Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Cato

Cato

17-05-2018 om 14:28

Zoon laat in puberteit

Bij mijn zoon van 13 j 3 mnd is nog geen spoor van puberteit te bekennen. Hij is nog wat spekkig (al sinds baby, sport veel, eet normaal, het is vlgs mij echt babyspek, nog steeds). Hij heeft een zachte huid, nergens een haartje. Stem nog hoog. Zweet niet. nog niet flink gegroeid. Echt helemaal nergens een spoortje van hormonale verandering.

Pas wanneer hij 14 is, en er zou nog niets gebeurd zijn, moeten we naar een kinderarts, dat weet ik. Ondertussen zoek ik maar wat ervaringsverhalen. Ik voel me er toch wat onrustig over. Zijn broer is wat ouder en bij hem gaat alles vrij gemiddeld. Die heeft zijn groeispurt gehad, stem is gezakt etc. etc.

Erfelijke factoren kunnen invloed hebben lees ik. Ik was zelf laat ongesteld (16 jaar).
Zouden jullie wachten tot hij 14 is? Of zelfs langer?

Dora

Dora

17-05-2018 om 15:25

Nou

Bij ons gebeurde er pas wat toen hij 15 was. Hij groeit nu en heeft sinds een paar maanden een lage stem, maar nog geen snor of zo. Hij heeft ook nog vrij recent zijn laatste melkkiezen gewisseld. Maar wat moet een kinderarts daar aan doen, en waarom zou je dat willen? Het komt als het komt.

Tango

Tango

17-05-2018 om 15:41

Afwachten

Ik zou gewoon afwachten hoor. Jongens kunnen best wat later zijn. Hier een zoon van 13,6 jaar die eigenlijk sinds een paar maanden pas echt lichamelijk aan het veranderen is. Groeien, meer haargroei op de benen, puistjes etc. Dun was hij altijd al en zweten doet hij al wel langer, sinds zijn 10e volgens mij al.
Pubert je zoon w.b. gedrag ook niet? Daar zou ik dan alleen maar blij mee zijn. Bij die van mij valt het tot nu toe ook wel mee zeker in verhouding met mijn dochter die echt flink pittig was. Maar ook zoon kan af en toe lekker dwars zijn en de strijd aangaan over huiswerk, uit bed komen etc.

Cato

Cato

17-05-2018 om 19:06

Dora

"Maar wat moet een kinderarts daar aan doen, en waarom zou je dat willen?"
Om uit te sluiten dat er toch een onderliggend probleem is. Dat kan, komt voor.

@Tango: nee, hij pubert nog totaal niet.Ook geen extra beenbeharing of dat soort dingen. Helemaal niks.

Anno

Anno

17-05-2018 om 19:19

Astma

Heeft hij medicatie voor astma of eczeem?

Guera

Guera

17-05-2018 om 20:15

Hier

Echt geen enkele haar? Nergens?
Mijn zoon van 15.5 was ook redelijk laat in vergelijking met vriendjes als het gaat om stem, okselhaar en groei van bepaalde delen.
Echter had hij op zn 10e al haar in de schaamstreek.
Hij zweet nog steeds niet echt.....

Cato

Cato

17-05-2018 om 21:45

astma en haar

Nee, geen astma, eczeem, geen haar. Nergens, ik weet dat zeker want hij vertoont ook nog helemaal geen schaamte.

Hier ook

Zoon van 14,2 jaar en ook nog niets van lichamelijke kenmerken. Is nu 1.62 en volgens mij ook een van de kleinste van de klas. Al jaren een lichtgewicht, nu ca. 43-45 kg denk ik. Eet ook niet echt veel. Wel genoeg brood maar warm eten maar matig. Die verhalen dat pubers een uur na het diner alweer honger hebben en eieren gaan bakken ken ik dan ook niet.

Alleen wat kleine puistjes, beetje onrustige huid in het gezicht soms, verder niets. Geen lage stem, nergens haargroei. Dat checkt ie regelmatig en komt mij dan hoopvol vertellen dat ie iets ziet. Niet dus hahaha.
Overmatig zweten merk ik ook niet.
Ook in gedrag nog vrij kinderlijk t.o.v. leeftijdsgenoten, speelt ook nog graag buiten. Daarentegen wel regelmatig dwars pubergedrag, grote mond, alles is “nee”, strijd over huiswerk, weet alles beter etc.

Maar ermee naar de kinder-/huisarts? Ik heb het weleens overwogen maar zou ook niet weten wat die kan toevoegen? En ik vind het daarvoor ook nog wat te vroeg. Kan over een jaar ook nog als er dan nog niet is veranderd.

Vogel

Vogel

18-05-2018 om 20:04

Hier ook

Zoon met zestien jaar pas fysieke puberteitsverschijnselen, dus ook laat groeien. Toen ging het wel hard, met zware acné aan toe.
Maar het was een lichtgewicht, daar schreef de arts het aan toe.
Het lijkt dus vaak gewoon goed te komen, maar dat weet je natuurlijk pas achteraf. Zo’n gemiddelde leeftijd bestaat bij de gratie van uitschieters naar boven en beneden.

Anoniem

Anoniem

19-05-2018 om 21:31

Hier volgende maand 14

Hier volgende maand 14 en ook nog niets, had niet eens in de gaten dat dat zo laat was. Oudere zus werd rond haar 14e verjaardag voor het eerst ongesteld, en had ook pas die periode een groeischeut. Had hem niet voor haar verwacht en het was nog niet eens in me opgekomen om me zorgen te maken. Als ik zijn vrienden bekijk is hij ook niet het enige echte kind, al geeft hij wel aan dat hij een van de kleinsten in de klas is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.