Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zoon (11) heeft beginnende vorm van scoliose

Zoon is net met papa bij de kinderarts geweest voor periodiek onderzoek (standaard in Duitsland) en daar is vastgesteld dat hij scoliose ontwikkelt. Hij is heel goed in sport ik wij vonden hem altijd atletisch gebouwd. Dus een beetje geschrokken zijn we wel (weet wel dat het niet ernstig is, maar toch). Ik lees tegenstrijdige berichten op internet, sommige artikelen vermelden dat tijdig corrigeren (op houding letten) helpt, anderen zeggen weer dat dat geen enkele invloed heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Fély

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joep

joep

04-04-2011 om 19:59

Niet van schrikken

Een scoliose op die leeftijd is meestal in feite een groeistoornis, in een wervel zitten 2 groeikernen, groeit de 1 harder dan de ander wordt zo'n wervel scheef en alles wat erboven staat ook. Vaak zijn meerdere wervels wat ongelijk.
Bij jongens verloopt scoliose i.h.a milder dan bij meisjes.
Daarnaast kan het binnen niet al te lange tijd weer anders zijn, als de hardst groeiende kern wat minder hard groeit t.o.v. de andere, wordt het probleem weer kleiner, of het verdwijnt zelfs.
Houdingstherapie b.v. Cesartherapie is nog niet voldoende wetenschappelijk onderzocht op dit gebied, maar er zijn wel duidelijke aanwijzingen dat het effectief is, vandaar dat kinderorthopeden toch vaak erheen verwijzen.
Door de krommingen in de wervelkolom is een zijdelingse afwijking ook automatisch een geroteerde stand van de wervels, die dus altijd minder wordt bij meer strekken van de wervelkolom. Daarnaast kan je kind er leren hoe hij de bocht kan corrigeren bij dagelijkse activiteiten en sport.
Ik zou hem persoonlijk in jou geval wel door een houdingstherapeut laten bekijken, al is het maar omdat hij, als ik je goed begrijp, intensief sport. Dan kun je vrij snel een asymmetrische spierontwikkeling krijgen, die de scoliose verergert en het probleem groter maakt.
Je kan ook gerust met je huisarts overleggen, misschien vind hij/zij een doorverwijzing naar kinderorthopedie b.v. zinvol.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.