress. Ik heb er een leuke taak bijgekregen en werk daardoor 3 uur per week extra thuis. Het geld kan ik goed gebruiken, inhoudelijk is een deel ervan erg leuk en een deel ervan geeft stress. Dat zijn de secretaresse taken die erbij horen, waar ik geen ervaring in heb, waarin ik daardoor ook nog wel eens fouten in maak.

En die paar minuten per uur even helemaal niks was ik vandaag van plan en is me 1x 1 minuut gelukt Ik denk dat het heel goed is om te doen, maar ik moet er aan denken en dan moet ik er ook nog eens de rust voor hebben. 5 minuten zo voor me uitstaren vind ik helemaal heel moeilijk!

Voor chris en anderen: horizon

Ik zag toevallig een staartje van die Horizon-uitzending. Helaas is de Britse versie van Uitzending gemist voor de continentals niet toegankelijk, maar een geschreven verslag staat op de site van het programma. Reuze interessant. En de gezondheidswinst blijkt ernstig van je genen af te hangen. Krijgt Midas Dekkers toch gelijk, in zijn al aangehaalde boek "Lichamelijke Oefening" wanneer hij iets zegt als "als het gaat om levensverwachting kun je je voorouders niet zorgvuldig genoeg kiezen"

Het artikel staat hier: http://www.bbc.co.uk/news/health-17177251

Groeten,

Temet

Lynna

Kan je vriend niet naar jouw huis komen, in elk geval af en toe een dag, als hij in het land is? Bij voorkeur met medeneming van een lekkere stoofschotel . Of botert het niet met je pubers?

Ik zou ook doodmoe worden van regelmatig op een ander adres bivakkeren, zeker dagen achtereen.

En wat dat alleen zijn betreft: het zou mooi zijn als je een diep gesprek kunt hebben en goede afspraken kunt maken. Heb je daar momenteel de puf niet voor dan zijn er m.i. geen morele bezwaren tegen plan B: af en toe een avond niet beschikbaar zijn wegens "andere afspraken". Dat dat de afspraak met jezelf is dat je je eigen ruimte opeist hoef je hem daarbij niet meteen te vertellen

Groeten,

Temet

Ely

Ely

08-03-2012 om 20:36

Alleen-tijd

Laatst las ik ergens dat sommige mensen 'gewoon' veel behoefte hebben om elke dag een poosje alleen te zijn. Is een persoonlijkheidskwestie.
Lyanne, als ik je verhaal lees krijg ik de indruk dat jij dat misschien ook hebt? Mijn favoriete meditatieve momentjes in drukke tijden zijn trouwens op het toilet . Gelukkig tegenwoordig niet meer nodig.

Tihama: wat je schrijft over jouw relatie tot sport doet me toch wel sterk aan cognitieve dissonantie denken. Jouw feestje hoor, voor mij hoeft niet iedereen te sporten.
Nee ik ben niet verslaafd aan sport en ja ik kan wel wat minder stress gebruiken maar ik denk dat ik niet de enige kanker patiënt ben met die wens :s.
Als ik sport doe ik een sport die ik fijn vind, meestal buiten maar een uurtje spinning kan me ook bekoren. Niet om maatje 38 te behouden, niet om met mijn stress te dealen, gewoon omdat ik het fijn vind. En ja de twee genoemde dingen zijn prettige bijkomstigheden. Ik spreek ook graag geregeld af met vriendinnen, als het een poosje er niet van komt mis ik het ook maar ik ben echt niet verslaafd aan ze
Ik heb trouwens een bekeerlinge in mijn omgeving die low-carb eten predikt. Zegt een uur minder slaap per dag nodig te hebben. Is dat wat?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tihama

Tihama

08-03-2012 om 21:13

Ely

Ik zeg het allemaal wat feller, maar dat komt vooral vanwege mijn ergernis over het enorme gepredik over het belang van sport. Als je geniet van je sporten, dan ben ik de laatste om je dat af te raden.

Ik ben het vooral sterk eens met de statements van Midas: eerste mechaniseren en automatiseren we zo ongeveer elke handeling die we moeten doen, en daarna gaan we fanatiek sporten om ons lichaam toch de nodige exercitie te blijven geven. Dat is onlogisch. Gebruik de lichaamsbeweging die je nodig hebt nu direct voor iets nuttigs. Dat is namelijk de kern van zijn verhaal. Hij pleit namelijk niet tegen lichaamsbeweging op zich.

Ik sport niet meer, maar ik fiets wel veel als transportmiddel. Dan zet ik mijn energie nuttig in en krijgt mijn lichaam de beweging die het nodig heeft.

Ik wens je overigens veel sterkte met je ziekte.

Tihama

Ely

Ely

09-03-2012 om 22:55

Tihama

Het was ook niet chique van mij om de kanker in de strijd te gooien . Ben d'r eigenlijk niet van maar had een recalcitrante bui en dan is zo'n forum toch wel fijn om zo'n bui even te laten wapperen.

Ik snap Midas zijn punt maar volgens mij is er al eeuwenlang ook de sport in de zin van 'spelen' en dat staat los van de mechanisering. Sport is gewoon een fijne uitlaatklep, mits het (die sport of blijkbaar in sommige gevallen sport in zijn algemeenheid) bij je past. Ik doel niet zozeer op het gehang aan de ijzers en het lopen en fietsen zonder fysiek vooruit te komen. Dat dat iemand niet ligt snap ik heel goed.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.