Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ImF

ImF

07-06-2019 om 20:53

Zweetvoeten

Naar aanleiding van een ander topic hier de vraag: Heb jij last van zweetvoeten of heb jij kennissen/familieleden die daar zelf last van hebben?? En zo ja: wat doe jij ertegen?
Blijkbaar komt het nogal veel voor en ik kan me hooguit in de zomer enige hinder voorstellen, maar verder zal het zeker meevallen vermoed ik. Een beetje afhankelijk van de persoonlijke hygiëne lijkt me.


Aanleg

Mijn broer had volgens mijn moeder al zweetvoeten, echt stinkende zweetvoeten, in de wieg. Mijn zoon heeft ook een zieke lucht die van zijn voeten komt. Zijn hockeykousen zijn echt een gevaar voor de volksgezondheid. Heeft niks te maken met persoonlijke hygiene.

skik

ImF

ImF

07-06-2019 om 21:17

genant

Oké, dat is wel erg gênant dan. Volgens mij wordt het sowieso niet veel besproken, omdat het een tenenkrommend onderwerp is.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-06-2019 om 22:05

Ja zeker

Niemand wilde in mijn buurt zijn als ik net mijn schoenen uit deed. Een van onze kinderen heeft ook zweetvoeten vanaf de wieg. Heel erg als die de schoenen uitdeed.

Erg gênant inderdaad. Ik moest er niet aan denken dat ik mijn schoenen moest uit doen in mijn puberteit. Nu hoefde dat ook niet. Ik groeide op in een familie waar get gezien werd als ronduit onbeleefd als je in aanwezigheid van anderen je schoenen in huis uit deed. Dat kon hooguit binnen het gezin.

margaretha

margaretha

07-06-2019 om 22:06

hangt soms ook van de leeftijd af

rond de 15/ 16 / 17 kunnen jongens voeten erg stinken, de ergste hinder neemt af zodra ze iets ouder worden (althans hier in huis bij mijn jongens). Mijn man vind dat hij nog steeds last heeft als hij schoenen draagt en daarom zijn sandalen bij hem favoriet (alleen als er veel sneeuw ligt draagt hij schoenen)

Jasmijn

Jasmijn

07-06-2019 om 22:12

Geen last

Ik heb er geen last van, maar een vriendin van mij wel. Zij heeft zulke erge zweetvoeten, dat de binnenkant van haar schoenen en gewoon stuk van gaan op een gegeven moment (waardoor ze weer nieuwe schoenen moet kopen). Ze heeft er wel spray voor, en dat helpt wel een beetje .

Sukke

Sukke

08-06-2019 om 01:07

ImF

" Een beetje afhankelijk van de persoonlijke hygiëne lijkt me."

En dat denk je omdat?

mijk

mijk

08-06-2019 om 05:33

Mijn zoon heeft er al vanaf heel jong last van stinkende voeten

Truukje wat ik hier leerde. Voetzolen voor de nacht insmeren met zinkzalf ( wij gebruikten gewoon sudocreme sokken erover heen en nacht in laten trekken. Daarna is het altijd heel lang minder...

Triva

Triva

08-06-2019 om 12:03

maar

"Mijn man vind dat hij nog steeds last heeft als hij schoenen draagt en daarom zijn sandalen bij hem favoriet (alleen als er veel sneeuw ligt draagt hij schoenen)"

Mijn zonen hadden eens sandalen en juist TOEN gingen hun voeten stinken. Dus dicht of open zegt niks, het ligt dan ook aan het materiaal.

Guppie

Guppie

08-06-2019 om 16:20

Zweten/stinken

Je kan voeten hebben die veel zweten. Overmatig zweten kan te maken hebben met je hormonen en tekort aan vitamine D. Stinkvoeten kunnen te maken hebben met verzuring van je lichaam. Stress kan het verergeren. Voeding kan veel betekenen in het tegengaan ervan. Onder andere voldoende (oplosbare) vezels eten.

ImF

ImF

08-06-2019 om 17:20

@Sukke

Nou, het lijkt mij logisch dat het niet fris ruikt als iemand zich onvoldoende verzorgt of een paar keer dezelfde sokken draagt. Dat voeding/stress/hormonen een rol spelen wist ik wel. En ook het type sokken, omdat witte gewoon in de witte was kunnen en veel heter gewassen kunnen worden. Absorbeert in de zomer weinig en zo blijft het fris.

Sukke

Sukke

08-06-2019 om 17:53

Fabels

Fabels zijn hardnekkig

Dat als je je niet wast, je op den duur stinkt klopt.
Maar het is niet zo dat als je je wel wast, je niet kunt stinken, of dat wanneer je je stinkt, je je niet verzorgt.

Over de was zie ik ook fabels staan, maar moet weg en er zitten hier mensen die dat veel beter kunnen uitleggen.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-06-2019 om 19:39

Mijn tip: een regime met glycerine kamferspiritus

Wie last heeft van zweetvoeten heeft meestal ook last van een wat weke, tere huid die gemakkelijk beschadigt. Een probaat huismiddeltje daartegen is kamferspiritus. Dit goedje verdikt en versterkt de huid indien je het gedurende enkele weken dagelijks rijkelijk aanbrengt op de voeten - met behulp van spuitflesje, wattenschijven of gewoon je handen - en vervolgens inmasseert om het uiteindelijk af te spoelen met - schrik niet - koud water.

Er zijn twee soorten kamferspiritus te koop: één met en één zonder glycerine. Beide zijn goed, maar de laatste, glycerine kamferspiritus geheten, het beste, alsook het makkelijkste te verkrijgen bij een drogist.

De etherische olie van kamfer die erin zit, werkt desinfecterend en gaat daarnaast met zijn dominante geur de (eventuele) stank van de voeten te lijf. Over de vraag of kamfer lekker ruikt zijn de meningen uiteraard verdeeld, maar de meeste mensen vinden van wel.

Rode krullenbol

Lente

Lente

08-06-2019 om 21:10

Ja hoor, hier zweetvoeten

Hoewel ik niet bekend ben met zweetvoeten vanaf de wieg, kwamen ze wel voor in de puberteit, zwangerschap en overgang. Hormonenkwestie blijkbaar.
En bij sommige sneakers/sportschoenen. Leek aan de schoenen te liggen.
En natuurlijk bij warm weer en dan toch dichte niet ademende schoenen dragen.

In geen van die gevallen lag het aan de persoonlijke hygiene.

@Emma

@Emma

08-06-2019 om 21:33

Rode Krullenbol

Mijn moeder smeerde vroeger onze kindervoetjes dagelijks met kamferspiritus in, vanaf een paar weken voordat we op vakantie naar de bergen gingen. Zo waren we beter beschermd tegen blaren in die zware vierkante bergschoenen van toen
Ik wist niet dat het ook hielp tegen stinkvoeten: daar hadden wij dan weer minder last van, zelfs niet in die schoenen

Vaak bij pubers

Komt vaak bij pubers voor, door opspelende hormoontjes. Ik zelf had er als puber veel last van toen ik de pil slikte. Zomer of winter heeft er niks mee te maken; in de zomer draag je vaker slippers of sandalen waardoor je er minder last van hebt.
Het is voor de zweetvoetjes onder ons vaak erg genant als je, je schoenen uit moet doen.

Soort schoenen

Volgens mij krijgt iedereen vies ruikende zweetvoeten als je All stars-achtige gympjes draagt met blote voeten. Ik in elk geval wel. Ik droeg die in het ziekenhuis na de bevalling van mijn tweeling die nog even in de couveuse moesten verblijven. Op een gegeven moment kwam de verpleging vragen of ze mijn onderkantje even mochten controleren want ze roken een ziekmakende lucht op mijn kamer, alsof ik een ontsteking had vanwege een stuk achtergebleven moederkoek. Bleken die gympen te zijn, bij mij was alles in orde.

skik

Pubermoeder

Pubermoeder

09-06-2019 om 14:40

Nooit

Ik heb er zelf gelukkig nooit last van gehad. De kinderen wel (meisjes). Mijn oudste heeft nog steeds verschrikkelijke stinkvoeten, vooral als ze een panty draagt. Ze draagt alleen schoenen van leer, dus daar ligt het niet aan. Jongste heeft gelukkig fris ruikende voetjes, ondanks niet dagelijks douchen. Wel zweetvoeten, want als ze met sokken over vloertegels loopt zie je overal afdrukken.

Skik

😂😂😂

Sukke

Sukke

09-06-2019 om 16:20

Geweldig

Geweldig Skik, fijn ook dat je ondanks die luchten niets mankeerde😁 Erg gelachen hier.

Heb je eindelijk je dure vloer, kun je je huis niet meer in van de stank

ImF

ImF

10-06-2019 om 09:16

tips van vriendin

Een vriendin die gisteren op bezoek was, meende zelfs dat zwarte thee (ja echt) in afgekoelde vorm zou kunnen helpen daartegen.
Ook doet zij zelf zowel aan het begin van de dag als aan het eind talkpoeder in haar schoenen. Dat zou vocht opnemen, zodat bacteriën ook geen kans krijgen en geur wordt geneutraliseerd. Het zou volgens haar ook helpen tegen schoenen die al onfris ruiken, bijvoorbeeld sport- of wandelschoenen.
Ik vraag mij wel af of jullie sloffen of slippers thuis met of zonder sokken erin dragen?
Volgens haar zou dat enorm kunnen schelen, want mét sokken zouden ze veel langer meegaan. Dat lijkt mij juist warm zitten, het hele jaar door. In de zomer ga je echt niet met sokken in pantoffels lijkt me (beetje gek).

ImF

ImF

10-06-2019 om 15:32

bezoek

Ik vroeg me wel af: zou jij iets zeggen als bezoek zweetvoeten heeft als je dat merkt?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

10-06-2019 om 16:31

Tuurlijk niet

Tenminste - alleen als het zeer vertrouwd bezoek is. Als iemand met zweetvoeten ergens verplicht schoenen moet uitdoen, weet diegene wel wat er gebeurt

Ik vind de zomer lastig. Panty’s in dichte schoenen - overlast. Blote voeten in schoenen - ook overlast. Sokken aan - te warm. Sandalen/slippers - mijn ene voet heeft helaas akelige nagels. Al jaaaaren, van alles geprobeerd. Dus ik zoek zomerschoenen met gaatjes en dichte neuzen.

Thuis doe ik als ik nette schoenen uitttrek na thuiskomst van die minisokjes aan. Redelijk alternatief.

Ah en mijn man. Nooit zweetvoeten, echt nooit. Die kan overal en altijd zonder zorgen zijn schoenen of slippers uittrekken.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-06-2019 om 16:54

Iontophorese

Wel zweet, geen stank.

En het klinkt als kwakzalverij maar het werkt echt, met name voor voeten en handen.

https://iontoforeseapparaat.nl/

stress

Ik heb er een tijdje last van gehad, in een periode in mijn leven dat ik behoorlijk last van stress had.
Ik had echt vreselijk gevonden als ik dan op bezoek mijn schoenen uit had moeten doen.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-06-2019 om 22:28

Vraag en antwoord

"Ik vroeg me wel af: zou jij iets zeggen als bezoek zweetvoeten heeft als je dat merkt?"

Ja hoor; een of ander relativerend grapje kan er dan wel vanaf!

Hoezo?

'Ik vroeg me wel af: zou jij iets zeggen als bezoek zweetvoeten heeft als je dat merkt?'

Hoezo, denk je dat die persoon dat zelf niet al lang weet?

Marie

Marie

12-06-2019 om 22:48

En dan?

En dan vraag je het bezoek de schoenen weer aan te trekken?

ImF

ImF

13-06-2019 om 20:55

last

Als ze last hebben mogen ze best even de badkamer gebruiken, als ze willen opfrissen. Misschien ook handig om dan schoenen ergens anders te plaatsen, zoals de garage/hoek van de bijkeuken. Niemand wil een muffe entree hebben.

Pirata

Pirata

13-06-2019 om 21:24

Dus

Dus als ik zweetvoeten heb ben jij zo lief dat ik mijn voeten moet wassen bij jou? Blijf ik liever buiten...

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-06-2019 om 22:04

Oeioei ImF

Ik zou je haast eens een periode zweetvoeten toewensen... zoals jij erover schrijft zal iemand met dir probleem zich een paria voelen. Ja, zet mijn schoenen maar in de garage. Of liever buiten, het gaat net regenen, frissen ze lekker van op.

Kom op zeg, iemand met zweetvoeten weet dat allang en zal alles doen om dat ongemak privé te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.