Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tippylee

Tippylee

23-01-2011 om 17:02

Zoon van 11,5 en lichamelijke veranderingen

Ik weet niet of ik in deze rubriek goed zit, maar ik wil het volgende vragen:
Mijn zoon van 11, 5 jaar is in de laatste 6 maanden behoorlijk veranderd. Hij heeft beharing gekregen bij zijn piemel ( die is ook behoorlijk gegroeid) zijn balzakken hangen ook meer, ook heeft hij wat okselhaar en er is ook al een snorretje zichtbaar. Hij is 1.61, heeft schoenmaat 40 en weegt 49kilo.
Ik vind hem nog zo jong!
Is dit normaal?
In doen en laten is hij nog lang niet zo 'volwassen', lichamelijk klopt hij niet bij zijn geestelijke gestel zeg maar.
Wat ik dus wil vragen: Zijn er nog meer puberzoons van deze leeftijd met hetzelfde? Is dit normaal, of is hij vroeg? Ik heb maar 1 kind, kan dus niet vergelijken en zijn vader weet het niet meer van vroeger.
Thanks alvast
Tippylee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

23-01-2011 om 19:09

Nou

Het klinkt als een volkomen normale beginnende puber.
En dit: "In doen en laten is hij nog lang niet zo \'volwassen\', lichamelijk klopt hij niet bij zijn geestelijke gestel zeg maar." is daar een heel goede omschrijving van, van de puberteit

Yura

Yura

24-01-2011 om 08:34

Hele grote verschillen

Het begin van de puberteit is erg verschillend. Ga maar eens op zaterdag bij een voetbalwedstrijd kijken bij de D'tjes (geboortejaren 99 en 98), er lopen kinderen bij van 1.40 die er ook nog echt als kinderen uit zien, maar ook kinderen van bijna 1.80, die dus duidelijk al aan de groeispurt bezig zijn. Mijn zoon zit nu in de brugklas en die is laat. Hij wordt bijna 13, maar hij heeft dat allemaal nog niet wat jouw zoon heeft, hij is altijd ongeveer de langste van de klas geweest, maar vorig jaar in groep 8 hebben een aantal vriendjes hem ingehaald. Hij is 1.62, 38 kg en schoenmaat 41. Hij doet al 2 jaar met dezelfde schoenen overigens.
Ik denk dus niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor.

koentje

koentje

24-01-2011 om 08:56

Waar je last van hebt

is dat je niet snel genoeg meegroeit! Tja. Heb ik ook erg last van. Het zijn nog van die jongetjes he! En soms kruipt tie nog op schoot..... (die van mij dan)

Maaike

Maaike

24-01-2011 om 10:10

Hier nog niets

Hier nog steeds een jongetje, iets van 1.50 en hij is 12,5 jaar. Ik heb nu wel zo iets, gauw nog wat dingetjes filmen van hem, zijn stem bijvoorbeeld. Op een gegeven moment krijgt hij de baard in de keel en horen we hem nooit meer zo als jongetje

Astrid

Astrid

24-01-2011 om 10:38

Hier ook met 11 begonnen

Mijn zoon is nu 12,5 en 1,70 en bloot zo wat een volwassen vent. O.k., nog geen borsthaar, maar de rest is al flink behaard en gegroeid. Wel al een beginnend snorretje (hij is blond) en al een tijd de baard in de keel. Hij veranderen begon meteen na z'n 11 verjaardag. Ik had het veel later verwacht. Dat altijd dat meiden op die leeftijd begonnen en jongens later. Mijn vriendinnen hebben dochters die in de zelfde maand als zoon geboren zijn en die meiden zijn allemaal ruim een kop kleiner en ook nog geen borst ontwikkeling. Sommige beginnen nu net.

Ben benieuwd of z'n zus ook op d'r 11e begint (die moet daar nog niet aan denken). Ze is nu 10.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-01-2011 om 10:59

En hier ook met 11 begonnen

En tegen de tijd dat hij naar de middelbare school ging (net 12) was er nog maar weinig 'jongensachtig' over. En natuurlijk gaat de emotionele ontwikkeling niet hand in hand met de lichamelijke, maar dat is toch juist ook zo kenmerkend aan de beginnende pubertijd?
Dus Tippylee, stop maar met je zorgen maken. Je kind ontwikkelt zich zoals het zich moet ontwikkelen. Welkom in de pubertijd!

Tippylee

Tippylee

24-01-2011 om 13:07

Pfff....gelukkig

maakte me wel zorgen, want hij is de op een na jongste jongen van de klas ( vroege leerling) en de rest heeft nog geen enkel haartje of iets dergelijks!
Gister stond hij onder de douche en toen zag ik dat hij dus behoorlijk, maar dan ook echt behoorlijk, veranderd was !!
Thanks voor jullie reacties
Tippylee
PS: Ik wil dat kleine lieve jochie terug, gelukkig ligt hij nog vaak tegen ons aan op de bank!

koentje

koentje

24-01-2011 om 17:12

Ahhh

vind je hem niet meer lief dan???☺

Tippylee

Tippylee

24-01-2011 om 21:46

Haha

nog altijd is hij heel lief, maar het schattige is er ineens van af!
Toch raar.
Heb trouwens even gevraagd aan manlief of hij ook zo vroeg was en dat was dus zo volgens hem.
Tippylee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.