Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

StormrotS

StormrotS

20-06-2016 om 10:01

Azor of workcycles


Fransien

Fransien

23-06-2016 om 09:21

Is dit een optie?

Bij ons op school zie je dit type (even naar beneden scrollen) vrij vaak, past ook in een normaal fietsenschuurtje: http://www.transportfiets.net/2011/11/10/de-opvouwbare-bakfiets-van-gazelle/

Hij is even breed als een normale fiets, tenzij je de bak uitklapt. De moeders die hem hebben, zetten hem altijd opgeklapt thuis in de schuur en volgens hen blijft hij ook gewoon opgeklapt zitten als je er zonder kinderen mee fietst.

Azora Cycle

Azora Cycle

23-06-2016 om 09:37

breedte

Een tweewiel-bakfiets is net zo breed als een gewone fiets.

StormrotS

StormrotS

23-06-2016 om 11:33

Mijn huidige fiets is van gazelle, en ik had al geschreven over het trapas probleem. En die fiets heeft 7 versnellingen, dat is niet ideaal lees ik.

Ja, qua breedte zal het niet veel uitmaken, maar zijn die fietsen niet een stuk langer?

Soit, ik ga mij bij de fietsenmaker goed laten informeren, want het is een moeilijke keuze.

Azora Cycle

Azora Cycle

23-06-2016 om 14:38

langer

Ja, de tweewielbakfiets is een stuk langer dan een gewone fiets. Dat is eigenlijk alleen onhandig bij dubbele hekjes, bij de ingang van een park, of bij een grote sluisovergang met hekjes en scherpe hoeken.

Ja, in een gewone fietsenstalling heeft een bakfiets een aparte plek nodig, omdat deze niet in een fietsenrek past. Maar pas op, een fiets met een voordrager en krat past ook niet in de gewone fietsenrekken!
Ik zet mijn tweewielbakfiets en mijn fiets met voordrager beide in een betaalde fietsenstalling bij het station. Er zijn in Amsterdam zo veel rare fietsen, die kunnen daar achter in een hoek los staan, niet in de fietsenrekken.

De fietsen van Azor en Workcycles kunnen er uitstekend tegen om dag en nacht buiten te staan (wel goede sloten kopen en deze ook daadwerkelijk altijd op slot doen, aan een vast object; of de fiets verzekeren). Daar zijn ze voor gemaakt. Mijn fietsen stonden/staan dag en nacht buiten en zijn na jaren nog steeds in uitstekende staat (geen roest). Wel is het verstandig om de bak van de tweewielbakfiets met de bijbehorende hoes af te dekken (apart kopen).
Als je werk het niet toe staat om buiten fietsen neer te zetten, heb je wel een probleem natuurlijk. Maar als je een plek op de openbare stoep zoekt waar voldoende plaats is en waar het geen overlast bezorgt, dan kan er geen probleem zijn, toch?

StormrotS

StormrotS

23-06-2016 om 20:25

wikken

In het hok op mijn werk kan ik hem misschien ook wel kwijt, als het niet te druk is, er zijn een aantal plaatsen zonder fietsenrekken. Ik overweeg ook een lederen zadel, ik lees daar veel lof over. Als dat jaren meegaat, is het ook niet zo gek duur. Ik heb op 3 jaar tijd al 3 zadels moeten kopen, dat telt ook op.

Maar ik heb 'm nog niet, eerst nog een beetje wikken en wegen en mijn vrouw overtuigen dat ik een wat duurdere fiets wil kopen dan de € 400 die ik normaal gezien aan een fiets besteed

Azora Cycle

Azora Cycle

23-06-2016 om 22:58

auto

Vergelijk de kosten met een auto, dan valt het mee...

Overigens, voor een fijne fiets die fijn blijft fietsen, moet je ook rekenen op serieuze onderhoudskosten.
Dat doe je met een auto tenslotte ook....

StormrotS

StormrotS

24-06-2016 om 08:18

kost

Wat versta jij onder 'serieuze onderhoudskosten'? Was een azor geen ijzersterke, onderhoudsarme fiets?

Ik heb gemiddeld € 150 kosten aan mijn fiets per jaar en moet gemiddeld 4,5 keer per jaar naar de fietsenmaker (ja, ik houd dat bij ). En dat is dan voor een fiets zonder versnellingen, met een onderhoudsvrije terugtraprem en gesloten kettingskast.
Het is niet veel als je het vergelijkt met de kosten van een auto. Maar in mijn herinnering (die kan verkeerd zijn, natuurlijk), reed ik in mijn kindertijd dagelijks met de fiets naar school(7km enkel) en heb ik in 6 jaar geen fietsenmaker moeten aandoen. Ik herinner me 1 platte band, verder niets. Die banden waren toen niet anti-lek, met kogelvrije-vesten materiaal, maar die heb je nu wel nodig wil je niet 4x per jaar lek rijden met de gewone buitenbanden (die verslijten aan een tempo dat je zou denken dat ze van papier gemaakt zijn).
Ik reed toen op een omafiets, die waren we in Nederland gaan kopen omdat het daar een stuk goedkoper was dan bij ons. Geen idee welk merk het was.

o nee, dat haal ik niet.

Het doet altijd weer een beetje pijn als ik afreken bij de fietsenmaker, maar aan 150 gemiddeld per jaar kom ik echt niet. Ik weet natuurlijk niet of er een verschil is in prijspeil tussen Vlaanderen en Nederland wat betreft fietsenmakers.

Ik schreef het al: zo'n 4000 km per jaar, ik heb de fiets nu denk ik 6 jaar en in die tijd heb ik 2 maal de achterband en eenmaal de voorband moeten (laten) vervangen, eenmaal de ketting, recent iets aan de rem (ik schreef de remnaaf, maar dat was het niet, ben vergeten wat het wel was), een paar keer de bout van de stabilostandaard (er zit inmiddels een gewone standaard op), een keer de voorlamp en de pedalen. Volgens mij was dat het wel. En ik laat m zo eens in het jaar - kan iets minder zijn - even nalopen. Ik schat de onderhoudskosten op hooguit 75 per jaar gemiddeld. En ik kom zeker geen 4,5 keer per jaar bij de fietsenmaker, hooguit 1,5 keer per jaar gemiddeld.

Azor rulezzz

Groeten,

Temet

StormrotS

StormrotS

24-06-2016 om 16:45

Dat valt inderdaad reuze mee!
Ik heb ook geen idee of de fietsenmaker hier duurder is of niet.

Martje

Martje

24-06-2016 om 20:51

Kosten fietsenmaker

Mijn ervaring is dat de fietsenmaker in België een stuk goedkoper is. We hebben een aantal fietsvakanties gedaan.

Maar onderhoud kan ju grotendeels zelf doen, mocht je het te duur vinden. Leve YouTube.

Azora Cycle

Azora Cycle

24-06-2016 om 23:10

onderhoud

Met "serieuze onderhoudkosten" bedoel ik dat je bijv. 1 x per jaar de fiets door de fietsenmaker laat nakijken (net als een auto). En dat als er iets aanloopt of los zit of raar aanvoelt of zo, je dit door de fietsenmaker laat nakijken. Tijdig laten bijstellen kan later dure reparaties schelen. Dus dat je het onderhoud serieus neemt. En als de fietsenmaker adviseert om iets te vervangen of te verstellen, dat je dat ook laat doen. Een goed onderhouden fiets fietst namelijk veel lekkerder en lichter en is veiliger.

Bij de bakfiets is na een tijd flink fietsen een rem vervangen (fietste er veel mee en moest steeds een tamelijk lange en steile helling af remmen). Dat was een dure grap. Workcycles is sowieso geen goedkope fietsenmaker maar wel erg goed.
Dat was lang geleden en inmiddels zit er een beter type rem op die bakfietsen, dus ik denk niet dat het met de nieuwe typen zo snel zal gaan.

Als je veel fietst, slijt er af en toe een buitenband. Je kunt het best dure anti-lek buitenbanden nemen, dan heb je vrijwel nooit een lekke band en het fietst ook fijner. Dus ik bedoel: bezuinig niet op dit soort dingen, als het nodig is, wat het levert je een hoop comfort op.
Ook belangrijk: banden regelmatig flink hard oppompen, dan slijten ze veel minder snel (aldus de fietsenmaker).

Verder moeten de versnellingen af en toe bijgesteld worden. Is niet duur (vaak gratis), maar is wel belangrijk om hier niet lang mee te wachten (als je merkt dat het schakelen minder goed gaat). Lang met slecht afgestelde versnellingen fietsen, laat de versnellingen eerder slijten/kapot gaan. Overigens is er bij mij nooit een reparatie aan een versnelling nodig geweest.

Een dure grap is het laten schoonmaken van je rem- en versnellingskabels. Als je dit vlak voor de vorst laat doen, zouden ze minder snel gaan bevriezen. Geen ervaring daarmee, wij zijn altijd te laat. Als het hard vriest, is de fiets daarom niet altijd te gebruiken (maar het moet dan wel echt guur zijn, vorst en wind).

Een ander voorbeeld: wij hebben een tweedehands kindertandem gekocht van Onderwater, gemaakt in de Azor fabriek. Dit zijn op zich hele goede fietsen, maar deze was veel gebruikt (vorige eigenaar had geen auto, deed ook vakanties er mee). Zogenaamd goed onderhouden. Maar volgens de fietsenmaker had de vorige eigenaar alleen het hoogstnoodzakelijke laten doen. Wij hebben er in het begin voor een paar honderd euro aan laten repareren, tandwiel, cranck, balhoofd, dat soort dingen. (Dit hadden we van te voren wel zo ingeschat, maar het was toch even slikken.) Maar: de fiets fietste daarna echt ongelooflijk veel fijner en lichter en veiliger. Dus dit bedoel ik: goed onderhoud levert echt wat op.
Bij deze tweedehandsfiets wat het licht trouwens kapot, en laten repareren van het oorspronkelijke licht is echt heel duur. Maar batterijlampen is ook gedoe. (Bij onze nieuwe fietsen zijn de lampen nooit kapot gegaan.)
Dus al met al vraag ik me af of een tweedehandsfiets wel een verstandige aankoop is. Het is juist zo fijn als alles het doet en lekker loopt.

4,5 keer per jaar gaat hier de fiets echt niet naar de fietsenmaker hoor, maar ik houd het niet bij.
Er is een aardige fietsenmaker heel vlak bij waar ik wel eens binnenloop met een vraag, en die ook wel gratis iets wil vastzetten of zo.
Een heel enkele keer een lekke band. Dat gebeurt vooral als de band versleten is, een nieuwe band is niet goedkoop.
Een ondeugend kind dat de snelbinders naar beneden doet over de band --> je gaat fietsen --> snelbinders helemaal vastgelopen in de as. Dat soort gedoetjes.

Sja vroeger fietste ik op een barrel en ging nooit naar de fietsenmaker, maar dat fietste dan ook !@#$%^. Ik fietste gerust op een fiets die aanliep of niet kon remmen. Ook wel eens een enorme klapband gehad omdat de band tegen de vork aanliep.
Ik geniet er nu zo van dat de fiets het goed doet bij de dagelijkse tochten, en dat ik lekker vaart kan maken...
Bovendien, als je kinderen vervoert, vind ik dat een fiets veilig moet zijn, d.w.z. goed onderhouden, goede remmen etc.

Verder is het zo dat versnellingen extra onderhoud vragen. Geen versnellingen is minder onderhoud. Maar versnellingen zijn wel fijn.
Overigens vraagt een derailleur nog meer onderhoud, en daarvan slijten de tandbladen snel.

De bakfiets had meer reparaties dan mijn Azor-fiets, maar de bakfiets was een oud model en werd toen intensief gebruikt. Maar op een bakfiets zitten misschien ook wel wat kwetsbaarder onderdelen, vooral de kabels en het stuurmechaniek. En het is een zwaar ding, dus het vraagt wel wat van rem en banden.

Al met al vallen de reparaties bij een nieuwe Azor of Workcycles fiets echt reuze mee hoor, maar net als Temet moet ik al slikken bij een nieuwe band, en na een paar jaar kan dat toch wel eens nodig zijn.
Ik bedoelde meer: laat de reparaties die nodig zijn tijdig en goed doen. Zeker met een fiets die zwaar gebruikt wordt, is dat belangrijk.

En het heeft ook echt met het aantal kilometers te maken dat je fietst. Jij fietst behoorlijk veel, niet gek dat er dan slijtage optreedt.

Ik vind 150 euro per jaar voor een oude niet zo goede gazelle, veel geld. Je kunt dan beter een nieuwe goede fiets kopen, denk ik.

Martje

Martje

25-06-2016 om 08:27

En poetsen!

Regelmatig je fiets goed poetsen is heel belangrijk. Met slecht weer poets ik iedere 2 weken.
En ook de ketting eraf. Cassette poetsen (eventueel uit elkaar halen) en zo ook de derailleur.

Een ketting of cassette vervangen is echt heel simpel en scheelt je duur arbeidsloon.
Ik kan dan helaas geen band plakken of vervangen. Ik ben niet sterk genoeg. Ik krijg de buitenband er niet af.
En ik vind het nog leuk ook om zelf mijn fiets te onderhouden.

StormrotS

StormrotS

25-06-2016 om 13:24

kluns

@ martje Het cliché wil misschien wel dat mannen handig zijn, maar ik ben dat absoluut niet. Ik heb een tijdje met het idee gespeeld om mijn fiets zelf te onderhouden, en heb veel youtube filmpjes gekeken en materiaal gekocht. Echter, als ik iets aan mijn fiets begin te doen loopt het om een of andere reden altijd fout af en moet ik toch nog naar de fietsenmaker.
Een goede fietsenmaker is wel belangrijk, denk ik. Ben al regelmatig naar de fietsenmaker hier geweest omdat de fiets niet goed liep, maar kreeg hem dan telkens terug met de melding dat er niets aan de hand was en dat ie de ketting gewoon gereinigd en gesmeerd had voor € 20 (terwijl ik mijn ketting zelf reinig en smeer).

Uiteindelijk bleek het dat mijn trapas stuk was, maar dat merkte de fietsenmaker pas op toen hij volledig los zat (terwijl ik me al een jaar fiepend en krakend voortbewoog).

Bij de fietsenmaker die workcycles verkoopt ben ik nog niet geweest. Ik hoop dat een een goede fietsenmaker is - maar dat weet je maar nadat je een fiets gekocht hebt...

@ Azora Wauw, bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga sowieso voor een terugtraprem denk ik, die heeft geen kabel (en ook geen onderhoud nodig denk ik). Versnellingen afstellen zou ik graag zelf kunnen. Als het heeeeeeel eenvoudig is lukt me dat misschien wel
Dat vorst-probleem heb ik ook een keertje gehad met een huurfiets. Op mijn huidige fiets kan niets vastvriezen. Zouden ze daar nog niets op gevonden hebben dat je kabels niet vastvriezen? Dat lijkt me echt vervelend.

@ Martje Ik beken, ik poets mijn fiets nooit (mijn auto ook niet, eigenlijk, ik doe enkel de ramen als ik bijna niets meer zie Een ketting vervangen heb ik al wel eens gedaan, maar dat was ook niet zo goed gelukt. Ik kreeg het niet voor mekaar om de schakels terug vast te maken met zo'n slotje, ik begreep totaal niet hoe dat in z'n werk ging. Ik heb het dus maar vastgemaakt met zo'n pinnetje, maar niet zo goed denk ik want die schakel ging niet meer soepel. Wat een cassette is weet ik niet, ik vermoed iets van je derailleur? Ik ga naafversnellingen nemen, dan hoef ik niet zo veel te poetsen
Aangezien het onderhouden van een fiets me niet zo goed lukt, vind ik het dus ook niet leuk. De banden oppompen gaat nog wel.

StormrotS

StormrotS

25-06-2016 om 13:35

poepsimpel

Afstellen van versnelling lijkt echt heel simpel, dat zal ik misschien toch wel zelf kunnen:


https://www.youtube.com/watch?v=rcvUCrtxVX8

Martje

Martje

26-06-2016 om 11:26

Is het ook

Het is ook poepsimpel.

Een cassette zijn de tandwielen (meestal ongeveer 9 stuks) op je achterwiel.
Als je niet van poetsen houdt zou ik ook kiezen voor naafversnelling in combinatie met een dichte kettingkast.
En dat slotje van de ketting werkt ook gewoon vaak niet mee. Het is soms wat pielen.

Dat de fietsenmaker een kapotte trapas niet herkent vind ik slecht.
Dat fietst heel anders dan een slecht gesmeerde ketting.

StormrotS

StormrotS

30-06-2016 om 08:36

teveel keuzes

Ik ben er nog steeds niet uit hoor. Er komen steeds nieuwe fietsen op me af. Heeft er toevallig iemand ervaring met de Yuba (http://yubabikes.com/)? Of met bike43 (http://www.bike43.com/nl/index.php)?

Nooit gezien

Ik fiets dagelijks een half uur naar mijn werk door het drukke Amsterdamse fietsverkeer en ik heb bij mijn weten geen van beide fietsen ooit gezien. Die Yuba is Amerikaans zo te zien. Zou ik persoonlijk huiverig voor zijn want ik weet niet of alle onderdelen dan wel uitwisselbaar zijn met andere fietsen. Is er wat stuk, heeft je fietsenmaker de onderdelen niet.

Bike43 is zo te zien Duits.

Moet je die fietsen via internet bestellen, of kan je ze gewoon bij de fietsenmaker om de hoek kopen? Indien het eerste, dan zou ik er persoonlijk niet zo snel aan beginnen, om wat ik hierboven al beschreef. Als een fiets wijd verkrijgbaar is bij de gewone fietsenmakers dan weet je dat ook onderhoud en reparatie geen probleem zullen zijn.

Maar goed, ik ben aartsconservatief in dat soort dingen.

Al moet ik ineens terugdenken aan wat ik jaren terug eens las. Ineens was in Amsterdam de Kronan fiets populair (zal zo'n 12 jaar terug geweest zijn, je ziet ze nu nergens meer). Die waren alleen via internet verkrijgbaar en relatief goedkoop. Fietsenmakers waren er niet blij mee. En toen las ik van een meneer die met zijn Kronan - die toch iets minder degelijk bleek dan hij eruit zag - naar de fietsenmaker moest en te horen kreeg 'je hebt m gekocht op internet, repareer m nu ook maar op internet'.

Groeten,

Temet

StormrotS

StormrotS

30-06-2016 om 13:01

nee hoor

Ik zou'm niet via internet kopen, zo'n dure fiets. Mijn huidige fiets is wel via internet, maar die kostte dan ook slechts € 360. Fietsenmakers hier maken er geen probleem van om 'm te herstellen.
Ik heb fietsenmakers in de buurt voor workcycles, yuba en bike43. De workcycles vind ik wel de mooiste, zo'n lange fiets ziet er wat gek uit. De enige reden waarom ik twijfel over workcycles, is het gewicht van de fiets. Er zijn wat reviews te vinden die zeggen dat de fiets moeilijk bergop geraakt (ik moet maar 1 brug over, dus dat valt mee), en dat je er niet verder dan 10 km mee kan fietsen.

proefrit?

kan je niet gewoon een proefritje maken?

Groeten,

Temet

StormrotS

StormrotS

30-06-2016 om 15:45

Jawel

Yuba, bike43 en workcycles kan ik gaan proefrijden in de buurt - en ga ik ook doen. Maar azor niet en dat is wel jammer. Beetje vreemd ook, dat een Nederlandse fietsenbouwer dealers heeft in de VS, GB, Frankrijk, Oostenrijk, maar niet in buurland België.
Voor de dichtst bijzijnde premium Azor dealer moet ik 230 km rijden, dat heb ik er nu ook weer niet voor over.

StormrotS

StormrotS

06-07-2016 om 13:31

Toch maar geen workcycles

Een postbode met een FR8 heeft me afgeraden om deze fiets te kopen. Hij zegt dat je er zeker geen 10km mee kunt fietsen, daarvoor is de fiets te zwaar. Daarenboven zou er heel wat niet zo pluis zijn met de onderdelen die workcycles erop monteert. Het frame is oerdegelijk, dat wel, maar de rest...
Soit, ik richt mijn blik dus opnieuw op Azor. De LKW zou ook wat zwaar zijn voor 10 km, dus denk ik weer in de richting van de Texel (lijkt me gewoon de stevigste voor 2 kinderen en boodschappen, maar ik kan mis zijn).
Ik zou eigenlijk wel liefst een 8v premium naaf hebben maar die staat er niet bij in de folder van azor. Weet iemand of je het aantal versnellingen vrij kan kiezen, of dat je beperkt bent tot de versnellingen vermeld bij het type fiets? De uitleg in de folder over het zelf samenstellen van de fiets is me niet helemaal duidelijk.

Azora Cycle

Azora Cycle

06-07-2016 om 16:33

Heuvels?

Je woont toch in België? Moet je heuvels op en af fietsen? Zo ja, dan zou ik geen zware fiets kopen. Met heuvels kun je het beste een fiets met derailleur hebben, in plaats van een (zware) versnellingsnaaf.

Hoef je geen heuvels op te fietsen? Dan kun je die 10 km prima met een Azor of Workcycles bakfiets met versnellingsnaaf doen.

Ik denk dat je moet gaan kiezen: wil je fijn snel en licht fietsen, of wil je zware vrachten vervoeren.
Je kunt ook twee fietsen nemen, is hier in NL heel normaal: een fiets als werkpaard, om vrachten en kinderen mee te vervoeren, en een lichte fiets om snel lange afstanden mee te fietsen.

Op een platte weg doet het gewicht van een fiets er niet zo veel toe, en is het vooral belangrijk hoe deze fietst. Naafversnelling is dan prima, heeft weinig onderhoud nodig.
Bergop echter, heb je veel last van een zware fiets: je voelt dat deze naar beneden wordt getrokken! Vandaar dat je voor heuvels/bergen beter een derailleur en een lichtere fiets kunt hebben.

Azore Cycle

Azore Cycle

06-07-2016 om 16:34

Workcycles

Ik heb jarenlang een bakfiets van Workcycles gehad, en nooit gemerkt dat ze inferieure onderdelen zouden gebruiken, integendeel zelfs. Ik vond ze erg goed en de fiets fietste uitstekend.

Azora Cycle

Azora Cycle

07-07-2016 om 00:34

Fietsersbond

Kijk anders ook eens op de site van de Fietsersbond, daar staat veel informatie en daar is ook een forum:
http://www.fietsersbond.nl/

StormrotS

StormrotS

07-07-2016 om 07:47

Bedankt

Wederom bedankt voor je info! Ja, 't is natuurlijk ook maar de mening van 1 persoon. Toch vind ik het jammer dat ik hier nergens een Azor fiets kan uitproberen.

Nee, geen heuvels hier, enkel een paar bruggen.
Dat forum van de fietsersbond ken ik, daar had ik oorspronkelijk mijn vraag over Azor en workcycles gesteld, maar daar hebben ze mijn vraagstaart gewoon gewist en mijn profiel verwijderd. Zonder te zeggen waarom. Misschien omdat ze dachten dat ik reclame wou maken? Daar zien ze me alleszins niet meer terug. Geen wonder dat dat forum bijna niet gebruikt wordt

StormrotS

StormrotS

07-07-2016 om 14:15

buiszadel

Je hebt toevallig geen ervaring met het buiszadel van azor? Een heavy duty met abdijframe lijkt me wel wat, maar ik ben niet zeker of ik voldoende beenruimte zal hebben. Niet dat ik zo gek groot ben, maar 1m83.

stormrots

Dat is ongeveer de gemiddelde lengte van de Nederlandse man, ik mag toch aannemen dat Azor daar zijn fietsen wel zo ongeveer op heeft afgestemd.

Groeten,

Temet

StormrotS

StormrotS

08-07-2016 om 13:28

Testrit

Ik ben vandaag een testrit gaan doen van de FR8 (workcycles, Nijland) en de kruisframe (workcycles, Azor).
De FR8 beviel me eigenlijk het beste. Het fietszadeltje vooraan vond mijn zoon ontzettend fijn. Dit zou ook bij de kruiframe kunnen, maar werd toch afgeraden door de fietsenmaker omdat er dan weinig plaats was voor mijn knieën.
De FR8 fietste eigenlijk lichter dan mijn huidige fiets, maar dat kan ook aan de 8 versnellingen liggen (mijn huidige fiets heeft er geen). Nu zou ik heel graag een Azor testen, maar dat is niet zo evident.

Azora Cycle

Azora Cycle

09-07-2016 om 02:56

kind

Bedenk wel even hoe lang je kind op zo'n voorzadeltje kan zitten....

(tot welke leeftijd/lengte/gewicht)

StormrotS

StormrotS

09-07-2016 om 09:19

lang

Die stoeltjes gaan tot 40 kg, dus daar kunnen ze wel een hele tijd op, zeker tot ze 7 zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.