Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

moe van niks

moe van niks

09-09-2019 om 10:14

Zo moe na de vakantie wie ook

Op vakantie had ik zoveel energie. Ik weet zon, rust, etc, maar het was best elke dag vroeg opstaan en druk.
Nu thuis ben ik zo moe. Wordt vaak moe wakker, slaap onrustig.
Komt weinig uit mijn handen.

Wie heeft dit ook?
Hoe krijg ik weer energie en kan me zetten tot meer?


Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2019 om 10:22

Toch de tijd gunnen

Je staat tijdens de vakantie in een andere modus. Je wilt veel zien en doen, of ook al zit je aan de rand van een zwembad, het gedoe is toch anders dan normaal en kan energie vreten. Thuis valt door de rust van thuis opeens die modus uit elkaar. De bescherming die dat tijdens de vakantie bood, is dan verdwenen en dat komt dan aan in de vorm van vermoeidheid. Zo zie ik dat, geen wetenschap dus

In de loop der jaren, ik werd dus ouder, had ik na iets wat energie had gekost ook meer tijd nodig om bij te komen. Als ik zie wat mijn dochter op een dag doet en dat vrolijk ook de dagen erna... ik zou na twee dagen al op apegapen liggen. Zij is uiteindelijk ook moe hoor, erg moe, maar vind ook dat ze zichzelf af en toe voorbij kan hollen. Feit is dat 'de jeugd' gemiddeld genomen meer kan hebben, dan iemand die de middelbare leeftijd begint te benaderen of daar al overheen is. Als ik een feestje heb, sta ik de volgende dag liever niet weer te stralen bij een verplichting, dan wil ik lekker thuis bijkomen. Als je moe bent van vakantie, zul je misschien meer dagen nodig hebben. Probeer daar aan toe te geven.

moe van niks

moe van niks

09-09-2019 om 11:09

Zoveel willen

Bedankt.
In mijn hoofd wil ik zoveel en moet zoveel maar er komt gewoon weinig uit mijn handen.
Op vakantie was ik vaak eerder wakker dan hier en sprong mijn bed uit.
Hier kost alles veel moeite.
Meer bankhangen....... terwijl de was ook moet, etc. Haha

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2019 om 11:22

Moe van niks

Dat laatste is zo ongeveer hoe ik altijd ben ) Ik heb een paar uur aanlooptijd "nodig" voor ik in echt actie kom. Op OO zitten voelt ook als actie, maar daar schiet het dagelijkse leven niet veel mee op.

Pirata

Pirata

09-09-2019 om 11:44

Daglicht?

Misschien heb je meer zonlicht nodig om goed te functioneren. Dan zou je vaker naar buiten kunnen gaan of een daglichtlamp aanschaffen.
Maar wie weet heb je gebrek aan de een of andere vitamine. Daar kun je je op laten controleren door bloed te laten prikken.

Mams

Mams

09-09-2019 om 19:23

Ik denk

Ik merk ook dat ik veel minder energie heb nu het gewone leven weer begonnen is. In mijn geval heeft dat te maken met dat er in de vakantie weinig ‘mort’ en in het normale dagelijkse leven wel. En al dat ‘moeten’ kost mij energie. Zie het ook terug bij één van mn kinderen. Zodra school begint zit ie weer minder lekker in zn vel en is ie niet vooruit te branden. Terwijl kind nummer twee juist geniet van de structuur van de gewone schoolweken die nu weer aangebroken zijn...

Jo Hanna

Jo Hanna

09-09-2019 om 19:45

Moeten vs willen

In de vakantie is er alle ruimte om te willen, Het dagelijks leven zit vol met moeten. Bij mezelf merk ik dat dat erg veel verschil maakt in energieniveau.

Groet,
Jo Hanna

Dees

Dees

09-09-2019 om 20:18

Weersomslag

Van het weekend had ik het wel .. althans vanaf het moment van de weersomslag denk dat dat een hoop doet hoor. Ach even wat vroeger naar bed zodat je weer fris en fruitig op je werk kunt verschijnen.

Omgekeerd

Ik word juist hangerig van vakantie, en merk dat ik veel meer energie heb als er weer ritme in de dagen zit en ik weer aan het werk ben. Heerlijk.

(volstrekt onbruikbaar bericht, sorry, maar ik realiseerde me echt net vandaag dat ik ma 2 weken werken weer veel energieker door het huis en door het leven stuiter)

Ik heb ook zin in herfst trouwens.

Lekker. Regen, storm, blaadjes, vroeg de gordijnen dicht, haard aan.......heerlijk!

molletje

molletje

10-09-2019 om 15:32

dipje

Ik heb ook een na-de-vakantie-dip. De dagen worden korter, mensen trekken weer aan alle kanten aan me en ik heb nergens zin in. Wéér een jaar in het hamsterrad, bah.
Ik weet dat ik over een paar weken gewoon weer in het ritme zit en dat ik dan weer bergen werk kan verzetten.
Intussen plan ik alvast leuke uitjes met vriendinnen, dan kan ik me daarop verheugen als ik even baal.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-09-2019 om 21:42

Ziekig

Ik denk dat het de tijd van het jaar is. Ik heb net een koortslip gehad, nu een ontstoken oog waarmee ik naar de huisarts moet, afwisselend warm en ijskoud. En volgende week een examen waarvoor ik niet mag zakken

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-09-2019 om 21:44

Plus

Binnenkort weer wintertijd, dan voel ik me meestal al snel weer helemaal beter.

Hangkous

Hangkous

11-09-2019 om 08:09

Onbestemd

Niet echt moe maar een beetje onbestemd gevoel. Ik krijg, nu school inmiddels 3 weken draait, het ritme niet te pakken.
Waar ik jarenlang na de vakantie meteen het ritme weer had, duurt dat nu even en voor mijn gevoel te lang.
Kinderen hebben hun eigen roosters en dat gaat goed, ze zijn zelf op tijd wakker en weg.
Maar de middagen en avonden lipen herl anders. De jongste moet ineens vroeger trainen en de oudste later, waar ze in juni nog tegelijkertijd trainden. Op trainingsavonden moet het eten om half zes op tafel staan en dat lukt niet elke keer, omdat ik om 16.00 uur nog even de ramen lap of een ander klusje aanpak. Minimaal 1 keer in de week moet man na eten wat ook niet meewerkt aan het goede ritme vastpakken.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-09-2019 om 09:57

Hangkous

Ik neem aan dat je nu je eenmaal opgeschreven hebt dat vertraging optreedt door klusjes tussendoor, je die klusjes voortaan niet meer doet? Wat brengt je ertoe om juist dan de ramen te gaan lappen?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-09-2019 om 10:05

Ik bedenk me iets

Mijn oudste dochter was na de zomervakantie echt wéken 'een ander kind'. En omdat ik toen nog niet begreep hoe dat dan allemaal kwam, was dat standaard een heel erg vervelende periode, waar een eind aan kwam als Sinterklaas in beeld kwam. Heel gemeen maakte ik daar lichtjes misbruik van. En daar voel ik me met terugwerkende kracht ook wel een beetje schuldig over. Ik begin me zéfs af te vragen of daar een oorzaak ligt van haar gevoel van onveiligheid, naast andere oorzaken. Het idee dat Zwarte Piet zomaar wist hoe zij zich gedroeg... in haar eigen huis... Kortom, dat had anders gemoeten vrees ik. Andere oorzaken waren inbraken naast huis, die met nogal wat bombarie werden aangepakt door de politie. Begrijpelijk van de politie, maar het heeft achteraf toch impact gehad op haar. Ik moet zeggen dat het al járen rustig is bij de 'buren' op dit gebied. Geen idee meer zelfs wanneer het voor de laatste keer was. Het alarm doet dus goed zijn werk. Het schrikt af.

Hangkous

Hangkous

11-09-2019 om 11:04

Weet ik, dat ik het zelf doe

Vorig schooljaar was etenstijd niet zo strikt en kon ik echt om 16.00 nog even de keukenramen lappen. Kinderen nog niet thuis, hup hup en klaar.
Nu is die deadline er wel en dat wil nog niet echt wennen.
Het hele systeem moet anders het is geen copy paste van vorig schooljaar.

Lanza

Lanza

11-09-2019 om 21:42

Misschien is het tijd

om weer aan het werk te gaan? Het klinkt alsof je weinig om handen hebt nu de kinderen weer naar school zijn en hun eigen bezigheden hebben. Daardoor kun je soms erg moe en lethargisch worden (born out).

Miep Kraak

Miep Kraak

11-09-2019 om 22:20

1.5 uur

Tussen 16.00 en 17.30 zit anderhalf uur. Ik weet niet hoeveel keukenramen je hebt, maar dat moet toch lukken?
Het valt me op dat je huishouden een soort hobbyproject is waarbij je jezelf nogal strak in toom houdt.
Waarom laat je die ramen niet even liggen tot een ander moment? Waarom moeten bij jou thuis de teugels zo strak en waarom heb je zoveel regels op alle gebied?
Je kinderen worden groter, je krijgt vanzelf meer tijd, tenzij je zo strak blijft huishouden.
Gewoon je spons neergooien en gaan koken en jezelf beheersen van dat huishouden; het is maar stof.

Bosbes

Bosbes

11-09-2019 om 23:51

Het is wel raak vandaag

'Born out' wel heel goed verzonnen!
Je zal wel 'bored out' o.i.d. bedoelen?

Hangkous

Hangkous

12-09-2019 om 07:57

Miep Kraak

Knappe conclusie over mij op basis van 2 berichten! Weinig om handen en veel regeltjes? Hoe kom je daarbij?
Ik heb moeite om de draad weer op te pakken niet, omdat ik moe ben maar omdat ik nog steeds schijn te denken dat ik zeeën van tijd heb of zo.
Wat ook niet echt hielp was het late bericht over de start van mijn vrijwilligers werk. 3 dagen vantevoren horen wanneer je weer wordt verwacht was best kort dag. Daar moest ik even wat dingen voor omgooien.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-09-2019 om 08:03

Ik ook hoor

Ik heb ook moeite om weer op de klok te moeten leven/letten. Ik heb daar ieder jaar last van. Het slaat ook ieder jaar op mijn darmgestel lijkt het. Maar dat zal wel tussen mijn oren zitten. Ik heb dat trouwens ook als de klok weer een uur voor- of achteruit gaat. Volgens mijn man is dat psychisch😅

Uit ervaring weet ik dat ik volgende week weer mijn oude zelf ben. Tot die tijd lummel ik gewoon maar door.

Hangkous

Hangkous

12-09-2019 om 08:17

Das een goeie!

====Tot die tijd lummel ik gewoon maar door.====

Die houd ik er in. Straks als de klok omgaat heb ik ook weer een paar dagen dat het allemaal niet lukt, omdat mijn biologische klok scheef loopt met klok die school, werk en winkels hanteren.

Misschien moet ik het lijdzaam uitzitten en accepteren dat ik pas in november of zo weer goed gelijk loop met de klok.😢

Lanza

Lanza

12-09-2019 om 09:23

Je hebt zo te lezen

zeeën van tijd als je om 4 uur je ramen uitgebreid staat te boenen en om half 6 het eten pas op tafel hoeft te hebben en dat vervolgens niet red. En vrijwilligerswerk dat zomaar ingepland wordt zonder dat je daarvan op de hoogte was, doet ook vermoeden dat je agenda verder leeg is.

Ik denk dat als je echt aan het werk zou gaan (betaald) in een vakgebied waar je passie voor voelt, dat je dan zeeën energie zou krijgen.

Lanza

Waarom zou je meer energie krijgen van betaald werk dan van vrijwilligerswerk?

Hangkous

Hangkous

12-09-2019 om 09:36

A daar hebben we Lanza

Kort door de bocht en makkelijk oordelen over wat er bij een ander achter de voordeur fout gaat.
Wat weet je van mij? Helemaal niks!

===Ik denk dat als je echt aan het werk zou gaan (betaald) in een vakgebied waar je passie voor voelt, dat je dan zeeën energie zou krijgen.====

Mag jij mijn handicap hebben oké?

Lanza

Lanza

12-09-2019 om 09:43

Meer energie

omdat je dan zelfstandig bent, je eigen broek op kunt houden en ook nog eens een fijne besteding hebt van je tijd ipv een uur lang de ramen te lappen.

Hangkous

Hangkous

12-09-2019 om 09:58

Welcome to the real world

Ooit geprobeerd om als persoon met afstand tot de arbeidsmarkt betaald werk te vinden?
Werkgevers staan namelijk niet te dringen om mensen met een handicap aan te nemen en waar nodig aanpassingen te doen aan werkplek en tijden.
Ik doe geen uur over het lappen van de keukenramen maar kan, afhankelijk van hoe ik mij voel, soms niet meteen door met de volgende klus.

Zeeën van tijd.

Die heb ik! Werk een paar uurtjes op een dag, ben financieel erg afhankelijk van mijn rijke echtgenoot en kan om half 11, met een bakkie koffie, lekker even op OO.
Ik heb net ook de ramen gelapt en kan zo mijn gewassen gordijnen weer ophangen. Gaap, ben er de hele ochtend maar druk mee. Kan prima de draad weer oppakken na onze vakantie, ik heb het hele jaar vakantie

Miep Kraak

Miep Kraak

12-09-2019 om 13:07

Hangkous he flauw

"Knappe conclusie over mij op basis van 2 berichten! Weinig om handen en veel regeltjes? Hoe kom je daarbij?"

Weinig om handen komt niet van mij.

Regeltjes wel. Omdat je onder de diverse nicks best heel veel hebt gedeeld over jezelf en je familie en in het verleden nog meer, waardoor je heel makkelijk herkenbaar of te vinden bent, en dat is jouw keuze en dus niet mijn schuld. Jij leeft met best veel regels van hoe iets moet. Dat lees ik uit jouw gedeelde informatie. Jammer dat je dat er uit haalt en niet: ga lekker eten koken, dat huishouden komt wel.

Lanza

wel lezen: ik vroeg naar het verschil tussen betaald en vrijwilligerswerk. Dus dat gaat niet over een uur ramen lappen.

En meteen een gewetensvraag: jij werkt 32 uur en besteedt de rest van de tijd aan je gezin en huishouden. Maar als iedereen dat zo doet, wie gaat al het vrijwilligerswerk dan doen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.