Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

amar

amar

30-12-2008 om 10:51

11 jarige zoon en vuurwerk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stenna

Tja, maar wat moet je dan? Ik kan wel met je meevoelen en vrees - gezien het karakter van mijn peuterzoon - dat wij dit over een aantal jaren ook gaan krijgen. Maar ja, om akelige ongelukken te voorkomen zul je aan - vrij stevige - voorlichting moeten doen, helaas is de bijwerking daarvan dat onze bangebroekjes dan nog banger worden. Da's rot voor hen. Maar als je het grote geheel erin betrekt zul je denk ik toch moeten concluderen dat een paar bange jongetjes minder erg is dan een paar verminkte jongetjes...

Je kan toch ook moeilijk zeggen in de klas: Pietje en Klaasje lijken mij lefgozertjes dus die moeten verplicht naar deze film kijken, en Jantje is een angsthaas dus die moet maar verdergaan met rekenen.

Maar het blijft beroerd voor je kind (en dus voor jou), natuurlijk.

Groeten,

Temet

reina

reina

02-01-2009 om 10:12

Stenna

Dat is vervelend, maar ik vind de voorlichting toch wel belangrijk, ook om te voorkomen dat jouw zoon als ie wel op straat loopt dat rotje tegen zijn gezicht krijgt bijv. Mijn ervaring is dat die angst vanzelf verdwijnt, ik had een paar heel bange kinderen (bang voor vuurwerk dus) in mijn omgeving, dat is allemaal vanzelf overgegaan.

amar

amar

02-01-2009 om 10:28

Voorlichting en update

....vind ik ook heel belangrijk, voor iedereen.Kinderen beseffen volgens mij niet goed hoe die ongelukken met vuurwerk kunnen ontstaan. Nl.ook door stomme pech, of door een vriendje wat iets verkeerds doet, per ongeluk.
Ik heb jullie mailtjes met waarschuwingen en voorbeelden en ervaringsverhalen laten lezen door mijn zoon, een enkele 'gekuist' voorgelezen.Ook mijn man heeft goed meegeluisterd. Daarna heeft hij gisteren met 2 vriendjes onder toezicht hier voor het huis mogen knallen, maar niet nadat mijn man de gevaren en de gebruiksaanwijzing nog eens goed had uitgelegd aan hen alle drie. Er was een vriendje bij dat zijn zakken vol had zitten met 'vuurwerk dat hij onderweg gevonden had'...
Dar ging goed. Daarna mocht zoon met de vriendjes even gaan knallen bij een van die vriendjes, man belde wel op naar die ouders en vroeg hen de boel in de gaten te houden.
Kort daarna kwamen ze al weer thuis, het was genoeg geweest
allemaal heel erg bedankt voor jullie reaktie!!!
amar

Stenna

Wat laat, want alles is al achter de rug. Als klein kind was ik ook doodsbang voor vuurwerk. Dat was inderdaad nog de tijd dat er vuurwerk naar anderen werd gegooid op straat en er ook wel eens vuurwerk in een brievenbus (van een huis) belandde. Over straat durfde ik niet, en door de gang lopen ook niet want stel dat er net een rotje door die brievenbus kwam. Van het vuurwerk om middernacht kon ik wel genieten hoor, veilig achter het raam, mooi en ook spannend was het. Mijn dochter (7) was dit jaar voor het eerst ook bangig, vind ik niet zo erg hoor. Overigens durft zij wel sterretjes aan te steken, ook daar moest ik vroeger niks van hebben. Zoon (4) is niet bang, maar was woensdag een beetje ziek. Hij lag op de bank tv te kijken. Hilarisch: hij stond op en ging voor het raam staan roepen dat het knallen nu eens moest ophouden want zo kon hij toch geen tv kijken. Voorlopig maak ik me geen zorgen nog, maar dat bange, dat gaat er uiteindelijk wel een beetje uit hoor. Tegenwoordig kijk IK zelfs buiten vuurwerk.

Stenna

Stenna

07-01-2009 om 12:09

Normale voorlichting

Ik ben niet tegen voorlichting op zich hoor. Maar dan "normaal", niet zo gruwelijk. Gewoon redelijk uitleggen wat de risico's zijn en hoe je die kunt voorkomen. Zonder afgerukte ledematen in beeld e.d. Aanspreekbare kinderen zoals die van Bastet hebben daar waarschijnlijk genoeg aan, angstige kinderen zoals de mijne worden misschien niet TE angstig, en de lefgozertjes trekken zich nergens iets van aan (paar hier in het centrum bezig gezien die toch ook bij zoon in de klas zitten...leek niet veel effect te hebben gehad).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.