Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tippylee

Tippylee

28-03-2011 om 09:05

Zoon heeft -2

Doordat hij een verkeerstest op school niet doorstond, zijn we naar een opticien gegaan, en daar kwam uit dat hij -2 had aan beide ogen. Toch wa ik niet geheel overtuigd en ben de dag erna naar een ander gegaan. Ook hier kwam uit dat hij -2 had. Deze opticien( specsavers) zei dat hij eerst naar de oogarts moest ( zoon is 11 jaar) Is dat een standaard procedure?
Zoon wil echt geen bril, kan hij al contactlenzen?
Ik schrok er best van, want wij zijn allebei geen brildrager, het zit echter wel in de familie.

Tippylee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

28-03-2011 om 09:32

Oogarts

Tja, het is natuurlijk niet iets om heel erg van te schrikken maar ik was ook wel een beetje teleurgesteld toen mijn dochters een bril moesten. Het is inderdaad gebruikelijk dat bij kinderen de afwijking gemeten wordt door een orthoptist in het ziekenhuis. Bij ons ziekenhuis is het dan procedure dat de kinderen ook nog even gezien worden door de oogarts.
Volgens onze orthoptiste kunnen kinderen lenzen dragen als ze verantwoordelijk genoeg zijn om daar correct mee om te gaan. Ik ben er zelf geen voorstander van om kinderen vroeg lenzen te geven. Je ogen krijgen toch minder zuurstof met lenzen dan met een bril, en ik vraag me af of dat dan na jaren geen blijvende schade veroorzaakt.

koentje

koentje

28-03-2011 om 12:34

En een bril

krijgen is nooit leuk in het begin. Als je direct lenzen geeft geef je ook het idee dat een bril echt erg is. Met lenzen heb je een hoop omgangsproblemen, je moet echt goed opletten en bijhouden. Nooit vergeten! Allerlei zoekraak ellende e.d..... Ik heb ze gehad en ben blij dat ik weer een bril heb!

Anonix

Anonix

28-03-2011 om 13:16

Oogarts is standaard voor kinderen. Ze willen toch graag even kijken of er niks anders aan de hand is. Daarna kan gewoon bij de opticien worden gemeten (mijn oudste vanaf 8 jaar).

-2 is een afwijking waar je wel echt een bril voor nodig hebt. Lenzen mag op die leeftijd ook al, maar niet de hele dag. Naar school kan dat dus, maar als hij ook nog wat TV wil kijken 's avonds ontkom je niet aan een bril ernaast.

Niet altijd

ik heb ook -2 en kan echt niet zonder mijn bril/lenzen.
Bij specseavers verkopen ze geen lenzen aan kinderen onder de 17.

Dit omdat het oog nog niet volgroeid is,werd mij verteld.

Tippylee

Tippylee

28-03-2011 om 17:48

Iemand ervaring met nachtlenzen?

Heb op een site daarover gelezen. 's Nachts lenzen in en 's morgens lenzen uit, waardoor je overdag geen lenzen hoeft te dragen.
Wij hebben niets tegen een bril, maar zoon wil het echt niet.
Gebeurt het vaker dat kinderen van 11 a 12 ineens een bil nodig hebben? Vorig jaar was er nl. nog niets aan de hand.

Tippylee

Puck

Puck

28-03-2011 om 18:04

Ik ben denk ik heel makkelijk

Nachtlenzen vervormen je ogen toch 's nachts zodat je overdag geen lenzen nodig hebt ofzo? Dat lijkt me al helemaal geen optie voor een kind.
Maar waarom die afkeer tegen een bril? Ik zou als ouder daar op inzetten ipv alternatieven voor een bril te zoeken. Wat is er nu zo vreselijk aan een bril dat je kind hem niet wil dragen.
En wil hij hem echt niet op: dan maar niet, hij merkt vanzelf dat hij niet alles ziet en dat het lastig is en dan kan hij alsnog de keuze maken of hij zijn bril draagt of niet. HIJ heeft er last van, jij niet. Maak van zijn probleem dus niet jouw probleem.

Annet

Annet

28-03-2011 om 20:23

Hier gestart met lenzen bij dochter met 11 jaar

Ze heeft maandlenzen, zachte dus ruim zuurstof doorlatend.
Ze had hiervoor al een bril.
De lenzen bevallen echt veel beter dan de bril. Maar ga ervan uit dat je zoon ook een bril nodig heeft, bijvoorbeeld 's avonds om tv te kijken als de lenzen al uit zijn. Of overdag als de ogen geirriteerd zijn, bijvoorbeeld bij een flinke verkoudheid.
Nu doet hij het zonder bril maar als hij eenmaal gewend is aan een beter zicht, lukt het niet meer zonder bril of lenzen. Maar hij ziet dan wel veel meer!
Verder zal hij zich bij het feit moeten neerleggen dat hij lenzen/bril nodig heeft. Er is geen keuze om het niet te doen.

Annet

Annet

28-03-2011 om 20:25

Over nachtlenzen

Daar zou ik niet aan beginnen. Je ogen vervormen in de nacht om overdag goed te zien, dat vind ik voor mezelf al niets (en ik heb heeeeel veeeeel min) laat staan voor een kind met ogen in de groei.
Zoon heeft niets te willen! Het is zoals het is.

Tippylee

Tippylee

28-03-2011 om 20:36

Eerst gaan we naar de oogarts

en zullen daar alle opties bespreken.
Onze zoon sport veel, dus vandaar dat hij liever geen bril wil, en dat kan ik goed begrijpen!

Wat de nachtlenzen betreft, misschien is dat nog te vroeg inderdaad, maar ook dat gaan we vragen aan de oogarts.
Bedankt voor jullie ervaringen.
Tippylee

Vic

Vic

28-03-2011 om 22:02

Rond een jaar of 10

Minafwijkingen komen meestal aan het licht als kinderen een jaar of 10 zijn. Dan zijn de ogen grotendeels uitgegroeid, en krijgen ze last met verzien (op het schoolbord bijv.).
Ik denk dat als je zoon merkt hoeveel prettiger en beter hij kan zien, hij al snel niet meer zonder bril wil. Lenzen zou ik echt nog niet doen bij zo'n jong kind. Mijn vriend heeft al 25 jaar lenzen en hij heeft onlangs het dringende advies gekregen om die af te wisselen met een bril. Door dat jarenlange lenzendragen, soms wel 18 uur per dag, was er door het zuurstoftekort schade ontstaan (ondanks zachte maandlenzen).

Tippylee

Tippylee

29-03-2011 om 09:01

Misschien een stomme vraag, maar

wat zou er zijn gebeurd als we er niets van zouden hebben geweten?
Ik bedoel, kunnen ogen zichzelf herstellen, of zou het dan alleen maar erger worden?

Tippylee

Pluk53

Pluk53

29-03-2011 om 09:48

Zuurstof en lenzen

ik dacht altijd dat zachte lenzen "beter" waren. Juist niet. Zachte lenzen bedekken een veel groter deel van je oog, en zijn minder zuurstofdoorlatend.
Nieuwe generatie (duurdere)zachte lenzen zijn beter zuurstofdoorlatend.

Anonix

Anonix

29-03-2011 om 10:29

Nee

Plusafwijkingen bij (jonge) kinderen worden over het algemeen beter als ze groeien, maar 'n minafwijking wordt eigenlijk alleen maar slechter. Het maakt daarvoor ook niet uit of je wel of geen bril/lenzen draagt.

Min zoon is in bijna 4 jaar van -0,5 naar -2,25 gegaan... (is nu 11). Tot z'n 14e gaat het waarschijnlijk nog wel iets verder achteruit.

Typpylee

Het kan geen kwaad als je een bril nodig hebt en je draagt er geen. Je wordt er wel moe van , het is onveilig in het verkeer en je kunt er hoofdpijn van krijgen. Maar je kunt niets aan het oog beschadigen.

Vaak is het zo dat bij kinderen het pas wat later zichtbaar wordt dat ze een bril nodig hebben, vooral bij min glazen. Kinderen kunnen nog heel goed accommoderen (scherp stellen), dus dan merk je dat niet zo.

Contactlenzen , mits goed aangemeten en netjes behandeld zijn niet slecht voor het oog. Bij ernstige oogafwijkingen worden zelfs contactlenzen voorgeschreven bij peuters. Daar moeten de ouders dan wel de lenzen in en uit doen.

Jouw zoon is op een leeftijd dat hij heel goed kan leren om de lenzen zelf te hanteren dus dat is geen probleem. Wel goed handen wassen

Antwoord op jouw 'stomme vraag'

ik heb het idee dat je er nog heel veel moeite mee hebt.Daar wil ik niets aan afdoen, maar helpen gaat het niet.
Als jullie er nu niet achtergekomen waren dan zou je zoon prima groot worden. Alleen zou hij altijd voor alles (school, sport, TVkijken, met mensen praten en hun gezichtsuitdrukking inschatten) meer moeite moeten doen dan een ander. Hij zou de blaadjes aan de bomen niet zien, hij zou bekenden aan de overkant van de straat niet herkennen, hij zou erg moe worden van een dag school. Dat alles bijelkaar zou waarschijnlijk maken dat hij minder energie over heeft voor de dingen die hij leuk en belangrijk vindt, en dat hij heel veel mooie dingen mist die hij met een bril wel ziet. Misschien zou hij zelfs kansen missen.

Daar kan je natuurlijk oud mee worden.

Bekijk het eens van de andere kant. Je zoon heeft een fysieke afwijking die mild is, niet besmettelijk, en totaal op te heffen met een bril. Een buitenkansje! Er zijn zoveel fysieke problemen waar hij veel en veel meer last van zou hebben. Die bril is een soort prothese, daarmee kan hij functioneren zoals ieder ander. Hij hoeft geen stomapleisters te plakken, fysiotherapie te volgen of middagen in academische ziekenhuizen door te brengen.

Ik denk dat je hem een slechte dienst bewijst door met hem mee te lijden. Mijn man heeft met dezelfde sterkte pas als volwassene een bril gekregen en hij was stomverbaasd. Alles werd zoveel makkelijker! Hij had een heleboel lopen raden en invullen, en nu kreeg hij alles op een presenteerblaadje aangeboden.

Puck

Puck

29-03-2011 om 11:22

Precies rodebeuk

Jij omschrijft precies wat ik bedoel. Ik vind dat er nogal dramatisch gedaan wordt over wel helemaal een bril. Tjonge, waar hebben we het over, een HELE ECHTE BRIL.
Vandaar ook mijn eerdere reactie: graag dragen of niet.
En ja, ik weet waarover ik praat, ik draag al vanaf mijn kinderjaren een bril.

Sancy

Sancy

29-03-2011 om 11:55

Inderdaad

Ik ben het eens met wat Rodebeuk en Puck schrijven. Ik weet namelijk nog heel goed hoe de wereld om me heen veranderde toen ik als 10-jarige van geen bril naar mijn eerste bril ging, met een afwijking van bijna -3. Ik weet nu nog hoe groot het verschil bleek te zijn.
Met -2 kun je het bord niet lezen, je kunt je boek pas lezen als je voorover gebogen zit, je ziet de ondertitels van tv pas als je er dicht bij zit en ga zo maar door. En wat Rodebeuk ook aanhaalt: het onvoorstelbaar grote aantal individuele bladeren dat aan een boom zit: verbazingwekkend! Wat dat betreft is de lente een mooi jaargetijde om een bril te krijgen
Mee lijden of (medelijden) is niet nodig. Je voelt je er zelf niet prettig door en je zoon help je er niet mee.

Tippylee

Tippylee

29-03-2011 om 12:01

Begrijp me niet verkeerd,

Hij krijgt hoe dan ook een bril of lenzen, maar ik bedoelde meer, dat als we er niet op zon'n manier waren achtergekomen, hoe het dan verder was gegaan met zijn zicht!
Dat was alles!
Natuurlijk ben ik het ermee eens dat het een milde afwijking is, en dat hij mét bil of lenzen minder energie nodig heeft om op het bord te kijken etc....
Dus nogmaals, tot en met vorige week wisten we van niets, ook mijn zoon niet, tot hij die verkeerstest moest doen en daar voor zakte!
Anders hadden we het dus nu nog niet geweten!

Tippylee

Sancy

Sancy

29-03-2011 om 12:15

Tippylee

Ja, zo werkt dat. Het sluipt er heel langzaam in, zo langzaam dat het vrijwel onopgemerkt blijft. En met bril wordt het in één klap beter!

Maxime.M

Maxime.M

29-03-2011 om 12:23

Ineens

hier ontdekten we het ineens toen zoon al 10 was. Hee mama zei hij, als ik mijn hand voor mijn ene oog hou dan zie ik alles wazig. Hij blijkt dus met een oog heel slecht te zien, met de andere heel goed. Hij is bij de oogarts en de opticien geweest. Heeft zo'n testbrilletje aangemeten gekregen maar vond het niets. Hij ziet doordat hij een lui oog heeft gehad slecht diepte (3d effect ziet hij dus niet) . Oogarts gaf aan dat hij nog helemaal geen bril hoeft, pas wanneer hij er zelf last van heeft, het andere oog compenseert hier alles tot nu toe nog. Ik denk dat hij tegen de tijd dat het nodig is voor een lens zal gaan of misschien is dan die lasertechniek nog wel meer verbeterd (zwager heeft zich laten laseren en hoeft nu geen bril meer)

Ik heb ervaring met nachtlenzen

Ik heb supergevoelige ogen en heb 2 jaar lang nachtlenzen gehad. Eigenlijk hoefde ik er voor maar een oog eentje. Ik vind het helemaal super en was er erg blij mee. Ik was "testpersoon" wat in mijn geval inhield dat ik eens per drie maanden een uurtje moest vercshijnen als demonstratiegeval voor een groep opticiens, werden mijn ogen doorgemeten etc etc. Ik zag overdag heel goed zonder bril of wat dan ook en vond het heerlijk.
Na 2 jaar werd ik zwanger en verdroeg ik geen lenzen meer( komt veel voor bij lenzendragers) en nu kan ik het niet meer betalen, wel jammer want ik was echt heel erg tevreden.
Ik weet niet of het bij kinderen ookal kan, je kunt het informeren.
Muizemeis

Tippylee

Tippylee

30-03-2011 om 07:25

Pelle

bij de schoolarts was alles goed.
Hij zit bijna altijd achterin, ook nu in groep 8, en hij zegt dat hij alles goed ziet.
Maar goed, we gaan volgende week naar de oogarts en horen het dan wel.

Tippylee

Puck

Puck

30-03-2011 om 10:12

Tippylee, waarom vind je het zelf zo erg

"Hij krijgt hoe dan ook een bril of lenzen, maar ik bedoelde meer, dat als we er niet op zon\'n manier waren achtergekomen, hoe het dan verder was gegaan met zijn zicht! "
Tja, ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Het is niet een soort ziekte die je tot staan brengt met een bril en die extra snel zou verergeren als je er niets aan doet. Er was niets vervelends gebeurd als je het nu nog niet had geweten, de wereld was gewoon doorgedraaid, je had de dingen gedaan die je anders ook gedaan zou hebben en je zoon had net zo vrolijk (of niet) geweest als anders.
Ik heb het idee dat je het zelf ook vrij dramatisch vind omdat je in je eerste posting schrijft dat je er "best van schrok".
Er is helemaal niets om voor te schrikken, een bril is niet erg, alleen maar handig dat die dingen bestaan. En waarom wil je kind nu geen bril? En waarom ga jij daar zo in mee? Ik heb het al eerder gezegd: mijn kind zou gewoon kunnen kiezen: een bril of geen bril. Lenzen vind ik voor kinderen van die leeftijd in het algemeen gewoon niet geschikt omdat je er toch best secuur mee moet zijn (daarom heb ik ze als sloddervos met een grote S ook nooit overwogen

Maxime.M

Maxime.M

30-03-2011 om 10:34

Ik snap het wel

Tenminste, ik zou er ook van balen als mijn zoon ineens een bril zou moeten. Ik denk omdat ik zelf en mijn man geen bril hebben, we het als iets lastigs zien. Ik weet met mijn verstand wel het vrij 'gewoon' is voor anderen, maar ik zou er echt aan moeten wennen, aan het idee van een bril. Maar goed, alles went, dus ik zou het dan na een tijdje wel gewoon gaan vinden.

Fianna

Fianna

30-03-2011 om 11:30

Ik snap het ook wel

ik ben vroeger gruwelijk gepest omdat ik een bril had. Ik zou het ook niet leuk vinden als een van mijn kinderen een bril nodig zou hebben.
Ik kreeg vrij jong lenzen, op mijn 13e.

Vic

Vic

30-03-2011 om 13:16

Nou, ik heb erom gehuild hoor

Toen oudste een bril kreeg, nét 3 jaar oud, heb ik er wel even om gehuild. Zeker omdat er ook nog een oogje afgeplakt moest worden. Dat is gewoon ook helemaal geen leuke boodschap, zeker als je het niet verwacht. Toen jongste zakte voor de ogentest op het cb, had ik al zo'n vermoeden wat er zou komen. Maarja, ik had het liever niet gehad. Natuurlijk heb ik van al die emoties niets aan de kinderen laten merken. Gewoon met een opgewekte bui naar de opticien om een mooie bril uit te kiezen.

Inderdaad

Probeer er een beetje relaxed over te zijn, dat scheelt echt voor je zoon.
Hier moest zoontje vanaf tweede jaar plakken en is geopereerd. Was eigenlijk geen groot drama. Vooral blij met de goed geregelde zorg in NL! Maar wij zijn nogal rationeel over die dingen, verschilt per persoon..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Peuter met bril

Ik zou het voor zoon ook prettiger vinden als hij nooit een bril zou hoeven, maar aangezien zijn beide ouders brillen zal hij er vermoedelijk wel aan moeten geloven.
Maar zo'n drama is het nou ook weer niet. Toen zoon op de creche zat was er een meisje dat ineens (ruim 3) met een bril kwam aanzetten. Leidsters eenparig: Goh, wat een mooie bril! en het kind was de koningin van het bal. De groepsgenootjes waren volgens mij allemaal een tikje jaloers.

Groeten,

Temet

Fonneke

Fonneke

31-03-2011 om 08:53

Bril / lenzen

Onze zoon (9 jaar) heeft ook sinds kort een bril. Hij heeft - 2,25. Het enige wat ik vervelend vind, is dat ik niet eerder heb gemerkt dat hij slecht zag. Hij zag er erg tegenop om een bril te moeten dragen, maar is er nu heel blij mee.
Sporten doet hij nog zonder bril, verder heeft hij de bril wel altijd op. Misschien kan jouw zoon de bril bij het sporten ook voorlopig nog aflaten?
Zelf draag ik ook een bril, maar heb ik ook lenzen. De lenzen heb ik alleen voor het sporten. Als jouw zoon nog niet de hele dag lenzen in mag, mag hij het misschien wel alleen met sporten? Ik weet het niet, maar dat zou je ook aan de oogarts kunnen vragen.

Ook

Mijn zoon van 10 heeft sinds vorige week een bril, -1.25. Nooit gemerkt dat hij niet goed zag, tot we ontdekten dat hij een levensgroot spandoek op relatief kleine afstand niet kon lezen en naar later bleek nog veel meer niet. Ook hij zag er tegenop om een bril te dragen, dacht dat hij uitgelachen zou worden. Tot hij het verschil zag (letterlijk, ha ha) tussen geen bril en wel een bril.

Natuurlijk kreeg hij vragen van klasgenoten (goh, heb je een bril?) en zijn meester stelde zich aan hem voor met de 'grappige' opmerking "hee, een nieuwe jongen in de klas!" Maar uitlachen is echt niet gebeurd. Inmiddels vindt hij het zelfs wel cool. Zijn bril staat hem ook echt goed.
Lenzen werden nog niet aangeraden omdat hij in principe de bril niet de hele dag op hoeft. De optometrist vertelde dat zeer waarschijnlijk de komende jaren de ogen nog wel wat zullen verslechteren, maar niet zo slecht zullen worden als de mijne (ik heb -10).

Zelf kreeg ik een bril toen ik 8 was. Ik begon met -2.5 en zat binnen 5 jaar op -6.5. Ik vond het verschrikkelijk; bril met jampotglazen, veel te mager, scheve tanden, kortom ik hing van de complexen aan elkaar en nu ik 45 ben ben ik daar nog steeds niet helemaal overheen. Ik heb altijd gehoopt dat mijn kinderen de ogen van hun vader zouden krijgen (geen bril nodig). Maar gelukkig is er de mogelijkheid om dit kleine mankement aan het lijf te verhelpen. Over een paar jaar kan zoon aan de lenzen en dan zie je er niks meer van

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.