Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bacteriënvraagje (amk?)

Wie heeft er verstand van microben? Amk, geloof ik, maar misschien iemand anders ook wel.

Wij hebben een afwasmachine maar af en toe moet er toch iets met de hand afgewassen worden. Ik gebruik daarvoor een afwasborstel, die na gebruik aan een haakje wordt gehangen. Vriend gebruikt bij voorkeur een sponsje. Laatst lag dat sponsje ook nog in een bakje met een bodempje afwaswater.

Mijn idee: vocht bevordert bacteriegroei, dus een sponsje (dat natter blijft) is viezer dan een borstel, en een sponsje in een laagje water is nog viezer. Klopt dat? Of maakt het niet uit omdat die beesten door het afwasmiddel toch het loodje wel leggen?

Hoe zit het?

Groeten,

Temet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, spons is in dat geval viezer

En nee, bacteriën gaan niet allemaal dood door afwasmiddel.

Dat klopt

Vziw. Sponsjes trekken als een spons bacteriën aan. Of jouw borstel nu superhygiënisch is waag ik ook te betwijfelen trouwens. Enne, als je toch bezig bent, mik dan je vaatdoekje ook elke dag in de 60 gradenwas.
Tot zo ver de theorie, nu de praktijk nog, óók in Silonehuis

Fraz

Fraz

07-01-2009 om 12:16

gooi die borstel mee in de vaatwasmachine (60 graden) dan blijft ie ook beter schoon.

Tinus_p

Tinus_p

07-01-2009 om 12:22

Doe wat minder panisch over bacterien.

amk

amk

07-01-2009 om 12:38

Tinus en wat is viezer.

Temet is op dit moment een YOPI!
Een beetje voorzichtigheid mag wel.

Het sponsje is idd viezer, en idd de afwasborstel mee in de afwasmachine. Doekjes dagelijks in de was.
En dat is voldoende huishoudhygiene. Bacterien horen bij het leven, en maken het leven vaak ook heel aangenaam.

groet,
Angela

Petr@

Petr@

07-01-2009 om 12:52

Nog viezer

Ik had een vriendin die de toiletborstel in de afwasmachine zette....
Dezelfde vriendin kwam na mijn bevalling helpen en gebruikte het aanrechtdoekje niet alleen om even over de toiletbril te halen, maar legde het vervolgens weer terug op het aanrecht.
Ik mocht eigenlijk m'n bed niet uit, maar toen ze weg was wist ik niet hoe snel ik dat doekje weg moest halen!

gr.
Petr@

Guinevere

Guinevere

07-01-2009 om 13:13

Magnetron

Ik doe nooit hete wassen. Maar ik kook mijn vaatdoekjes tegenwoordig uit in de magnetron, in een bakje met afwasmiddel, en dan 5 minuten doorkoken. Als het is afgekoeld goed uitknijpen en dan gebruik ik 'm weer. En de afwasborstel gaat inderdaad regelmatig in de vaatwasser.
Schuursponsjes gewoon regelmatig vervangen, die dingen kosten geen drol.

amk

amk

07-01-2009 om 14:19

Hahahahahaha: knurf

Young
Old
Pregnant
Infant

YOPI met voor Temet de nadruk op P.
Maar die had ze al mee moeten krijgen want ik heb 'm hier eerder neergezet. En ze is wel zwanger maar niet dom!

Temet

Temet

07-01-2009 om 15:02 Topicstarter

Hahahahaha

Klein misschien, pezig nauwelijks, geen vierkant hoofd en beslist geen bergbewoner (ooit een poging ondernomen Mt Kinabalu te beklimmen, die is niet zo heel hoog maar mijn laaglandlongetjes konden het toch niet aan)
Maar ik vind het wel een erg grappig idee, zou best een pezig klein bergbewonertje willen zijn...

Maar ben dus zwanger inderdaad. Da's echter niet de achtergrond voor mijn vraag, ik vind die nattige sponsjes gewoon vies. Vriend wast echter hoogst zelden iets af, en dan nog meestal alleen iets dat hij zelf gebruikt. En zo heeft elk nadeel toch weer zijn voordeel

Dank voor de reacties, en groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

07-01-2009 om 16:03

Waarom is een wcborstel in de vaatwasser vies?

Hij komt er toch schoon uit? Hij wórdt toch schoon? Of is er verschil tussen schone vaten en vieze vaten?

Tirza

Ellen Wouters

Ellen Wouters

07-01-2009 om 16:30

De borstel wel

Die borstel zal wel redelijk schoon worden. Maar daar zitten (al dan niet onzichtbare) poeprestjes en de nodige bacterien aan. Lijkt me niet fris in de vaatwasser. Die wast bepaald niet steriel. En dat water circuleert dan weer lekker rond je borden en bestek.

Groet, Ellen

Iiiieeehhlll tirza (om met mijn kinderen te spreken)

Zelfs de titel van je berichtje vind ik al vies.

Natuurlijk komen heel veel bacterieen overal voor, maar om ze nou op te zoeken... Het krioelt van de darmbacterieen in je vaatwasser als je dat doet, en er zullen er heus wel een paar overleven.

Amarins

Amarins

07-01-2009 om 19:41

Regelmatig

.... gaan hier in de vaatwasser: de sponsjes, de afwasborstel en het gootsteeninzetbakje. Kleine moeite bij een wat minder gevulde vaatwasser. Ipv vaatdoekjes gebruik ik ook vaak stevig keukenpapier, dat valt iig niet her te gebruiken

bertje1

bertje1

07-01-2009 om 21:32

Kookwater

je kunt ook eens per dag gekookt water over het sponsje gooien. lijkt mij afdoende. en dan af en toe meewassen.

margje van dijk

margje van dijk

08-01-2009 om 00:01

En een bloemenvaas dan?

Mijn man verschoot ooit zeven gradaties toen hij merkte dat ik een bloemenvaas op de kop in de vaatwasser had gezet om hem beter schoon te krijgen. Ik moest hem met de hand op mijn hart beloven dat ik dat nooit meer zou doen.

Nu ben ik altijd beter in beloven als ik snap waarom.
Hij had een vaag verhaal over toxische bestanddelen of zo, maar ik ben daar inwendig niet half van overtuigd. Ik kom dus iedere keer opnieuw in de verleiding dat ding er toch even in te zetten, vooral als hij niet thuis is.

Hoe doen jullie dat? Mag hij erin bij jullie of niet?

Een wcborstel zou ik niet doen. Gatverdamme.

De gewone afwaskwast (die gebruikt wordt voor allerlei doeleinden) doe ik er wel in. Al twijfelde ik even toen ik er een met schimmel gevuld teruggevonden bakje mee had uitgehemeld.

Margje
PS Uitgehemeld, ik laat het maar staan. Is natuurlijk geen Nederlands woord. Maar ik kan geen ander woord vinden wat zo mooi de lading dekt van het Friese 'úthimmele' ...

margje van dijk

margje van dijk

08-01-2009 om 00:20

Ja, ik maak de vaas eerst ook een beetje schoon en dan zet ik 'm er pas in.

Maar man vindt het totaal niet kunnen.

Margje

Amarins

Amarins

08-01-2009 om 00:24

Als tops

... indien erg smerig, die vaas, dan met de hand. Anders in de vaatwasser. Mijn zegen heb je!

Rembrand

Rembrand

08-01-2009 om 08:22

Vaas.

Ik spoel hem om en zet hem dan vol met water en een paar druppels chloor. Na een dag is hij zilverschoon en hoeft niet in de vaatwasser.
M.

tonny

tonny

08-01-2009 om 09:07

Tjonge, zo'n vaas...

... daar had ik nou nooit aan gedacht. Meestal was ik die gewoon af, maar dat het zó smerig zou kunnen zijn - tjonge.

Een toiletborstel in de vaatwasser - ik snap werkelijk niet hoe iemand op zo'n idee zou kunnen komen - YEK!

tonny

MargotL

MargotL

08-01-2009 om 09:37

De i van yopi

De I in YOPI staat voor Immunocompromised (niet Infant), mensen met verminderde weerstand door ziekte of medicijnen (hiv, chemo, bestraling etc.).

De wc-borstel zet ik soms in de wc-pot met een scheut chloor er bij. De afwasborstel gaat ook af en toe in de chloor (niet in de wc pot).
En die sponsjes gaan bij mij in de wasmachine.

Margot

Vaas

Vaas gaat bij mij ook af en toe de vaatwasser in. Maar ook de Rembrandmethode werkt.
WC-borstel gaan in chloor (of andere reiniger) in de WC-pot, voor afwasborstel en spons neem ik geen andere maatregelen dan zo droog mogelijk bewaren en regelmatig vervangen. Die sponsjes kosten inderdaad geen drol, daar ga ik geen toeren voor uithalen. Een afwaskwast die is afgekeurd voor het normale werk, mag nog een poosje dienst doen als kwast om de kattenbak schoon te maken. Hij wordt daartoe uiteraard gemerkt
En Margje, uithemelen, gelukkig, er zijn er meer die dat zeggen Het verbaasde gezicht van mijn gastvrouw toen ik als kind eens ergens logeerde en vroeg: "Mag ik de pan uithemelen?"

Wow!

Als levenslange afwaskwastafwasser en nog geen jaar in het bezit van een vaatwasser sta ik versteld wat er allemaal in die vaatwassers van jullie gaat. Enlighten me! Wat stoppen jullie nog meer in je vaatwasser?

Merla

Merla

08-01-2009 om 09:59

Gatverdegatver!

De wc borstel in de vaatwasmachine? Hoe kóm je erop? Gatverdegatver!
Deze zet ik na het met glorix uitborstelen van de pot een tijdje in de week ín de pot. Dan is hij echt wel weer schoon hoor. Ondertussen was ik het glazen bakje waarin hij staat als hij niet gebruikt wordt met de hand af.
De afwasborstel gaat hier ook regelmatig in de vaatwasser. Maar ik boen mijn gootsteen ook regelmatig met glorix uit en daar gebruik ik ook mijn afwasborstel voor, dus die wordt dan gelijk ook mooi schoon.
Vaatdoekjes worden hier minstens elke dag vervangen.
En sponsjes gebruik ik zelden. Als ik een sponsje gebruik dan is dat meestal zo'n wonder sponsje en die vergaan nogal snel, dus na 1x gebruik is hij gewoon op en gaat weg. Verder heb ik af en toe wel zo'n blauw met wit sponsje in gebruik. En die heb ik ook wel eens in de wasmachine gewassen maar na het wassen toch maar weggedaan -> bleef niet veel meer van over.
Oh ja, die bloemenvazen. Die gaan hier idd ook in de vaatwasser. Maar wel nadat ik ze eerst een tijdje in de week heb gezet met een drupje glorix of afwasmachinepoeder. Als ze schoongenoeg lijken spoel en droog ik ze af en is het klaar. Maar vaak zijn ze dan nog niet schoon genoeg en dan gaan ze alsnog in de vaatwasser.

Temet

Temet

08-01-2009 om 11:06 Topicstarter

Silone

plakkerige/smoezelige Megabloks knappen enorm op van een rondje vaatwasser. En meerdere soorten hard plastic speelgoed gaan erop vooruit op die manier (maar alle stickertjes gaan er wel aan)
En de afwaskwast, maar iets exotischers heb ik verder ook nog niet bedacht.

Groeten,

Temet

Merla

Merla

08-01-2009 om 11:17

Aanvulling op temet

Als je Megabloks, Duplo of wat voor hardplasticspeelgoed verder ook, in de vaatwasser doet dan is het het beste géén vaatwasmiddel te gebruiken maar de vaatwasser alleen maar met water te laten draaien. Duplo wordt in elk geval erg dof en lelijk van de vaatwasser. Het wasmiddel bijt erg uit is mijn ervaring.

Duplo of lego

dat doe ik meestal in de wasmachine in een kussensloop. Zonder wasmiddel inderdaad.

Brianna F

Brianna F

08-01-2009 om 11:57

Silone

Het filter van de afzuigkap gaat er egelmatig in. Dan moet ik wel het bovenste rek weghalen, want de filter is bovengemiddeld en past er alleen schuin in.

Ik heb er gisteren een krat in gezet. Zo'n krat heeft 100 hoekjes waar vuil in zit en ik krijg die met de hand niet schoon. Rondje vaatwasser en hartstikke schoon.

Tandenborstels gaan er ook regelmatig in.

Tirza G.

Tirza G.

08-01-2009 om 15:56

Wc-borstel

Nou ja, ik doe hem er zelf niet in maar ik las hier in het draadje dat iemand dat deed en dan ga ik dus nadenken. Dat zijn zo de vragen waar ik meer rond loop:
* als WC-borstels meer ziekteverwekkers bevatten dan andere spullen in de vaatwasser, is dan een rondje door de chloor wel afdoende? En: véél ziekteverwekkers leggen toch écht het loodje boven de 50 graden en mijn vaatwasser is 65 graden. En: de afwasblokjes zijn ook niet misselijk, volgens mij net zo agressief als chloor. En: er wordt ook nog eens gespoeld. Zouden ze niet gewoon lekker weggewassen worden?
* een andere (dergelijke) vraag: bij luizen (hoofd) wordt altijd geadviseerd te wassen in 60 graden om ze dood te krijgen. A. Gaan ze van 40 graden niet dood dan? B. Gaan ze van het wasmiddel niet dood dan? C. Worden ze niet gewoon door het water weggespoeld dan? D. Als dat allemaal niet gebeurt, zouden ze dan niet gewoon verzuípen in de wasmachine?

Vragen, vragen, vragen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-01-2009 om 15:57

Vaas

Ik heb zelden bloemen in huis en als het al een keer gebeurt, gaan ze altijd dood. De vaas gaat daarna in de vaatwasser. En we leven nog

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-01-2009 om 16:01

Crea

Met de vaatwasser:
frituurpan, fornuis- en ovenrekken,glazen plateau uit magnetron, afzuigkapfiltergevallen, tandenborstels, tandenborstelhoudertje, Crocs.
Alles wat ik in de keuken gebruik, van schaar tot aan blender-geval, van knoflookpers tot snijplank. En, vroeger, hard-plastic speelgoed. Let op: de roze attributen van BabyBorn kunnen níet tegen vaatwassers
Ik heb ooooooit ergens in een Midas Dekkers boekje gelezen dat je ook zalm kon garen in het droogprogamma van de vaatwasser, maar ik weet niet meer waar. In een boekje over kamerbewoners volgens mij.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.