Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

calien

calien

10-01-2011 om 16:22

Zoon heeft bril nodig, waar op letten?

Onze zoon van 8 heeft een bril nodig. Vandaag is hij bij de oogkliniek geweest en daar hebben ze geconstateerd dat hij aan de ene kant - 1.00 heeft en aan de andere kant -1.25
De arts raadde aan om naar een opticien te gaan in de buurt, zodat bij schade etc. je niet eindeloos onderweg bent. Op zich kan ik me daar in vinden, maar hoe weet je nou wat een goede opticien is die ook een beetje met kinderen om kan gaan. Laatst was ik bij een opticien in de buurt voor sieraden (die verkoopt hij namelijk ook) en ik zag daar dat er niet onwijs veel keus was. Ik denk zo'n 20 monturen voor jongens. Is dat een beetje gangbaar?
En waar moeten we nog meer opletten qua materiaal, glazen etc. En wat zijn een beetje gemiddelde prijzen voor een bril?
Wie heeft tips voor ons?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zoon ook bril

Ben met zoon niet te ver 4 opticiens op een rij gaan bezoeken in no time. Ik had een camera mee: alle brillen die ik wel leuk vond staan op de foto gezet zodat ik die thuis nog even rustig kon bekijken. Op internet heb ik alle prijzen gezocht wat betreft glazen.

Vic

Vic

10-01-2011 om 21:36

Klopt

Ik zou in eerste instantie voor een opticien in de buurt gaan. Met mijn jongste kan ik bijna elke maand wel langs om de bril recht te zetten. Op zich is 20 monturen geen slecht assortiment. Mijn ervaring is dat er meestal maar 2 of 3 echt leuk staan, en dat kiest dan wel zo makkelijk. Een montuur kies ik meestal voor max 100 euro, omdat mijn dochters behoorlijk prijzige glazen nodig hebben (+5). Met -1 kun je voor standaard glazen gaan, eventueel extra krasbestendig. Bij sommige opticiens bieden ze een totaalprijs aan, dus montuur en glazen voor 89 euro ofzo.

Marie

Marie

10-01-2011 om 21:52

Eerst zelf bij zaken langs gaan

Hallo
Ga inderdaad eerst zelf bij diverse zaken langs en vraag naar hun assortiment kinderbrillen.
Wat dat betreft waren wij wat verwend, want in onze vorige woonplaats was een "gewone" opticiën met heel veel kinderbrillen (ik denk wel 100).
Je mocht daar ook monturen mee naar huis nemen, als je er in de winkel niet uit kon komen, dan kon je thuis er rustig nog eens over nadenken.
Je hoeft denk ik eerst niet een extra kraslaag te nemen (hadden die van mij ook niet op die leeftijd), omdat er kans is dat de sterkte van de glazen nog veranderd de komende tijd en hij dan andere glazen moet. Een goede opticiën kan je hier trouwens ook in adviseren.
Ook groeit zijn hoofd nog, reken dan maar op elk jaar een nieuw montuur (en glazen).
En voor wat betreft brillen rechtzetten (heeft jongste een abonnement op) gaan we gewoon naar een brillenzaak die we toevallig ergens tegenkomen. Dat is namelijk overal gratis.
Groetjes

Jesse_1

Jesse_1

11-01-2011 om 19:02

Tip

Laat je zoon bepalen welke bril het wordt. Toen 'wij' een bril gingen uitzoeken werden wij er volledig buiten gehouden. En je zoon moet 'm tenslotte ook op _willen_ zetten.
Ik denk dat zo'n 20 monturen niet gek is hoor. Wij zijn naar de Pearle hier gegaan, omdat dat de enige is waar wij via onze zorgverzekering korting kregen (NB heb je dat ook al gecheckt?).
Succes, Jesse

emma43

emma43

11-01-2011 om 19:49

Brillen

Voor mijn 10 jarige heb ik een duurder stevig monteurtje gekozen.Zelf heb ik een goedkopere bril en die zit niet stevig.Als ik buk,valt m'n bril voorover,hij zit vaak scheef,erg lastig.
Zoon heeft een leuke bril van Adidas,flexibel stevig montuurtje.De opticien raadde me aan een niet te opvallend montuur te nemen,omdat het zijn eerste bril is.Hij heeft nu een montuur met dun blauw randje,de bril valt niet echt op.Hij heeft hem nu 2 maanden en bril zit nog steeds goed,niet scheef,niets los.Zoon mocht ook nog kinderglazen,dat was best een verschil.Ik was voor montuur en glazen ,330 euro kwijt.
Zoon heeft de bril inderdaad zelf uitgezocht,is zich totaal niet bewust van merken,hij ging dus echt op het montuur af,was trouwens eerste montuur die de opticien pakte,ze zat meteen goed!!!

Briltotaalplan

Onze dochter (nu 10) heeft vanaf haar 3e een bril. Wij hebben bij Hans Anders een Briltotaalplan afgesloten.
Dan betaal je elke maand een vast bedrag en daarvoor kun je een nieuwe bril uitzoeken. Dus montuur, kunststof glazen voorzien van kraswerende laag en ontspiegeling. Je kunt kiezen uit alle monturen die ze hebben, dus ook titanium enzo.
Wil je ieder jaar een nieuwe bril dan betaal je 7 euro per maand, wil je om de 2 jaar een nieuwe bril dan betaal je 3,50 per maand.
De kosten voor een nieuwe bril vallen dan dus erg mee, onze dochter heeft ieder jaar een complete nieuwe bril voor 84 euro. Voor mezelf doe ik dat ook, maar omdat ik zelf niet zo vaak een nieuwe bril hoef wissel ik af; het ene jaar een bril, het andere jaar een zonnebril op sterkte en ook wel eens lenzen.
Ik vind de service ook prima; als er iets is kun je even binnenlopen, en dan buigen ze 'm even recht, zetten er een nieuw schroefje in of zetten er nieuwe neusvleugeltjes (of hoe heten die dingen???) op. Een keer was er een pootje afgebroken, en die bril hadden ze niet meer. De verkoopster heeft toen een heleboel filialen gebelt, om te kijken of ze 'm toevallig wel nog ergens anders hadden. Na een stuk of 10 telefoontjes had ze "beet", en die bril is toen naar de winkel gestuurd. Het werd kosteloos vervangen.

Vic

Vic

11-01-2011 om 22:58

Wenli

Ik heb net eens gegoogled op dat briltotaalplan. Eigenlijk lijkt het te mooi om waar te zijn. Er staat bij dat de glazen indien nodig ook dun geslepen kunnen worden (wat wel nodig is voor mijn dochters). Wat is dan het addertje? Ik betaal nu namelijk zo'n 325 euro voor een bril (waarvan ik 100 euro per twee jaar bij de verzekering kan declareren).

Tot nu toe geen adder

En we doen toch allebei al zeker een jaar of 5 mee met het Totaalplan.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de brillen van mindere kwaliteit zijn, maar ja, ze hoeven toch maar een jaar mee te gaan
Wij zijn mee gaan doen toen we, puur ter orientatie, eens bij Hans Anders binnenstapten, en daar een leuke bril zagen. De verkoopster zei toen dat als we ons inschreven voor het totaalplan, dat dan ook meteen zou gelden. Dan moest je die 84 euro gewoon in 1 x betalen, en vervolgens iedere maand (in ons geval) 7 euro per persoon. Omdat we die bril toch wilden kopen, besloten we het eens te proberen, en ik vind het erg prettig. 14 euro per maand merk je niet zo goed, en toch elk jaar voor ons allebei een nieuwe bril, zonnebril (is goedkoper, dus van het geld wat dan overblijft koop ik een brillenkoker, schoonmaakspul ofzo)of lenzen.
Na een jaar sparen krijg je een bon thuisgestuurd, en daarmee kun je dus je bril gaan uitzoeken.
Ik dacht eerst ook dat je dan misschien maar kon kiezen uit een beperkt aantal monturen ofzo, maar nee, echt uit het hele assortiment.
Ik vind het ook nog steeds raar dat er op andere plaatsen zoveel geld wordt gevraagd voor een bril (of bij Hans Anders zo weinig, net wat je wilt ), het zal dan toch wel iets met de kwaliteit te maken hebben of zo. Maar behalve een keer een gebroken pootje, een schroefje wat kwijt was en recht laten buigen hebben we nooit problemen gehad.
Of ja, toch wel. 1 x brak, na een maand of 4, de bril van mijn dochtertje doormidden. Daarvoor werd meteen (kosteloos) een nieuwe besteld.

Nee hoor geen addertje

Hier heeft jongste al jaren een bril via het 'hansandersbriltotaalplan', al sinds het bestaat. Wij betalen dus ook de premie waar ze ooit mee gestart zijn (5 euro per maand). Ze krijgt elk jaar keurig een bon voor een gratis bril. Ze mag met die bon ook gebruik maken van acties (b.v. zonnebril gratis erbij of sportbril gratis erbij). Het hele jaar garantie en daarna meteen dus de nieuwe bril en wederom garantie. Dochter 's ogen veranderen qua sterkte ook zo vaak dat ze gewoon elk jaar andere glazen nodig heeft dus een nieuwe bril.
Heb nog steeds geen addertje kunnen ontdekken.
Service is altijd goed. Het is er alleen soms erg druk en dan moet je lang wachten, tsja.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

12-01-2011 om 09:37

Addertje

Wat ik het addertje vindt: ik ben niet zo kapot van de kwaliteit van de oogmetingen bij HA. Mijn bril klopte toch niet helemaal, dus nieuwe meting, nieuwe glazen, en het leek te kloppen. Maar toen ik een jaar later een bril liet aanmeten bij Specsavers, merkte ik pas het verschil. Dus ik ga niet meer naar HA.

Puck

Puck

12-01-2011 om 10:20

Kwaliteit ook binnen ketens heel verschillend fio

Ik ben er ondertussen wel achter (eigen ervaring en uit eerdere brillendraadjes) dat je de filialen binnen de grote ketens zoals HA, Pearl, Specsavers, etc. niet kunt vergelijken. Alles staat of valt met de bekwaamheid van het personeel. De ervaring van Fio kun je dus zeker niet veralgemenen. Waar de ene HA bagger is blijkt een ander filiaal 30 km verderop uitstekend te zijn. En ook een dure opticien geeft wat dat betreft geen garantie. Dus het beste is om in de omgeving bij brildragende kinderen na te gaan waar zij tevreden over zijn en daar dan ook eens te gaan kijken.

Oogmeting

Kinderen tot (ik meen) 12 jaar, moeten naar de oogarts/orthoptist voor de oogmeting. Dat mogen ze in brillenwinkels niet doen.
Dus wat dat betreft maakt het niet uit.

Anonix

Anonix

12-01-2011 om 12:47

Hier

Hier mocht zoon van de oogarts met 8 jaar al naar de opticien voor metingen. Alleen de eerste keer is door de oogarts zelf gedaan.

Wij gaan altijd naar een 'betere brillenwinkel'. Toch de ervaring dat de kwaliteit daar net iets beter is. Man is overigens perfect tevreden met Pearle, maar daar hebben ze vrijwel geen jongensmonturen.

Hier kost een bril ongeveer 200 euro, inclusief glazen. Wij zijn nog nooit (in 3,5 jaar) terug geweest om een bril recht te laten buigen of ander onderhoud te laten plegen. De brillen zijn zo goed afgesteld dat ze gewoon niet van z'n hoofd vallen, zelfs niet op het klimrek of bij het buitenspelen...

De eerste keer hadden we geen reservebril (dus ook niet nodig gehad ), bij het tweede montuur hebben we nieuwe glazen in z'n oude montuur laten zetten (30 euro per glas).

Hij heeft trouwens al 2,5 jaar het zelfde montuur. Glazen hebben we onlangs wel nieuw erin laten zetten, omdat hij aan beide ogen 'n halve punt achteruit was gegaan. Maar dus pas na bijna 2,5 jaar. We hebben toen ook even gekeken voor 'n nieuw montuur, maar dat wilde hij zelf niet

Meting hans anders

Van een slechte meting bij hans-anders hebben wij geen last, dochter word nog 2 maal per jaar bij de oogarts gecontroleerd en dat blijft ook zo. Ook al is ze 12+
Wel meten ze het altijd ná en soms sturen ze ons door (mij b.v. een keer en dochter een keer eerder dan normaal).
Dus wat dat betreft geen klachten.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.