Home » Forum » Azor of workcycles

Azor of workcycles

64 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
StormrotS
Azor of workcycles

Dag allen

Ik overweeg de aankoop van een nieuwe, degelijke fiets. Op mijn google zoektocht ben ik zo bij Azor en workcycles aanbeland.
Ik overweeg de fr8 van workcycles of de lkw van Azor. Iemand ervaring met deze fietsen? Azor lijkt me op het eerste zicht goedkoper dan workcycles.

Moest de lkw te zwaar zijn: heeft iemand ervaring met de azor texel?

De fiets zou de wekelijkse boodschappen moeten kunnen dragen, al dan niet vergezeld van 2 kinderen, en dagelijkse fietstochten van 20 km.

Ik heb deze vraag ook gesteld op de website van de fietersbond.nl, maar daar hebben ze mijn vraag na een aantal dagen gewoon verwijderd (zelfs mijn login is verwijderd). Ik begrijp niet goed waarom. Is het prijsverschil tussen workcycles of lkw iets waar niet over gesproken mag worden? Ik begrijp er niets van.

Fiets-ster
misschien

moet je dat aan het forum daar vragen? Niet netjes dat ze geen uitleg geven of wellicht heb jij de regeltjes niet eerst goed gelezen, die waar je per definitie altijd mee akkoord moet gaan?

StormrotS
denk het niet

Ik heb nergens regeltjes gevonden. 't Was trouwens onder de rubriek aanschaf fiets, dus daar mag je die vraag toch gerust stellen dacht ik. Het forum is daar wel helemaal niet actief, misschien net omdat ze reacties zomaar verwijderen? Ik kan niets meer aan het forum vragen, want ik geraak er dus niet meer op.

Soit, doet er niet toe. Ik hoop dat ik hier wel een goeie tip kan krijgen.

AnneJ
Reclame

Twee speciale kwaliteitsmerken laten vergelijken waar de meesten nog nooit van gehoord hebben lijkt me een vorm van reclame. Zo komt het in elk geval op mij over. Het is niet alsof je aan een groep mede ouders vraagt of een omafiets of een electrische fiets handig is met kinderzitjes.
Dat zou gebruikerservaring opleveren. Deze vraag niet.
Klinkt als reclame.

StormrotS
Reclame?

Ik snap niet goed waarom mijn vraag reclame zou zijn. Dat is het alleszins niet. Ik ben gewoon een papa met 2 kinderen die zich goed wil informeren alvorens een fiets te kopen. Ik snap ook niet goed waarom je 2 kwaliteitsmerken niet zou mogen vergelijken. Maar als het zo overkomt, kan het best zijn dat de fietsersbond mijn vraag daarom verwijderd heeft. Hadden ze me ook eerst eens op mogen wijzen.

Denk trouwens dat de meeste hier op dit forum wel van azor hebben gehoord. Ik heb hier al een aantal topics over dit merk gelezen. Over workcycles vind je in het Nederlands minder terug, die verkopen blijkbaar vooral aan het buitenland. Ik had ook nog nooit van deze merken gehoord alvorens ik een aantal weken geleden mijn internet zoektocht begon. Ik heb mij laten leiden door enkele goeie commentaren die ik op verschillende fora las. Misschien is dit niet terecht en zijn er betere fietsenmerken - dat hoor ik dan ook graag.

Maar goed, een fietsenmaker in mijn buurt verkoopt dus workcycles (en Sparta, en Venturelli, en...), maar geen Azor. Maar omdat ik op fora (waaronder dit) goeie commentaren lees over azor, ben ik ook eens naar die fietsen gaan kijken, en vond ik een fiets die heel erg lijkt op de fr8 van workcycles (nl de azor lkw).
Ik heb geen van beide fietsen al geprobeerd (die van azor kan ik hier trouwens niet proberen, want in een straal van 60km geen fietsenmaker te vinden die 'm heeft staan).

Als er niemand is die ervaring heeft met de fr8 of de lkw, is er dan iemand die de texel geprobeerd heeft? Kun je daar zware boodschappen en 2 kinderen mee vervoeren?

Temet
Hier de Nashville

Ik heb alweer een aantal jaren een Nashville. Ik heb even gekeken, en het lijkt erop dat de Texel een soort blits equivalent is van die Nashville. Vrij zware fiets, speciaal voor zware lasten. Ik heb er altijd probleemloos kinderen en boodschappen op vervoerd, daar-is ie speciaal voor bedoeld.

Ik gebruik mijn fiets ook voor woon/werkverkeer. Rondje toeren doe ik er ook wel eens op, maar ik ben niet zo'n lange-afstandsfietser. Ik heb ook een hybride fiets, die is door het lichtere gewicht wel sneller, maar ik krijg er na een tijdje een zere rug en schouders op (waarschijnlijk is-ie niet optimaal afgesteld, ik heb m tweedehands gekocht) dus soms rij ik liever op de Azor, al weegt die het dubbele.

Zelf zou ik trouwens niet snel voor dikke banden kiezen, want daarmee kan de fiets niet meer in veel standaard fietsenrekken. Maar ieder zijn meug.

Overigens: ik heb mijn Nashville met naafdynamo en met 3 versnellingen. Die versnellingen zijn erg handig als ik met een kind achterop vanuit stilstand moet opstarten, vooral als dat tegen een brug op is ofzo (ik woon in Amsterdam, dus geen heuvels, maar wel een paar gemene bruggetjes). En een terugtraprem, want ik ben niet dol op handremmen. Dat was een belangrijke reden waarom het destijds de Azor is geworden en niet de Batavus personal bike: daar was de combinatie terugtraprem/versnellingen niet mogelijk.

Ik heb mijn werkpaard - want dat is het - nu geloof ik een jaar of 6 en hij loopt nog als een naaimachientje bij (heb ik ooit uitgerekend) een slordige 4000 km per jaar. Wel breng ik m zo eens per jaar naar de fietsenmaker. Achterband is inmiddels tweemaal vervangen, ketting 1 keer, voorlamp een keer, remnaaf een keer.

Groeten,

Temet

Temet
o ja

Wat die kinderen betreft: dat waren er dus inderdaad twee tegelijk, éen voor, éen achter. Dat was ook de reden om voor de zwaardere Nashville te kiezen, ik wilde niet dat ik meteen een slag in het wiel zou krijgen als ik met twee kinderen en boodschappen op de fiets een stoeprandje zou meepakken.

Groeten,

Temet

StormrotS
Bedankt!

Bedankt voor je reactie Ternet! Ik was al bang dat iedereen me hier zou verwijten reclame te maken, dat was toch even schrikken.

Die dikke banden wil ik vooral omdat ik gelezen heb dat dit heel comfortabel rijdt. Hier in de stad zijn nogal veel kasseien. In een fietsrek passen vind ik niet zo'n probleem, dan zet ik 'm er maar naast.

Terugtrap zou ik ook graag willen, dat heb ik ook op mijn huidige fiets (Gazelle Esprit Urban). Die remmen werken altijd, weer of geen weer, en daar heb je geen kosten aan.
Over versnellingen twijfel ik een beetje. Ik lees dat 8 beter is dan 7, en dat je aan 3 versnellingen niet zoveel hebt. Maar zonder versnellingen lijkt zo'n fiets me wel erg zwaar, zeker bij volle belading. Op het moment heb ik geen versnellingen, op zich geen probleem aangezien ik op mijn huidige fiets geen boodschappen doe (nu met de auto), maar naar de toekomst toe zou ik dit toch met de fiets willen doen.

De LKW lijkt me nog een stapje verder dan de texel, kan blijkbaar 200kg dragen (FR8 tot 250 blijkbaar). Ik denk niet dat mijn kinderen bij mij op de fiets blijven zitten tot ze 50 kg wegen, maar ergens lijkt het me wel comfortabel om te weten dat het kan.
Enig idee hoeveel kg die nashville of texel kunnen dragen? Ik weeg 85 kg, mijn kinderen samen momenteel 35kg, en doe daar dan nog 35 kg boodschappen bij. 155kg, op dit moment, maar de kinderen groeien snel - ik hoop dat mijn gewicht niet meer toeneemt, maar ik nader de 40 dus dat buikje kan nog komen :-)

Temet
oeps

Nee, geen idee hoeveel die Nashville aankan. Ik denk dat mijn spieren het eerder opgeven dan de fiets, eerlijk gezegd. Ik ben niet heel groot en niet heel sterk, dus ik ga geen 35 kg boodschappen meezeulen, dan kan ik ze zelf niet meer tillen :-).

Ik denk dat mijn fiets maximaal 100-120 kilo te versjouwen krijgt, dat kan-ie makkelijk hebben, maar meer zou denk ik ook geen enkel probleem moeten zijn. Laten we wel zijn, twee volwassenen op een normale fiets gaat meestal al gewoon goed (het fietst niet echt comfortabel, maar de fiets houdt het wel), dus dan moet 150 op een extra zware/stevige fiets ook kunnen, lijkt me.

Woon je in België trouwens? Dit vanwege het "moest deze te zwaar zijn" in combinatie met die kasseien uit je laatste posting :-). Als je op kasseien moet rijden kan ik me trouwens indenken dat je voor extra dikke banden kiest, als dat prettiger rijdt.

Groeten,

Temet

StormrotS
inderdaad

Ik woon in België (Gent). Jammer dat je hier in de regio geen azor kan proberen (enkel bestellen).

Hopelijk komt er nog eens iemand voorbij die de LKW heeft (geprobeerd), daar ben ik wel benieuwd naar.

Juno
Azor

Ik heb ook een Azor en ben er zeer tevreden over. Het feit dat iemand boven de 50 kilo mee kán is wel fijn: ik heb al heel vaak een kind achterop gehad met een verstuikte enkel of andere blessures maar ook onverwacht mee-etende vriendjes zonder fiets.
Versnellingen vind ik cruciaal, een terugtraprem niet: ik heb dan ook handremmen. Ik ben een keer speciaal naar een fietsenwinkel in Den Haag gegaan waar ze veel modellen hadden staan en ben een hele middag gaan proefrijden. Ik weet nog dat een bepaald frame dat ik mooi vond en me handig leek, er voor zorgde dat vrijwel meteen plat op de weg lag. Ik heb hem toen samen laten stellen, nu al weer een aantal jaar geleden.
Het andere merk ken ik niet.

marinade
Azor jersey

Ik heb een Azor Jersey. In de achterband zware bromfietsspaken ivm kinderen en boodschappen. Ook heb ik nog een voordrager met krat, de drager beweegt mee met het frame, niet met het stuur en is dus veel stabieler dan andere voordragend. Een heel betrouwbare en bijna onderhoudsvrije fiets. De kinderen gaan niet meer achterop (alhoewel laatst kind van 14, zonder problemen), maar ik doe nog steeds al mijn boodschappen met de fiets. Een werkpaard, inderdaad. Ik heb 'm nu 7 jaar, staat altijd buiten en het enige wat roest is de bel die ik ooit heb vervangen. En goed geprijsd, dat ook.

StormrotS
voordrager

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik had een mail gestuurd naar workcycles, en zij zeggen dat er toch een groot verschil is tussen de fr8 en de Azor LKW. Als voorbeeld noemen ze de voordrager: de aluminium voordrager van de Azor zou slechts 15kg kunnen dragen, terwijl de stalen voordrager van de fr8 40kg aankan.

Klopt dat volgens jullie? 15 kg is niet zo gek veel, een bak bier weegt al 14,5.
Misschien kan je de Azor ook met een stalen voordrager uitrusten? Maar daar staat niets van in hun boekje.

Specht
Aluminium

Ik heb geen verstand van Azor fietsen, maar ik weet wel dat aan mijn ( gazelle) aluminium stuur geen kinderzitje mag, dan had ik een stalen stuur moeten nemen. . Het lijkt mij dus heel aannemelijk,staal is sterker.

Azora Cylce
lijken op elkaar

Ik heb jarenlang een Workcycles bakfiets gehad en was daar heel blij mee. Nou moet ik zeggen dat we vlak bij Workcycles woonden en de fiets daar ook lieten onderhouden. Goed onderhoud is heel belangrijk voor het fietsgenot (fiets lichter en lekkerder).

Workcycles betrekt de fietsen van de Azor-fabriek en laat deze door de Azor-fabriek naar eigen wens maken/aanpassen. De fietsen van Azor en Workcycles lijken dus op elkaar, Die van Workcycles zijn dan net nog wat beter. De Workcycles fietsen zijn vooral gericht op het zware werk, het vervoeren van vracht (al dan niet bestaande uit kinderen).

Overigens zou ik met twee kinderen en een hoop boodschappen liever een tweewiel-bakfiets nemen. Is veiliger en handiger. Die tweewiel fietsen van Workcycles en Azor fietsen uitstekend, vooral die met 3 of 8 versnellingen.

Ik heb nu een aluminium Azor fiets met voordrager, die ik vooral zonder kinderen gebruik. Daar ben ik ook erg blij mee. Deze fiets heb ik helemaal op maat samengesteld bij een goede fietsenmaker.
De Texel van Azor werd me trouwens afgeraden door de fietsenmaker.

Ik denk dat in jouw geval een goede relatie met een goede fietsenmaker erg belangrijk is. Dus overleg met je fietsenmaker, als je die vertrouwt. Of zoek een andere, goede fietsenmaker enigszins in de buurt.
Proeffietsen vind ik ook belangrijk (al leer je een fiets pas na een tijdje kennen), ik heb gezocht naar een fietsenmaker die voldoende Azor-fietsen had staan om te proberen, zodat ik een idee kreeg van wat ik wilde.

De fietsenmaker moet je fiets namelijk goed kunnen en willen onderhouden. 20 km per dag is best veel, dus in de loop der jaren gaat er echt e.e.a. slijten dat bijgesteld of vernieuwd zal moeten worden.

Als je de fietsen een keer zou willen uitproberen, zou je een keer een dagje naar Amsterdam kunnen gaan om Workcycles te bezoeken en Segijn & Van Wees (heeft veel Azors). Maak dan een afspraak van te voren.

Azore Cylce
grote vracht

Bedenk wel of je lekker zal fietsen met 40 kg op de voordrager en twee kinderen achterop.
Ik zou dan toch echt voor een tweewielerbakfiets kiezen. Is veel stabieler en fietst vermoedelijk lekkerder. Heeft ook een heel sterke bagagedrager, daar kan ook nog een kind of veel boodschappen op.

Azora Cycle
buitenland

Workcycles levert veel in het buitenland (en veel in Amsterdam).
Het zou best kunnen dat Azor niet in het buitenland levert.
Dan kun je dus alleen de Workcycles kiezen, en dat is zeker geen slechte keus!

Temet
bakfiets

Een bakfiets is zeker ook nog een optie. Ik heb er zelf ook aan gedacht maar er niet voor gekozen. De stukjes die ik met kinderen op de fiets moest afleggen vielen namelijk in het niet bij het stuk dat ik zonder kinderen moest doen, en iha was er voor mij geen noodzaak grote stukken te doen met kinderen op de fiets. En dus was voor mij een bakfiets niet zo handig, ik zag mezelf niet dagelijks met een lege bakfiets naar mijn werk peddelen. En ze zijn loeiduur, dat was natuurlijk ook een overweging.

Als je wel grote afstanden met kinderen of zware boodschappen moet afleggen is een bakfiets denk ik inderdaad een betere keus. Kost wat, maar dan heb je ook wat. En er is, in elk geval in Nederland, een prima markt voor tweedehandsjes, dus je raakt m altijd wel weer kwijt.

Naar aanleiding van die opmerking over aluminium sturen: aan de Azor is vziw alles van staal, in het geval van de Nashville etc dan ook nog extra brede buizen. Daarom is dat ding ook zo zwaar natuurlijk.

Wat de voordrager betreft: daar heb ik zelf geen ervaring mee, mij lijkt het niks. Ik heb de last liever aan de achterkant.

Nog een dingetje, voor het geval je hier nog geen ervaring mee zou hebben. Mijn fiets had een veer om het voorwiel recht te houden (handig als je een peuter in het voorzitje zet) en een stabilo standaard. Wat ik niet wist, is dat je de fiets niet vooruit moet duwen om die standaard in de klappen, althans niet zonder het achterwiel iets van de grond te tillen. Als je de fiets, met volle belading (twee kinderen) gewoon vooruit duwt om die standaard te laten inklappen krijgt die teveel kracht te verwerken en breekt op enig moment te bevestigingsbout af. Dat werd me pas na twee gebroken bouten verteld :-). Het beste werkt het om kind voorop te plaatsen, dan de fiets van de standaard te halen en dan het kind dat achterop moet er zelf op te laten klimmen terwijl je de fiets vasthoudt.

Groeten,

Temet

Azora Cycle
Azor aluminium

Je kunt bij Azor wel degelijk kiezen voor aluminium. Ik heb een aluminium frame van Azor, en dat is hartstikke sterk. Of Azor ook aluminium sturen heeft, weet ik niet. Geen idee van welk materiaal de mijne is ;-)
In ieder geval zijn Azors beter en sterker dan Gazelles.

Ik heb dus een Azor fiets met voordrager en kratje er op, en ik ben heel blij met die voordrager. Ik gebruik deze allereerst om mijn laptoptas mee te vervoeren. Die durf ik nl. niet achterop te doen ivm diefstal.
Achterop heb ik een XL extra sterke bagagedrager en een XL fietstas, zodat de grote boodschappentassen er zo makkelijk in kunnen. En een kussentje en rugsteun voor incidenteel kindvervoer.
De voordrager kan ik er trouwens zo uithalen. Dat scheelt aanzienlijk in luchtweerstand, als ik een langere recreatieve tocht wil maken.

De bakfiets is ooit gestolen. En hoewel niet meer echt nodig voor kindvervoer, mis ik deze nog steeds, voor grotere vrachten en pakketten en meerdere kinderen...

Maar nogmaals, TO, Workcycles fietsen zijn even goed of beter dan Azors. Het grootste verschil is dat de Workcycles fietsen vooral gericht zijn op vrachtvervoer, en de Azors meer op normaal gebruik. Maar op de Workcycles fietsen kun je natuurlijk ook prima normaal fietsen. En de Azors kunnen ook behoorlijk veel aan qua vracht, afhankelijk van het model.

StormrotS
Bedankt allemaal

@ Azora workcycles laat zijn bakfietsen en de fr8 maken door Nijland, de gewone omafietsen en secret service worden inderdaad door Azor gemaakt.
Zo'n bakfiets zie ik niet goed zitten, dat is misschien wel handing om de kinderen naar school te brengen, maar minder praktisch om daarna door te fietsen naar mijn werk en zeker onhandig om hem dan in de overdekte fietsnstalling daar kwijt te raken.
Azor levert wel in België, maar er zijn hier geen premium dealers waar je de fiets ook kan proberen.

@ Temet, inderdaad, je neemt me de woorden uit de mond ;-) Ik moet ook verder zonder kinderen dan met.
De last zou bij mij vooral van voor gedragen worden denk ik, met van die plooiboxen op de voordrager, of eens een zak kippenvoer (25kg) of speelzand etc. Ik zou niet weten hoe ik de boodschappen op de achterdrager krijg, tenzij dat wat ik in fietstassen kwijt kan.
Dat van die standaard had ik ook al gelezen op dit forum. Ik weet niet of dit hetzelfde probleem is als wat workcycles schrijft over de Ursus Jumbo:
"Center stand
Fr8 bikes not equipped with the Massive Rack need a parking stand. We use the excellent Hebie 2-legged stand. We can fit the more stable Ursus Jumbo stand (that folds outward for a wider stance) but warn that they really don’t last very long. Count on replacing it each year or so."

@ Azora, nogmaals bedankt voor je inzichten.
De gazelle is inderdaad niet meer wat het geweest is. Tegenwoordig gebruiken ze ook geperste trapassen ipv geschroevde (of zoiets). Mijn trapas zit al een jaartje los, fietsenmaker heeft die nu vervangen omdat het echt te erg werd, ketting dreigde er voortdurend af te vallen, en zei dat dit een groot probleem was bij gazelle, die dingen moeten elk jaar vervangen worden omdat ze los komen te zitten (kost € 50). Hij had gazelle hier al verschillende keren over aangesproken, maar zij zagen het probleem niet. Misschien dat andere merken dat tegenwoordig ook doen. De wegwerpcultuur heerst zowat overal natuurlijk, hoe sneller het kapot is, hoe meer geld ze aan je kunnen verdienen.

StormrotS
voordrager

Heb ondertussen ook antwoord gehad van Azor ivm de voordrager: ze hebben geen stevigere uitvoering, dus voordrager van Azor kan max. 15 kg dragen. Voor laptop etc zal dit dus geen probleem zijn, maar een krat bier en daar nog vanalles bovenop zal niet lukken, en een zak cement van 25 kg is niet aan te raden.

Fransien
beide

Voor het kindervervoer en de grote boodschappen heb ik een bakfiets, naar het werk gebruik ik mijn gewone stevige fiets.
De bakfiets is gebouwd als werkpaard, stevig, behoorlijk onverwoestbaar, staat nu al 6 jaar buiten in weer en wind en fietst prima. Als ik hem wil verkopen krijg ik er nog steeds een goede prijs voor. Ik gebruik hem voor het brengen van de kinderen van en naar school en de weekendboodschappen. Er kan erg veel in een bakfiets, zowel qua gewicht als volume. Ik heb naast mijn eigen 4 kinderen er wel eens twee speelkinderen en hun au pair mee vervoerd, was wel even inschikken voor de kinderen. Ik kan een grote kar vol boodschappen makkelijk in kwijt, ritjes naar de bouwmarkt zijn ook geen probleem. Als er echt veel vervoerd moet worden is het zwaar fietsen, maar 150 kg naast mijn gewicht haalt hij makkelijk.
Mijn gewone stevige fiets is er voor het incidentele kindervervoer en kleinere/lichtere boodschappen. Woon-werkverkeer doe ik met de trein.

StormrotS
1 rit

Voor mij is het 1 rit, eerst kinderen afzetten en dan verder naar het werk. Het moet dus sowieso een gewone fiets zijn, geen bakfiets.

StormrotS
Plooibox

Aan mensen met een voordrager: past een plooibox (35 x 48) daar op? Ik zou er wel 2 op elkaar moeten stapelen om al mijn boodschappen mee te krijgen.

Azor Cycle
voordrager

Ik weet niet wat een plooibox is, maar op een voordrager kun je een krat zetten (vast maken met tie wraps) die groter is dan de voordrager.
De afmetingen van de voordrager moeten vast wel ergens te vinden zijn.

Aan alleen een voordrager heb je niet zoveel: wat er op moet, moet er niet af vallen en dus op een of andere manier vastgemaakt worden.
De meeste mensen hebben een krat op de voordrager vastgemaakt, zodat je makkelijk van alles (een tas of losse dingen) in de krat kunt doen.

Ik heb zelf een klapkratje op de voordrager, vastgemaakt met tie wraps. Niet zo groot, want een grote krat vind ik onhandig met stallen.
Als ik een heel grote doos of pakket heb, dan klap ik de krat in, zet de doos er op en maak deze vast met touw of oude binnenbanden (krat er af halen zou ook kunnen, maar is meer gedoe ivm de tie wraps).Die doos is dan groter dan de voordrager, maar zolang het zaakje in evenwicht blijf, er niet af valt en niet hindert bij sturen, is dat geen probleem.

Overigens raad ik je echt aan om een tweewielerbakfiets niet bij voorbaat uit te sluiten.
Een goede (Workcycles of bakfiets.nl/Azor) fietst uitstekend. Je kan er behoorlijk hard mee. Ik gebruikte mijn bakfiets ook als gewone fiets (zonder kind of vracht) omdat deze zo fijn fietste.
Want hoe lang kun je twee kinderen achterop/voorrop hebben op een gewone fiets? Niet lang dus. Maakt niet uit of je een sterke fiets hebt.
In een bakfiets kun je makkelijk 2-3-4 grote kinderen kwijt (denk ook aan het meenemen van vriendjes).

Je zou ook eens kunnen kijken naar een tussenvorm tussen bak- en transportfiets:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Transportfiets#/media/File:Working_bicycle...
ik ken mensen die die hebben en er heel tevreden mee zijn, ze hebben zelfs een tweede gekocht. Gek genoeg zie ik deze fiets niet meer aangeboden worden op het Internet.
Het model heeft een speciale naam, maar ik ben die vergeten.
Voor het vervoer van kinderen is deze niet bedoeld.

AnneJ
Voordrager

Ik heb een voordrager maar vind het niet fijn sturen. Ook met lichte lasten vind ik het onhandig. Dus doe ik een zak met brood oid weer gewoon hangend aan mijn stuur zo goed mogelijk in het midden als mijn zijtassen vol zijn.

Azora Cycle
voordrager

Er zijn twee soorten voordragers: aan het stuur bevestigd of aan het frame. Aan het frame is veel beter dan aan het stuur, omdat het veel stabieler fietst (de vracht zwabbert niet met het stuur mee maar blijft met het frame op koers) en sterker is.
Ook hebben in het algemeen goedr fietsen een framedrager en slechtere een stuurdrager, dat vergroot het effect ;-)

AnneJ
Klopt

Zo leer je nog eens wat. De volgende fiets zal ik beter opletten.:-)

Juno
Losse bak

Je kan toch ook een losse bak kopen voor kinderen en boodschappen die je aan je fiets klikt? Los als soort buggy te gebruiken. Je brengt de knderen weg, stalt de bak en fietst verder met enkel de fiets.
Twee vliegen in één klap! Je kan dan ook langer doen met je fiets.

marinade
Framevoordrager

Die heb ik ook. Ik snap dat iemand geen voordrager meer wil als je ooit met zo'n stuurgeval hebt gefietst/gewiebeld hebt. Aan het frame is geen vergelijk en zeker aan te raden. Ik heb een gewone vaste krat en daar kan prima een flinke tas boodschappen, ik zet juist bij voorkeur de tas met zwaar spul voorop.
Dat de fiets dan wat breder is vind ik juist fijn: in de stalling mag ie in het speciale parkeervak en hoef ik 'm niet in zo'n hoge stalling te zetten :-)
Ik denk dat een plooikrat hetzelfde is als een klap/vouwkrat.

StormrotS
Inderdaad

Een plooibox is hetzelfde als een klap/vouwkrat. Ik heb er zo altijd 2 bij als ik ga winkelen. Handig, want die passen achter elkaar in de winkelkar. Dat winkelen doe ik nu met de auto, maar dat zou ik dus ook met de fiets willen gaan doen. Dan zou het wel handig zijn als ik die plooiboxen/klapkratten op de voordrager kwijt kan. Snelbinder er om, en rijden maar. Op de achterdrager zou al een fietsstoeltje staan en mijn fietstassen waar mijn werkspullen in zitten + eventueel nog wat extra boodschappen/melkflessen.

Je hebt inderdaad ook 2-wiel transportfietsen, met zo'n grote bak van voor, maar die fietsen zijn zo lang dat ik die niet of heel moeilijk op mijn werk gestald krijg. En om dagelijks naar mijn werk te fietsen met zo'n ding... kan zijn dat het goed fietst, maar de fietspaden zijn hier behoorlijk smal.

Om de kinderen naar school/opvang te brengen moeten we een drukke baan over, ik zou ze dus liefst zo lang mogelijk op mijn fiets zetten. Ze zijn nu 1 en 3.

Ik zal mijn plooiboxen meenemen als ik deze zomer eens langs ga bij de fietsenmaker, dan kan ik zelf kijken of het mogelijk is of niet.

Pagina's