Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

marcella

marcella

04-04-2009 om 15:27

Altijd rood staan

Hoi, ik was het vandaag opeens zat. Volgens mij kunnen mijn man en ik niet echt met geld omgaan.

Als we ons vakantie geld krijgen verdwijnt dat weer in het rood. Nooit kunnen we iets extra's doen.
Hoe is dat bij jullie?
We hebben 2 rekeningen en aan het einde van de maand hebben we beide ons maximum krediet (op een rekening 2000 euro en op een rekening 1500 euro) Het is meerdere malen voor gekomen dat we iets moesten lenen omdat ik niet meer kon pinnen.

Na aftrek van onze vaste lasten houden we zo'n 800 euro per maand over om van te leven.
Gezin met 2 kinderen van 3 en 8. We hebben ook een lening voor onze auto.
Is dit weinig? Hebben jullie dit ook?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stress

tot een paar jaar terug stonden wij ook elke maand rood, met name ik. Ik was er toen opeens klaar mee, vond het ook zo onverantwoordelijk studentikoos.

Ik heb toen alle uitgaven, alle inkomensten bekeken.

Je zegt 'we kunnen nooit iets extra's doen' maar eigenlijk doe je dat continu anders zou je niet rood staan. Heb je die bloemen nou echt nodig, dat broodje in de stad, dat 3e roze thsirt van je dochter, die afhaalhap waarvan je toch de helft weg gooit.

Ik heb verschillende bezuinigingen getroffen, bij elkaar scheelde het een paar honderd per maand. Geen bloemen meer elke week maar een nieuwe plant om de maand, geen sportschoolabonnement (vriend ging toch nooit), all risk van de auto af, minder uit eten, telefoon/internet abonnement veranderd, verzekeringen doorgenomen etc etc.

We zijn 2 jaar low budget op vakantie gegaan (3 dagen veluwe ipv dure vliegvakantie, het jaar erop 1 week parijs in het huis van vrienden) dit leverde (vakantiegeld) flink wat ruimte op. Verder heb ik toen alles wat we niet meer gebruikte op marktplaats gezet, dat leverde ook een flink bedrag op.

En zo stonden we na een tijdje niet meer rood, alle limieten zijn van alle rekeningen af gegaan. We kunnen nu gewoon al een aantal jaar niet rood staan, we betalen dus ook geen rente meer en ook dat scheelt honderden euro's per jaar.

Je moet schulden, leningen gewoon nu gaan aflossen, ook die roodstand als lening zien. Geld lenen kost geld en daar wil je juist meer van dus het meest zinnige is meer aflossen en minder uitgeven aan dingen die je niet nodig hebt.

Oh en

ik heb nog steeds een studieschuld, 2000 nog wat is het, heel irritant vind ik het want ik heb al 8 jaar werkgescheidenis achter mij liggen en nog steeds zo'n verrekte schuld bij de stufi ! Ik krijg straks in de zomer een bedrag terug van de belasting, ik wou er eigenlijk nieuwe kleren van gaan kopen (ik ben dan net bevallen) maar ik ga daarmee zoveel mogelijk van aflossen. Gewoon omdat dat goed voelt, ik kijk wel even in de kast van mijn zus ofzo voor kleren

marcella

marcella

04-04-2009 om 16:10

Zat

Manda bedankt voor je tips.
Ja, ik ben het dus ook opeens zat.
Bij ons is het nu zo dat als we ons salaris krijgen, we op nul staan of iets meer staan. Plus dat we elke maand eigenlijk iets meer uitgeven dan we kunnen.
Ik ben ook aan het bekijken waar we op kunnen bazuinigen maar ik vind het wel moeilijk hoor. We gaan al nooit uit eten oid. Waar ik wel (te) veel geld aan uitgeef zijn misschien voedingssupplementen die mij goed helpen. Ik heb CVS.
En cadeautjes.
Aan kleding geeft mijn man bijna niets uit en ik ook niet veel. Onze kids hebben ook geen uitgebreide garderobe. Vakantie is iets waar we op moeten bazuinigen maar ons zoontje van 8 kijkt er zo naar uit om naar de camping te gaan. We hebben een oude vouwwagen en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om niet te gaan. Maarja.

Maargoed, misschien zijn dit smoesjes. Er moet iets gebeuren. Ik ben van plan om na het ontvangen van het vakantiegeld ons kredietbedrag te verlagen. Dat we wel moeten!

Guinevere

Guinevere

04-04-2009 om 16:57

De bank is blij met je

Realiseer je je dat de bank dolblij met je is? Rood staan is gewoon een verrekt dure manier van lenen, niets meer en niets minder...ik heb mijn kredietlimiet al lang geleden teruggebracht tot 500 euro, en daar maak ik eigenlijk ook al geen gebruik van. Is eigenlijk alleen voor het geval dat overschrijvingen elkaar ongunstig kruisen.
Dat wordt een tijdje droog brood eten voor jullie. Of neem een goedkope lening, waarop je alleen kunt aflossen en niet extra lenen (bestaat dat?) demp daarmee die put en schrap gelijk de kredietlimiet, dan ben je toch nog goedkoper uit. Voor de zomervakantie: wie weet kan je gratis met iemand van woning ruilen, scheelt toch ook weer.

tonny

tonny

04-04-2009 om 17:06

Wat vindt je man ervan?

Het is van groot belang dat jullie samen de strijd aanbinden tegen 'eeuwig rood'.

Het kán, het is te leren; reken erop dat je er een jaartje aan moet wennen, het lukt niet ineens.

En denk aan de tip van Pelle: schrijf álle uitgaven op! Streng en rechtvaardig. Zo moet je bij elke uitgave nadenken 'wíl ik dit vanavond moeten noteren?'

tonny

Claudia B

Claudia B

04-04-2009 om 19:14

Ook zat

Hallo Marcella,

Jaren geleden waren was ik het ook zat, dat rood staan steeds.Ik had er genoeg van.
Ik heb toen een flexibelkrediet bij de bank geopend en daar het roodstaan mee afbetaald. Aan het flexibelkrediet betaalden we minder rente en zo had ik overzicht. Per maand loste we een bedrag daarop af (autmatisch laten overschrijven zodat het elke maand eraf ging en niet vrijblijvend was). Zo zagen we ook het bedrag slinken en dat geeft hoop. Bij roodstaan vul je het steeds elke maand aan met je salaris maar inlopen daarop zie je niet en gebeurd niet, bij ons niet is de ervaring.
Toen ben ik alle uitgaven en inkomsten in een schema gaan zetten (ja daar is tie weer, het schema , sorry) en ging elke maand onze in en uitgaven afstrepen op die lijst. Zo hield ik het bij en had ik overzicht (gaf veel rust en nog gebruik ik het schema).
Het schema maakte (en heb ik nog) ik voor een heel jaar.ik vulde voor een heel jaar in wat eruit ging in welke maand en wat er in kwam, zo streepte ik elke maand af wat afgeschreven was en hield ik controle.
O ja, ons kredietlimiet heb ik toen gelijk om 0 gezet "maar mevrouw dan moet er altijd geld op staan als er iets afgeschreven wordt" zeiden ze bij de bank. Laat dat nou precies de bedoeling zijn
Wij hebben er veel profijt van gehad. Geen rood meer staan, om leren gaan met je geld en het krediet afgelost. We staan nu dus nooit meer rood (kan ook niet) en we sparen trouw (ook automatisch zodat het elke maand wordt overgeschreven want sparen van wat je overhoud daar komt niets van terecht is onze ervaring).
Groetjes, Claudia

zon

zon

04-04-2009 om 20:14

Niet rood staan

Mijn man en ik stonden ook steeds rood totdat we daar echt genoeg van hadden. We hebben toen bij de bank geregeld dat we niet meer rood kunnen staan. Dit om twee redenen: omdat we op die manier gewoon geen geld uit kunnen geven dat we niet hebben en omdat rood staan veel geld kost (rente).
We geven nog steeds alles uit wat we hebben en kunnen slecht sparen (mijn man en ik hebben echt een gat in de hand en geven veel geld uit aan eten, op terrasjes zitten, kleding, leuke dingen doen, etc). Maar we kunnen in elk geval niet teveel uitgeven. Zodra we zien dat we bijv. nog maar 200 euro hebben dan doen we totdat we weer salaris krijgen gewoon heel zuinig.
Wat moeten jullie allemaal doen van die 800 euro? dat maakt namelijk nogal wat uit. Wij hebben ook zoiets maar daar hoeven we bijvoorbeeld geen benzinekosten meer van te betalen. Wij geven ongeveer 400 euro uit aan boodschappen. Het overige gaat op aan kleding, cadeautjes, maar toch ook wel aan leuke dingen. Ik vind dat dat wel kan van dat bedrag. Wel hebben wij het geluk dat we ouders hebben die ons jaarlijks 4000 euro schenken, dus vakanties en grotere aankopen doen we altijd daarvan. Anders zou het voor ons ook krap zijn.
Alleen het bedrag van die 800 euro zegt dus niet zoveel. Maar ik zou in elk geval echt adviseren niet meer rood te staan en te lenen want dat kost je alleen maar heel veel geld. Misschien kan je proberen met behulp van vakantiegeld alles ruim boven nul te zetten om vervolgens te regelen dat het gewoon niet meer kan. Je zal dan even zuinig moeten doen maar uiteindelijk hou je meer over.

Ik wil niet vervelend zijn

Marcella, ik wil niet vervelend zijn, maar ik ben toch zo vrij om het volgende op te werpen: doen die supplementen echt iets zinnigs, of speelt hier het placebo-effect? Als je multivitaminen van het Kruidvat slikt zal het allemaal wel loslopen, maar je zegt zelf al dat je er veel geld aan uitgeeft, dus ik krijg argwaan en vermoed orthomoleculaire toestanden. En vziw doen die niet werkelijk iets, behalve veel geld kosten. En de wanhopige CVS-patiënt het idee geven dat ze tenminste iets kunnen doen. Dat zou zo erg niet zijn, als je het geld had, maar dat heb je dus niet.

Je zou kunnen proberen of je het met eentje minder kan, en dan nog eentje minder, etc.

Nou ja, dat waren mijn twee centen, ik zeur er verder niet meer over. Veel sterkte, en succes met besparen!

Temet

Bezuinigen

Gewoon echt een keer niet op vakantie gaan kan echt wel hoor, en als mensen het niet begrijpen dan zeg je het gewoon "omdat we de roodstand willen wegwerken, ja het is niet leuk maar straks zitten we er gewoon beter bij". En daar heeft iedereen begrip voor weet ik uit ervaring. Je kan misschien indd op iemands huis passen komende vakantie, zit je ook in een andere omgeving, ga dan naar een paar plaatselijke recreatiegebieden, museum etc

Cadeautjes voor wie en wat geef je dan uit ?

Tihama

Tihama

04-04-2009 om 23:54

Percentage rente

Je betaalt 15% rente op het roodstaan bij de bank. Dat is niet een beetje lenen, dat is enorm lenen. Dat betekent bij de permanente roodstanden die je noemt, Marcella, dat je elke maand 45 euro extra uitgeeft omdát je rood staat. Doodzonde. De tips die hierboven voorbij komen zijn echt heel zinvol.

Veel succes

Tihama

tonny

tonny

05-04-2009 om 00:05

Oeioei 45 euro

hoeveel mensen zouden zich daarvan bewust zijn? Roodstaan is zo gewoon geworden... Zoals een van de anderen al meldde: de bank vindt het wel wat raar/onhandig als je de stand op 0 laat zetten.

tonny

dc

dc

05-04-2009 om 07:16

Lening

zit de lening niet bij de vaste lasten inbegrepen?

Ik vind 800 euro krap, dan moet je wel oppassen. Maar rood staan vind ik echt niet leuk. Ik zou heel snel alles op een rijtje zetten en budgets opstellen. En even een tijdje heel veel laten.

Yta Chalne

Yta Chalne

05-04-2009 om 10:04

Rood staan

De bank probeert rood staan te bevorderen door het standaard bij een rekening aan te bieden. Wil je het niet, dan moet je er actief iets tegen doen (iets aanvragen, iets tekenen)
Toen ik vijf jaar terug van bank wisselde kreeg ik er 1000 euro rood mogen staan bij kado, en meteen de tip dat het wel wat ruimer mocht, dat rood staan, dat kon best gezien mijn inkomen. Vonden zij ook echt van belang ("Maar mevrouw, als de wasmachine dan eens kapot gaat...") Maar je gaat toch zeker de bank niet laten beslissen wat goed voor je is? Die zijn echt geen objectieve partij, die zien graag die rente verschijnen. Bezuinigen dus, en als dat niet kan met die 800 euro dan zul je op grotere dingen moeten bezuinigen (auto weg, goedkoper huis) Of meer gaan verdienen, ook een optie.

suus36

suus36

05-04-2009 om 11:18

Elke dag op rekening kijken

Hoi,

Wij stonden ook doorlopend rood. Op een gegeven moment hebben we de limiet eraf gehaald. -€2000 was gewoon onze 0-stand. Dat werkt wel.

Ik heb nog steeds erge behoefte om meer uit te geven dan er binnenkomt. Daarom verplicht ik mezelf elke ochtend even op internetbankieren naar de rekeningen te kijken. Dan kan ik mijn kop niet meer in het zand steken. Wat ik namelijk altijd deed. Zolag ik nog kon pinnen, pinde ik lekker door namelijk.

Groetjes,
Suus

Ja dat had ik ook

als ik nog kon pinnen dan pinde ik lekker door, ook al stond ik rood dan kocht ik nog kleding etc.

Nu moet ik gewoon geld op mijn rekening hebben staan, ik kan namelijk niet rood staan dus dan moet je wel. En zodra ik meer dan een x bedrag op mijn betaalrekening heb staan gaat alles daar boven naar de spaarrekening die er aan vast hangt, dan vang ik ook nog eens rente terwijl ik dus jaren achter elkaar honderden euro's heb weggegooid aan rente.

oh ja, stoppen met roken (als jullie dat doen) scheelt hier ook 100 per maand.

Rembrand

Rembrand

05-04-2009 om 15:45

Fladder!

Heb je het aanbod van Mari (dacht ik ) gelezen om haar kampeerspullen te lenen ?
M.

Jolijt

Jolijt

05-04-2009 om 21:00

Nullijn

Onze nullijn lag ook steeds bij het maximale bedrag rood. Wij hebben toen het vakantiegeld opgeofferd en tegelijk de bank verzocht de nullijn echt bij nul te leggen.
Vrijwel direkt daarna werd onze situatie beter, maar ondanks dat we niet eens meer in de buurt van de min kwamen bleef de bank bellen om kredietmogelijkheden aan de rekening te koppelen. We hebben er een aantekening in laten zetten dat we dat dus niet willen...

Jacoline29

Jacoline29

06-04-2009 om 11:25

Bij ons

Hebben we dmv familie alles op 0 gezet.
Verder zijn wij echt met planningen bezig gegaan, zoveel p/w voor boodschappen,zoveel p/m voor uitjes.Het werkt wel.

marcella

marcella

06-04-2009 om 11:54

Kosten roodstaan?

Bedankt allemaal voor tips en adviezen!

Nog even over de kosten van rood staan.
Ik snap het even niet. Ik bel net onze bank en die zegt dat het op maandbasis 1,1 % rente is. Terwijl hier andere procenten worden genoemd. Hoe zit dit nou?

Ik ga in ieder geval ons krediet op 0 zetten. Nu nog niet, dat kan niet. Over een paar maanden, daar gaan we voor.

Ha. 1.1 % per maand,

dat is dus 13,2 % per jaar!! Voor iedere 100 euro die je rood staat betaal je op jaarbasis dus 13,20 euro rente.

Alsof je een emmer leeggooit.....

Ingrid

Ja maar

kop op zeg, je weet toch dat als het 1% per maand is dat je 12% per jaar betaald. Effectieve rente etc.

wat ik al eerder zei, aflossen, niet meer rood kunnen staan ! Je kan tijdelijk een lening nemen waar je minder rente op betaald, die kan je aflossen en op al je betaalrekeningen zet je dan het limiet op 0. Dan moet je dus een buffertje hebben, erg handig om 500 euro op een gelinkte (internet)spaarrekening te zetten dus.

Sla dit jaar de vakantie dus echt eens over tenzij deze gratis (eigen auto, gratis in huis van kennissen/vrienden) is. Dan kan je het vakantiegeld gebruiken om die lening af te lossen.

Pelle

ja volgens mij staan ze elke maand 3500 rood. En als je dus 800 overhoudt per maand dan is 3500 heel heel erg veel.

Wat je ook kan doen is degene met het laagste limiet (ik geloof 1500 ?) als eerste aflossen, alles wat je nu per maand kan aflossen kan je straks gaan sparen.

marcella

marcella

06-04-2009 om 13:44

Pelle

ja, dat bedoel ik. We staan aan het einde van de maand tussen de 2000 en 3500 rood.
Heel erg ja.
En ja, beetje stom dat ik dat van die rente niet snapje. Het leek niet zo veel *schaam*
Maargoed, schouders eronder nu maar.
Hoe kon een mens zichzelf zo voor de gek houden?

Goed zo!

kom op Marcella, het is even een paar maanden heel zuinig aandoen, echt jezelf een ander gedrag aan leren, even tanden op elkaar en dingen die je vanzelfsprekend vind niet doen of goed overwegen. Maak eerst eens je voorraad eten op voordat je weer nieuwe boodschappen doet, kan je nog wat verkopen op marktplaats etc.

het is ontzettend fijn om over een tijdje al je rekeningen op NUL te zetten en nooit meer rood te kunnen staan, kan je daarna gaan sparen en wie weet wordt je ooit nog zo'n verstandig persoon met duizenden euro's spaargeld (dat is hier nog niet gelukt

marcella

marcella

06-04-2009 om 15:55

Inkomen

Ons (gezamelijk) inkomen is netto rond 2200 per maand. Op 1 rekening staan we dus al constant rood.
We krijgen allebei vakantiegeld in mei en een klein deel belastingteruggave in juni. Daarmee wil ik het het rood zoveel mogelijk wegwerken.
Eigenlijk moet er meer geld binnenkomen, ik werk ook maar 1,5 dag maar zie het niet zitten meer te werken.
Bovendien ben ik dan ook weer veel geld aan kinderopvang kwijt. Als mijn jongste naar school gaat probeer ik meer te gaan werken.

Vic

Vic

06-04-2009 om 16:32

Tja

Jullie geven teveel uit. Je staat dus elke maand bijna twee maandsalarissen rood en dat bedrag wordt niet kleiner maar groter. Gelukkig heb je nog 3,5 dag verdiencapaciteit beschikbaar. Als je een dag meer gaat werken levert dat toch een paar honderd euro extra op. Doe het desnoods tijdelijk tot je roodstand is weg gewerkt. Kosten voor kinderopvang kun je niet als excuus gebruiken. Bij jullie inkomen schat ik dat je zo'n 90% terug krijgt (even checken op toeslagen.nl). En gelijkertijd je uitgaven onder de loep nemen.

Wordt een vrek

Nou,

Daar moet je toch makkelijk mee rond kunnen komen. Los zsm je krediet af want je betaalt HEEL VEEL rente .
kijk op http://www.zuinigst.nl en hou geld over !

Damajo

Paar tips

Ik ben zelf geabonneerd op het maandblad "Genoeg" van de vereniging Zuinigheid met Stijl (voorheen vrekkenclub).Erg inspirerend. Wat ik bijvoorbeeld doe om te besparen:
-zelden of nooit uit eten gaan.Ik mis het echt niet.
- de verwarming op nul als mijn kind op bed ligt
- ik douche maar 3 minuten per keer
- ik kook vaak voor 3 dagen en vries het overgebleven deel in.
-ik doe maar 1x wk boodschappen op mijn vrije dag.Voor de rest v/d week vertoon ik mij NIET in de supermarkt want ik ken mijzelf: kost me zo weer 15 euro aan impulsaankopen.
-Ranja, thee en water drinken ipv limonade en weinig alcohol.
-hardlopen, fietsen en wandelen ipv naar de sportschool
-de auto zo veel mogelijk laten staan, alles wat minder dan 10 km ver is kan ik met de fiets.
- Ik gebruik zo min mogelijk shampoo, het is mogelijk om 3x zo lang met een fles te doen. Afwasblokjes hak ik doormidden, wasmiddel kan ook met veel minder dan aangegeven, tandpastatubes als ze leeg zijn doormidden knippen, dan gaan ze nog dagen mee( de ene helft gewoon over de andere schuiven om hem dicht te doen.)
- eet minder vlees. Leen een vegetarisch kookboek uit de bieb.
Pannenkoeken maak je zelf met melk, bloem en eieren. Kant en klare producten zoveel mogelijk vermijden.

-Denk vooruit bij het kopen van cadeautjes: kinderboeken en speelgoed kun je heel goed op kleedjesmarkten kopen, vaak ongebruikt en soms maar voor een euro of 2. Die gaan bij mij in de cadeaudoos en dat scheelt me vaak meer dan de helft aan kosten.
-Ik ben als ik jarig ben al tevreden met een plantje van 3 euro, ik heb eigenlijk alles al.Of ik vraag iets wat we echt nodig hebben, vorig jaar was dat bijv. een huishoudemmer. Mooi groen ding en maar 2 euro.
-Zelf kleding maken.

Ik heb er echt een hobby van gemaakt, van zuinig leven. Sommigen kunnen het zich niet voorstellen maar ik heb er lol in. Vooral als ik mijn nieuwe ( tweedehands) auto gewoon contant kan betalen.
Succes met besparen.En als je krediet is afgelost:geen kridietlimiet meer maar een reservepotje opbouwen.

Succes, Damajo

Lys Lionne

Lys Lionne

06-04-2009 om 20:45

Tips damajo

Ik lees enkele goede tips die ik zeker toe zal gaan passen. Hier namelijk ook met grote regelmaat meer roodstand dan me lief is....
Maar 3 minuten douchen? Dan heeft mijn lijf nog echt niet overal water gevoeld hoor ) En Ranja, da's toch ook gewoon limonade, ik dacht dat je dat ook gewoon aanlengde met water?
En misschien nog een tip voor jou: los poeder/zout/glans in je vaatwasser is volgens mij nog goedkoper?!

Lys, douchen

Je kunt ook om de dag douchen en dan 5 of 6 minuten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.