Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anti aanbakpan bakt toch aan - en hoe krijg je dat schoon

Bij bakken anti aanbakpannen ook gewoon aan. Niet direct de eerste keer, maar wel vrij snel. Ik heb ook een elektrische grill, bakt ook aan. Iemand een idee hoe je dat weer schoon krijgt zónder alles kapot te schuren? 


Water erin, beetje afwasmiddel erin en aan de kook laten komen. Nachtje lasten staan en schoon. 

Bij heel erg aangebrand beetje soda ipv afwasmiddel. 

Gebruik je tijdens het bakken wel een beetje vet?  Helemaal zonder vet (wat volgens sommigen wel kan) lukt mij ook nooit.  

en nooit, NOOIT in de afwasmachine zetten!

Volgende keer een Rutte kopen...

Ik koop gewoon nooit anti-aanbakpannen. Als je de pan goed gelijkmatig verwarmt en ook eerst voldoende bakvet over de bodem verspreid, zou het niet moeten aanbakken. Ik heb gemerkt dat kip en bijv aardappels, minder snel aanbakken als je ze eerst op een kant even laat liggen tot er een korstje op zit.

Alle pannen gaan bij mij in de vaatwasser. Tenminste, nu even niet want hij is stuk en ik moet nog een nieuwe bestellen

Op YouTube zijn veel video's te vinden over het restaureren van allerhande ijzeren pannen; zowel gietijzeren als plaatstalen. Beide soorten kun je voorzien van een beschermende anti-aanbaklaag met behulp van het inbranden van olie/vet. De praktijk leert dat zo'n pan in principe eeuwen mee kan gaan; zelfs als er geruime tijd roestvorming heeft opgetreden! Over duurzaam gesproken ...

Anti-aanbakpannen daarentegen zijn vrijwel alle uiterst licht van constructie. Nadat de beschermde laag ervan af is, blijft er eigenlijk niet veel meer over dan wat schroot. Tot overmaat van ramp komen bij het fabriceren en gebruik van deze pannen kwalijke stoffen vrij, die niet alleen het milieu in het algemeen belasten maar ook de eigen gezondheid.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom een mens een andere pan om in te bakken zou willen dan een eenvoudige ijzeren.

Koud

Koud

03-02-2021 om 15:23 Topicstarter

Ik heb ook een zware niet anti aanbak pan die inderdaad eerst ingebrand moet worden. Maar eitjes bakken daarin lukt me nog steeds niet. Grill heb ik helaas alleen als antie aanbak-not. 

Koud had je iets aan onze tips?  Is je pan schoon?

Vermoedelijk maak je de pan te grondig schoon.

Als je het onhygiënisch vindt om restjes gebruikte olie of vet in de pan te laten, dan zou je de pan met behulp van een de oven kunnen inbranden. Je smeert de grondig gereinigde pan dan aan alle kanten in met olie en plaatst deze enige tijd in een tot 225 graden Celsius verhitte oven. Net zo lang tot de pan donker kleurt.

Doe dit uiteraard niet met een pan die een houten of plastieken/plastic handgreep heeft.

Rode Krullenbol

Misschien een hele stomme vraag, maar doe je dat éénmaling dat bakken in de oven? En daarna de pan na dagelijks gebruik gewoon met de hand afwassen? Mag je dan ook wel eens een schuursponsje gebruiken, of bakt het dan zelden of nooit meer aan?

Uit een filmpje waarin getoond wordt hoe je een ernstig verroeste ijzeren grillpan toch weer helemaal goed kunt krijgen, heb ik opgemaakt dat je dit procedé gerust een keer of drie kunt herhalen. Zie:


https://youtu.be/hkoEnFTN5lA

Voor een goede werking van de pan reinig je de pan nadien niet meer met afwasmiddel, maar 'slechts' met heet water.

Gezien hoe ongezond al dat Teflon is, zou ik over willen gaan op keramische pannen. Werkt dat een beetje goed naar jullie mening, en kunnen die ook op inductie?

Op het gevaar af over te komen als een drammerige pleitbezorger van stevige ijzeren pannen? Naar mijn ervaring zijn keramische pannen al even weinig duurzaam als die Teflon wegwerpgevallen. Ooit een aangeschaft voor het kamperen. Enfin; dat was eens en nooit weer.

Rode Krullenbol; wat een heerlijk filmpje om te kijken! 

Keramisch: het bakt heerlijk. Binnen no time vlogen de stukken er hier helaas alweer van af. Ik zoek ook nog een goede Echte pan. Ik heb geen zin om iedere keer mijn geemailleerde gietijzeren stoofpan te gebruiken voor alles.

Hmmm ... een echt goede pan? Als ik dan zou moeten kiezen tussen gietijzer en plaatstaal, dan zou ik voor plaatstaal gaan. Gietijzer is immers minder schokbestendig. Blij toe is er zonder meer een ruim aanbod aan plaatstalen pannen zonder houten of plastieken/plastic handgrepen! Hoef ik hier niet eens sluikreclame te maken voor één of ander merk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.