Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zwarte P

Zwarte P

05-12-2011 om 15:43

Algemene surprise ideetjes opgedaan vandaag?

Zijn er nog forummers die wat algemene surprise-ideetjes hebben opgedaan cq voorbij zien komen zodat we volgende keer wat originelere ideeën hier hebben in plaats van een voetbalveld voor jongens en make-up voor meisjes?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
surprise-surprise

surprise-surprise

07-12-2011 om 22:52

Ja chippie

maar je bent de zoveelste al met het vingertje en ik heb inmiddels ook al meerdere keren aangegeven er van geleerd te hebben toch? Blijf dan niet bezig!

surprise-surprise

surprise-surprise

08-12-2011 om 09:13

Dank p.

Het was inderdaad net even een "lesje" teveel.

Ah p (ot)

Wat rot voor je zoon! Ontzettend sneu dit, zie het zó voor me. Herken mijn zoon erin, die (ernstige spraak-taalstoornis) ook enorm gaat hakkelen, woorden verhaspelen en sowieso erg naar woorden moet zoeken als hij boos of verdrietig is. Sta soms versteld van de giftige woede die ik op voel laaien als ik jongens hem uit zie lachen omdat hij een woord verkeerd uitspreekt. Godzijdank wordt hij niet echt gepest, maar dat is wel een grote angst van me.
Ik zou hem flink complimenteren elke keer als hij die klieren NIET slaat, hartstikke knap!

surprise-surprise

surprise-surprise

08-12-2011 om 12:44

P. (ot)

En een andere school?

Trotse moeder

Trotse moeder

08-12-2011 om 13:03

Trots op dochter (beetje ot)

Ik lees dit draadje vol verwondering en hoe verder ik kom, hoe trotser ik op mijn geweldige dochter ben...!!! Dochter heeft (met wat hulp) een prachtige papiermacher surprise gemaakt met een leuk gedicht. De surprise die zij kreeg was in essentie een doos met krantensnippers, het gedicht was de maker vergeten en de cadeautjes stonden geen van beiden op haar lijstje.
Ze heeft een superdag op school gehad en was helemaal blij met haar surprise en onverwachte cadeautjes. Blij met wat ze kreeg ipv wat ze wilde hebben!!

surprise-surprise

surprise-surprise

08-12-2011 om 13:30

Mmmm trotse moeder

waar staat dat ik niet trots op zoon ben? Hoe oud is jouw dochter en hoeveel Sint-feesten heeft ze al meegemaakt? Is er ook sprake van een mogelijke ASS? maw, zijn de feiten en omstandigheden hetzelfde en kun je dus ook een zelfde reactie verwachten daardoor?

En ook voor jou, er is van geleerd hoor, misschien moet je ook nog even goed lezen.

Chippie

Chippie

08-12-2011 om 13:36

Ik vind de vergelijking tussen een 'minder-leuk-cadeautje'en pestgedrag onzinnig. Natuurlijk is 'pesten' geen les die je moet leren. Maar speel mij nu niet de zwarte piet toe omdat je zoon wordt gepest en ik vind dat je je maar over kleine tegenslagen heen moet zetten. Sowieso vind ik het al bijzonder om 'een fout cadeautje' als tegenslag te zien. Lees de posting van 'Trotse moeder'. Een het-glas-is-halfvol-story over eenzelfde situatie als Surprise-surprise. Je kunt wel altijd de omstandigheden de schuld geven, daar wordt niemand beter van.

Marjolein

Marjolein

08-12-2011 om 13:36

P (ot)

Wat een rot periode maak jij door! Wat naar voor je mannetje.
Klein hart onder de riem voor jou?: Oudste ook jaren gepest op het BO, gaat nu als een speer op het VO. Zegt zelf: Ik vind Pietje nog steeds een k......., maar ik ben hem wel dankbaar, want ik weet nu hoe je met pestkoppen om moet gaan.
Dus ik hoop voor jou dat het snel overgaat en dat je kind er sterker uitkomt.

Marjolein

Marjolein

08-12-2011 om 13:54

Surprise surpise

Laat je niet zo op de kast jagen. Als jij vindt dat je het goed hebt opgelost, is daarmee kous af, toch?
Op een forum krijg je ook andere zienswijzen, die komen niet altijd overeen met de jouwe, maar dat is juist interessant. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je pikt eruit waar je wel wat mee kunt/wilt.
En je stelt je eigen mening bij, als daar reden toe is.
By the way: ik vind dat je het goed hebt aangepakt en kan me je reactie compleet invoelen. Maar daar schiet je niets mee op, afgezien dat het een beetje (h)erkenning oplevert. Ja, leuk misschien, maar juist veel leuker zijn al die andere meningen. Zo kun je het ook bekijken, toch?
En er zijn altijd mensen die even komen stoken of snoeven, laat ze lekker... Het gros van de OOL'ers is positief meedenkend.

surprise-surprise

surprise-surprise

08-12-2011 om 13:58

Marjolein

constructief meedenken heb ik ook totaal geen problemen mee, maar nog even iemand een sneer geven die al meerdere malen duidelijk heeft gezegd echt wel geleerd te hebben, dat vind ik toch wat minder.

Zoon is inmiddels zielsblij met zijn onzinnige mysty-flyer die hij van ons kreeg dus hopelijk is het trauma hiermee zo minimaal mogelijk.

Jillian

Jillian

08-12-2011 om 14:36

Pesten is toch heel wat anders? Een 'fout' cadeautje kan uit een goed hart komen. Zelfs een knullig envelopje als surprise kan uit een goed hart komen. Misschien is de situatie thuis wel zodanig dat dit al heel fantastisch is bedacht van het kind.

Een cadeau of gedicht met de intentie om iemand dwars te zitten of te pesten is wat anders. Dat is gemeen en dat zijn lessen die niemand zou moeten hoeven te leren. Maar in dit geval was daar waarschijnlijk helemaal geen sprake van.

Het gaat om een jochie die niet kreeg wat hij wilde en daarover teleurgesteld was en een moeder die daar (naar mijn idee) nogal overdreven op reageert. Let wel de moeder, niet het kind.

Wat jouw zoontje meemaakt is heel erg. Dat is heel wat anders en niet te vergelijken.

Chippie

Chippie

08-12-2011 om 14:42

Jillian

Amen, precies wat ik bedoel.

surprise-surprise

surprise-surprise

08-12-2011 om 14:45

Ah dus toch

trauma-verschil maken. Het ene trauma is dus erger dan het andere trauma. Daar zit hem de kneep.
In mijn ogen is ELK trauma erg, of je nu gepest wordt of een Sint-trauma oploopt omdat je niet begrijpt wat er gebeurt, een trauma blijft een trauma.

Vic

Vic

08-12-2011 om 14:49

Trauma

Natuurlijk is ieder leed evenveel 'waard' voor degene die eronder lijdt. Maar als ouder zou je je kind toch duidelijk moeten maken dat pesten iets is waar je iets aan moet doen, en een verkeerd gekozen cadeautje een gevalletje jammer, volgende keer beter. Kom op zeg! Dat cadeau is niet gegeven om te pesten, maar gewoon goed bedoeld/verkeerd uitgepakt.

surprise-surprise

surprise-surprise

08-12-2011 om 14:52

Ja vic

daar waren we al uit, maar dat was voor dit jaar niet meer uit leggen. Voor komend jaar weten we nu beter. En dus toch een traumaatje in dit geval, en het lijkt mij dat ik dat beter kan beoordelen (want ik ken zoon persoonlijk) dan jullie via het scherm!

Guinevere

Guinevere

08-12-2011 om 14:53

En nu ophouden!

Ik stel voor om nu op te houden met Sur-sur te vertellen hoe ze het had moeten doen? Volgens mij heeft ze nu al TIEN keer verteld dat ze het mogelijk verkeerd had ingeschat en dat ze het de volgende keer iets anders gaat aanpakken. Vergelijking tussen pesten en een kadootje vind ik ook niet passend, maar het was niet bepaald Sur-sur die daar mee kwam.
Tjee, zo slaan we wel een belachelijk figuur met zijn allen, én maar door blijven gaan met vingertje wijzen. Klaar, stop, terug naar het oorspronkelijke topic.

Trotse moeder

Trotse moeder

08-12-2011 om 14:59

Surprise-surprise

Het was totaal niet mijn bedoeling mijn dochter met jouw zoon te vergelijken... Ook was mijn posting niet op jou gericht.

Volgens mij is het veilig concluderen dat er in dit draadje toestanden zijn over surprises, regels van scholen, cadeautjes etc. En in dat licht ben ik trots op mijn dochter die op het oog alles kreeg wat in dit draadje teleurstellend genoemd wordt (misschien niet letterlijk) en daar blij mee was.

En dat wilde ik (ot) delen. Trots als een pauw) En niets met jou of jouw situatie te maken. Wat dat betreft zou ik het verder lekker laten wat iedereen daar al dan niet van vindt. Jij hebt een hekel aan het surprisegedoe, het is niet fijn uitgepakt en je hebt het naar beste weten en vanuit de beste bedoelingen opgelost. Klaar.

Guinevere

Guinevere

08-12-2011 om 15:20

Jaja p

Ik begrijp je punt. Maar dat is eerder voer voor een nieuw draadje: "Hoe leert jouw kind de wijze levenslessen" oid. Dus ik ga daar verder niets meer over zeggen (tenzij iemand die draad echt start).

Wilma

Wilma

08-12-2011 om 17:09

En on-topic, dus over leuke surprises

Hier een heel leuke surprise voorbij zien komen. Een papier-mache-paard, maar het leukste was (díkke pret in de klas) dat het meisje via de achterkant het paard in moest met d'r hand om het kadootje te pakken. Echt heel leuk (niet 'rare' lol, maar leuke lol).

Ook een hele mooie grote tube verf gezien, heel mooi papier om een grote koker (wel een driekwart meter groot), die aan één kant plat geduwd en aan de andere kant die nog rond was, zat een 'dop' van zilverkleurig ribbelkarton. Heel erg leuk.

Verder veel sportvelden en dansstudio's gezien, vooral ook veel surprises die echt zelfgemaakt waren, al dan niet met wat hulp van ouders.

Ok ok

Maar ik blijf wel met de vraag zitten welke term er nog overblijft voor zwaar ingrijpende gebeurtenissen in een mensenleven. Trauma is al bezet na dit draadje. Ik vind het echt oneigenlijk woordgebruik. Je kunt het gevoel van je kind bij een vervelende, kwetsende en pijn doende surprise ook erkennen zonder dat soort woorden te gebruiken.

surprise-surprise

surprise-surprise

08-12-2011 om 19:08

Rodebeuk

hoe zou jij het willen noemen dan? Als ik terugdenk aan de surprises van vroeger en het gevoel dat dat bij mij oproept, dan is trauma toch wel het eerste dat in mij opkomt.

Jillian

Jillian

08-12-2011 om 21:46

Trauma

Trauma is wel een heel groots woord.
Een trauma is als je klasgenootje voor je ogen wordt gereden of je kleine broertjes verdrinkt of je jong een ouder verliest. Dat zijn traumatische gebeurtenissen.
Een verkeerd cadeautje krijgen is echt geen traumatische gebeurtenis. Het is jammer maar helaas en toch leuk dat Pietje aan je heeft gedacht, jammer dat het niet echt was wat je wilde maar de surprise is wel mooi.
Ik vind echt dat je dit veel en veel te zwaar opneemt. Dat merkt je zoon overigens ook wel en daardoor wordt het voor hem ook zwaarder.

surprise-surprise

surprise-surprise

08-12-2011 om 22:10

Jillian, wat knap

dat jij dat door het scherm kan zien. Had ik niet al gezegd dat we het er hier thuis al niet meer over hebben? Volgens mij wel.

Chippie

Chippie

08-12-2011 om 23:22

Sur-sur

De meeste mensen gebruiken het woord 'trauma' niet voor dingen waar ze het 24 uur later thuis niet meer over hebben...

Een nare ervaring

..zo zou ik het noemen.
En daarmee zou ik niets willen afdoen aan hoe naar en pijnlijk zoiets kan zijn.
Bij trauma kom ik toch uit in oorlogssituaties of ernstige ongelukken, zaken die helemaal buiten het normale leven staan. Dat is ook de DSM-definitie trouwens.

Zelfs jarenlang gepest op school, ik ben zelf gepest van groep 6 tot de 4de van de middelbare school, dat is een nare ervaring die me heeft gevormd. Maar geen trauma.

Het is verder niet zo belangrijk hoor, ik wil je er ook niet over piesakken verder. Het was gewoon een vraag die mij bleef hangen.
De definitie van psychotrauma op Wikipedia luidt bijvoorbeeld als volgt: Een psychisch trauma komt op wanneer de normale verwerking (verdediging) niet meer helpt, en handelen niet meer lijkt te baten. Een traumatische reactie bestaat uit hyperactivering, dwangmatige herbeleving (het opnieuw beleven van de traumatische ervaring), dissociatie, verdringing, angstreacties en vervlakking (verandering bewustzijnstoestand, vertekende beleving van de werkelijkheid en veranderd toekomstbesef).

margje van dijk

margje van dijk

09-12-2011 om 09:33

Wilma (o.t.)

"Een gegeven paard moet men niet in de bek kijken" !

Margje

toja

toja

09-12-2011 om 11:48

Surprise-surprise

Heb op het einde niet alles meer gelezen, maar ik heb nog wel gelezen dat je mijn tip hebt opgevolgd. En voor volgend jaar weet je dat je je zoon nog beter moet voorbereiden. Dat doe ik volgend jaar ook weer. Verder snap ik het wel. Groetjes toja

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wilma

Wilma

10-12-2011 om 14:28

Haha, margje (o.t.)

Yep !

(past eventjes leuk in het gesprek wat wij hier vanmorgen hadden over een leuk taalboekje dat heet "man schiet niet in been" en dan bedoelden ze dus een nietje, ga ik strakjes ook nog even hier in de groep gooien, als we toch zo met taal bezig zijn )

Tink

Tink

12-12-2011 om 00:57

En achteraf...

... kijk je het paard in de kont, zeggen ze hier wel eens
Jillian schreef: "Een 'fout' cadeautje kan uit een goed hart komen. Zelfs een knullig envelopje als surprise kan uit een goed hart komen. Misschien is de situatie thuis wel zodanig dat dit al heel fantastisch is bedacht van het kind."

Dat maakte mijn oudste zoon dit jaar dus mee. Hij kreeg een schoenendoos die met stiften was opgeleukt tot kadootje (dus strikken erop getekend e.d.), een versje dat meer uit een verhaaltje bestond over hoe de surprise was gemaakt + een deels overgeschreven sinterklaasliedje, en als inhoud o.a. een vel mooie stickers en een rol volkorenbiscuitjes.
Jeetje, zul je zeggen. Maar als je dan weet dat de maker ervan pas een maand of 2-3 in NL is, de taal amper spreekt of schrijft (hij is vluchteling uit een Afrikaans land als ik het goed heb), ws. vanuit thuis ook geen hulp heeft gekregen en natuurlijk pas voor het eerst kennismaakt met het fenomeen Sinterklaas/surprises/gedichten, dan vind ik het razend knap gedaan. En dat begreep zoon ook.
Tuurlijk keek hij even scheel van afgunst toen zijn broer thuiskwam met een meer dan prachtige (en duidelijk door de ouders in elkaar gezette ) Spongebob, die ook nog heel had kunnen blijven bij het uitpakken. Maar hij had wel begrip voor zijn klasgenoot die deze voor hem waarschijnlijk meer dan bizarre opdracht toch nog zo goed had uitgevoerd.

(Voor volgend jaar hoop ik voor oudste zoon wel op een prachtsurprise trouwens, want vorig jaar had ie inderdaad ook een doos met snippers. Tja, gevalletje pech... Dat hij toen niet goed lag in de klas kan het niet geweest zijn, want dat jaar maakten ze anonieme surprises. Pas dit jaar deden ze het op deze school op naam.)

Zelf hadden de mannen hier trouwens allebei een voetbal van papiermaché in elkaar geknutseld, met wel enige hulp van pa en ma want ze kregen het zelf niet helemaal klaar. De keuken is een week lang een enorme bende van behangselplak en krantenpapier geweest en als het aan mij ligt doen we dit nóóit meer . Maar o, de lol die ze hadden!

Hier hadden ze geen wensenlijstje meegekregen, maar wel wat persoonlijke dingetjes over degene waarvoor de surprise werd. Bv. lievelingsdier, favoriete sport, etc. En het kadootje mocht niet meer kosten dan 3 euro. Best lastig nog om daar iets voor te vinden en dan ook nog een snoepje erbij, maar het is gelukt. Ik heb van de ontvangers niets gehoord, volgens de zonen viel het in de smaak dus dat hopen we dan maar. Wat erin zat: een lichtgevende jojo, zakje knikkers en zakje pepernoten + schuimpjes. (Bij beiden dus.)
Het zou mij ook zomaar kunnen gebeuren dat zo'n briefje kwijt was geraakt (sterker, 1 van de 2 wás ook een paar dagen foetsie... zucht) en dan hadden we zelf wel wat verzonnen, vermoed ik zo. De tijd en de energie ontbrak me in die weken om meer tijd te besteden aan het vinden van het juiste kado.

Ik bedacht trouwens ook nog: stel dat de maker van een surprise uit een gezin komt dat niet zomaar 5 euro kan missen (of meerdere keren, als er meer kinderen in het gezin zijn) en daarom iets heeft genomen wat nog op voorraad was ipv. van het lijstje? Het zou me niets verbazen als het hier en daar echt zo gaat...

P.S. Surprise-surprise, aub. bovenstaande niet lezen als 'vingertje' naar jou want zo is ie niet bedoeld. Wilde alleen even onze ervaringen van dit jaar neertikken, + 1 gedachtenspinsel.

surprise-surprise

surprise-surprise

12-12-2011 om 08:12

Tink

als zoiets hier het geval was geweest, dan had ik dat zoon prima kunnen uitleggen
Overigens, het gezin waar de surprise van afkomt is niet onbemiddeld. Kind heeft onlangs "zomaar" een Wii gekregen.
Ik voelde deze posting niet als vingerwijzing overigens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.