Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

15-01-2013 om 10:45

Zoon'bmi te laag

Hij is 14 jaar, altijd aan de kleine kant (en smal) geweest; maar nu aan het bijtrekken. Hij is vanaf september alweer 3,5 cm gegroeid! Hij heeft nu wel een bmi van 17; officieel ondergewicht. Toch ziet hij er niet mager uit: het is een tenger ventje, maar niet dat je echt denkt wat een scharminkel.
Hebbenanderen dat ook en zijn er tips hoe ik hem wat zwaarder krijg? Of hoef ik mij er helemaal geen zorgen over te maken?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

15-01-2013 om 10:55

Heu

Hoeveel eet hij? Hoeveel eet hij echt (dus eet hij bv brood dat hij meeneemt naar ook op)? Ontbijt hij wel?

Hier ook zo'n exemplaar -die moet nu verplicht 6 keer per dag eten.

koentje

koentje

15-01-2013 om 11:04

Heu tinus

hij is altijd een minimale eter geweest. Dagelijks 4 boterhammen en een gemiddeld tot klein portie avondeten. Als ik niet oplet, eet hij minder. Ik zou zeker niet durven zweren dat hij zijn schoolbroodjes opeet... Zonder ontbijt komt hij de deur niet uit. Hoe doe je dat met jouw exemplaar; 6 x eten? Op welke tijden doe je dat en wat eet hij dan?

Guinevere

Guinevere

15-01-2013 om 11:16

Hier ook een dunne

Sterker nog, ik heb hier 2 dunne jongemannen rondlopen. Geen idee wat hun BMI is maar ik krijg het wel steeds als aandachtspunt mee van de schoolarts. Niet dat ik ze dus moet gaan vetmesten, maar meer ter info.
Mijn uitgangspunt is niet om ze zwaarder te maken, maar ervoor te zorgen dat ze niet lichter worden. Ik doe dus niet moeilijk over tussendoortjes, zolang het niet constant ongezonde hap is die naar binnen gaat. Waar ik extra op let zijn de proteïnen, voor een hongerig kind is er hier altijd wel een gekookt eitje beschikbaar ipv alleen maar een appeltje. Kwark geven ipv magere yoghurt. Wat dikker margarine op brood. Bananen voor het grijpen. Dat soort dingen.

Koentje

Als je op de site van het Voedingscentrum kijkt, zie je dat de grens tussen "te licht" en "ok" voor een 14-jarige ligt rond een BMI van 16,5. Hij zou dus volgens die normen helemaal niet te licht zijn!

En al was-ie 'te licht': als hij goed gezond is zou ik me niet druk maken, maar dat komt omdat ik zelf als kind en jongere ook een behoorlijk lage bmi had, en mijn zoon (7) heeft nu officieel ondergewicht geloof ik (alleen is daar nog geen arts aan te pas gekomen). Ik weet in ons geval precies hoe dat komt: bescheiden eetlust, tengere bouw, en in aanleg erg weinig spiermassa. Zou mijn zoon gericht trainen en daardoor meer spieren opbouwen dan was die bmi zo in het normale bereik (zelf zit ik inmiddels hoog en breed in het normale bereik, waar spieren helaas weinig mee te maken hebben ).

Kanttekening: zowel voor zoon als ikzelf geldt dat we wel honger krijgen en ook eten. Misschien niet altijd heel veel, maar we eten wel. Er zijn ook mensen waarbij om het minste of geringste het hongergevoel wegvalt, ik kan me voorstellen dat dat wel een reden tot zorg kan zijn.

Ik zou me er dus absoluut niet druk om maken. Overigens is het volgens mij vrij normaal dat kinderen beurtelings in de lengte en in de breedte groeien, dus als je zoon net in zo'n lengtegroeiperiode zit dan krijg je het 'gespierde spijker'-effect. Wees blij, zou ik zeggen. Een laag gewicht wordt vaker vanzelf gemiddeld dan een hoog gewicht

Groeten,

Temet

Puck

Puck

15-01-2013 om 12:01

Kinder bmi

Helemaal met Temet eens, jij hebt gewoon een gespierde spijker zonder ondergewicht.
BMI's voor kinderen zijn namelijk anders dan die voor volwassenen wat betreft de grenzen.

koentje

koentje

15-01-2013 om 12:21

Oke

bedankt! Dan maak ik me maar geen zorgen over mijn gespierde spijker!!

Tinus_p

Tinus_p

15-01-2013 om 14:31

Wat dingen

Er zijn (google is je vriend) verschillende kinder-bmi schalen te vinden.
Tot mijn verbazing schijnt ondergewicht bij pubers een bekend kinderartsen probleem te zijn, waarbij geregeld een soort negatieve spiraal (geen eetlust>>geen energie>>geen eetlust) ontstaat. Of dat bij jou kind speelt durf ik niet te zeggen; ik wil niet overbezorgd zijn.
Hoe dan ook, hier moet dus verplicht 6 keer daags gegeten worden, op schooldagen is dat: ontbijt/eerstepauze/tweedepauze/directnaschool/avondeten/vlakvoorslapen, waarvan pakweg 3 keer brood, één keer warm, en een keer muesli/cruesli.

Tinus

Wat was voor jou dan de reden om op te treden met verplichtingen? Puur het lage gewicht, of waren er bijkomende zaken?

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-01-2013 om 21:22

Eetlust

Hoe dwing je een kind dan iets te eten als het geen eetlust heeft? Mijn zoon (12) slikt ADHD-medicatie na zijn ontbijt; hij eet dan pas weer als die is uitgewerkt en zijn eetlust weer terug is, dus zo'n 10 uur later. Dan vreet hij alles op wat los en vast zit (avondeten en veel boterhammen met (pinda)kaas) totdat hij naar bed gaat. Maar op school en 's middags thuis krijgt hij dus niets door zijn keel. Nu krijgt hij over de hele week gezien wel genoeg binnen, gezien het feit dat zijn gewicht netjes de curve volgt, maar zijn groei is sinds hij 4 jaar geleden begonnen is met de ADHD-medicatie bijna 2 groeilijnen naar beneden afgebogen (afgelopen anderhalf jaar is hij slechts 5cm gegroeid). En noch de huisarts, noch de kinderarts of zijn psychiater vindt dit zorgwekkend. Hij weet zelf dat het een vicieuze cirkel is geen eetlust->geen energie->geen eetlust en hij wil zo graag eten maar hij is gewoon misselijk. We hebben al diverse medicatie en doseringen zonder succes geprobeerd alsmede dingen als pap, drinkontbijten etc. maar ook dat krijgt hij er niet in. Hij is 1.40 en 30kg. Zat eerst net tussen de P0 en P-1 groeilijn in, stijgend naar boven en zit nu bijna op -2. Gewicht is nu keurig voor zijn lengte (hij was eerst echt mager; nu tenger maar gespierd en zelfs wat vet hier en daar) maar hij heeft wel de gemiddelde lengte van een 9-jarige. Hoe doorbreek je die vicieuze cirkel? Hij slaapt ook slecht en te laat o.a. omdat hij 's avonds veel wilt eten en hij enorme honger heeft.

Verplicht eten

Hier is jongste ook lang (te) licht geweest. Wel een meisje. Extra eten stimuleerden wij door de dingen te halen die ze zelf graag eet. Ik heb heel wat geschild fruit gemaakt als mevrouw van school kwam. Anders eet ze 1 stuk fruit. Geschild in bakje eet ze er wel 3 of 4. Volle yochurt erover en suiker en/of kaneel en hoppa. Eten maar. Als ik of man het niet klaar maak is ze ook tevreden met alleen 1 manderijn of 1 appel.
Ook dingen als crusli en musli gingen er bij haar goed in. Voor de ochtendpauze brood mee laten nemen. Ook als ze het niet eet....je weet maar nooit, misschien heeft ze tóch trek en eet er dan 1 of 2 happen van. Lekker broodbeleg áltijd in huis hebben. Broodjes deden het ook goed. En gekookte eitjes hier ook...Ook een gebakken eitje om 21.00 uur 's avonds....geen enkel probleem. Terwijl oudste die 'op gewicht' is en gewoon graag eet dat écht niet zou mogen. Aan tafel eten zoveel mogelijk en gezellig maken....kletserdeklets,ga voor mij part moppen vertellen. Hoe langer je zit, hoe groter de kans dat er toch nog een hapje in gaat.Danoontje en vla of wat dan ook als toetje. Andere toetjes houd ze niet zo van, maar danoontje weer wel. Ook at ze graag van die tarwekoekjes....van die goedkope dingen. Kop thee erbij en leuke schaal op tafel met koekjes en lekker soppen in de thee ermee. Warme chocolademelk in de winter met slagroom natuurlijk.
In het weekend 's avonds hapjes, stukjes kaas etc.
Nog steeds moet ze 'bijgevoederd' worden als ze b.v. ziek is geweest. Ook nu ze wat ouder is.
Houd bij alles wat erin gaat of het nu eten of drinken is, het in de gaten en probeer er wat 'bij' te bedenken.
En zien eten, doet eten. Dus aan tafel is aan te bevelen. En mee-eten ook.
En de sfeer maakt ook dat je 'meer' eet of drinkt.
Een taartje in je uppie op de bank voor de t.v. is ook niet veel aan...toch?
Als ze weer bij moet komen zeggen we het ook tegen haar, dat ze nu even d'r best moet doen om haar gewicht weer op peil te krijgen. Haar reactie is meestal: "Hoera, koop je weer danoontjes?"
groeten albana

koentje

koentje

16-01-2013 om 11:03

Ook hier adhd medicatie

die een rol speelt in het eetpatroon. En in de avond nogal honger maar hij heeft dan een min of meer normale portie avondeten op en 'mag'dan snoepen; een boterham vertikt hij dan te eten. Ooit heb ik toegestaan dat hij dat mag, nu moet ik moeite doen om dat te doorbreken. Maar misschien lust hij wel cruesli in de avond, dat is wel een goed idee. Dat is tenminste nog gezond. Want hij eet hier later op de avond zijn toetje, daar kan ik wel wat meer calorietjes in doen.

koentje

koentje

16-01-2013 om 11:05

En boter op brood

wil hij perse niet: hier is altijd strijd over. Heeft iemand een idee hoe ik de boter op brood kan vervangen? Er zitten belangrijke stoffen in de boter; vooral als je in de groei bent. Maar die strijd... die win ik nog wel.... maar ik wil hem liever niet☺

Guinevere

Guinevere

16-01-2013 om 11:28

Botertruukje

Als je de boterham even in de magnetron legt, als ie al beboterd is, dan smelt de boter als sneeuw voor de zon "weg". Of geef hem apart vitamine D? Klontje boter door het avondeten?

Vic

Vic

16-01-2013 om 13:19

Brrrr boter

Ik gruwel van boter en een echte boterhater fop je niet met een magnetrontrucje. Dan zie ik het wellicht niet, maar ik spuug hem net zo hard weer uit. Volgens mij kun je prima zonder, en krijg je voldoende binnen via bakboter e.d. Of desnoods een vitaminepilletje.

Brrr, brood in de magnetron

En in aanvulling op Vic: brood knapt iha niet echt op van de magnetron.

Ik zou eigenlijk niet weten wat er voor belangrijks in boter zit, behalve vitamine D (die trouwens wel in margarine etc zit maar niet in echte boter). Daarvoor zijn gelukkig de pilletjes geschapen. Kost bijna niks. Mijn kinderen krijgen ze ook, want hier geen margarine maar boter ...

En Albana "Een taartje in je uppie op de bank voor de t.v. is ook niet veel aan...toch? "

O nou en of !!

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2013 om 15:57

Albana/temet, alleen eten

Temet:
"Wat was voor jou dan de reden om op te treden met verplichtingen? Puur het lage gewicht, of waren er bijkomende zaken?"
Het is een lang verhaal, dat begon met bloedarmoede, en eindigde bij de kinderarts.

Albana:
"Een taartje in je uppie op de bank voor de t.v. is ook niet veel aan...toch?"
Ja, dat is dus t verrassende. Ik vind (net als temet in andere posting) lekker eten in mijn eentje best lekker, hoewel ik niet zo extreem ben ik dat bv een hele zak drop wegkaan achter de klapjap. Maar dat is blijkbaar niet bij iedereen zo.
Meer algemeen; ik eet te veel op een lopend buffet in gezelschap, maar mn puberkind eet juist niets. En als je er over praat, blijkt dat meer mensen dat hebben.

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2013 om 15:58

Ritalin-holiday

Elisa:
"Hoe doorbreek je die vicieuze cirkel? Hij slaapt ook slecht en te laat o.a. omdat hij 's avonds veel wilt eten en hij enorme honger heeft."
Dat klinkt toch een beetje als overdosering. Wel eens een 'ritalin-holiday' overwogen/gedaan, bv in de zomer- of kerstvakantie?

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2013 om 16:02

Vitamine d

Koentje:
"wil hij perse niet: hier is altijd strijd over. Heeft iemand een idee hoe ik de boter op brood kan vervangen?"
Als dit specifieke punt zo zwaar is, zou ik idd de boter weglaten. Beter 3 boterhammen zonder dan (met pijn en moeite) één boterham met.
Het enige dat er in margarine zit, dat echt nergens anders inzit, is vitamine D, en dat kun je sowieso beter via supplementen doen, althans IMHO.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-01-2013 om 16:19

Medicatie-stop

In de vakanties en ook op zondagen hoeft hij zijn medicatie niet te nemen. Dan (vr)eet hij ook als een bootwerker. Helaas heeft het geen medicatie nemen negatieve bijverschijnselen dus zijn behandelaar bekijkt of het wellicht toch niet beter is als hij zijn medicatie door blijft slikken, ook al beinvloedt het zijn eetlust zo nadelig en heeft het kennelijk ook negatieve invloed op zijn groei. Wellicht ook dat het doorslikken beter is zodat er gewenning optreedt en het gebrek aan eetlust vermindert. Maar het is een tweesnijdend zwaard; iedere optie heeft zijn voor- en nadelen. Voor een deel zal het ook tussen de oren zitten: pil->geen eetlust. Ook al heeft zoon geen honger, toch hem proberen iets te laten eten wat hij lekker vindt, minder gezond of niet. Maar het is enorm frusterend... Verjaardagen, ergens eten, hij doet het liever niet meer omdat hij toch niet kan genieten van al dat lekkere eten.

Ella2007

Ella2007

16-01-2013 om 16:43

Dochter ook te laag bmi

Mijn dochter heeft ook officieel een te laag BMI, ze weegt zo'n 25-26 kilo bij 140. Ik maak me er niet druk om. Ze is nauwelijks ziek, en goed actief. Ze is gewoon niet zo'n eter. We eten normaal, ik ga haar voedingspatroon niet aanvullen met dingen bomvol suiker. Gelukkig is ze dol op noten. Ook krijgt ze wat vitaminesupplementen. Het enige is dat ze het in de winter snel koud heeft. So be it. Beter te licht dan te zwaar denk ik dan, er komt vanzelf wat bij als ze gaat puberen.

Yura

Yura

16-01-2013 om 17:24

Volgens het voedingscentrum is er ondergewicht bij een 14-jarige bij een bmi onder de 15,01. Daar zit hij nog heel erg ver vanaf dus. Ik denk dat je naar de bmi voor volwassenen hebt gekeken? Die van mij heeft een bmi van 14,88. Maar volgens mij geeft mijn weegschaal 2 kg lichter aan dan die van de dietiste. Ik loop zelf bij een dietiste namelijk, maar daar weeg ik 's middags en met kleren aan en thuis 's ochtends zonder kleren, dus ik weet het niet helemaal precies.
Zoon weegt thuis 43,5 bij 1.70, maar bij haar zou dat dan 41,5 zijn ongeveer, dat vind ik toch wel zorgwekkend. Maar zowel de huisarts als de ggd zeggen dat het niet erg is. De ggd zegt dat ze zich over ondergewicht geen zorgen maken, maar veel meer over overgewicht. Maar waarom noemt men het dan ondergewicht? Ik bedoel als iedereen het uiteindelijk toch een prima gewicht vindt dan kun je het toch gewoon "gezond gewicht" noemen ipv "ondergewicht"?

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2013 om 18:24

Elisa

Hoewel mijn zoon nog wel iets eet overdag, herken ik verhaal volledig. In vakanties geen med. gebruiken maakt geen klap uit. Hij is een avondmens en zit het lekkerst in zijn vel 'savonds na een uur of 8. En dus slaapt hij veel te laat en is met geen stok zijn bed uit te krijgen. Mijn man en mijn dochter kampen met hetzelfde euvel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-01-2013 om 18:37

Fio

Tja, mijn zoon zijn vader is een avond/nachtmens en ik ben een avondmens. Zoon dus ook. Helaas is pas tegen 23.00 of nog later slapen als je de volgende ochtend om 7.15 op moet, niet genoeg nachtrust voor een kind, zeker niet voor een puber. Het kost me een halfuur om hem wakker te krijgen en op zondag slaapt hij rustig uit tot 11.00/12.00. Dan nog dat weinige eten en hij heeft energie tekort, is humeurig en nog vergeetachtiger dan anders... Het heeft allemaal met elkaar te maken maar om die cirkel te doorbreken is zo verschrikkelijk lastig...

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2013 om 19:52

Elisa/yura

Yura:
"Ik bedoel als iedereen het uiteindelijk toch een prima gewicht vindt dan kun je het toch gewoon "gezond gewicht" noemen ipv "ondergewicht"?"
Nouja, een laag gewicht kan best eens reden zijn om even verder te kijken: Er zijn wel wat dingen dus blijkbaar wijzen op ondergewicht, of eigenlijk ondervoeding: Trage hartslag bijvoorbeeld, of slechtgenezende wondjes.

Elisa:
Het kost me een halfuur om hem wakker te krijgen en op zondag slaapt hij rustig uit tot 11.00/12.00. Dan nog dat weinige eten en hij heeft energie tekort, is humeurig en nog vergeetachtiger dan anders... Het heeft allemaal met elkaar te maken maar om die cirkel te doorbreken is zo verschrikkelijk lastig..."
Consequent om 8 uur uit bed, ook -juist- in het weekend. En meteen na het opstaan ontbijten of iig iets drinken (vruchtensap ofzo, lekker veel suikers). Hij slaapt veel omdat hij weinig eet, en hij eet weinig omdat hij te lang slaapt en dus te weinig tijd heeft om te eten.

Elisa

Een begin van het doorbreken van de cirkel zou kunnen zijn om de hele week hetzelfde ritme aan te houden. Dus niet in het weekend nòg later naar bed dan door de week en vooral ook niet uitslapen. Je hoeft niet perse om 7 uur op te staan, maar ik zou je zoon zeker niet te lang laten slapen.
Juist met dat lange uitslapen creëer je ieder weekend (of vooral op de maandag dan) weer een soort jet-lag.

Vic

Vic

16-01-2013 om 21:40

Bmi 14-jarige jongen

De bmi van een jongen van 14 mag liggen tussen de 15 en 22. 17 is dus helemaal prima en ik zou hem zeker niet gaan volstoppen of boterhammen met boter opdringen.

Gewicht/gezondheid koentje

Er is een verschil tussen van nature slank en gezond en te mager en ongezond.
Als je zoon slank is, verder energie genoeg heeft, weinig ziek is en "gezond oogt" is er niets aan de hand. Ik denk dat je dat als ouder wel kan inschatten toch? Maak je je zorgen of worden ze je aangepraat, dat is het verschil.
Als je kind een normaal regelmatig voedingspatroon heeft, zich daarbij goed voelt zou ik geen boterhammen met boter gaan verplichten. Mijn zoon eet ook geen boter maar lust wel een plakje cake, gebakken eitje of stamppot. Prima, daar zit bij mij roomboter doorheen.

koentje

koentje

17-01-2013 om 01:11

Ik ga het inderdaad

in andere dingen zoeken of in vitaminepilletjes.Hoe minder strijd aan tafel hoe beter!

Fiorucci

Fiorucci

17-01-2013 om 07:46

Elisa

Mijn ervaring is dat een poging zo'n bioritme te doorbreken geen vruchten afwerpt. Het zorgt hier alleen maar voor meer slaaptekort.

Net als ella

Hier een zoon van 140 cm en zo'n 25 a 26 kilo. Da's 12,75 op de kinder BMI die 13,50 als ondergrens van gezond gewicht aangeeft. Maar hij heeft genoeg energie, is nooit ziek en heeft het zelfs nooit koud. Loopt op een dag als vandaag gerust met een longsleeve zonder hemd eronder of vest erover. Hij heeft niet veel met eten, ik denk dat hij niet veel hongergevoel heeft. Hij maakt 's ochtends een boterham klaar, maar is hem soms na twee happen vergeten en gaat dan dus praktisch zonder ontbijt de deur uit. Hij mist het zelf niet. Hij heeft ook nooit uit zichzelf trek, vraagt zelden om iets te eten. Natuurlijk probeer ik wel in de gaten houden dat hij zijn boterham wel opeet en een normaal bordje avondeten met gezonde prak binnenkrijgt, maar verder doe ik niks speciaals.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.