Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

18-04-2012 om 14:18

Zoon is afgevallen

mijn zoon van 6 kwakkelt de laatste tijd na een flinke griep in januari. Ik vond hem al wat slanker geworden, maar hij is 3 kilo lichter dan zo'n 5 maanden geleden (zelfde weegschaal). Hij is wel in de lengte gegroeid.
Is dat alarmerend voor een kind van 6?
Zijn bloed wordt onderzocht, maar misschien komt daar niks uit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

18-04-2012 om 19:07

Is hij nu te licht?

Als hij op randje ondergewicht komt, zou ik heb bijvoeren met nootjes tussendoor en andere voedzame dingen. Het is handig om wat extra gewicht te krijgen als een kind zo makkelijk afvalt bij een griep.
Als hij voldoende gewicht over heeft, zou ik niets doen voorlopig. Wel gewicht blijven volgen voor het geval het blijft dalen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-04-2012 om 19:46

Groei/gewicht

Hangt er vanaf. Toevallig ben ik net zelf met zoon (11) op lengte- en gewichtscontrole bij de kinderarts geweest omdat ik het idee had dat hij niet echt meer groeide en ook niet aankwam. Zijn groei is inderdaad sinds een halfjaar gestagneerd en hij is in een jaar tijd slechts 1kg aangekomen. Hij zat altijd al op de P-1 groeilijn maar duikt er nu toch wel behoorlijk onder. Toch geen reden om actie te ondernemen volgens haar aangezien zoon verder gezond is. Eea heeft vooral te maken met gebruik van ADHD-medicatie wat zijn eetlust enorm belemmert. Daarnaast traint hij drie keer in de week anderhalf uur intensief voetbal dus hij kan er nauwelijks tegenop eten in de ochtend en in de avond als zijn pil is uitgewerkt. Ik let er wel op dat hij dan echt goed eet en vooral volle produkten, noten, olijfolie, vette vis etc. Af en toe geef ik hem ook een Modifast drinkmaaltijd of een eiwitshake met volle melk als tussendoortje op haar aanraden.
Na een flinke griep heeft het lichaam tijd nodig om te herstellen en dat kost energie. Is je zoon verder gezond? In hoeverre volgt hij zijn groei- en gewichtscurve? Wat is zijn BMI? Hier kan je de BMI van je kind berekenen http://www.bmikinderen.nl/
Mijn zoon zit net op het randje van ondergewicht/gezond gewicht met een BMI van iets onder de 14. We moeten het zelf een beetje in de gaten houden en ieder halfjaar de boel laten controleren bij de kinderarts. Maar de kinderarts zei ook dat de groei en gewichtstoename van jonge kinderen heel sprongsgewijs kan verlopen; een tijdje stilstaan of zelfs wat afvallen hoeft niet perse zorgwekkend te zijn tenzij de algemene gezondheid van het kind er onder lijdt of het kind continu kwakkelt. Maar ik zou als je je zorgen maakt toch wel even naar de huisarts gaan.

Over kinderbmi

Even over die kinderBMI, ik bekeek die toevallig gisteren (zoon lijkt hier wel in de lengte maar niet in gewicht te groeien, ik vroeg me af of hij al op ondergewicht zat) maar het viel mij op dat de verschillende sites verschillende grenzen voor ondergewicht en gezond gewicht vermelden. Ook was er een site die stelde dat meisjes een wat hoger BMI hebben dan jongens, en een andere site die het tegenovergestelde beweerde.

Zoon had dus op de ene site ondergewicht (want onder de 14) en op de andere niet.

Neem dat dus wel met een schep zout. O nee, da's slecht voor de bloeddruk

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-04-2012 om 22:28

Temet

Het BMI bij kinderen is ook niet een wet van Meden en Perzen, alleen een ruwe aanwijzing waar je je niet blind op moet staren inderdaad. Toch kan het nuttig zijn om eea in de gaten te houden.

Fianna

Fianna

19-04-2012 om 13:37

Het probleem

is niet dat hij te licht is, of dat hij minder is gaan eten. Hij eet evenveel en is nu 3 kilo lichter dan 5 maanden geleden. Bijvoeren is dan ook niet aan de orde, want hij eet gewoon goed. Er is een andere reden dat hij is afgevallen.
Ik had de huisarts verteld dat hij was afgevallen alleen wist ik toen nog niet hoeveel. Nadat zij zei dat ik heb elke dag moest wegen kwam ik er achter dat hij 3 kilo lichter is (en eigenlijk meer, als je er vanuit gaat dat hij in die 5 maanden dat ik hem niet heb gewogen gewoon had moeten aankomen, hij is wel in de lengte gegroeid). dat afvallen is ook best snel gegaan, in enkele weken tijd volgens mij.
Ik heb op internet gekeken en kan niet zo heel veel vinden. Wel zie ik dat bij volwassenen een onbedoelde gewichtsverlies van 10% of meer onderzocht moet worden, ik neem aan bij kinderen dan ook. Bij hem is het gewichtsverlies meer dan 10 %
Op een engels site lees ik dat onbedoeld gewichtsverlies bij kinderen niet normaal is en onderzocht moet worden. Alleen staat er dan niet bij hoeveel gewichtsverlies abnormaal is, en dat is eigenlijk mijn vraag.

Elisa, jouw zoon is weer een ander verhaal. Was zelf toevallig met mijn andere zoon, mijn oudste (ook ritalin) bij de kinderarts en zijn groei is gestagneerd. Volgens haar is dat normaal bij kinderen in de puberale fase, zoals bij jouw zoon dus (mijn oudste is pas 8 dus bij hem geldt dat nog niet).

Tja, ik maak me een beetje zorgen. Hij is sinds een zware griep in januari niet lekker, vaak ziek, ook rare dingen zoals een herpes infectie (zoster of simplex, daar zijn de meningen over verdeeld), vaak bleek, de laatste paar dagen buikpijn, steeds weer een virusje (sinds enkele dagen weer een ander virus) en dus ook dat afvallen ineens.
Zijn bloed is onderzocht en hopelijk heb ik morgen de uitslag.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-04-2012 om 13:43

Fianna

Dus het gaat om onverklaarbaar veel gewichtsverlies en hij kwakkelt? Dan is het goed dat zijn bloed onderzocht wordt en zou ik ook staan op verder onderzoek. Hopelijk komt er iets uit dat bloedonderzoek want dan weet je meer en kan je daarnaar handelen.

Fianna

Fianna

19-04-2012 om 13:45

Elisa

ja precies, dat is het. Zijn gewichtsverlies vind ik, denk ik toch behoorlijk, vooral omdat hij gewoon evenveel is blijven eten en niet ineens meer is gaan sporten enz. Ja, hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik vind dat 3 kilo toch best veel is...

Wilma

Wilma

19-04-2012 om 14:20

Even navragen of

er bij dat bloedonderzoek ook glutenallergie wordt getest en anders zeggen dat je dat erbij wilt. Ikzelf heb dus ook constitutioneel eczeem en weet pas sinds een jaar of drie dat ik glutenallergie heb. Had ik dat maar véél eerder geweten. Dokters denken daar vaak niet aan (of je moet geluk hebben). Omdat je én eczeem schrijft én afvallen (ik weet dat je niet in één draadje iets moet schrijven over iets dat uit een ander draadje komt, maar in dit geval is de combi juist zo frappant), dat was dus bij mij ook. Jarenlang (ben nu 43) 't prima volgehouden, wel vaak ziek of niet zo lekker (maar ach, dat went, je weet niet beter) en ineens viel ik af. Eerst een beetje en toen steeds meer. Wel gewoon eten, zelfs op 't laatst veel eten en toch nog afvallen.
Drie kilo vind ik behoorlijk wat voor een kind van die leeftijd.

't Is maar een tip , ik wilde dat iemand die mij of mijn ouders ooit gegeven had.

Fianna

Fianna

19-04-2012 om 14:25

Dank je wilma

en wat mij betreft mag je op zo'n manier info uit 2 draadjes combineren
glutenallergie is hij niet op getest, jammer idd. Sowieso niet op voedselallergien, wel op inhalatieallergien.

Ik ga zeker vragen of ze hem hier op willen testen als er niks uit het bloedonderzoek komt en hij blijft afvallen enz.
En nu is zoon weer vol energie en levendig en springt van de bank, ik volg hem niet meer Kan over een uur weer anders zijn...

Fianna

Fianna

20-04-2012 om 14:58

Geen rare dingen

in zijn bloed (gelukkig!) behalve dat zijn IgE licht verhoogd was wat wrs duidt op een allergie, maar daar doen ze verder niks mee, aldus de assistente. Ik vroeg hoe het kwam dat hij dan zo was afgevallen en dat wist ze ook niet, want zijn waardes waren goed, ook zijn schildklier, aldus de assistente. Ik zei nog dat zijn schildklierwaardes helemaal niet geprikt waren, oh, zei ze, verder niks.
Haar advies was om het nog even aan te zien en anders weer terug komen. Hij is sinds gisteren middag wel een stuk opgeknapt.

Vraag, stel dat het een glutenallergie is, zouden zijn ontstekingswaarden dan niet verhoogd moeten zijn? En zijn IgE ook flink?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-04-2012 om 15:17

Bloedonderzoek

Ik zou vragen om aanvullend bloedonderzoek waaronder schildklier, vitamine D en anti-TTG (coeliakie). Is het glucose ook geprikt?

Fianna

Fianna

21-04-2012 om 11:47

Elisa

glucose is geprikt. Ik denk dat ik naar de andere huisarts van dit praktijk ga. Vragen wat zij vindt. Hij heeft nog steeds bijna dagelijks verhoging.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-04-2012 om 21:18

Second opinion

Ik zou zeker als ik jou was om een second opinion vragen. Een andere arts heeft er wellicht een andere blik op. Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.