Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bakfiets of moederfiets?

Heb het al eerder gevraagd in een draadje maar ik zit nu weer te twijfelen, wat is handiger in mijn geval: een bakfiets of een moederfiets ?

Mijn dochter is 6,5 jaar als de baby deze zomer geboren wordt. Zij zit nog achterop het zitje. Mijn fiets is een oud gammel ding waar sowieso geen zitje voor kan.

Hoe ga ik de baby + dochter vervoeren ? Met name de dagelijkse dingen zoals brengen en halen, boodschappen. De eerste tijd zal ik wel veel dingen lopend gaan doen met de kinderwagen maar zodra de baby kan zitten is misschien een moederfiets met zitje voorop wel weer handig ? Aan de andere kant lijkt mij een bakfiets weer veiliger en handiger als er een speelkind mee wil en als we boodschappen gaan doen.

En dan heb je ook nog heel veel merken en modellen. arghhh. In elk geval moet het een lichte fiets zijn want ik mij mij geen breuk trappen.

moeilijk. En dan heb ik er een paar honderd euro voor dus het moet 2e hands.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier een bakfiets

Maar deze fietst echt enorm zwaar..... Ik zou dan toch gaan voor een moederfiets denk ik, want je dochter zal tegen die tijd ook wel graag zelf gaan fietsen of in ieder geval snel.....

Manda

Ik heb nu eenmaal het voordeel van een persoonlijke kennismaking met jou gehad...en daarom kan ik melden dat een vriendin van mij met jouw postuur het prima redt op een keidure bakfiets van 't Mannetje.

De dure rijden lichter, zo is het helaas.

Voor het overige vraag ik me af hoe lang je je oogappel nr. 1 nog achterop gaat vervoeren.. waarschijnlijk zit er slechts een beperkte overlap in.

Mocht je toch voor een gewone fiets gaan, al dan niet in combinatie met een babybike maxicosidrager of een tijdelijke fietskar, dan raad ik je de Azor aan. Dat zijn prachtige fietsen, niet te duur, die lekker hard fietsen. Zeker geen moederfiets want daarop trap je je ook een ongeluk. Die hebben namelijk kleinere wielen en zijn erg zwaar.

Maar wat dé oplossing zal zijn.. die vraag kan ik niet beantwoorden!

Manda Rijn

Manda Rijn

17-01-2009 om 16:25 Topicstarter

Dank, ik pieker mij suf

pieker de pieker, bakfiets, gewone fiets, moederfiets, fietskar...

inderdaad, kind nr 1 zal vroeg of laat toch zelf moeten leren fietsen, en als ze zelf fietst heb ik voor haar die bakfiets iig niet nodig. Tja. En dan maakt het ook niet uit dat het geen moederfiets is. Misschien is een gewone fiets met stevige standaard (mijn huidige fiets valt dagelijks om) wel genoeg.

Hoe snel kan een zittende baby in het zitje achterop eigenlijk ? Moeten die eerst in zo'n voorzitje of kunnen ze ook wel (eventueel met kussentje) achterop ? Ik heb dochter nooit in een voorzitje gehad, toen woonde ik nog in de stad en deed ik alles lopend met de buggy.

Komende maand misschien een keer bij een fietswinkel gaan proeffietsen. MIsschien is een moederfiets (breed stuur, zwaar) en bakfiets (groot) wel helemaal niets voor mij.

Fietskar

even meedenkend kom ik op zo'n fietskar. Daar kan baby met maxicosi in. Je hebt dan meteen een vervoersmiddel voor baby als je met de fiets naar de stad of winkel gaat. Kar kan in principe dan als duwwagen gebruikt worden.
Dochter kan dan achterop, zelf fietsen en eventueel nog zelfs naast baby in de kar (dit laatste weet ik echter niet helemaal zeker...past dat?).

Een vrouw bij mij uit de straat met vier kinderen (oudste vijf, jongste half jaar). Zie ik er ook mee lopen en fietsen, komt handig over.

Het voordeel van een kar lijkt me dat je op de plek van bestemming ook makkelijk baby kan verplaatsen zonder je ongans te sjouwen.

Ik schat zo in dat die karren wel op MP in veelvoud worden aangeboden.

groetjes van Purk

Merla

Merla

17-01-2009 om 16:42

Oh lieve manda

Wat maak jij je altijd al ver vooruit zorgen! ))
Ik snap het wel hoor, zelf ben ik ook wel een beetje zo. Maar hoe lang duurt het nog voordat jij met beeb op de fiets kan? Toch minstens nog een jaar (vanaf nu gerekend zeker) Je oudste is in die tussentijd al zoveel groter dat ze waarschijnlijk al niet eens meer achterop wil en zelf fietst, en zo niet wel bijna. Ik denk niet (en dat zeiden Rodebeuk en Loontje volgens mij ook al) dat jij lang met 2 kinderen op de fiets hoeft. Ik zou me dus nú nog geen zorgen om een fiets maken, dat komt tzt wel. Tenzij je nú een nieuwe fiets nodig hebt en overweegt die binnenkort te gaan kopen. En dan zou ik nog geen speciale fiets kopen maar een gewone goede fiets. De tijd dat je eventueel nog wel met twee kinderen op de fiets moet is maar zo kort. Tussen mijn jongste en één na jongste zit 4 en eenhalf jaar. Toen jongste zover was dat hij op de fiets mee kon heeft één-na-jongste nog goed een jaar meereden achterop. Daarna fietste ze zelf en heeft eigenlijk nooit meer achterop gezeten. Al de in totaal 15 jaar dat ik 1 of meer kinderen op de fiets moest vervoeren heb ik het met een en dezelfde gewone fiets gedaan. En daar zat een flinke periode tussen dat ik én een kind voorop én een kind achterop én een wiebelig kind op eigen fiets naast me had. Niets geen moederfiets of bakfiets. Het kán dus prima. Dus ik zou die overbruggende periode geen speciale fiets aanschaffen als ik jou was. Zonde van het geld Dan kun je volgens mij beter een fietskar kopen/lenen.
Maar goed dat is mijn mening hoor.
(Zou je trouwens ook even in mijn draadje hieronder willen kijken? Ik hoopte nl bij het opstarten van die draad dat in elk geval jij even zou reageren....)

Guinevere

Guinevere

17-01-2009 om 16:42

Baby in voorzitje

Een zittende baby moet m.i. beslist in het voorzitje, of in de maxi-cosy achterop. Al fietsend vallen ze namelijk binnen no-time in slaap. En bij een baby die achterop zit, kun jij dan niet zorgen dat hij/zij een beetje normaal rechtop in het zitje blijft hangen. Bovendien zijn de meeste achterop-stoeltjes best groot. Ik kan me zo voorstellen dat jij niet zo'n mega-grote baby zult hebben die daar snel in past.
Je dochter zal heus zelf gaan fietsen tegen de tijd dat de baby mee gaat op jouw fiets, en anders zul je daar toch snel naar toe moeten gaan werken....
Over de boodschappen: met klein kind en al doe ik meestal niet zoveel boodschappen, dat doet mijn man met de auto. Of maak dan gebruik van de bezorgdienst van sommige supermarkten?

Manda Rijn

Manda Rijn

17-01-2009 om 16:47 Topicstarter

Ja ik ben altijd erg vroeg

heel erg is het met mij, kan het gewoon niet laten om alles ver van te voren uit te plannen, dat zit in mijn aard

Maar eigenlijk wil ik stiekem ook graag snel een nieuwe (2eh) fiets, ik ben binnenkort weer jarig dus...

Inge M

Inge M

17-01-2009 om 17:48

Jongste kan toch voorop

Voor die korte tijd dat ze allebei mee moeten, kan de jongste voorop en de oudste achterop.
Of je koopt een aanhangfiets om oudste mee te nemen (als jongste in maxicosi achterop moet). Voor een aanhangfiets hoef je niet los te kunnen fietsen.
Een bakfiets lijkt me voor baby en zesjarige niet nodig.

Manda Rijn

Manda Rijn

17-01-2009 om 17:55 Topicstarter

Inge

ja precies, maar dan moet ik dus een nieuwe fiets kopen want op mijn huidige gammele ding kan geen zitje voorop en hij is zo instabiel dat ik dat niet durf.

dus vandaar dat ik nu de keuze moet gaan maken voor een stabiele nieuwe fiets (misschien moederfiets ?) of een bakfiets. Ik vind een fiets die stabiel staat op de standaard al een ware vooruitgang. En dan bij voorkeur ook eentje waar fietstassen of een grote mand voorop kan.

Misschien is een bakfiets inderdaad niet nodig met een 6 jarige (zij zal bijna 7 zijn als de baby op de fiets mee mag).

Chantelle

Chantelle

17-01-2009 om 18:37

Simpel toch?

"Mijn dochter is 6,5 jaar als de baby deze zomer geboren wordt."

Dus voordat jij met baby gaat fietsen is je oudste al 7,5 jaar! Oudste fietst dus zelf, die 'hoort' niet meer achterop. Baby kan dan makkelijk achterop...

Yvon Meijer

Yvon Meijer

17-01-2009 om 20:03

Over bakfiets

Het lijkt me geweldig met twee kinderen (en nog een heleboel zooi) op de bakfiets. Maar ik moet altijd denken aan als je eens alleen ergens heen gaat. Dan moet je ook met dat grote geval.. Dat lijkt me niks als je eindelijk weer eens alleen op stap kunt. Of, dan moet je er zeker gewoon nog een fiets bij houden?

ayla

ayla

17-01-2009 om 20:06

Gewone fiets

gezien de leeftijd van je oudste zou ik gaan voor een gewone fiets. Geen moederfiets, die zijn wel stabiel maar ook erg zwaar en hoor toch vaak dat ze ze snel weer verkopen als de kindjes iets ouder worden. Kijk voor een fatsoenlijke gewone fiets een goed stoeltje voor voorop en tegen de tijd dat hij achter kan en mag fietst je oudste los. En mocht het nodig zijn kun je altijd nog een fietskar voor achter de fiets kopen.

Fatsoenlijke gewone fiets

Nog even over de fatsoenlijke gewone fiets: NS-stallingen (iemand noemde het al) verkopen vaak hun verhuurfietsen. Wel vaak aan het eind van de zomer, helaas. Maar dat zijn vziw degelijke dingen, en goed onderhouden.
Rijd hier al zo'n 6 jaar op een stationshuurfiets.

Overigens: een baby kan meestal met 8-9 maanden in een voorzitje. Dus reken maar uit hoe oud oudste dan is.

Ik zou niet meer aan een bakfiets beginnen.

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

17-01-2009 om 20:16

Ja gewone fiets

Dat heb ik ook gedaan, mede op advies van OO . Zoon was 3j 3 md toen zus kwam en nog totaal niet geneigd om zelfs maar te driewieleren. Maar uiteindelijk bedroeg de samen-op-fiets overlap het jaar daarna welgeteld 1 maand. Ok, voor verdere stukken zitten ze er nog wel eens samen op, eens per 2 maanden of zo. En dat gaat prima al ben ik blij dat zoon niet supergroot is. En het grootste deel van de tijd ben ik dus vooral blij dat ik met dochter of in mijn eentje op een makkelijke gewone fiets rijd.
Toen dochter nog niet kon zitten liep ik trouwens met haar in de draagzak, fiets aan de hand en zoon achterop of met zijn fiets aan de mijne gekoppeld (hij wilde toen nog niet zelf fietsen). Maar dat is omdat alles binnen 10 minuten lag. Anders had ik de fietskar weer in gebruik genomen die we hadden bij zoon, maar dat vond ik nu te veel gedoe met steeds opbouwen (we wonen in een flat). Of ik had zo'n maxicosirekje aangeschaft.
Als ik jou was kocht ik dus een gewone goede fiets met de gedachte dat het voor de komende 10 jaar is, en een fietskar als je graag fietsen met daarna ergens rond lopen wilt combineren. Ik ken trouwens wel mensen die hun kind met 1 jaar al achterop hebben gezet, dat schijnt zelfs veiliger te zijn dan voorop, het waren duitsers die me vertelden dat vooropzitjes in bijv. oostenrijk niet eens toegestaan zijn. Dus het zou wel moeten kunnen. Maar met de mogelijkheid 1 voor 1 achter ben je toch het meest flexibel.

Manda Rijn

Manda Rijn

17-01-2009 om 20:27 Topicstarter

Gewone fiets

maar ik heb nu bijvoorbeeld een hele gewone fiets (oude gazelle) en daar past geen voorzitje op, dan kan ik niet meer achter het stuur, er is te weinig ruimte tussen zadel en stuur. Vandaar dat ALS ik een voorzitje wil sowieso een nieuwe fiets moet kopen.

Ja ik moet eigenlijk sowieso een nieuwe fiets, en dan moet er een zitje voorop kunnen en het ding moet stabiel staan en niet zoals nu bij elke beweging omvallen.

Merla

Merla

17-01-2009 om 21:02

Bijzondere gazelle

Dan heb je vast een heel bijzondere Gazelle
Heb je het zadel al eens wat meer naar achteren gezet? En een bobike voorzitje kan op elke fiets. Juist omdat het niet áán het stuur hangt.
Het lijkt me sterk dat er aan jou Gazelle geen voorzitje kan en dat jij er dan niet ook nog bij op past.

Andere standaard

Je kunt waarschijnlijk onder een gewone fiets ook wel zo'n standaard laten zetten die ze ook op zo'n moederfiets hebben zitten of niet??? Dan ben je dat wankele kwijt.
En dat opstappen met een voorzitje is even een handigheid die je moet leren. Er is gewoon weinig ruimte maar het kan echt!!!

... bakfiets

Wij hebben gekozen voor een bakfiets (1 & 4 jaar). Doorslag was stabiel tov gewone fiets (in/uitladen kids, gewiebel, spelen), er kunnen meerdere kinderen in (vriendjes die komen spelen), veel boodschappen, tassen, schepjes, zwemspullen etc etc & ik heb een regentent dus kids zitten droog/uit de zon.

In jouw situatie denk ik dat je oudste snel zelf kan fietsen, baby kan evt in maxi cosi achterop en daarna voorop in stoeltje?

Ik kon echt niet fietsen met 2 kids op een gewone fiets, laat staan ook nog boodschappen meenemen. Dus die bakfiets is echt een goede keuze voor ons geweest.

Manda Rijn

Manda Rijn

17-01-2009 om 21:27 Topicstarter

Nee het kan echt niet

er is te weinig ruimte dan tussen stoeltje en zadel om normaal af te stappen en te sturen. Het is een heel standaard simpele oude fiets. Ik heb net eens zitten googlen en ik kom het probleem meer tegen bij kleinere vrouwen zoals ik, ik heb een framemaat 48cm.

Daarom moet ik denk ik sowieso een moederfiets omdat een gewone zoals die gazelle van mij gewoon niet geschikt is.

Een "sparta amazone trendy" lijkt mij wel wat en dan 2e hands.

Asa Torell

Asa Torell

17-01-2009 om 21:53

O ja, dat zal het probleem zijn

Hier gaat het goed omdat ik het zadel extra laag heb staan (dat fietst niet helemaal optimaal maar het gaat). En het stuur dus hoog genoeg is dat het stoeltje echt boven mijn knieen zit. Maar als je een kleinere fiets hebt dan werkt die truc natuurlijk niet. Dan zou ik het hele voorzitje idee inderdaad gewoon laten varen (en voor de fietskar kiezen, je kunt volgens mij ook allebei de kinderen daar in doen eventueel, zelfs als de baby in zo'n schelpje ligt). Want zo'n moederfiets heeft een extra grote afstand van zadel tot stuur en dat zal dan toch vast ook te groot voor jou zijn?

mem

mem

17-01-2009 om 22:29

Vroeger

toen mijn oudsten nog klein waren hebben we kuipstoeltjes gehad, witte van een duits merk en het stoeltje voor voorop kon of naar voren kijken of naar je naar je toe. Dan moest je de bevestegingsbeugel draaien en keek je kind dus naar jou ipv naar de koetjes in de wei ( bij wijze van spreken). Voor redelijk kleine kindjes ( ze konden er ook al heel snel in )best wel ok. Geen idee of zoiets er nog is, maakte voor mij toch wel verschil met opstappen enz. Later een andere, steviger fiets gekocht die iets groter was en toen kon een gewoon stoeltje ook, samen met het dubbele achterzitje en nog weer later een fietskar.

Gewone fiets kan vaak wel hoor

Ik heb een gewone fiets met voor en achterop een stoeltje. Zeven jaar geleden en gewoon een prima Gazelle of Batavus, ik weet het niet eens. Paar versnellingen en dat is het wel. Gaat prima hoor, ik ga er bij het opstappen even een beetje schuin tussen en dan is het alweer geregeld. Gewone standaard etc. (je laat die fiets toch niet los staan met 2 kinderen erop lijkt me).

Heb je al gedacht aan zo'n apparaat waarmee je de fiets van je dochtrer aan je eigen (nieuwe) fiets kan hangen? Hebben vrienden van ons en ziet er tamelijk ideaal uit. Ik weet alleen niet hoe het heet. Je kan dan een buggy meenemen met zo'n houder.

Zelf hebben we ook een fietskar. Die heb je ook als 1-persoons, wellicht is dat iets voor je? Idd ook handig om mee te wandelen, onze kinderen zijn nu 1,5 en 3,5 en wij gebruikten hem vanaf dat de jongste 3 maanden was met een babyschaal erin. Is wel een 2-persoons.

liora

liora

18-01-2009 om 00:17

Zelf fietsen

Hoi,

Ik heb een moederfiets van de Fietsfabriek. De baby kan in de maxicosi voorop de fiets vanaf drie maanden geloof ik. Zoon is 6 als baby wordt geboren.

Daarna kan baby op een zitje aan het stuur. Ik denk dat zoon pas zelf mee gaat fietsen als hij rond de 8-9 jaar is. Ik woon in Amsterdam, en het lijkt me behoorlijk link als hij bijvoorbeeld zelf zou meefietsen naar Artis. Ik weet niet hoe dat in Haarlem is.
Ook de route naar school is behoorlijk riskant, met veel stoplichten en geen vrijliggende fietspaden.

Manda, ik zou een moederfiets nemen kortom.

Liora

Mayte*

Mayte*

18-01-2009 om 07:24

'k zou nu geen bakfiets meer kopen

Wij hebben straks hetzelfde leeftijdsverschil baby en een zesjarige. Maar mijn zesjarige fietst al twee jaar volop. Als ik niet al een bakfiets had, zou ik hem nu niet meer kopen. Als je dochter de komende tijd leert fietsen (en zeker als de routes die ze dagelijks moet fietsen een beetje veilig zijn) kan je dan wel met een gewone fiets uit de voeten.

Maar ik ben nog steeds wel heel blij met mijn bakfiets. Het is nu vooral boodschappenkar (nooit wachten op een parkeerplaats bij de supermarkt en kilo's groente en fruit kopen op de markt zonder gesjouw) en straks kan ik de baby droog en wel in de maxi cosi erin vervoeren. Volgens mij doe ik dat ding nooit meer weg.

Dus als de bakfiets ook nog andere functies gaat vervullen dan puur kindervervoer, zou je het nog kunnen overwegen.

Rafelkap

Rafelkap

18-01-2009 om 09:11

Aanhangfiets

Ik zou een goede, stevige fiets kopen, met lage instap. Dat hoeft niet persé een moederfiets te zijn (volgens mijn fietsenmaker is dat onzin, veel fietsen hebben een lage instap) De eerste tijd maxi cosy achterop, kind met aanhangfietsje achter jou aan fietsen. Evt. later achterop. Ik heb nu een fiets met allebei de kinderen achterop, maar die verschillen niet veel in leeftijd dus voorop werd wat zwaar.
Maar durf je te fietsen met een maxi cosy achterop? Ik zou de eerste tijd liever lopen, als dat haalbaar is.

mirreke

mirreke

18-01-2009 om 11:02

Goede 2e hands fiets plus aanhanger

Ik zou gaan voor een 2e hands"je" en een aanhanger. Zo-eentje die jij noemde (sparta) heb ik ook gehad, is helaas gestolen, grrr, maar was een ideale fiets. Ik ben ook vrij klein, en had het een-na-kleinste model, waar prima een voorstoeltje op paste en met de atb-beugel ook een achterstoeltje. Hij fietst ook nog eens lekker licht.
Maar wat mij dus helemaal superhandig lijkt en wat ik nu zeker zou kopen als ik nog in de kleintjes zat is een aanhanger. En dan eentje waar er twee in kunnen, dus een baby in maxicosi en nog een kind. Lijkt me ook handig voor een speelkind, want samen met je achterstoeltje kun je dan drie kinderen vervoeren plus al die rugzakjes nog. En je kunt hem loskoppelen en als een supergrote buggy gebruiken, ook handig voor boodschappen. Je moet thuis wel een plek hebben voor stalling, maar dat geldt voor een bakfiets ook.
Bakfiets lijkt mij ook superleuk, maar een goede lekker licht lopende is echt heel duur (maar goed, er is altijd marktplaats). En ik denk toch dat je er minder lang mee zult doen. Bovendien moet je er dan nog steeds een fiets naast hebben, voor als je zonder beeb eventjes snel de stad in wilt. En een aanhanger hoeft niet altijd mee, dus ben je zelf ook nog steeds mobiel.
Grinnik, valt mij ook op dat je je al lang vantevoren zorgen maakt...
Veel plezier met uitzoeken, want het geeft erg veel voorpret denk ik zo...

Manda Rijn

Manda Rijn

18-01-2009 om 11:15 Topicstarter

bedankt!

voor de reacties.

ja ik heb zo'n lol met alles rondom baby/kinderspul, idd heel veel voorpret ! Ik ga komende week eens die Sparta moederfiets uit proberen, kijken of ik er uberhaupt wel lekker mee fiets of dat er ook gewone fietsen zijn waar ik wel met een zitje voorop kan. En dan af wachten totdat ik een zelfde tegen kom op marktplaats of toch nog wat langer doorsparen voor een nieuwe.

Bedankt voor jullie reacties ! Het idee van de bakfiets heb ik opgegeven, ik ga dochtertje wat vaker naast mij laten fietsen op de kleine afstanden, doodeng maar goed, het moet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-01-2009 om 15:52

Ik ben

ongeveer net zo groot (klein) als jij en ik kan echt niet met een moederfiets overweg. Ik heb jaren terug een gewone degelijke gazelle primeur gekocht en daar heb ik nog steeds schik van. Een bakfiets leek mij ook wel wat, maar ik zat met de stalling. Een fietskar vind mijn man niet goed, volgens hem is dat gevaarlijk. Dus hier gaat zoon zodra hij mag gewoon achterop en dochter moet maar gewoon fietsen.

grt Dendy

Zus

Zus

18-01-2009 om 16:22

Moederfiets en fietsen in amsterdam

De sparta moederfiets heb ik gehad (en is gestolen ( en die is wel zwaar. Ik ben zelf lang en daardoor kon ik er goed mee uit de voeten. Maar als je klein bent, lijkt het mij niks. Volgens mij is een andere stevige fiets met lage instap (heb je er velen van) met een maxi-cosi drager (slapen baby's heerlijk van) prima. En dochter inderdaad mee laten fietsen.
Mijn dochters fietsen vanaf 4 á 5 jaar (zodra er geen zijwieltjes nodig waren meer) mee en we wonen in Amsterdam. Eerst flink oefenen met meefietsen en leren waarnaar ze moeten luisteren. Zo is 'stoppen' echt meteen op de rem staan en is 'langzaam' afremmen, maar niet helemaal stoppen. Afstappen en opstappen duurt in het begin lang, dus het vergt geduld, maar het gaat heel goed. Op het moment dat een 'bevel' niet goed of snel genoeg uitgevoerd wordt, gaan we meteen weer op een rustig plekje oefenen. Ook zodat de ernst ervan duidelijk is. En ze vinden fietsen leuk!

Sini

Er zijn goede redenen waarom die bakfietsen juist in Amsterdam zo populair zijn. Ten eerste hebben veel gezinnen geen auto, of éen maar daar is de andere ouder dan mee naar het werk, en ten tweede is het verkeer hier gruwelijk en durft bijna niemand zijn kleinere kinderen zelf te laten fietsen. Dat is echt een verschil met kleinere plaatsen, daar gaan kinderen veel vroeger zelfstandig op de fiets.

Tja, ze hebben hun nadelen en dat het zo'n mode-accesoire geworden lijkt vind ik ook wat gek, maar ik blijf het toch praktische dingen vinden. En zelfs de grootste bakfiets neemt minder plaats in (en vervuilt minder) dan een auto, denk ik altijd maar.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.