Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

'Afmelden' voor eten

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik lees op hier regelmatig dat ouders ruim van tevoren willen weten of een kind al dan niet thuis mee-eet, waarschijnlijk om er de porties eten op af te stemmen?

Ik kan me daar niets bij voorstellen.
Eet er een kind op het laatste moment toch niet mee?
Geen punt, ik bewaar wat we over hebben tot de volgende dag, verwerk het in soep van of vries het in.
Eten er op t laatst (5 minuten voor 't eten) één of meer vrienden mee? Geen punt, ik maak snel een simpele salade erbij, we delen het vlees, ik rooster wat brood en snijd wat komkommer/tomaat/kaas.

Nu gaat het me niets aan hoor, en ieder moet vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik ben gewoon nieuwsgierig: koken anderen dan echt zo precies op de persoon? Of vinden jullie de onverwachte verstoring vervelend?


Kaori

Kaori

16-10-2017 om 17:12

beide

ik koop in op 2 personen. Ik maak klaar op 2 personen, als ik weet dat er meer mensen mee-eten dan kan ik daar op anticiperen. Maar dat moet ik qua timing wel even een dag van te voren weten.

De tijdslijnen in ons huishouden zijn vrij krap. Ik kom thuis uit mijn werk en een kwartier later zitten we in de auto naar training 4x per week.

Ik heb geen enorme voorraden en ook geen vriezer anders dan het kleine vriesvakje dat vol ligt met 1 heel brood en een half ver-tosti'd brood.

Ik gooi ook liever geen eten weg, dus kopen we precies pas in. Dat is ook beter voor het mileu en beter voor mijn portomonee.

Mee-eten of niet mee-eten kan bij ons niet heel makkelijk door het strakke schema. 3 van de 4 trainingen gaan ook in de vakanties door en deelname bepaald deels je team-indeling voor de competitie.

Op het laatste moment mee-eten kan dus bijna niet. Als het kan dan mag het en dan zal er iemand naar de supermarkt moeten om iets er bij te halen.

Half a twin

Half a twin

16-10-2017 om 17:14

Niet bij alles maar soms is op tijd melden VERPLICHT

Als ik op de markt vis heb gehaald voor in een ovengerecht dat niet op te warmen is wil ik echt op tijd weten wie er mee eet en hoe laat. Vis opwarmen is echt niet lekker, maken en eten. Dan vind ik het niet erg als het in 2 porties moet, kinderen eerst en dan man en ik als kinderen naar de training zijn. Maar ik wil dat dus op tijd weten.
Ik ga zo pasta met roomsaus en kaas maken, kan wel goed opgewarmd en is op tijd melden minder van belang.
Of alsmik vroeg begin met koken, omdat man in de avond nog gaat sporten met vrienden en hij ineens moet overwerken vind ik het ook wel netjes dat hij dat even meldt.
Een extra eter in d de vorm van vrienden of vriendinnen van de kinderen wil ik ook wel weten als ik begin met koken en niet pas op het moment dat we aan tafel gaan, kan ik een pieper extra schillen of nog wat salade voorbereiden om toch voor iedereen genoeg te hebben.

Pirata

Pirata

16-10-2017 om 17:25

Maakt me niet uit

Als ik meer eters heb dan gepland dan pak ik er desnoods een blik soep bij en een stokbroodje (afbak). Heb ik er opeens minder, dan heeft iemand de volgende dag een lekkere warme lunch. Er wordt vrijwel niks weggegooid.

Pug

Pug

16-10-2017 om 17:33

afgepast

Ja, hier koken we afgepast. We hebben meestal ook niets liggen om 'bij' te maken. Ik haal meestal iedere dag boodschappen.
Dat bijmaken is verder ook niet nodig, want er komen toch geen onverwachte gasten.

Gewoonte

Mijn moeder kookte al voor een weeshuis. Zelf ben ik iets zuiniger, maar er kan altijd iemand mee eten. En je bord eten wordt gewoon bewaard als je later thuiskomt. En zonodig is dat bord een dag erna ook nog goed voor iemand. Weggooien hoeft niet.
Het is ook maar wat je gewend bent of hoe flexibel je kunt zijn denk ik.

Afmelden

Ik wil wel graag dat mijn kinderen mij laten weten als ze niet mee eten voordat we beginnen met koken. Wij eten niet heel vroeg dus er is alle tijd om het ons te laten weten. Ik vind het wel handig om ongeveer te weten waar ik aan toe ben.
Mee eten kan altijd. Liefst weet ik dat ook voordat ik begin met koken. Want dan maak ik inderdaad wat extra's. We hebben meer dan genoeg eten in huis dus dat is het probleem niet.
Mocht er iemand langskomen net als we aan tafel zitten is het ook niet zo'n punt. Er is heus wel genoeg. Maar als ik het weet dan kook ik iets ruimer. Vlees maak ik afgepast omdat de helft van ons huishouden vegetarisch is dus daarvan hebben we nooit zoveel.
Het komt overigens zeer zelden voor dat iemand langskomt als we al aan tafel zitten.
Spontane mee eters zijn meestal vrienden van de kinderen die bij ons thuis zijn en dan besluiten te blijven. Dus dan weten we het wel voordat wel beginnen met koken.

Weggooien

Ik gooi nooit eten weg. Als er wat overblijft dan zet ik het vaak de volgende avond weer op tafel (als bijgerecht) of ik bewaar het als lunch. De oudste kinderen vinden het vaak heel fijn om na schooltijd iets te eten dus dan is een restje wat ze makkelijk op kunnen warmen vaak heel handig. Mijn man en ik nemen allebei ook regelmatig restjes mee naar werk zodat we dat als lunch kunnen eten.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2017 om 19:27

Ik wil het wel op tijd weten

Toen de kinderen nog thuis woonden, wilden we 5 uur uiterlijk weten of ze thuis aten. Dan konden we minder maken als ze niet thuis aten. Nu komt de jongste ietwat onregelmatig in het weekend thuis en dan willen we zaterdagochtend weten of ze met ons mee eet. Ik ga rond kwart over 12 boodschappen doen, dan ben ik al bij de supermarkt in de buurt, dus wel zo handig om dan te weten waar we aan toe zijn.

We hebben de neiging om iets teveel te koken, dus als iemand spontaan wil mee eten, dan zouden we met wat kleinere porties ook nog wel kunnen inschikken.

Gemak

Het is voor mij gemakkelijker als iemand bijtijds ( liefs een uur van te voren) aangeeft niet mee te eten. Want als diegene geen liefhebber is van bv aardappelen, en nu juist die aardappelen voor de volgende dag op menu staan, heb ik de ruimte om te switchen van avondetenplannen.
Ik kook dus redelijk afgepast om niet elke dag kliekjes over te houden, maar ik ben ook heel flexibel.

Weten

Man kan soms net voor t eten melden dat ie nog aan moet rijden op t werk, dan zitten wij al een poos te wachten zodat hij mee kan eten en komt hij dus niet. Het kan ook zijn dat hij dan belt dat t erg laat wordt en eet op t werk? Door de sporten is het dan voor ons weer fijner om wat eerder te eten. Ik wil graag weten of ze wel of niet mee eten door de weeks, dat is sinds kort alleen nog zoon. Anders maak ik iets wat degene niet graag eet. BV man eet niet graag pasta,dan maak ik dat. Als we allemaal verschillende tijd hebben van werken dan maak ik iets wat makkelijk opgewarmd kan worden.
Mee eten kan altijd, dan schuif ik wat extras uit de vriezer in de oven. T gebeurt niet vaak maar kan wel.

Angela67

Angela67

16-10-2017 om 20:01

lilian

als je man daar geen rekening mee wil houden dan was ik er snel klaar mee.
vrij respectloos eerlijk gezegd.
Bij pubers vind ik het nog een opvoeddingetje, maar een volwassen man .. .
gr Angela

Nee

Ik hoef het ook niet te weten. Het komt hier regelmatig voor dat man of ik onverwacht niet mee-eet omdat het uitloopt op het werk. Vandaag nog was ik laat en hongerig en had ik onderweg een broodje gehaald. Man had met de kinderen al gegeten. Ik vind het wel fijn als iedereen even appt als ze later thuis zijn, maar dat is omdat ik anders bezorgd ben. Als er iets over blijft dan vries ik dat in of bewaar ik het tot de volgende dag. Zijn er eters, dan zijn er altijd nog wel pannekoeken of restjes in huis als we niet genoeg hebben.

Nippel

Nippel

16-10-2017 om 20:40

Ja, wij koken precies op de persoon.
Verstoring vind ik vervelend, ik ben niet flexibel en ik kan niet met restjes koken.

Half a twin

Half a twin

16-10-2017 om 20:44

Nou Angela

Ik heb meer begrip voor man die niet afmeld dan voor een kind. Man zit soms in zakelijke besprekingen die oeverloos uitlopen. Als hij zelf voorzitter is dan schorst hij wel, zodat iedereen het thuisfront op de hoogte kan stellen. Helaas hebben niet alle mensen en bedrijven waar hij mee werkt die gedragscode overgenomen.
Jammer voor hem is het hier dan toch wel eens helaas pindakaas en wlrdt de maaltijd met gebakken aardappelen toch opgewarmd.

Kort geleden had ik na mail van school over het behalen van een voldoende voor de rekentoets een verassing voor oudste gemaakt. Haar lievelings lasagne was al bijna toe aan afbakken in de oven toen ze belde dat ze met de vriendinnen nog verder ging werken na het eten en dat de moeder van x pannenkoeken zou maken.
Dat vindt ik dan wel goed, maar voor alle partijen toch ook wel jammer. Zit ik met man en zoon te eten die het niet zo lekker vinden. Had ik het liever een dag later gemaakt.

els

els

16-10-2017 om 20:48

Ik ben ook niet flexibel

maar wil dat wel graag zijn
Dus ik oefen mezelf daarin. Het is idd vooral een kwestie van instelling, en voor alles kun je een oplossing verzinnen.
Ik vind dat structuur het leven moet dienen en niet andersom.

els

els

16-10-2017 om 20:51

Zoals voorbeeld

van half a twin, lasagne is sowieso nog lekkerder als je het bewaart, dus ach. En dan zelf een boterham met omelet, of iets anders dat je toch hebt liggen.

Sas

Sas

16-10-2017 om 20:58

Hier was het nooit een probleem

We waren met vier personen, één meer of minder maakte niet uit.
Bovendien kwam het weinig voor dat iemand de dag zelf bedacht dat er toch niet meegegeten werd. Prima, dan gun je iemand dat.
Nu zijn we met twee personen. Dan is het toch lastiger om iemand plotseling mee te laten eten. Maar aangezien ik dat idee altijd leuk vind, is het wel op te lossen. Als ik plotseling alleen eet, baal ik wel . Maar aangezien het heel weinig voorkomt, pas ik me aan.

margaretha

margaretha

16-10-2017 om 21:31

het is geen probleem en toch....

Bij niet thuiseten: vlees/ vis is vaak per stuk (hamburger, stuk vis die dan nog ingevroren kan worden). Het scheelt praktisch in de pannen, kleinere portie betekend kleinere pannen en die passen makkelijker op het fornuis. Een persoon minder aan tafel is dus ook minder tafeldekken. Een persoon meer kan betekenen dat ik iets anders klaarmaak omdat dat beter uitkomt. Beide kanten op is geen probleem maar het is beleefder om het te melden.

Amsterdamse

Amsterdamse

16-10-2017 om 21:35

Tijd?

Hoe doen jullie dat dan met het starten met eten, als je gezinleden niks laten weten? Heb je dan een vaste etenstijd, en als iemand er dan niet is o die tijd, eet die niet mee?

Angela67

Angela67

16-10-2017 om 21:41

als je weet dat er op je gewacht wordt

dan is het vervelend en niet fijn als je daar als 'niet-kokende echtgenoot' geen rekening mee houdt.
Als je met elkaar afspreekt dat er niet gewacht wordt, dan is dat natuurlijk prima.
En uitzonderingen zijn altijd mogelijk.

Het gaat mij bij topic #11 om de indruk dat man van Lilian en Lilian daar kennelijk niet een oplossing voor hebben die aan beiden tegemoet komt. Dus als zij wil weten of hij op tijd is en hij kan/wil dat niet zeggen, dan is dat ook prima. Dan weet ze dat .

gr Angela

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-10-2017 om 21:42

Nee

Ik ben niet flexibel, nooit geweest, en ik probeer het soms wel te zijn. Eten is hier tegenwoordig vaak laat omdat oudste tot 17.00 college heeft en dan pas 18.15 uur thuis is. Ik plan het eten dus klaar om 18.15 uur, en wil van tevoren weten wie er mee eet. Uiterlijk om 16.00 uur, omdat ik kort daarna boodschappen doe.
Bij onverwachte mee-eters, wat eigenlijk nooit voorkomt, haal ik patat of pizza. Op voorraad heb ik hooguit een half brood, aangebroken pasta en rijst, en een zak ovenfrites.

Half a twin

Half a twin

16-10-2017 om 21:48

Richttijd

We hebben hier een richttijd. In principe eten wij om 18.15 dan is iedereen thuis. Iedereen weet dat. Als er getraind moet worden eten de kinderen eerder. Als je gewoon mee-eet hoef je niets te melden. Als je later bent laat je wat horen.

els

els

16-10-2017 om 21:52

Voorraad

Op voorraad ligt hier meer dan zat.
Sowieso doe ik vaak boodschappen voor een paar dagen en kan ik dan gewoon met menu's schuiven en iets pakken dat voor een andere dag gepland was.
En anders zijn er genoeg blikken soep, groente, afbakbroodjes, wraps etc en ook altijd wel groente om extra te serveren, wortels komkommer paprika olijven en tomaatjes zijn altijd wel in huis. En vaak allerlei kaasjes en smeersels.

Boink

Boink

16-10-2017 om 23:07

Wel en niet flexibel

Ik ben flexibel met voorwaarden

Iedereen mag komen eten maar ik wil het weten en ik houd niet van kliekjes en ook niet van koken of de afwas.
Ik woon nu weer wat jaren alleen en kook dubbel of juist afgepast. Heb nooit vaste menu's. Als alleenstaande heb je snel teveel en daar let ik op bij aanschaf.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2017 om 00:31

Flexibeler willen zijn

daar heb ik ook wel een beetje last van. In mijn fantasie ben ik een goedlachse dame met Caribische trekjes (ja ook nog...), die een enorme pan met eten op het fornuis heeft staan pruttelen waar iedereen uiteráárd een vorkje uit mee mag prikken. Het idéé dat je alleen voor je eigen gezin kookt, toe nou! ). In de praktijk ben ik minder flexibel en moet ik echt even herschikken als de plannen anders lopen dan ik dacht.

els

els

17-10-2017 om 00:54

Ik bedoel

niet alleen dat ik wel flexibeler zou willen zijn, maar daar ook echt naartoe probeer te werken. Het is wel echt een doel van me.
Niet zo flexibel worden als ik stiekem zou willen, maar toch een heel stuk meer dan nu. Voor een groot deel is dat ook gewoon een keuze.
Een keuze tussen de moeite met veranderende plannen laten merken aan anderen of niet Maar door niet aan mijn eigen starheid toe te geven voelt het ook lichter, wordt het/ik ook daadwerkelijk minder star.

Angela

Man zit inderdaad regelmatig in overleg of is bezig met een opdrachtgever en komt er dan ineens achter dat t al laat is. Niet echt bewust,wel heel onhandig en ja...af en toe echt irritant. Zeker als er idd gebakken aardappelen of zo op tafel komen. Hij is zich er van bewust hoor, alleen nu vaker eerder melden.
Ik heb sinds een paar weken de stelregel. Wij eten om 1745 zodat de rest hier door kan gaan anders eet iedereen alleen. Regelmatig, de dagen dat ik vrij ben, bel ik even naar m om bv half 5 of hij nog overleg gaat hebben. Dan bak ik zijn aardappelen nog niet en kan hij die daarna vers eten.

Alleen eten komt hier wel regeLmatig voor,maar daar ben ik al wel al lang gewend omdat ik sowieso 1 x p week en soms 2 laat thuis ben, dan wachten ze niet en heb ik iets klaar gezet wat makkelijk gekookt kan worden door zoon. Of ik maak iets smorgens voor ik ga werken en neem t mee,dan eet ik op t werk.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2017 om 09:16

Els

Ik weet niet hoe het voor jou is, maar veel komt misschien ook voort uit je opvoeding of thuissituatie. Voor mij geldt dat wel.

Bij mijn ouders kon niets spontaan, zelfs niet als wij langs wilden komen. Dat had deels te maken met dat mijn vader zelfstandige was en deadlines moest halen, maar hij deed het zichzelf meestal aan dat die deadlines altijd een drama werden. Dus als we het waagden om vlak voor zo'n deadline spontaan aan te wippen, was je eigenlijk lastig. Maar ze konden sowieso niet goed omgaan met spontaniteit. Dus toen ik op mezelf ging wonen, moest dat natuurlijk radicaal anders. Niets was me te gek. Feestjes op een kamer van 10 m2 met 15 mensen bws. Later in mijn appartementje waar ik een welkomstfeest gaf voor de hele flat. Kom maar, gezéllig! Toen de kinderen er waren, was ons huis de zoete inval. Alles in het teken van: ik wil wél gastvrij zijn! Mijn man vond het wel eens wat teveel van het goede, maar ik vond dat we dat moesten doen omdat het leuk voor de kinderen was. Om eerlijk te zijn ben ik van karakter ook niet zo'n opgeruimd type die de deur altijd wagenwijd open heeft staan, maar ik probeer dat zoveel mogelijk te negeren.

Om eerlijk te zijn schrik ik nu ook wel eens als een van de dochters spontaan binnenvalt, maar die schrik zit 'm dan vooral in, in dat ik nog in mijn nachtpon op Ouders Online zit te typen, haha. Ze zijn uiteraard altijd welkom. Het idee dat je je eigen kinderen het gevoel geeft dat ze een formulier in drievoud moeten indienen voor ze op bezoek mogen komen....

Tijgeroog

Tijgeroog

17-10-2017 om 09:22

Flexibel

Ik kook voor 4 personen, maar daarvan kunnen er meestal ook wel 5 eten, alleen krijgt iedereen dan een beetje minder. En er zijn altijd wel tomaatjes enzo waar het eventueel mee aangevuld kan worden. En anders staat er nog wel soep in de kast, of is de supermarkt 5 minuten fietsen, dus kan er zo iets anders gehaald worden, of aangevuld worden.
En dat eten voor 4 personen krijgen we met 3 soms ook nog wel op. En anders gaat het in een bakje en eet iemand het de volgende dag als lunch.

Dus mensen meer of minder is nooit een probleem. Wel vind ik het erg prettig om van vertragingen ed op de hoogte gebracht te worden zodra ze bekend zijn, maar dat is meer omdat ik het fijn vind om te weten, dan dat het nodig is omdat ik anders in de knoop kom met de hoeveelheid eten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-10-2017 om 09:35

Lilian

"Niet echt bewust,wel heel onhandig en ja...af en toe echt irritant. Zeker als er idd gebakken aardappelen of zo op tafel komen. Hij is zich er van bewust hoor, alleen nu vaker eerder melden.
Ik heb sinds een paar weken de stelregel. Wij eten om 1745 zodat de rest hier door kan gaan anders eet iedereen alleen. Regelmatig, de dagen dat ik vrij ben, bel ik even naar m om bv half 5 of hij nog overleg gaat hebben. Dan bak ik zijn aardappelen nog niet en kan hij die daarna vers eten."

Ik snap dit eerlijk gezegd niet. Waarom maak je zijn probleem jouw probleem? Als hij onverwacht (of toch verwacht) later komt, dan schuift hij zijn bord toch gewoon in de magnetron? Je bent toch niet zijn ingehuurde kokkin? Waarom vind jij dit irritant en heel onhandig?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.