Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Auto kosten ongeveer met afschrijving?


Jesse_1

Jesse_1

04-04-2019 om 00:51

Even een pietlut, wil40

"En je werkgever mag net zoveel reiskosten vergoeden als hij maar wil, alleen 0,19ct. per km is aftrekbaar."

Dit heeft niets met aftrekbaarheid te maken.
Maximaal € 0,19 per kilometer is onbelast. Bij een hogere vergoeding moet je hierover belasting betalen, tenzij de werkgever deze kosten op zich neemt. Maar dat ligt dan weer aan de werkgever.

Jesse_1

Jesse_1

04-04-2019 om 00:56

Voordeliger

Even er vanuit gaande dat je je afvraagt of die €180 kostendekkend is; nee, waarschijnlijk niet. Grofweg is het € 0,19 per km en dat is - eh... doorgaans - niet genoeg om een auto van te betalen.

Dan kun je dus een afweging maken of je met de bus prettiger vindt. Of dat de werkgever de dagen dat je carpoolt ook vergoeding betaald bijvoorbeeld. Hoe is dat nu dan? Blijkbaar worden alleen de dagen dat je zelf rijdt betaald en niet de dagen dat je carpoolt?

Kikki39

Kikki39

04-04-2019 om 07:01 Topicstarter

Heb reiskostenvergoeding gekregen, maar heb het niet gehad over dat ik 2 dagen met een collega meerijdt. Ik dacht eerlijk gezegd dat dat niet uitmaakt hoe ik op mijn werk kom. Moet je dat dan aangeven?

Kikki39

Kikki39

04-04-2019 om 07:09 Topicstarter

Een kennis van mij zei gisteren dat als ze mij was ik het helemaal niet aan moest geven als ik met de bus ging, omdat het niet uitmaakt hoe je er komt. Maar ja dan krijg ik reiskostenvergoeding en mijn collega niet.

Dees

Dees

04-04-2019 om 07:12

Tja

Je collega krijgt toch een auto? Die heeft meer flexibiliteit als je collega onverhoopt eerder weg moet kan hij in de auto stappen en naar huis, jij moet dan uitzoeken hoe je er komt.

Maar goed zoals ik al eerder schreef je kunt er natuurlijk voor kiezen om een deel van jouw onkostenvergoeding aan je collega te geven.

Flavia

Flavia

04-04-2019 om 07:16

Wie organiseert het is bepalend, belastingdienst

Voor de belasting is bepalend wie het organiseert welke keuzes voor vergoeding er zijn.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/eigen_vervoer/carpoolen

Voor de werknemer-werkgever ligt het wat ingewikkelder. Zie de zaak in de link https://www.flexnieuws.nl/nieuws/arbeidsrecht/recht-op-reiskostenvergoeding-bij-carpoolen/

Jesse.

Je hebt gelijk, ik had moeten schrijven "onbelast", ik ging even van het standpunt van de werkgever en zelfstandige uit.

bicyclette

bicyclette

04-04-2019 om 09:10

Kikki

"Ik dacht eerlijk gezegd dat dat niet uitmaakt hoe ik op mijn werk kom. Moet je dat dan aangeven?"

In de reiskostenregeling (heet soms anders) van het bedrijf staat wie recht heeft op een vergoeding (of een vervoermiddel), de hoogte van de vergoeding en de voorwaarden hiervoor. Sommige organisaties geven een vergoeding voor iedere km, ongeacht de manier waarop je reist. Er zijn ook bedrijven waar de vergoeding samenhangt met hoe je reist (dan geldt voor de fiets bijvoorbeeld een andere vergoeding dan voor de auto). Er zijn steeds meer bedrijven die carpoolen willen stimuleren (minder auto's op de weg, minder plek nodig op parkeerplaats). De carpoolers krijgen dan beiden hun volledige vergoeding en hebben dus financieel voordeel. Er zijn ook bedrijven die carpoolen zien als een manier om zelf minder kosten te maken, en die geven carpoolers daarom een lagere vergoeding. Er zit een enorm verschil in regelingen, dus je zult echt zelf even moeten uitzoeken hoe het bij jullie is vastgelegd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.