Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mamsie

Mamsie

05-03-2018 om 20:50

Zoon vindt zichzelf te dik

Onze zoon is 10 jaar en klein en tenger voor zijn leeftijd. Hij vraagt af en toe ‘vind je me dik?’ en zegt weleens dat hij vindt dat ie een dikke buik heeft. Afgelopen week vertelde de moeder van een vriendinnetje dat haar dochter thuis vertelde dat onze zoon soms op school na de lunch zijn eten uitspuugt. Ze had dit van hem gehoord...

We hebben hem gevraagd of het klopt dat hij dit vertelt heeft. Hij schrok er erg van dat wij het wisten, en zei in eerste instantie dat hij idd soms zijn lunch uitspuugt op school, en in tweede instantie dat hij het wel gezegd heeft, het ook zou willen doen, maar het nog niet gedaan heeft. Volgens hem omdat hij weet dat het slecht voor hem is. Maar hij vindt zichzelf dus wel te dik en voelt zich daar slecht over gaf hij aan.

We hebben geen idee of hij nu wel of niet zijn eten uitbraakt, maar maken ons wel zorgen om de signalen die hij afgeeft over zijn zelfbeeld. Hij is sowiso een onzeker kind, beïnvloedbaar en bang om er niet bij te horen. Zijn we mee aan de slag, maar dat kost tijd.

Onze vraag is nu, hoe gaan we hiermee om? Heel serieus nemen en naar de huisarts gaan hiermee, of het meer zien in de context van zijn negatieve zelfbeeld en alleen goed monitoren? Ik dacht sowiso ff zijn BMI uit te rekenen op internet om dat aan hem te laten zien. Weet 100% zeker dat hij niet te zwaar is, eerder te licht. Misschien dat dat helpt.

Wat zouden jullie nu doen?

Tango

Tango

05-03-2018 om 22:15

dietist

Ik denk dat je met alleen het BMI laten zien er niet bent. Welk kind van 10 weet nu wat een BMI is. Ik zou het wel via de huisarts doen en evt. een doorverwijzing vragen naar een dietist. Zij kunnen hem de bevestiging geven dat hij een gezond gewicht heeft.
Het kan zeker bij zijn negatieve zelfbeeld horen maar je moet er wel iets mee. Voordat hij echt zijn eten gaat uitspugen, als hij het al niet doet. Geef het ook aan bij de behandelaar waar hij loopt voor zijn zelfbeeld. Misschien kan hij/zij er ook iets mee. Ik neem tenminste aan dat hij ergens in behandeling is hiervoor omdat je schrijft ermee bezig te zijn.

Pirata

Pirata

06-03-2018 om 10:46

Wat heb je al gedaan?

Wat heb je al gedaan om zijn beeld over zijn gewicht te veranderen?
Eet hij thuis verder wel goed?
Mijn iele zoon dacht ooit ook dat ie dik was, maar dat beeld heeft hij bijgesteld toen hij zich eens goed vergeleek met anderen.
Als je je stevig zorgen maakt, zou ik eerst naar de huisarts stappen.

Triva

Triva

06-03-2018 om 13:55

Tango

Een bmi komt vaak met kleurtjes: groen voor gezond gewicht, oranje en rood daarboven. Je kunt dus ook kijken bij hoeveel kilo je in een ander vakje komt.

Mamsie leg uit dat hij voor de groeispurt zit en dan dus wat opslaat voor straks. Afvallen hoeft niet op deze leeftijd, zelfs niet als je wel te dik bent. Dan moet je niet áánkomen maar wacht je op de lengtegroei.

Let voor bmi wel op een kinderbmi:bdus waar je ook een leeftijd kan intoetsen bijv https://www.zuivelengezondheid.nl/tools/bmi-calculator/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.