Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

-Kaatje-

-Kaatje-

09-09-2009 om 20:51

Zoon van 8 heeft bloedarmoede, wie heeft tips?

Aangezien onze zoon van 8 jaar er ineens wel heel erg slecht uit ging zien (in en in wit en heel erg moe) heb ik vanmiddag voor zijn hb laten prikken.
Hij zat een paar maanden geleden nog op 7.6 en nu slechts op 6.6

De huisarts wilde staalpillen voorschrijven, maar ik ben bang voor obstipatie hierdoor en denk dat ik hem dan liever floradix ga geven.
De arts vond het ook raar dat dit bij een jong kind voorkwam, ze vond het eerder iets voor zwangere vrouwen of vrouwen tijdens de menstruatie.

Is er iemand die tips voor me heeft of het wellicht herkent?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-09-2009 om 21:03

Had ik als kind ook vaak

... en ik was zeker niet de enige in mijn omgeving. Maar waarom niet gewoon beginnen met staaltabletten? Ze werken wél erg goed, en daar is het toch om te doen. En als er obstipatie komt (is die kans dan zo groot?), kun je toch altijd nog stoppen of minderen?
Verder de standaard tips: roosvicee ferro, ijzerrijk voedsel etc.

Ook als kind

En bij mij blijft het een aandachtspunt. Ik kreeg als kind in ieder geval Roosvicee ferro en als dat niet afdoende was, staaltabletten.

Toch

Zou ik willen weten waar deze bloedarmoede door komt. Het ijzergehalte was al niet hoog en is nu, enkele maanden later, nog lager. Dat moet toch een oorzaak hebben? De huisarts vond het zelf ook vreemd, maar geen verwijzing naar een kinderarts? Is je zoon verder wel gezond? Groeit hij voldoende en is weinig ziek?

Jessica O

Jessica O

10-09-2009 om 07:37

Bij de drogist

verkopen ze ook flordix. Werkt heel goed om het ijzergehalte op peil te brengen. Verder uitkijken met combinaties met het eten. Broodje appelstroop dus niet met een beker melk, vruchtensap is beter.

Maar ik zou ook wel willen weten waar het van komt.

Jessica

Zoon van 12

heeft ook een te laag hb-gehalte. Slikt nu bijna twee maanden staalpillen dan moeten we een maand stoppen om vervolgens opnieuw te laten bloedprikken. Hij zit echt in de puberteit en groeit nogal snel in de lengte momenteel. Volgens de huisarts kan het te maken hebben met die groeispurt. Zelf had ik er vroeger ook heel snel last van.
Wat de obstipatie betreft daar merk ik bij mijn zoon niets van, nu ben ik wel gelijk met de staalpillen begonnen met hem (bijna) dagelijks een plak ontbijtkoek te geven (uit voorzorg). Onze zoon is dol op melk, het is voor hem nog de grootste straf dat hij dat nu niet mag bij zijn ontbijt (dan neemt hij nl ook de staalpil in) maar moet wachten tot later op de dag. Maar daar is hij nu uiteraard ook al aan gewent geraakt.

Yta Chalne

Yta Chalne

10-09-2009 om 09:06

Pillen

Ik zou wel die tabletten doen. Dat is echt de snelste manier, en lang aanmodderen met huismiddeltjes is vervelend als hij zo moe is. Tegen obstipatie zijn wél weer heel effectieve relatief onschuldige middeltjes te krijgen.

MaaikeL

MaaikeL

11-09-2009 om 15:55

Coeliakie

Ik was gisteren met zoon in het AMC voor een gastroscopie voor vaststelling van coeliakie (glutenintolerantie) en daar was een jongen van 13 voor hetzelfde onderzoek. Waar zoon de klassieke klachten voor coeliakie heeft (buikpijn, slechte ontlasting) had deze jongen bloedarmoede als symptoom. Ik zou dus zeker eens verder laten zoeken door de huisarts! Bloedarmoede is niet normaal. Zoon heeft het ook gehad toen hij 1 jaar was en toen is hij helemaal binnenstebuiten gekeerd om de oorzaak te vinden. Ik zou zeker met de ijzerpillen beginnen. 6,6 is best laag en ik kan mij voorstellen dat hij zich er niet lekker onder voelt. Als het wat hoger is kan je floradix gaan gebruiken maar nu heeft hij m.i. die ijzer echt even nodig!

-Kaatje-

-Kaatje-

11-09-2009 om 16:48

Uitslag bloedonderzoek is binnen

Nu snap ik er niets meer van!
De uitslag van het bloedonderzoek is al binnen (echt supersnel!) en daaruit kwam een hb van 8.0 en geen anemie.
Dolblij natuurlijk, maar ook in totale verwarring.

Bij de huisarts laten ze hun hb meter nu dus ijken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-09-2009 om 21:36

Snap het niet helemaal

Kaatje, je schrijft dat je dolblij bent. Maar waarom precies? Je schrijft in je eerste bericht dat je kind plots heel moe en bleek is. Bloedarmoede zou dan een heel logische verklaring zijn - en bovendien (meestal) absoluut niet ernstig en heel makkelijk te verhelpen.
Nu blijkt het geen bloedarmoede te zijn. Maar wat is het dat wel?

-Kaatje-

-Kaatje-

12-09-2009 om 09:56

Ijsvogeltje

Ik ben dolblij omdat er niks uit het bloedonderzoek kwam, hij is op verschillende (ernstige) dingen getest en er kwam niets uit.
Mijn zoon ziet altijd al bleek van zichzelf, nu was dat extra bleek maar ik weet dat aan zijn verkoudheid (wat dus waarschijnlijk ook zo is, dat gaf de bezinking in het bloed ook aan, deze was licht verhoogd door de verkoudheid).
Toen een paar moeders van school schrokken van hoe slecht onze zoon eruit zag heb ik toch maar de huisarst gebeld voor hb onderzoek.
Vorig jaar aan het begin van het schooljaar had hij het ook en toen hebben we niet eerst de hb laten testen bij de huisarts maar gelijk bloedonderzoek gedaan en daar kwam niets uit en de hb score was toen prima.
Nu hadden we dus eerst de hb bij de huisarts laten testen en daar kwam die lage score uit waar we allemaal van schrokken. Maar het lab gaf een hogere hb waarde aan en die schijnt veel betrouwbaarder te zijn dan de test bij de huisarts.
Hoop dat je nu begrijpt dat we hier heel blij zijn, het is dus loos alarm geweest.

Onze zoon is al wit van zichzelf en als hij zich niet lekker voelt tekent het extra bij hem. Daarbij moet hij er hard aan trekken op school en ik ga ervanuit uit dat met de verkoudheid er nog bij dat dat maakte dat hij er extra slecht uit ging zien.

Sowieso hebben we hem de afgelopen 2 dagen veel rust gegeven en ik ga hem toch een poosje Floradix geven en extra sinsaasappeltjes uitpersen voor wat aansterking.

Tinus_p

Tinus_p

12-09-2009 om 12:14

Virus

kaatje:
Mijn zoon ziet altijd al bleek van zichzelf, nu was dat extra bleek maar ik weet dat aan zijn verkoudheid (wat dus waarschijnlijk ook zo is, dat gaf de bezinking in het bloed ook aan, deze was licht verhoogd door de verkoudheid)."
Klinkt als een virus dat anemie veroorzaakt. B19-virus (vijfde ziekte) doet dat bijvoorbeeld.

-Kaatje-

-Kaatje-

12-09-2009 om 12:25

Tinus_p

Uit het bloedonderzoek bleek dat mijn zoon geen anemie heeft, dus dit is uitgesloten.

Kari1

Kari1

12-09-2009 om 12:43

Parvo B19 is volgens mij geen bekende veroorzaker van anemie. "Deze onderbreking in de erytropoiesis duurt totdat de infectie geklaard wordt door de specifieke antistoffen van de gastheer, na enkele dagen tot een week. Bij een hematologisch normale gastheer leidt de onderbreking in de aanmaak van erytrocyten tot een subklinische lichte hemoglobinedaling", maar dat is geen anemie.
Kari

Wilma

Wilma

14-09-2009 om 17:20

Maaikel

En, heeft je zoon coeliakie, wat kwam er uit het onderzoek?

'k Heb zelf coeliakie sinds een jaar, dus vandaar dat ik dat (uit interesse) vraag.

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.