Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

06-01-2009 om 14:17

Advies vogels voederen

De vogelbescherming geeft het advies om de vogels bij te voeren met deze kou. Dat deed ik natuurlijk al.
Maar nu snap ik het niet: je moet vetbollen ophangen, maar je mag geen brood strooien waar boter op gesmeerd is, want daar krijgen ze diarree van. Is dat dan alleen als er roomboter opzit? Ik zie eigenlijk het verschil niet tussen een vetbol en mijn plantenmargarine.
Overigens voer ik hier vooral cornflakes, vinden ze heerlijk en wij vinden ze niet te eten. Die vetbol die ik heb opgehangen doen ze nu al een week mee.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

06-01-2009 om 16:05

Margarine is geen puur vet

Guinevere:
"Ik zie eigenlijk het verschil niet tussen een vetbol en mijn plantenmargarine."
Die margarine is niet voor niets zacht (itt die harde vetbol); het zit vol water en emulgatoren.

Guinevere

Guinevere

06-01-2009 om 19:56

Oh, maar mogen ze dat dan ook niet hebben? Water in elk geval wel! Emulgator zou ik niet weten...

Tirza G.

Tirza G.

06-01-2009 om 23:26

Guinevere

Waarom kóóp je dan cornflakes als je ze niet lust?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

06-01-2009 om 23:27

Niet

Kijk, dat doe ik dan weer niet. Vogels voeren. Ja, hier en daar een ouwe boterham. Maar daar ga ik dus écht niks voor kopen. Wat een geldverspilling. Kan ik daar ook ergens een petitie voor of tegen tekenen?
Vriezen ze dood, dan vriezen ze dood, jammer dan. Volgend jaar weer nieuwe.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

06-01-2009 om 23:33

Misschien (tops)

kun je ook nog wat met de rentepunten van een draadje hier onder

Tirza

mirreke

mirreke

06-01-2009 om 23:48

Vriezende vogels?

Tegenwoordig kunnen veel vogeltjes gewoon teweinig voedsel vinden omdat veel menselijke gewoonten veranderd zijn. Vroegah klopte men zijn tafelkleed (met kruimteltjes dus) buiten uit, vroegah hadden tuinen nog vooral planten en werd alles niet zo vreselijk netjes bijgehouden, tegenwoordig zijn veel tuinen bestraat en halen de mensen met hun bladzuigers alle losse rommel weg waar vogeltjes zich tussen kunnen warmhouden en insecten zich kunnen verstoppen zodat vogeltjes ook weer eten kunnen vinden. Vogels zijn al wat verzwakt, dan nog zo'n strenge vorst een aantal dagen... dat redden veel er niet. En daarom vind ik het eigenlijk logisch dat mensen wel die vogeltjes bijvoeren. Zeker met een dergelijke strenge vorst halen veel jonge vogels hun eerste winter niet. Zonde toch... het is ook leven en het is dan heel gezellig in de tuin met al die vogeltjes.

Vogels en fatboy

Hier zie ik alleen maar kraaien, roeken of kauwen en die krijgen van mij helemaal niets te eten.
En wat is een fatboy? Klinkt niet aanlokkelijk eerlijk gezegd.

rosa

rosa

07-01-2009 om 08:31

Oliebollen?

Mijn man was los gegaan met het oliebollen bakken, dus na de buren voorzien te hebben, met ons achten veel bollen gegeten te hebben en er nog 50 ingevroren (om voor de tv op te eten als die elfstedentocht komt heb ik er ook nog vier in de tuin gegooid. Die gingen snel op. Maar dat was dan dus waarschijnlijk ook slecht voor de vogels.
Ik gooide gisteren ook twee appels in stukken naar buiten, dat leverde inzicht in de pikorde van de tuinvogels. Spreeuwen waren het brutaalst en kwamen met een groep zoveel mogelijk eten. Waren ze even weg dan kwam er een merel die zo voorzichtig was dat het een minuut duurde voor hij bij ene stuk appel durfde te komen, waarna er alweer een andere merel kwam die vond dat die appel voor hem was en zo lang bezig was met de eerste merel wegjagen dat de spreeuwen er weer waren. Tot er een ekster kwam, dan is de tuin ineens leeg.

Tot zover de vogelsoap.

pristel

pristel

07-01-2009 om 09:16

Kippenvoer

Toen ik hier kwam wonen kwamen er bijna geen vogels in mijn tuin (afgezien van roofvogels: buizerds en boomvalken). Maar allengs zijn er steeds meer gekomen. Veel mussen, maar ook merels, roodborstjes, mezen, winterkoninkjes, spechten, reigers, heel af en toe een ooievaar. En.. van de week heb ik m'n eerste uil gezien!

Ik doe dus kennelijk iets wat vogels trekt. We hebben een grote schuur waar veel mussen in huizen. Ik heb een takkenafscheiding, veel bloeinde struiken en kippen... De mussen en roodborstjes eten namelijk flink mee met de kippen.

Wat ook helpt is dat m'n buren zelf hun graan dorsen, 's winters. Er staan maandenlang karren vol met korenschoeven buiten te wachten om gedorst te worden. De vogels weten daar wel raad mee!

Ik zal vandaag een extra bakje kippenvoer buitenstrooien. Ik moet er sowieso weer heen om het water te verversen... (water bevriest steeds!

pris

Oeps

Dat was ik dus vergeten. We zijn druk met voeren, pindakettingen rijgen en zelf vetbollen maken, maar het water dus vergeten!
Hier in de tuin alleen vogels van formaat merel of kleiner, ik weet niet waarom. De afkeer van grote vogels is waarschijnlijk de mindere verdraagzaamheid onderling. Mezen, vinken, roodborsten en consorten scharrlen vrolijk langs elkaar heen, maar zodra een ekster in de buurt is, is de tuin het komende kwartier leeg. Aan de andere kant, veel overlevende kleine vogels betekent voor de ekster en kraai veel te eten in het broedseizoen.

amk

amk

07-01-2009 om 10:31

En hier

heb ik alleen kleine groene papagaaien aan mijn voerhuisje hangen. De hele winter nog geen meesje of musje gezien.
Ik heb al een stoffer en blik er bij gelegd, maar ze weigeren mijn balkon op te ruimen.

Er zijn hier gewoon heel weinig struikjes en haagjes. De buren hebben net hun tuin min of meer geasfalteerd. Dus dat is ook niet bevorderlijk, en er staan vooral flats in de omgeving. (ik woon ook in een flat)

groet,
Angela

Guinevere

Guinevere

07-01-2009 om 12:31

Grote en kleintjes

Ik heb diverse soorten vogels in de tuin. Momenteel wordt de tuin druk bezocht door merels, die eten onze sierappelboom altijd leeg in de winter. Er zitten hele hordes. Verder huismussen, bosduiven en meesjes. Incidenteel komt er een roodborstje kijken.
De kraaien krijgen van mij ook te eten hoor, die halen de grootste stukken brood weg. De kruimels blijven over voor de schattiger vogeltjes.
Die cornflakes heb ik een keer gekocht om te proberen aan dreumes te geven ipv chips! Maar die trapte er niet in, Loops of echte chips wil hij hebben en géén cornflakes. Dus daar maak ik nu ons konijn en de vogels blij mee.
En zo te horen zou ik gráág de tuin van Pristel willen hebben. Het klinkt als een paradijsje!

vogelvriendje

vogelvriendje

07-01-2009 om 12:45

Amk

Mijn moeder, wonend op een flat in Buitenveldert (9hoog) dus ook tussen veel andere flats, had een nestkastje op haar balkon. Daar kwamen ze wel. In het voorjaar dan, om te broeden. Misschien een idee?

Ik voer wel

al heb ik wel bijgeleerd na een jaar vogelzaad gestrooid te hebben en het jaar erop vreselijk veel onkruid had. Ik vroeg me af hoe dat kon...mijn vader hielp me uit mijn droom.Het kwam van dat zaad. Wist ik veel!

En daarna alleen nog maar vetbollen, kapjes en korstjes appelkroostjes, pakjes van de crackers leegstrooien etc. We zitten hier aan de rand van de polder en ik moet zeggen dat ik echt geniet van alle vogels. Er komt hier vanalles; merels,vinkjes,kraaien, duiven,eksters,roodborstjes,reigers,en zelfs buizerds.( al keek ik wel raar toen er ineens een valkparkiet zat...)
Ik vind het prachtig en dat is de reden dat ik voer.
Savonds vliegen hier ook vleermuisjes...maar wat ik die zou moeten voeren??

amk

amk

07-01-2009 om 14:15

Vogelvriendje

nee, dat denk ik toch niet. Mijn twee balkontijgers voorkomen langdurige huisvesting gedurende de zomer.
Ze liggen nu op de kachel in de woonkamer, in de zomer in het zonnetje voor het raam. Dat wil ik de vogels niet aan doen, en mijn vensterbankdecoratie ook niet.

groet,
Angela

Lilian

Die zaden in de vetbollen, daar komt ook onkruid van hoor! Er valt ook wel eens iets naast zo'n bol op de grond.

Groeten,

Temet

Zeker weten

Twee jaar geleden is de vetbol, die de vogels in de winter versmaad hadden, in de lente ontkiemd. En óf dat onkruid was! Oudste heeft ook wel eens zaadjes uit dat voer gesorteerd opgekweekt om te zien wat er nu eigenlijk in zit. Grasjes en dergelijke Eigenlijk vooral plantjes die mij normaal gesproken totaal niet opvallen.

Tirza G.

Tirza G.

07-01-2009 om 15:50

Ach

Kijk, er is in NL ruimte en vreten voor ca. 1 miljoen koolmezen. Aan het eind van de zomer zijn er zo'n 4 miljoen. Door te voeren in de winter blijven die 4 miljoen in leven. Die hebben straks in het voorjaar, als het voeren stopt, een probleem. En gaan alsnog dood, zodat er weer ongeveer 1 miljoen (500.000 broedparen) overblijven. Dus de winter doorhelpen is uitstel van executie.
Ik heb een tamelijk vogelvriendelijke tuin maar helaas voor hen zit er een sperwer in de bebossing hier achter.

Tirza

Temet

maar....die eten ze hier in een dag schoon leeg terwijl de wind de andere zaden, die ik rijkelijk in t vogelhuis strooide, heerlijk over de tuin verdeelde.

reina

reina

07-01-2009 om 18:06

Kerstboom

Naast alle mezenbollen, pindanetjes, cranberry-slingers etc staat nu onze kerstboom buiten vogelboom te wezen. In plaats van ballen hangen er nu vetbollen, pinda's etc in, staat nog leuk ook. En we hebben een waterstroompje wat uitkomt in een vijver, de vijver is bevroren, het stroompje niet, ideale drinkbak voor vogels nu ('s zomers komen ze badderen)

naomie p

naomie p

07-01-2009 om 18:58

Zout

Ik weet dat je geen dingen met zout moet gaan voeren, omdat de beestjes daar nog meer dorst van krijgen. Daarom is het ook zo van belang, dat als je zelf vetbollen maakt dat je het juiste vet gebruikt. Ook als je een pak koekjes,crackers,oliebollen etc.... voert, denk even aan het zoutgehalte........ gr. Naomie

bertje1

bertje1

07-01-2009 om 21:35

Water

ze hebben ook water nodig die vogels. Wat schijnt te helpen is water met suiker buiten zetten (kost wat centen maar ja.. dat bevriest niet zo snel.

Tirza

Je moet het anders zien, denk ik, dat 'uitstel van executie': je voert geen koolmezen, je voert jonge sperwertjes.

Vrij naar Midas Dekkers die ooit eens uitlegde hoe je een kattenvoedertafel maakt: hetzelfde als een vogelvoedertafel, maar dan met een 50 cm kortere poot.

(interessante hypothese trouwens, dat de roofvogelstand in Nederland mede is toegenomen doordat zoveel mensen de niet-roofvogels lekker vetmesten).

Groeten,

Temet

-Wendy-

-Wendy-

07-01-2009 om 22:14

Water met suiker

Dat las ik gisteren in de Metro. Water met suiker zou niet bevriezen. Nou, hier wel. Maar volgens mij is dat water niet zo'n probleem hier, het dooit zo'n beetje om de dag.

Ik voer trouwens wel, gewoon omdat ik het leuk vind zoveel leven in de tuin.

Wendy

Hier hangt al weken voer

alleen eten ze er niet van
Of ze zitten vol van voer in andere tuinen of ranzijn heeft mij het verkeerde voer verkocht

Water heb ik nog niet neergezet, zal ik straks ook eens doen, kijken of ze daar op af komen

gula

Mamvantwee

Mamvantwee

08-01-2009 om 11:41

Water hoeft toch niet?

Er ligt sneeuw, dat is voor vogels toch voldoende vocht, heb ik gelezen? Alleen als het een ijsbaan is in je tuin (en bij alle buren) dan kunnen ze geen sneeuw oppikken en is water nodig.

Bastet

Bastet

08-01-2009 om 12:17

Lilian

Vleermuizen zijn nu toch in winterslaap?Ze eten graag insecten,trouwens.
Groetjes,Bastet

Tirza G.

Tirza G.

08-01-2009 om 15:43

Gula

Misschien kun je stoeltjes neerzetten? Dan kunnen ze bij jou in de tuin uitbuiken.

Tirza

reina

reina

08-01-2009 om 17:21

Mamvantwee

Hier ligt geen sneeuw hoor

Bastet, ik heb geen idee

ik denk dat er hier in/rondom t schuurtje zitten?
Ik zie ze de laatste dagen niet meer, maar in december nog wel, al is het inderdaad wel minder als van de zomer?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.