Grootouders Grootouders

Grootouders

Hoe lang op verjaardagen

Hoe lang vinden jullie het normaal om de grootouders op verjaardagsvisite te hebben. Hier gaat het om een grootouder die niet helpt met het feest maar puur op verjaardagsvisite komt. Het is ongeveer een uur reizen. 

Als je moeder voor een paar uurtjes niet wil komen, dan is dat haar eigen keuze.
Een tante van mij woont twee uur treinen verderop en die komt vaak wel wat langer, zo rond of net na de lunch. Maar echt niet dat die een hele dag van huis is/wil zijn voor een verjaardag.
Mijn schoonouders wonen op ongeveer anderhalf uur rijden, maar die komen ook geen hele dag. Die gaan op zondag ook eerst naar de kerk.

Ik zou ook duidelijk grenzen stellen en zorgen dat je voor of na een bepaalde tijd 'weg' bent. Als je dat duidelijk gezegd hebt, liefst op schrift (via whatsapp), dan heb je dat in ieder geval dichtgetimmerd.

Decembermamma schreef op 09-12-2025 om 09:47:

Ik heb mijn zoon inderdaad verteld dat hij best weleens zijn vrienden mag uitnodigen, maar dat is in zijn vriendengroep nog niet "gewoon" zeg maar. Hij vind het juist leuk en gezellig als de volwassenen komen, alleen mijn moeder hoeft hij ook niet zo nodig. Maar ooit de keuze gemaakt omwille van nare situaties bij contact met de rest van de familie ervoor gekozen om contact te houden, haar ook al diverse malen uitgelegd waarom het contact redelijk afstandelijk is, maar dat is ze binnen een dag weer "vergeten". Heb haar gisteren nog verteld dat als ze een speciale behandeling had gewild ze mij als kind en jong volwassene ook wat minder als hulpje maar meer als dochter had moeten behandelen.

Er speelt dus veel meer en eigenlijk heeft het idd niks met een verjaardag te maken en of iets normaal of raar is.

Verwijten maken naar je moeder lost ook niks op, zijn verpakte steken onder water die je geeft aan haar over jouw jeugd.

Kennelijk verwacht jij als volwassene nog steeds verandering van je moeder en daardoor blijf jij gefrustreerd want ze veranderd niet door uitleg, niet door begin en eindtijden en niet door er netjes naar toe te gaan.

Je kunt verongelijkt doen dat jij wel grenzen aangeeft maar zij daaroverheen gaat maar jij zal die grenzen dus beter moeten gaan bewaken. Dat is aan jou.

Er zit nog een hoop oud zeer bij jou en zoals je het nu probeert op te lossen werken niet want je draait om de oorzaak heen ipv die aan te gaan pakken.

Misschien is het tijd om voor jezelf het verleden te gaan verwerken en kom je tot de conclusie dat grotere stappen in het geheel nodig zijn.   

Ik begrijp je nu wat beter....Mijn vader is net als jouw moeder. Iemand die je er liever niet bij hebt omdat het niet gezellig is, alles draait om zijn problemen en kwalen. Met het verschil dat hij geen andere mensen wil zien en bij voorkeur komt op een door hem gekozen tijdstip. Wat ook niet helemaal niet handig is. 

Mijn tip: wees heel duidelijk. Zeg het gewoon als je moeder zegt dat zij nog komt mee-eten dat dit niet de bedoeling is. Niet vandaag op het feestje, niemand blijft eten, dat is ons teveel. Zeg eventueel dat het niet persoonlijk is (al is het dat wel) als je bang bent voor gedoe of haar niet wil kwetsen. En bedenk hoe erg het zou zijn als jij gewoon duidelijk je grenzen aangeeft.

Als je het feestje thuis wilt vieren en als je je moeder toch wilt blijven uitnodigen dan klinkt het alsof er maar éen ding op zit en dat is om afscheid te nemen van de illusie dat je de hele avond voor jezelf kan hebben. Want ze luistert gewoon niet en gaat pas weg na het avondeten. Dus plan het feest vanaf ergens in de middag, op een dag waar nog een vrije dag op volgt, en hopelijk is ze dan snel na het avondeten opgekrast. Nu zit je vanaf 10 uur tot na het avondeten met haar opgescheept, dat wordt dan vanaf 14.30 tot na het avondeten, toch een winst van 4,5 uur. 

De persoon met de burnout kan zich misschien al eerder terugtrekken met een smoes naar keuze.

Feestje op locatie is natuurlijk ook een optie, maar vaak duur. Hoewel je soms voor een paar tientjes een scoutinghonk of een parochiezaaltje oid kunt regelen, en als je dat kan regelen dan is dat best het overwegen waard. "Sorry ma, om 17 uur moet het zaaltje leeg en opgeruimd zijn, help je mee de stoelen terugzetten of regelen we de taxi al om 16 uur?"

Nog een mogelijkheid: iemand rijdt haar zelf terug naar huis. Als jullie een auto hebben. Maar goed, die persoon is dan twee uur kwijt, waarvan het eerste uur met deze vrouw naast zich op de passagiersstoel. Zo te lezen ook geen aantrekkelijk vooruitzicht. 

Ik ben het wel eens met de post van Temet: probeer in oplossingen te denken als je moeder toch wil blijven uitnodigen. Laat de strijd over die eindtijd los, die win je niet. Dan heb je als oplossing: haar gewoon niet uitnodigen. Of avond eten regelen wat zij pertinent niet lust waardoor ze zelf eerder weggaat, maar dat is misschien ook wel gemeen

Begin het feest later: jullie wonen weliswaar klein maar zoveel mensen komen er ook weer niet schreef je. Zet bv een statafel neer of maak 2 zitjes bv huiskamer en eettafel etc. De persoon met burn-out en puber hebben dan wat meer rust vooraf. Jullie zijn met z'n drieën en ook al wil je de avond graag voor jezelf houden: als jullie 3x een verjaardag hebben op jaarbasis heb je nog 362 dagen waarbij dat kan ( ja ik snap heus wel dat je ook weleens iets 's avonds hebt, maar bij wijze van spreken). 

Maar ik snap je gevoel: mijn ouders wisten ook altijd alles te verpesten en dat is ook echt niet leuk.

Mijn (schoon)ouders mogen zo lang blijven als ze willen en ze hoeven niet te helpen. Ik denk niet dat er hier een 'normaal' in is. Als jij het anders wilt, zal je dat kenbaar moeten maken. 

Als ze van 13 tot 18 uur zou komen, kun je tegen half vijf Chinees/patat/pizza’s aan laten rukken en dan is ze voor de avond begint weer vertrokken.

Lizzyliz schreef op 09-12-2025 om 21:30:

Als ze van 13 tot 18 uur zou komen, kun je tegen half vijf Chinees/patat/pizza’s aan laten rukken en dan is ze voor de avond begint weer vertrokken.

Ik begrijp uit de posts dat ze niet voor een dagdeel wil komen en dan dus alsnog eerder komt en later weggaat. Ik gok dat oma zich niet om 17.00 op de taxi laat zetten.

Decembermamma

Decembermamma

10-12-2025 om 18:48 Topicstarter

net telefoontje gehad taxi is besteld 9:15 is ze bij ons, ik zei "dan lopen wij nog in onze pyjama".

Decembermamma schreef op 10-12-2025 om 18:48:

net telefoontje gehad taxi is besteld 9:15 is ze bij ons, ik zei "dan lopen wij nog in onze pyjama".

Wat een ha(r)telijke reactie. Had nu dat feest maar in de middag gedaan. Nu ben je de hele dag aan kwijt en dat kon je voorzien.

Als jij hetzelfde blijft doen ( in de zin, hetzelfde op haar blijft reageren) zul je ook nog steeds hetzelfde resultaat krijgen.

Jouw antwoord aan haar valt niet onder jouw grenzen bewaken.

Je bent een volwassen vrouw en hebt de regie over jouw eigen leven maar je laat die regie aan je moeder over. 

En wat zegt ze daar dan op?

Maar goed, als de verjaardag al om 10 uur 's morgens begint, was dit wel enigzins te verwachten. Waarom niet vanaf 14 uur? 

Decembermamma

Decembermamma

10-12-2025 om 20:01 Topicstarter

linn19 schreef op 10-12-2025 om 19:15:

[..]

Als jij hetzelfde blijft doen ( in de zin, hetzelfde op haar blijft reageren) zul je ook nog steeds hetzelfde resultaat krijgen.

Jouw antwoord aan haar valt niet onder jouw grenzen bewaken.

Je bent een volwassen vrouw en hebt de regie over jouw eigen leven maar je laat die regie aan je moeder over.

O maar ik heb ook aangegeven dat ze de taxi even moest veranderen want om 9:15 lopen we nog in onze pyjama. Dat is zeker wel mijn grenzen bewaken. Deur gaat ook pas om 10 uur open. 

Decembermamma

Decembermamma

10-12-2025 om 20:03 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-12-2025 om 19:16:

[..]

En wat zegt ze daar dan op?

Maar goed, als de verjaardag al om 10 uur 's morgens begint, was dit wel enigzins te verwachten. Waarom niet vanaf 14 uur?

Dat gaat in het vervolg ook gebeuren, zowel mijn zus als mijn moeder hebben mij al die tijd wijsgemaakt dat het heel vreemd is om niet de hele dag je verjaardag te vieren. Ik heb nu steeds meer duidelijkheid dag mijn schoonfamilie en kennisen niet raar zijn met hun kortere verjaardagen maar dat dat meer gebruikelijk is. Volgend jaar van 14-17 of 13-17 ofzo. 

De botte manier. Als ze zegt dat ze het 'zonde' vindt om 'maar' voor een dagdeel te komen kop je die in. Dan is je antwoord "Oh, nou, dan kom je niet' (Superbot) of "Oh, nou dan kom je een andere keer' (minder bot)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.