Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

'Afmelden' voor eten


Rekening houden

Als ik weet dat iemand niet mee eet, kan ik kiezen om mijn keuze voor het avondeten af te stemmen op degene die w thuis eten en ik heb zo mogelijk ook de ruimte om eerder of later te eten. Dat zijn voor mij twee belangrijke redenen om bijtijds een ander op de hoogte te brengen. Dus niet alleen stil staan bij je eigen activiteiten maar ook bij die van degene die voor het hele gezin kookt.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2017 om 01:04

Wat het snelste en makkelijkste gaat

Wel weer grappig hoe van een mini-onderwerp een wereldprobleem wordt gemaakt

Mijn man loopt vaker met de hond dan ik, dus laatst heb ik de hond voor de verandering na het eten uitgelaten, terwijl man de afwas opruimde. Ja, dat had je gedacht! Hond was dat niet gewend, dus legde na een kwartiertje (of zo) haar kop op de bank, smekende ogen naar boven gericht, staartje wat steeds harder heen en weer zwaaide "Baas, meekomen, dat rondje van net was nep." Dit experiment was dus mislukt en we houden het maar zo. Dus, wie er ook kookt, ik ruim het meeste van de afwas op, zet vast alles klaar voor de thee van later op de avond, zet het toetje klaar voor man en zo is alles klaar als man weer thuiskomt van het rondje met het hondje. Stel dat ik weer aan het werk ga, dan doet man alles wat nodig is, behalve de was. Als ik alleen moet eten, zet ik mijn spullen in de vaatwasser. Wat we dan wel echt verdelen is wie de thee verder in orde maakt. Wie gekookt heeft hoeft dat niet te doen.

Als dochter thuis eet, een keer in de week, of twee weken, doet ze (eigenlijk bedroevend) weinig. Een foutje in de opvoeding, noem ik dat maar. De afwas is zo opgeruimd en ik ben een ster in veel afwas in weinig ruimte proppen, dus ik zit er niet mee. Eens in de zoveel tijd krijgt ze een aanval van opruimwoede in haar kamer en dan verdwijnt er weer het nodige in de vuilnisbak, daar bemoei ik me niet mee verder.

Yaron

Yaron

19-10-2017 om 18:54

Wel afmelden

Ze moeten het wel melden dat ze niet mee eten, maar dat hoeft niet ruim van tevoren. We zijn met z'n zessen en ik kook ook nog voor opa, dus een extra portie over is geen probleem. Ik heb meestal teveel gekookt, extra groente kan in de vriezer, aardappelen zijn ook lekker om op te bakken voor een tussendoortje op de boterham. Extra eters zijn ook geen probleem, de supermarkt is dichtbij voor een stokbrood oid.

Tango

Tango

19-10-2017 om 19:18

Ach, ieder doet het op zijn manier

Ik begrijp Half a Twin wel hoor. Zou het denk ik ook zo doen. Ik ben ook meestal degene die de vaat doet, ook omdat ik het graag op een bepaalde manier in de vaatwasser wil. Vind dat niet zo'n probleem verder. En als ik eens later thuis ben dan kookt man. En verder doe ik iets meer in het huishouden, maar hij werkt ook veel meer.
En verder vind ik het hier ook wel prettig om te weten hoeveel mensen er mee eten. Van zoon weet ik het eigenlijk altijd wel. Dochter kondigt ook over het algemeen tijdig aan als er iemand extra mee eet. Alleen zelf wil ze wel eens op het laatste moment melden dat ze toch niet mee eet. Dat is niet altijd een probleem maar wel bijvoorbeeld gisteravond. Toen kwam ik uit een toernooi met zoon, had direct daarna boodschappen gedaan want dochter wilde vroeg eten omdat ze daarna moest werken. Ik had dus om 17.15 u. het eten klaar maar dochter was er niet. Man belde haar, was ze dus niet van plan thuis te komen eten want ze zat nog aan de andere kant van het dorp. Man vertelde dat ik me expres had gehaast om voor haar het eten op tijd klaar te hebben. Toen kwam ze toch maar snel deze kant op. Ze had me de rest van de dag niet gezien dus dacht dat ik vergeten was dat ze vroeg wilde eten. Tja, eh, ik onthoud ook weleens wat hoor

Wie kookt

hoeft niet af te wassen. Als ik het eerste thuis ben, kook ik en hoef ik dus niet af te wassen.
Wie niet thuis is, maar wel wil mee-eten, appt even of het eten al op is. Is er nog eten, of moet er nog gekookt worden, mag mee-eten.
Is het eten al op, dan laat ik weten wat er nog in huis is. Wie dan voor zichzelf kookt, mag ook zelf afwassen. Maar dat is nooit heel veel werk, met de afwasmachine.
Wie opeens bedenkt dat-ie toch niet mee-eet, appt even. Handig hoor, die mobieltjes van tegenwoordig!

genoeg

Meestal kook ik nogal ruim dus als er iemand wil mee-eten is dat prima.Mijn man kookt ook zeer regelmatig.Ik zal nooit tegen iemand zeggen dat het niet uitkomt dat'ie blijft eten, ook niet tegen een kind. Het idee! Wij zijn met z'n drieen. Meestal eet mijn zoon thuis, geen ramp als hij later eet of buitenshuis. Meestal laat hij dat wel weten. En wanneer niet, nou dat is ook geen ramp. Ik ga daar geen toestand van maken.
Bij mijn ouders kon ook altijd meegegeten worden. En dat gebeurde ook vaak.

En voor de statistiek

Hier wordt elke dag vroeg gegeten met de kinderen vanwege sport. Ik ben dan te laat en eet dus alleen, ik ruim daarna de keuken op, want ik heb niet gekookt dus keuken opruimen.

Als man niet mee eet vanwege werk, kook ik en ruim daarna alles op, want hij eet niet mee.

Mee eten kan altijd

even terzijde: hoe zit dat met mee-eters met dieetvoorschriften?

Even een vraagje voor de mensen die regelmatig vriendjes spontaan laten mee-eten: hebben jullie nooit dat de pot iets schaft wat zo'n kind niet mag? Ik ben de beroerdste niet en wil voor Hindoestaanse of moslimgasten best een ei of een paar vissticks bakken, maar dat is soms wel erg armetierig. Vegetariërs hebben we hier nog niet onaangekondigd op bezoek gehad, maar dat gebeurt ook vast nog wel een keer. Hoe redden jullie je bij dit soort situaties?

Groeten,

Temet

Armetierig?

Er is hier al van alles voorbij gekomen tot aan glutenvrij en veganistisch. Als ik het tijdig weet is het uiteraard anders dan als het onverwacht is. En onverwacht is elke gast tot nu toe uiterst begripvol als het geen culinair hoogstandje was maar stamppot met een gebakken ei of rijst met een prutje en gebakken champignons of zelfs een boterham met kaas en ketchup of zoiets.
En ik kan altijd aardappelen schillen en frites maken. Altijd goed met alles wat je in huis hebt.

Temet

Als we natuurlijk echt niks in huis hebben wat ze wel mogen hebben dan gaat het niet. Maar meestal is er toch wel iets te regelen?
Wat wel helpt is dat mijn man vegetariër is dus meestal eten we iets zonder vlees. Als ik kook dan is dat meestal wel met vlees & ook vaker eenpansgerecht of iets uit de oven. Dan is het moeilijker te improviseren dus dan is het niet zo handig als er vegetarische gasten mee eten of moslim kinderen die perse halal moeten eten. In noodgevallen is er natuurlijk wel wat te regelen. We hebben altijd wel wat extras in huis dat we kunnen maken. Maar op dagen dat ik kook zou ik dan eerder zeggen dat het nu even niet zo handig is om mee te eten.
Allergieën vind ik wat enger. Dat zou ik niet aandurven zonder eerst met de ouders gesproken te hebben.

In de praktijk komt het niet zoveel voor. Mijn kinderen hebben wel een aantal moslim vrienden maar de meesten daarvan eten niet halal. Dus ze kunnen gewoon zonder problemen bij ons thuis eten, ook als ik kook (varkensvlees maak ik zelf eigenlijk nooit).

Allergien

Vaak weten kinderen, en zeker pubers, juist heel erg goed wat ze wel en niet kunnen nuttigen, dus je vraagt ze om mee te kijken wat je voor ze in petto hebt en bent daarin consequent, alles wat je voor ze gaat gebruiken.
Daar heb je de ouders niet voor nodig.
Maar natuurlijk is het wel handig als je daar zelf ook wat mee op de hoogte bent.
Ik werd vroeger wel eens gebeld als nichtje, waar ik oppaste, elders speelde of op een feestje was, dan vroeg men aan mij wat het kind al dan niet kon hebben. Maar zelfs als basisschoolkind was ze daar heel erg scherp op.
Je voed die kinderen namelijk heel precies op met hun allergie, want je bent er niet altijd bij en je kunt die kennis van anderen, zeker zo lang geleden niet, beslist niet verwachten.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2017 om 01:01

Glutenvrij

Ik zou me voor glutenvrij-gasten toch echt even in moeten lezen over wat wel en niet mag, dus te spontaan kan dat eigenlijk niet. Als er opeens een vegetariër op de mat staat, zal diegene het moeten doen met wat ik zonder vlees in elkaar kan flansen. Wat we zo goed als standaard in huis hebben, zijn uien. Van uien kun je soep maken. We hebben ook praktisch altijd eieren in huis voor een omelet. Brood is niet standaard voldoende in huis. Maar crackers en roggebrood is er wel.

Dees

Dees

26-10-2017 om 11:10

Afwassen

Wat een rare regel van wie kookt hoeft niet af te wassen, ik begrijp die regel niet helemaal. Dat degene die eerder thuis is kookt vind ik dan wel weer heel logisch.

Bij ons kookt ook degene die als eerste thuis is, maar afwassen doe ik meestal ongeacht of ik gekookt heb of niet, soms helpt manlief met de afwas soms ook niet. Vaak doet hij dan weer andere dingen zoals was opvouwen, even stofzuigen of weet ik veel wat maar soms ook niet, hij is dan immers ook later thuis dus komt thuis schuift aan aan het eten en heeft dan wat tijd om bij te komen terwijl ik de afwas doe.

Kinderen

Hier ruimen de kinderen de keuken op en doen de afwas. Nog makkelijker!

Dees

Dees

26-10-2017 om 11:15

Kyana

Ah ja daar is ons kind dan nog te jong voor. Hij brengt zijn eigen bord naar de keuken en dekt de tafel.

Kaori

Kaori

26-10-2017 om 11:28

niet raar, logisch Dees

ik vind het een heel logische regel omdat dan de activiteiten rondom het eten over het hele gezin worden verdeeld.

Zeker vroeger voor de afwasmachine (dus iets meer dan een jaar geleden voor ons) duurde het koken ongeveer net zo lang als het afwassen.

Dees

Ja, als ze heel klein zijn gaat dat niet.
Mijn moeder zegt altijd dat als je kinderen mee laat helpen in het huishouden het je meer tijd kost dan om het zelf te doen totdat ze ongeveer 6 jaar zijn. Van 6 tot 8-9 kost het evenveel tijd om de kinderen mee te laten helpen dan om het zelf te doen. Vanaf 8-9 jaar ongeveer levert het pas echte hulp op & kost het minder tijd om het de kinderen te laten doen dan om het zelf te doen.
Zelf heb ik inderdaad het idee dat het wel klopt, al ben ik veel minder precies geweest dan mijn moeder in het begeleiden van de kinderen waardoor ze later zelfstandig waren met veel klussen dan wij dat waren als kinderen.

Triva

Triva

26-10-2017 om 11:30

oja

Als degene die kookt niet hoeft af te wassen zal die ook niet zuinig zijn in het gebruik van keukenspullen

Gelukkig een afwasser hier en een man die het blijkbaar als taak ziet om dat ding te herinrichten en aan te zetten. Leeg maken doe ik ook al niet.

Dees

Dees

26-10-2017 om 11:37

Kaori

Maar waarom is dat logisch? Want waar ik bezig ben met de afwas, staat mijn man te strijken of is hij aan het stofzuigen. Moet dat dan per se te maken hebben met het etensgebeuren. Het gaat er toch om dat je samen bezig bent in het huishouden en het werk goed verdeelt?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2017 om 14:35

Kyana

Ik vrees dat ik te lang in het stadium ben blijven hangen, dat ik vond dat het nog geen zin had om de kinderen te laten helpen, omdat we het zelf sneller konden. Verder zijn ze wel sociaal.

Kaaskopje

Ja, bij de oudste kinderen heb ik dat ook verwaarloosd. Ik deed te veel zelf omdat het makkelijker was. Nu ben ik er af en toe nog verbaasd over dat ze bepaalde basisvaardigheden missen en dan weet ik weer dat het mijn schuld is. Natuurlijk kunnen ze het nu alsnog leren maar je merkt dat ze meer tegenstand hebben tegen meehelpen omdat ze op dat gebied meer verwend zijn. Gelukkig merk ik nu ze bijna volwassenen zijn dat er toch nog wel wat werk ethiek in zit.
Nu bij de kleintjes investeer ik weer meer. Zo heb ik gister mijn kleuter geleerd hoe ze boontjes moest doppen. Dat duurde eindeloos lang en ik moest er de hele tijd bovenop zitten omdat ze met een mesje werkt. Ik moest echt me inhouden om niet te zeggen dat ze nu maar moest gaan spelen en dat ik het wel af zou maken. Maar ik heb het volgehouden en we hebben alle boontjes samen gedopt.

Pennestreek

Pennestreek

26-10-2017 om 16:24

Triva, hier zijn we gelukkig wat minder egoistisch ingesteld

Jeetje, werkt dat bij jou thuis echt zo? Dat als je weet dat een ander op moet ruimen je meer afwas maakt dan wanneer je het zelf zou moeten wegwerken? Hier gelukkig niet. Ik vraag me dan af of je samen leeft of samen woont?

Hier ook de afspraak dat wie kookt niet hoeft af te ruimen/op te ruimen. Inderdaad de lasten eerlijk verdelen.
Als man kookt is overigens de keuken tijdens het koken alweer spic en span. Ik vind dat echt een kunst. Ik stapel meestal de gootsteen vol. Daarentegen ben ik van het hergebruiken van plankjes en mesjes, man gebruikt voor elk ingredient een vers plankje. Maar goed, hij ruimt het dus meestal ook zelf weer op.

En on topic: meestal eten we gewoon met zijn allen, maar mocht er iemand een gast hebben of zelf ergens anders aanschuiven dan hoor ik dat graag van tevoren. Inderdaad gewoon omdat we samen leven en je elkaar dan even op de hoogte stelt, en daarnaast omdat het fijn is om rekening te kunnen houden met de hoeveelheid eten die je maakt en wat dan precies. Als dochter lievelingskostje broccoli op het menu staat en ze eet niet thuis, dan schuift dat door naar de volgende dag, want de rest van de familie is er geen fan van, dus dan is het onzin om de broccoli die dag te eten.

Triva

Triva

26-10-2017 om 16:35

pennestreek

Dat weet ik niet, ik zei ook niet dat dat bij ons zo is, wij hebben een vaatwasser, mijn moeder verzuchtte dat wel vroeger. Het is geen moedwil ofzo dan.

Koken versus afwassen

Toch vind ik het een rare afspraak want wie verderweg werkt en/of dagelijks in de file staat, kan niet op tijd thuis zijn om te koken. De eerste kookt, zodat het gezin gezamelijk eerder aan tafel kan schuiven. Afruimen en inruimen gaat sneller als je dit samen doet, zodat ieder meer aan zijn avond heeft.
Mocht het zo zijn dat ik nog wat wasgoed moet opruimen, verdelen we de taken zo dat we ongeveer gelijk klaar zijn. Wie eerder klaar is, zet alvast een pot koffie.

En wie moet sporten en geen tijd heeft omaf te ruimen, doet dat opruimen wanneer de ander moet sporten, ongeacht wie er kookt.

Dees

Dees

26-10-2017 om 20:09

Flanagan

Nou precies! Dag heeft samen leven!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-10-2017 om 20:28

Je eigen bord naar de keuken brengen

Ik heb me er bij sommige vriendjes al wel eens over verbaast, maar nu zie ik het hier ook voorbij komen: je eigen bord naar de keuken brengen.
Vind ik zo gek. Waarom alleen je eigen bord? Waarom niet ook het bord van een ander? Gewoon even meehelpen de tafel leeg te ruimen.

Dees

Dees

26-10-2017 om 21:06

Nou

Hier gaat het om een mannetje van 4 maar bij ons thuis staan er eigenlijk alleen borden op tafel. Dus als ieder zijn eigen bord (en bestek) even naar de keuken brengt is de tafel leeg. Staat er nog iets anders op tafel dan nemen de volwassenen dat wel mee.

Half a twin

Half a twin

26-10-2017 om 21:16

30 posts geleden

Ging het hier ook over. Koken en afwassen of de zooi voor de laatste laten staan, elkaar helpen of niet.
Gisteravond zat ik ineens helemaal alleen te eten. Dochter at bij vriendin, zoon was logeren en man zat in een kapotte trein. Zoveel mogelijk de boel aan kant voor ik ging sporten. Toen ik thuis kwam zat man net aan de laatste happen. Toen heb ik zijn "rommel" opgeruimd, zodat hij nog net dochter op tijd kon ophalen met de auto. Ik rij niet namelijk.
Samen zorgen dat alles goed draait.

Nippel

Nippel

26-10-2017 om 22:44

Eerlijk delen?

Waarom zou je de zaken rond het eten 'eerlijk delen'?
Ik werk minder uur buitenshuis, dus ik doe meer in de huishouding.
Ik ben doorgaans eerder thuis, dus ik zorg die dagen dat het eten voor ieder op tijd op tafel staat. En al naar gelang wie er na het eten tijd heeft, wordt er door diegene de vaatwasser ingeruimd. Of samen.

Verdelen jullie dan ook de was? De een wassen, de ander opvouwen?
En de schoonmaak, de een beneden de ander boven? De een de voortuin, de ander de achtertuin?

Half a twin

Half a twin

26-10-2017 om 22:57

Bij ons niet

Ik ben veel meer thuis dan man en doe het meeste aan huishoudelijke taken. Man helpt soms met fysiek zware taken. De tuin is bijvoorbeeld zijn ding. Die 1.80 m. hoge heg knippen dat lukt mij echt niet. En als hij de strijk gast doen dan doet hij een hele avond over 3 overhemden, dat schier niet op. Ieder doet waar hij goed in is en wat hij/zij leuk vindt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.