Grootouders Grootouders

Grootouders

Hoe lang op verjaardagen

Hoe lang vinden jullie het normaal om de grootouders op verjaardagsvisite te hebben. Hier gaat het om een grootouder die niet helpt met het feest maar puur op verjaardagsvisite komt. Het is ongeveer een uur reizen. 

Zolang grootouder wilt/aankan 

hoe bedoel je dat, wie moet dat bepalen? Bij ons zijn ze er ongeveer 4 uur.

die komen net als de andere visite rond een uur of 2 en gaan na het eten weer weg rond een uur of 7.
Ze zijn eind 70.

Bij ons begint het feest meestal rond een uur of 3. Tot ‘s avonds een uur of 9. Opa’s en Oma’s komen en gaan ergens tussen die tijden. Meehelpen doen ze niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. We vinden het fijn als ze er zijn. Ze worden wel allemaal wat krakkemikkiger, dus het is de vraag hoelang het nog lukt. Ze wonen op 1 en 1,5 uur rijden.

Overigens las ik de vraag eerst tot welke leeftijd van de kinderen ze mogen komen. Dat is zolang ze dat willen en kunnen. En zolang de kinderen dat willen. Onze oudste (21) viert het niet meer met familie, wel met ons als gezin en met vrienden. De jongste vindt het nog steeds leuk en viert het dus nog steeds ook met familie.

Het hangt er helemaal vanaf hoe jullie de verjaardag vieren, wie er is, hoelang blijft de rest, is het inclusief eten, wat is de conditie/gezondheid en hoelang vindt iedereen het leuk?

Maar wat normaal is, is relatief. Er is geen 'normaal' wat dit soort sociale interacties betreft. Je zou hoogstens kunnen spreken van gemiddeld en dan een wiskundige berekening kunnen maken van de reisafstand, de gemiddelde verblijfsduur van alle gasten, de leeftijd van de grootouders, van de jarige dat delen door de tijd dat ze gemiddeld per jaar in het ziekenhuis doorbrengen, vermenigvuldigd met de hoeveel hapjes die ze eten en dat tot de macht van het aantal pillen dat ze per dag moeten innemen.
(dit met een knipoog uiteraard, al ben ik wel benieuwd wat hier uitkomt!)

Decembermamma

Decembermamma

08-12-2025 om 22:06 Topicstarter

nou ja op zich geven wij dus aan dat het tussen 10-16 is en als ze willen mee lunchen kan dat, totaal geen probleem. Die tijden geven wij dus juist aan vanwege oma die liefst dus van 10-20 aanwezig is. Vorige keren deden we het tot 17:00 en dan wist ze altijd een goede smoes aan te geven waarom zij dan wel tot na het avondeten kon blijven. Het eten is op zich het probleem niet hoor maar haar aanwezigheid en zichzelf opdringen wel. 

Nu was dit keer dus de grens 16:00 uur en kwam ze dus ook weer "maar ik blijf natuurlijk de warme hap nog mee-eten". Ze is er dus om 10 uur in de ochtend klokslag. 

Decembermamma schreef op 08-12-2025 om 22:06:

nou ja op zich geven wij dus aan dat het tussen 10-16 is en als ze willen mee lunchen kan dat, totaal geen probleem. Die tijden geven wij dus juist aan vanwege oma die liefst dus van 10-20 aanwezig is. Vorige keren deden we het tot 17:00 en dan wist ze altijd een goede smoes aan te geven waarom zij dan wel tot na het avondeten kon blijven. Het eten is op zich het probleem niet hoor maar haar aanwezigheid en zichzelf opdringen wel.

Nu was dit keer dus de grens 16:00 uur en kwam ze dus ook weer "maar ik blijf natuurlijk de warme hap nog mee-eten". Ze is er dus om 10 uur in de ochtend klokslag.

Maar wat is de reistijd voor oma? Als ze nog lang moet reizen, snap ik misschien dat ze liever met volle maag reist dan hongerig thuiskomen en dan nog moeten koken?

Gaat dit over je eigen moeder  of je schoonmoeder? Hoe oud  is ze, dat je vindt dat ze wel zou kunnen meehelpen?  Ik ken weinig verjaardagen die al zo vroeg beginnen. Normaler vind ik  vanaf een uur of  3,  koffie /thee/taart dan borrel/fris/hapjes dan een kopje  soep. En dan om  een uur  of  8 de oprotkoffie, en dan is het weer mooi geweest en kan iedereen weer met een vol  buikje  naar huis toe. 

TineWinkel schreef op 08-12-2025 om 22:46:

[..]

Maar wat is de reistijd voor oma? Als ze nog lang moet reizen, snap ik misschien dat ze liever met volle maag reist dan hongerig thuiskomen en dan nog moeten koken?

"Het is ongeveer een uur reizen."

Decembermamma schreef op 08-12-2025 om 22:06:

Het gaat er toch helemaal niet om wat anderen "normaal"vinden? 

Je blijft met hetzelfde probleem zitten of je moet het argument " ja maar anderen vinden....." willen gebruiken maar dat is wel een erg zwak argument.

Waarom hebben jij of je partner er zo'n moeite mee om een duidelijke grens naar haar aan te geven?

Waarom ziet zij zichzelf niet als gewone visite en waarom vinden jullie haar wel gewone visite?

Wat klikt niet tussen jullie?

Als je dat weet, waarom vier je het niet tussen 14.00 en 20.00 uur? Ze moet nog een uur terug, dus veel later dan dat zal ze het niet maken?

Is het relevant dat je (schoon)moeder niet helpt op de verjaardag maar alleen op bezoek komt? Vind je dat alleen iemand die helpt met koken/koffie schenken de hele dag mag blijven ofzo? Zo komt de vraag een beetje op mij over. En zou je andere mensen wel tot 20.00 over de vloer willen hebben, of misschien zelfs iedereen behalve zij? Zorg anders dat je op de dag zelf een (fictief) avondprogramma hebt waardoor iedereen voor het eten weer weg moet wezen, als het te moeilijk is om eerlijk te zeggen dat je wil dat oma voor het eten weer weg gaat.

Net zo lang als de rest van de visite. Bij ons wordt er niet meer warm gegeten op een verjaardag en doorgaans blijft het thuis ook bij iets kleins, kopje soep of een broodje of zo.

Een verjaardag begint hier zeker niet om 10 uur in de ochtend al. Zo tussen 14 en 15 uur en rond een uur of zes, half zeven zijn mensen weer weg.

Ik zou in jullie geval dus niet de eindtijd vervroegen, maar de begintijd verlaten. Dan eet ze wel mee, maar is ze er niet klokslag tien uur in de ochtend al.

Decembermamma

Decembermamma

09-12-2025 om 07:00 Topicstarter

linn19 schreef op 08-12-2025 om 23:38:

[..]

Het gaat er toch helemaal niet om wat anderen "normaal"vinden?

Je blijft met hetzelfde probleem zitten of je moet het argument " ja maar anderen vinden....." willen gebruiken maar dat is wel een erg zwak argument.

Waarom hebben jij of je partner er zo'n moeite mee om een duidelijke grens naar haar aan te geven?

Waarom ziet zij zichzelf niet als gewone visite en waarom vinden jullie haar wel gewone visite?

Wat klikt niet tussen jullie?

Het gaat er niet op dat ik over argumenten inzit maar meer met "is her zo raar dat wij niet willen dat ze er de hele dag is." Wij geven heel goede grenzen aan, begin en eindtijd. In het verleden ivm met de drukte ook aangegeven of ze wilden aangeven of ze in de ochtend zouden komen of in de middag want wij wonen nogal klein. Ook dan vond zij dat ze geen keuze hoefde te maken ze kwam gewoon rond 10 en ging na het avondeten weer weg. Dus laatste jaar was het zo hadden we met haar afgesproken dat de taxi haar zou halen om 16:00 en ja hoor dat was prima, om 16:30 was de taxi er nog niet en toen ze belde bleek die om 19:00 nog te komen verontwaardigde oma maar dit was een paar jaar ervoor ook al zo gegaan dus verbaasde ons niet.

Ik denk dat je vraag zou moeten zijn "waarom vind je moeder het zo moeilijk zich aan de gegeven grenzen te houden". Want die grenzen geven we wel aan.

Decembermamma

Decembermamma

09-12-2025 om 07:01 Topicstarter

TineWinkel schreef op 08-12-2025 om 22:46:

[..]

Een uurtje met de taxi dus als ze er in de ochtend om 10 al is, haar 2 punten taart en de helft van alle voor iedereen neergezette hapjes en een flinke lunch al wegwerkt dan kan ze daar nog prima op teren tot de volgende ochtend.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.