Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bed in supermarkt


Triva

Triva

05-02-2017 om 10:02

Als je nu bijna elke dag in de winkel staat, waarom zou je dan naar een weekmenu willen? Stapje voor stapje tot waar je je prettig bij voelt lijkt mij logischer. Dus probeer eens om de dag boodschappen te doen en dus maar 48 uur vooruit te denken.

Wij hebben een krijtbord in de vorm van een sticker geplakt aan de binnenkant van een keukenkastje. We hebben een voorraadkast voor nog dichte voedingsmiddelen en zodra iemand daar iets uit haalt schrijft hij dat op dat krijtbord. Dan heb je (afhankelijk van het voedingsmiddel) weken de tijd voor je dat weer moet kopen. Dingen als koek staan daar niet op want die neem ik standaard eens of twee keer per week mee.

De spullen uit de koelkast worden ook niet opgeschreven, dat moet je dus ook checken voor je naar de winkel gaat: ik kijk naar de voorraad vleeswaar, melk, broodsmeersel (hier passen drie kuipjes op elkaar en als ik zie dat er geen drie meer zijn gaat broodsmeersel op het lijstje) en drinken/frisdrank.

In de vriezer is plaats van 6 broden (doordeweeks eten wij er zeker 6) en die worden dus eens per week bij de grote boodschappen (vr of za of zo) helemaal aangevuld. Doordeweeks neem ik bij de Lidl altijd een Polderbrood mee (omdat mijn oudste dat zo lekker vindt) en zo halen wij altijd de week met brood.

Het komt er op neer dat wij in een gemiddelde week op vr of za of zo de wekelijkse boodschappen doen en dat dan dat krijtbord helemaal leeg gaat. Op maandag, woensdag en vrijdag ga ik vaak voor de verse spullen en besluit ik ook wat we de 2 dagen daarna eten.

Vanwege mijn avondwerk is er wel een ritme: maandag altijd bami, nasi, iets met rijst en saus omdat we dan nooit allemaal samen eten en het is dan makkelijk op te warmen voor de laatste. Op dinsdag vaak brood met iets warms (soep, sate, hamburger, vis) omdat ik dan maar 1,5 uur heb tussen al mijn werkzaamheden en ik ook even wil zitten. Op woensdag vaak macaroni met saus om dezelfde reden als maandag (meer tijd om te koken maar wel verschillende eettijden). Op donderdag vaak aard/gr/vlees en eigenlijk komt dat neer op stamppot Op vrijdag/zaterdag/zondag is er heel veel tijd om te koken en dan kiezen we dus gewoon waar we zin in hebben.

Triva

Triva

05-02-2017 om 10:04

oja

Voorbeelden van wat er dus wel op het krijtbord komt (geen melk, drinken, halvarine, brood, vleeswaar etc) is rijst, pasta, broodbeleg, ketchup, mayonaise, thee, koffie, suiker.

Maxime

Maxime

05-02-2017 om 10:21

aankruislijstje

Ik heb ooit op de computer een aankruislijstje gemaakt waarop de meest voorkomende artikelen staan die wij altijd kopen. Met genoeg witregels ertussen (om zelf wat in de vullen). Ik print er meestal een stuk of 10 uit (A5 formaat) en die liggen in de keuken met een pen erbij. Mocht iemand wat (bijna) opmaken, dan kruist ie het meteen even aan. Het is meteen een lijst met suggesties voor dingen die je weer eens checken moet of het op is. Superhandig, we gebruiken dit zeker al 10 jaar.
Iemand lachte me er een keer op uit...toen hij het lijstje zag, maar toen ik aangaf dat ik het niet zo logisch vond om iedere week praktisch dezelfde artikelen iedere keer te gaan opschrijven (en soms te moeten peinzen van 'wat was het ook allemaal weer') is dit erg handig
Oh...en het lijstje is ook nog opgesteld op volgorde van hoe het in de winkel ligt

Bijna nooit meer

Veel meeeters, geen rijbewijs en het bezit van een grote kelder maken het aantrekkelijk toe te slaan bij bonusaanbiedingen en de vrachtwagen van Appie voor te laten rijden. Die heeft ook voordeelverpakkingen in het assortiment die niet in de winkel liggen. Voor de bestelling de deur uitgaat loop ik nog even een rondje in de kelder om te kijken wat er nog in de voorraad (mosterd,augurkjes rijst ed aangevuld moet worden)

Groenten worden ook aan huis bezorgd. Ik heb al jaren een abonnement op een biologisch groentenpakket dat door de boer zelf geleverd wordt. De inhoud staat al vanaf zondag op zijn site Daar plan ik de Appiebestelling en een menu omheen.

Brood bak ik ook al eeuwen zelf in de broodbakmachine. Vier keer per jaar rijdt man naar de molen en sjouwt dan een 25 kg zak tarwemeel naar binnen en wat 5 kg zakken klein spul.

Af en toe ga ik vrijdag naar de buurtmarkt om verse vis, lekkere kaas en noten te halen, maar echt nodig is dat niet.

Naast de school van jongste zit een Jumbo.Als ik misgrijp vraag ik hem even om een pak melk op te pikken.

Triva

Triva

05-02-2017 om 11:04

Maxime

'Oh...en het lijstje is ook nog opgesteld op volgorde van hoe het in de winkel ligt '

Bijzonder dat jullie winkel 10 jaar hetzelfde blijft qua indeling, ik ken geen enkele supermarkt hier die het zo lang vol houdt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-02-2017 om 11:31

Triva

Je hebt tegenwoordig apps die dat berekenen. Volgens mij in ieder geval die van AH.

thea

thea

05-02-2017 om 11:34

indeling supermarkt

Nou, daar komen toch geen schokkende veranderingen in?
Ik maak mijn lijstjes ook naar indeling. En nee, niet helemaal precies maar dat hoeft toch niet? Zo ongeveer is ook prima.
(maar een standaard lijstje maken moet ik ook eens doen!)

Triva

Triva

05-02-2017 om 12:21

Hier wel hoor

Eerst is het zo verschrikkelijk handig dat je in de verste uithoek vanaf het begin de groente en fruit neer legt en dan na een paar jaar krijg je eindelijk te horen dat ze besloten hebben dat het zo verschrikkelijk handig is dat ze groente en fruit vooraan zetten

Nee, hier dus vaak wisselingen meegemaakt.

En aan een app heb je niet veel als je een papiertje al tien jaar lang uitprint Sally

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2017 om 12:58

Supermarktwisselingen

Alle winkels doen aan verschuivingen in de schappen en rekken. Maar ik moet zeggen dat de supermarkten om ons heen (en dat zijn er aardig wat) een vrij constante winkelindeling hebben. Bij Lidl moet je een stukje doorlopen voor de groente-afdeling, eerst brood en koffie e.d., maar bij C1000/Jumbo in de buurt van ons huis, is de indeling al jaren redelijk gelijk. Direct groente, brood, vlees, zuivel en dan kun je verder zigzaggend de paden door waarin alles ook redelijk consequent in de schappen staat. Ik kan dus als ik wil een boodschappenlijstje langs een route kunnen maken en dat al jaren. We hebben wel eens de irritatie gehad dat iets opeens uit het assortiment is, of dat het niet op tijd wordt aangevuld. Als je 's middags brood komt kopen en het is op, vind ik dat wel armoe. Daar maak je heden ten dage geen vrienden meer mee.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-02-2017 om 13:41

Moet ineens denken

Aan een draadje van jaren geleden waarin iemand stomverbaasd was dat we niet allemaal 25 kilo aardappels en 10 kilo appels op voorraad hadden. Zit dat nog in het archief?
On topic, ik zou ook wel weer terug willen naar twee keer per week boodschappen doen. Nu ga ik elke dag maar dat merk je echt wel in de uitgaven. Ik denk dat ik ga afbouwen, eerst naar om de dag.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2017 om 13:47

Haha

Volgens mij weet ik ook nog wie dat was. Ook met een kelder. Ja, wie wil er nu niet zo'n kelder? Wij hebben wel een trapkast in de huiskamer. Maar daar zet ik dus nooit meer meelproducten neer. Het heeft even geduurd voor we snapten dat daar de meeltorren-plaag vandaan kwam. Ik had nooit meer aan een doos Brinta gedacht, die op een achterafje stond...

Phryne...

Dat was albana......

Ik ben net een olifant qua geheugen...

(maar ik heb een garage, en koop aardappelen ook per 10 kg, al doe ik daar zeker 6 weken mee. Als t niet langer is.)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-02-2017 om 14:48

koken met wat er in huis is

Ik kook gewoon met wat er in huis is. Ik moet er niet aan denken om dagelijks naar de winkel te gaan. Rijst, pasta, aardappelen etc. hebben we altijd wel op voorraad. Vlees zit in de vriezer. Als ik bij de supermarkt ben, neem ik gewoon een flinke lading groente mee. In de loop van de week bepaal ik wel ik ermee doe. En als ik niets weet te verzinnen, dan weet Google altijd raad

Kaaskopje, standaardrepertoire

Er zijn hier altijd pasta, rijst, mie, aardappels, wraps en meel in huis, wat op is wordt aangevuld. Houdbare producten als tomatenprut, pindasaus, chilibonen en het één en ander aan blikgroenten ook. Qua groenten haalt man meestal wekelijks hetzelfde. Altijd o.a. paprika's, champignons, boontjes, prei, courgette en wortels. Vegavleesvervangers, kaas en eieren en soms kip is er ook altijd. Met dat standaard boodschappenrepertoire kan ik van alles maken. Een pasta, rijsgerecht, chili, pizza, quiche, soep, agv. Als ik pompoenrisotto wil eten vraag ik hem pompoen en risottorijst mee te nemen. Maar het is inderdaad niet zo dat we maandag rijst eten, woensdag gehaktdag is en er vrijdag standaard vis op tafel staat.

skik

Komt n hoop naar boven!

Ik ken echt iemand die maar vijf gerechten kan koken. Een er van spande de kroon; aardappelen met boontjes en uitgebakken spekjes. En dat werd zeker twee keer per week gegeten. Pfffff inspiratieloos lijkt me dat.
Ik heb trouwens aan het einde van de herfst zeker een miljoen kilo aardappelen liggen hahaha. Dat doen me er maar weinig na! Ik heb wel af en toe last van te lang in de vriezer gelegen. Droogt t uit en smaakt minder.
Ook last van te vaak lekkere trek waardoor ik toch maar ff een kroket in de oven leg of een bapao opwarm.
Mijn lief moest laatst nog lachen om mijn voorraad blikken soep voor op vakantie. Maar t was toch handig toen iedereen met enorme honger te moe was iets in de keuken te doen. Ik maak t liefst altijd verse soep maar soms is n blik handig. Over blikken gesproken; ik heb nog n blik confit de canard au casoulet staan. Voor als we echt ingesneeuwd raken.
En t berichtje van Kenfan had ze echt niet te ondertekenen. Signed all over. Ben jaloers op haar broodbakkunsten. Als ik iets niet kan....zucht. Heb al drie gekregen zuurdesemstarters laten overlijden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-02-2017 om 19:10

Haha

Ik ken iemand die maar vijf gerechten lust en dus ook wel twee keer per week mais, sperziebonen of doperwten en worteltjes eet. Dat is gelukkig nog een minderjarige en er zit groei in

T is toch vreselijk?

Phryne, dat verwacht je toch niet van een volwassen vrouw met man en kinderen? Ik wist niet wat ik hoorde. En dan niet n simpel soepje vooraf of een toetje na he. Niks. Alleen dat. Prakken en naar binnen schuiven. Gewoon omdat ze t niet weet. Die mensen gun ik echt een hello fresh box. Doet iemand dat hier? Wij hebben zo'n verschillende samenstelling aan tafel zo gedurende de week dat het echt niet zou werken bij ons. Ik wil trouwens creëeren. Alleen al daarom bedenk en kook ik zelf.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2017 om 19:50

Vaste prik

De georganiseerdheid die ik bij sommigen zie, kan ik geloof ik niet opbrengen. Ik bedenk per boodschapronde wat we eens zullen eten. Ik vermoed dat als je onze maaltijden in een statistiek zou gooien dat er vast wel een zekere regelmaat in zit, maar ik moet er niet aan denken om voor een hele maand tegelijk te bedenken wat we nodig hebben. We hebben niet per se dagen waarop elke week hetzelfde wordt gegeten. Vroeger aten we op vrijdag patat, maar ik werd die frituurpan zat en dat was het einde van de traditie. Oh ja, we eten op zaterdag regelmatig soep. Maar sinds dochter het huis uit is, eten we die dag ook wel eens 'gewoon' als ze thuis is. Ze eet een groot deel van de week Italiaans, dus dan is een Oosterse maaltijd met rijst een fijne afwisseling. Gister hadden we wel soep, maar met een Oosters tintje. Pompoensoep. Als er maar pepers inzitten, daar wordt ze blij van. Wat we tegenwoordig ook in huis willen hebben is bladerdeeg voor quiche. Ui, paprika en knoflook is ook altijd handig. Er staat meestal wel rijst in de kast, of macaroni, maar geen idee wanneer we dat dan eten. Het komt zoals het komt.

Half a twin

Half a twin

05-02-2017 om 19:55

Altijd een nog te bakken taart op voorraad

Als ik nu zou horen dat ik morgenochtend koffie visite krijg dan draai ik deeg in de magimix. Nachtje rusten in de koelkast en dan bak ik morgenochtend nog een taart. Vriezer is een beetje leeg nu maar meestal zitten er 2 porties deeg in de vriezer. Pakje kookroom uit de trapkast voor een puddinkje, appels uit de groentela en jam om af te glanzen (gezeefde abrikozen jam) zit in pasklare porties in de vriezer.
Draai er mijn hand niet voor om.
Ook meer dan 30 maaltijden die hier regelmatig langskomen en waarvoor de niet verse ingrediënten meestal op voorraad zijn. Pasta, rijst, bloem, uien, tomaten, aardappelen ik hasl hetbin grote porties. Dus 1 persoon kan hier zeker wel onverwacht mee-eten. Bij twee moet ik effe kijken en denken maar ook daarvoor hoef ik niet naar de supermarkt.
Mijn voorraadkast is fifo ingericht dus in principe gaat het pak pasta dat het langst staat als eerdte op.

Lente

Lente

05-02-2017 om 22:07

Kaaskopje

Wij bedenken ook niet vooraf wat we wanneer willen eten. Maar we hebben wel een basisboodschappenlijst, verdeeld in Aldi, Lidl en Jumbo/AH. We weten welke producten we waar willen kopen en voor welke producten we geen voorkeur hebben.
Die basislijst vullen we aan met : groenten za, zo, ma, di. En er staat vlees/vis op het lijstje.
Op de dag zelf beslissen we wat we willen koken. Tenzij we iets anders willen dan de gangbare combinaties/recepten. Dan zetten we vooral andere producten op de lijst, bijvoorbeeld spliterwten en diepvrieserwten als ik erwtensoep wil maken. De rest hebben we standaard in huis.

Triva

Triva

05-02-2017 om 22:23

proest

Altijd fijn om te lezen dat iemand nog georganiseerder is dan jijzelf. Mijn hemel Halfatwin... als op zondag om 20:00 uur iemand belt dat die morgenochtend op de koffie komt ben ik al blij dat ik niet naar de winkel hoef voor een pak koekjes! Ik ben blij dat ik geen gezeefde abrikozenjam om af te glanzen in pasklare porties in de vriezer heb zitten. Jij had het vast goed gedaan in de jaren vijftig

Maar serieus: is jouw supermarkt een dagreis ver ofzo?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2017 om 23:32

Jam

Als wij hier meer jam-liefhebbers gehad hadden, zou ik ook zelf jam maken. Koekjes bakken doe ik niet, ook omdat zelfgebakken koekjes naar mijn gevoel sneller oubollig zijn dan uit de winkel. Taart is gewoon teveel voor ons tweeën. Dan groei ik helemaal dicht.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2017 om 23:36

Lente

Als wij een auto gehad zouden hebben, zouden we misschien ook wel een grotere voorraad halen. Lidl en Aldi staan bij elkaar om de hoek, Action erboven, dus ik kan heel wat halen in een rondje, maar op de fiets ben je toch wat beperkter.

Half a twin

Half a twin

06-02-2017 om 08:13

Triva

Nee hoor supermarkt is geen dagreis. Regeren is vooruit zien.
Als ik vandaag een taart bak waar abrikozenjam op moet dan is een nieuwe pot over 3 maanden niet echt lekker meer. Ik zeef in een keer de hele pot en vul een ijsblokjeslaatje ermee. Dat vries ik dan in. Heb ik voorraad voor later.
Het deeg voor diezelfde taart is het makkelijkst te maken in mijn Magimix, maar dan wel met 3 porties tegelijk dus dan gaan er twee in de vriezer. Kan met deze deegsoort heel goed.
Tomatenbasis voor pastasaus maak ik ook altijd in grote hoeveelheden, lekker makkelijk om wat op voorrad te hebben. Op die manier gooi ik relatief weinig weg.
Net als kaaskopjemoet ik alles op de fiets doen en dan is goed plannen gewoon echt noodzakelijk. De ruimte in twee fietstassen (formaat posttas) en een mandje voorop is beperkt en twee keer per week naar de super vindt ik prima, twee keer per dag niet. Binnenkort verjaardag en waarschijnlijk moet ik dan de weekendboodschappen wel in 2 keer halen. Niet mijn favoriete bezigheid, twee keer met een kar door de winkel en twee keer met passen en meten de fiets volladen.

Hanne.

Hanne.

06-02-2017 om 08:19

Geen tijd

Maar waar halen jullie de tijd vandaan om 5-6x per week naar de supermarkt te gaan? Op de dagen dat ik werk ben ik de deur uit voordat ze open gaan en pas thuis als het bijna etenstijd is. Een extra rondje supermarkt past daar niet echt meer tussen.

Ik ga 1x in de week zitten. Rondje door de koelkast/vriezer/voorraadkast om te kijken wat er op moet. Huisgenoten vragen of ze nog wensen hebben en de agenda er bij om te kijken wanneer we meer/minder tijd hebben en wie er wanneer zeker niet mee eet(stoofvlees willen maken terwijl we de hele week max een half uur kooktijd hebben en iedereen die stoofvlees lekker vindt afwezig is werkt niet echt). Vervolgens maak ik een weekmenu, maar dat is vervolgens wel zeer flexibel. Zowel in wat we wanneer eten als in wat we precies maken met de ingrediënten.

Met prei en gehakt kan je een traditionele bal en gekookte prei maken. Aardappeltje er bij en je hebt een traditionele Hollandse maaltijd. Maar roerbak de prei met ketjap en sambal, maak kleine pittige gehaktballetjes en vervang de aardappels door rijst en je hebt een heel ander gerecht.

Triva

Triva

06-02-2017 om 08:20

Half a twin

Hebben jullie helemaal geen auto?

Ik gooi overigens ook nooit wat weg en maak niets op voorraad Het één kan ook los staan van het ander hoor.

Half a twin

Half a twin

06-02-2017 om 08:36

Jawel

Maar om medische redenen mag ik daar niet in rijden. Man werkt onregelmatig en meestal is het niet te doen dat hij rijdt als ik boodschappen wil/moet doen. Als ik familie tegenkom in de super dan brengen zij wel eens de boodschappen thuis en als het echt nodig is dan rijdt mijn vader wel als ik het vraag maar dat doe ik niet vaak. Ik wil mezelf redden.

maan.

maan.

06-02-2017 om 08:40

Ook vaste bezoeker

Super zit aan de overkant erg handig! Soms sla ik een dag over maar net zo makkelijk weleens 2* op een dag. Ik wil met name groenten en vlees wel vers, vind vlees ingevroren niet echt de voorkeur hebben dus waarom moeilijk doen in de vriezer als het vers aan de overkant ligt.. twee keer per week naar de bakker fietsen (waarvan 1x uit werk dus kom er dan toch langs) want het superbrood wordt hier minder gewaardeerd.

Half a twin

Half a twin

06-02-2017 om 08:42

Ben absoluut niet zielig

Maar om het allemaal in huis te krijgen is regeren is vooruit zien wel mijn motto. Ik moet vandaag even ergens een brood vandaan halen (hongerige pubers hebben teveel brood veroberd voor mijn planning). Dan neem ik ook gelijk dat mega pak wc papier mee dat al op het lijstje staat voor morgen. Dan weet ik zeker dat ikmorgen alles mee krijg op die fiets.

Reclamefolder

Vroeger stelde ik op basis van de reclamefolder een weekmenu samen. Dat menu was niet zo strikt, ik kon verwisselen want ik had de spullen toch in huis. Maar nu de kinderen ouder zijn, ( puberteit) grijp ik ook vaak mis.
Gelukkig is de supermarkt om de hoek itt vroeger. Tegelijk dat is ook meteen de boosdoener, zo'n winkel om de hoek als een voorraadkast zonder omkijken wat je niet op voorraad hebt.
Ik zie het maar als een fase. Als ze de deur uit zijn, start ik weer mijn weekmenul-boodschappenlijst.

Maar probeer eens ipv dagelijks, om de dag boodschappen te doen. De aanbiedingen in de folder helpt bij het overwegen wat je nodig hebt. Eenmaal in de winkel zie je zoveel produkten, dat het moeilijker wordt om een keus te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.