Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

fatty ma

fatty ma

09-12-2008 om 21:55

Bezuinigen

Kan iemand mij vertellen wat een 'normaal' bedrag is om aan je wekelijkse boodschappen uit te geven? Ons gezin bestaat uit man, vrouw, kind van 2,5 jaar en 3 katten. Heb zelf het idee dat ik niet extreem veel uitgeef aan boodschappen, maar vraag me af of het ook minder kan. Staan namelijk extreem veel rood, bijna 1000 euro. Het zijn uiteraard dure tijden, maar ik weet dat ons uitgavenpatroon herzien moet gaan worden. Het zijn niet de grote uitgaves die ons nekken, maar eerder de 'och het is maar 10 euro' en 'kijk, was maar 19,99 euro' enz. En dan met name het meeste voor ons kind....H&M is heel verleidelijk...alhoewel Zeeman ongemerkt ook kan oplopen. Heb ook een beetje mijn kop in het zand gestoken. Ben minder gaan werken sinds de geboorte van ons kind, met als gevolg dat ik 400 euro netto minder in de maand verdien. Ik verdien nu 600 euro netto en mijn man 1400 euro netto. Heb echter onze uitgaves daar niet echt op aangepast. Voel me nu klote dat het zover is gekomen. Maar kan iemand mij antwoord geven op mijn vraag? Wat is min of meer 'normaal' qua boodschappengeld? Alvast bedankt en oh ja, ik ben ook nog op zoek naar goedkope recepten....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niks is normaal

Zoek maar eens in het archief. Er zijn mensen die 75 euro per week voor 'boodschappen' een royaal budget vinden, terwijl anderen het dubbele uitgeven en vinden dat ze zuinig leven.

'boodschappen' is trouwens een flexibel begrip. wat valt daar onder?? ook al die toevallige losse aankoopjes bij de H&M?

Er is maar 1 simpele oplossing om je financien onder controle te houden. En dat is de tering naar de nering zetten. En dat begint met al je vaste lasten op een rijtje te zetten (inclusief een spaarbedrag per maand om auto's, wasmachines, verwarmingsketels te vervangen of je huis eens te schilderen als je een koopwoning hebt). Maak daar eens een mooi jaaroverzicht van en deel eea door 12 en zie wat je per maand overhoudt voor de 'flexibele' uitgaven als boodschappen, kleren, kadootjes, kapper, benzine, enzovoorts. Dan kom je al een heel eind meer in de buurt van een gezond financieel beleid. En dan kun je ook eens kijken waar je wat aan moet of kunt veranderen, want ook je vaste lasten kunnen misschien wel omlaag (verzekeringen? abonnementen? sportschool? dure lidmaatschappen van weet-ik-wat?)

Spaarden jullie voor je minder ging werken? Hoeveel? Vast geen 400 euro per maand denk ik.

Netto van 2400 euro naar 2000 is een kleine 18 % minder. En omdat je vaste lasten waarschijnlijk hetzelfde zijn gebleven is de 'korting' op wat overblijft nog veel groter, procentueel gezien. Wil niet bot overkomen, maar ik vind het wel een beetje naief om te denken dat je dan gewoon kunt doorleven met je oude bestedingspatroon...

En voor een volgende keer....misschien was het verstandig geweest om voor je minder ging werken eerst eens een aantal maanden die 400 euro per maand daadwerkelijk opzij te zetten, dan weet je tenminste of het ueberhaupt lukt, en wat je er al dan niet voor moet laten om met minder geld rond te komen...

Ingrid

Vraag claudia!

claudia ( hier van het forum)heeft een heel mooi schema in excell ontworpen ,waarin je alle vaste lasten en uitgaven kan invoeren.( het schema is inmiddels wereld beroemd hier op oo
zo kan je precies overzien wat er binnen komt en uitgaat per maand en waar je op kan bezuinigen.

Ga eendjes voeren!

OK, je hebt dus gewoon een paar maanden boven je stand geleefd en nu een tekort van 1000 euro opgebouwd.

Tijd om het roer om te gooien. Niet zo moeilijk, gewoon je dag anders indelen. Ga alleen naar de winkel als je iets nodig hebt, maak een boodschappenlijstje. Neem gepast geld mee en geen plastic kaartje, dan kun je geen impulsaankopen doen.

Daarnaast: beschouw winkelen niet meer als je dagelijkse uitje, want als je een H&M of Zeeman ziet kom je geheid in de verleiding.

Ga in plaats van naar de winkel lekker wandelen met de kleine, grote zak brood mee en eendjes voeren.

En, je hebt vast veel te veel spullen omdat je zoveel uitgegeven hebt bij H&M en Zeeman. Daar is ook een oplossing voor die je wat oplevert: Marktplaats!

Tinus_p

Tinus_p

10-12-2008 om 09:26

Impulsaankopen

fatty ma:
"ik ben ook nog op zoek naar goedkope recepten"
In aanvulling op de voorgangers: het heeft alleen zin om je bezig te houden met goedkope recepten, als je nu duur eet. Vuistregels bij bezuinigen: begin met de zaken waar je nu relatief veel geld aan uitgeeft. Als je schrijft: "Het zijn niet de grote uitgaves die ons nekken, maar eerder de \'och het is maar 10 euro\' en \'kijk, was maar 19,99 euro\' enz. En dan met name het meeste voor ons kind." dan denk ik dat er veel te halen is bij dit soort impulsaankopen.

Kijken wat je echt nodig hebt

"heeft zij dit nodig ?" 9 van de 10 keer niet want ze heeft al 10 maillots en 6 truitjes.

Met name aan kinderkleding heb ik nooit veel uitgegeven, ondanks dat ze enorm veel had. Ik kocht en verkocht heel veel via internet. Ik geloof dat ik tot dat ze 4 jaar werd voor 10.000 euro verkocht heb, het was echt een klein handeltje wat ons veel geld bespaard heeft omdat ze altijd gratis nieuwe merkkleding kon dragen. MIsschien ga ik het wel weer doen bij de 2e.

Marloeske

Marloeske

10-12-2008 om 11:33

Rood

Wij staan nog verder rood, fatty ma, dus ik lees mee. Helaas is hier weinig over om te bezuinigen. Heb je al naar abonnementen op tijdschriften gekeken? Vaak nu al wat te laat om op te zeggen, maar kan wel schelen. En kan je adsl-abonnement een standje lager?

Koop vlees dat al afgeprijsd is en gooi dat in de diepvriezer. Alle restjes: in de diepvriezer. Wij eten er al een week van en dat scheelt weer wat boodschappen. Enzovoorts. Heel creatief blijven. Hier ga ik zover dat ik alle gaten in de knietjes van een aantal spijkerbroeken weer opgelapt heb (met oude bobdebouwer sokken waar gaten inzitten, de plaatjes van de enkel zijn mooie knielappen. En de jongens vinden het heel stoer.

Kleding kopen, zorg dat je ook eens wat krijgt, wij zitten aan het eind van een keten (na die tijd is alles ook echt af) maar naar school moet je hier dus echt geen nette kleren aan doen.

Nog wat ideeen

*eet je voorraad op, kijk wat er in kasten/vriezer ligt en vul dat aan met goedkope seizoengroenten.
*eet minder vlees, als je stoofpotjes, ovengerechten e.d maakt heb je minder vlees nodig. Zonder vlees is natuurlijk nog goedkoper.
*maak zoveel mogelijk zelf, kant-en klaar is veel duurder.
*koop de kleren van je kind op een kinderkledingbeurs of op Marktplaats, blijf weg uit de H&M en Zeeman tot je niet meer rood staat.
*gebruik je netwerk: is er niet iemand in de buurt met een iets groter kind die kleren wil doorschuiven? Of iemand met een volkstuin die met teveel sperciebonen oid zit?

Kiki

Kiki

10-12-2008 om 19:21

Misschien kan je tijdelijk een dag meer gaan werken

En met het extra geld wat je daar mee verdient, je roodstand mee aanpakken.

Vrek

Op zuinigst.nl staan veel leuke tips.

Meer werken is een goed idee

Als je op je werk zit kun je namelijk geen geld aan nutteloze dingen uitgeven (en ik heb de indruk dat dat het belangrijkste probleem is) en mooi meegenomen: je verdient er nog meer geld mee ook!

Mamba

Mamba

12-12-2008 om 09:00

Vast bedrag per week pinnen

En daar dan werkelijk alles mee doen. Schroef je uitgavenpatroon tot een minimum terug. Ik neem aan dat je kind niet in haar blote bips loopt, dus kleding voor haar hoef je niet te kopen (nee, ook niet voor de kerst!) Meer dan 4 rokken/broeken en 4 shirtjes heeft je kind niet nodig. Hetzelfde geldt voor de ouders: zolang je nog 2 tot 3 broeken/rokken hebt met iets erop is het niet absoluut noodzakelijk om iets te kopen.
Itt tot de voorgangers denk ik dat je ook moet bezuinigen op de boodschappen. Uiteraard moet je ook alle abo's opzeggen, maar daar merk je niet meteen iets van. Bij boodschappen: ga op je knieen door de supermarkt, kijk voor groente of er een lokale teler is en ga voor de goedkopere merken. Maak een lijstje en hou je er aan en schrap alle wijn,kaas, zoutjes, snoepjes, fris, sap, kaarsjes, servetten, keukenrol, geparfumeerde wc papier met olie en het prefab eten. Doe ruig, geef 8 euro uit aan een Molenmesje en je kan voor de rest van je leven met gemak zelf je groenten snijden.
Halveer de hoeveelheid wasmiddel en voeg ongeveer 3 el soda toe.
Kijk eens op zuinig.info of op nooitmeerrood.nl
Ik had geen idee hoeveel ik uitgaf, alleen dat het teveel was. Afgelopen weken 150 euro pw gepind en er waren weken bij dat het maar nét ging. Nu heb ik het bedrag verder omlaag gebracht. Heb nog wel wat voorraad in de vriezer, maar was deze week klaar voor 50 euro (gezin van 5 personen). Ik zeg niet dat het leuk is, maar het kan wel.
Sterkte, en het gaat je vast wel lukken!

Mamba, molenmesje?

Hoi Mamba,

wellicht een heel domme vraag, maarre... wat is een molenmesje? Is dat wat ik een aardappelmesje noem ofzo?

verder geef je heel zinnige tips!!!

Jons

Sancy

Sancy

12-12-2008 om 09:28

Ja, een molenmesje!

Die zijn fantastisch. En Jons, je mag ze eigenlijk geen aardappelschilmesje noemen, daarvoor zijn ze veel te goed Kijk maar eens op www.molenmes.be
Het mooiste is dat ze levenslang scherp kunnen blijven. En dan bedoel ik ook echt: levenslang! Mijn vader heeft nu na 50 jaar nog steeds het exemplaar dat hij bij zijn huwelijk kreeg

Molenmesje, waar

Oke, ik ben overtuigd, ik gebruik graag goed gereedschap

Ik kan op die website nergens vinden waar die dingen te koop zijn, is dat bij een gewone Blokker ofzo?

groetjes,
Jons

Mamba

Mamba

12-12-2008 om 09:54

Jons

http://www.knivesandtools.com/nl/pt/-robert-herder-molenmesje.htm?#fragment-11
Geen verzendkosten
goedkopen kerstzegels:m http://www.postzegelsmetkorting.nl/index.php?act=viewCat&catId=197
Ook hier geen verzendkosten.
Wij zijn noodgedwongen erg aan het bezuinigen, ik vind het fijn om te horen dat de dingen die we doen zin hebben.

Mamba

wat goed, alleen 1 probleem, ik mag in het kader van de schuldsanering geen geld overmaken... Ik mag alleen contant werken. Is het ook ergens fysiek te koop?

Jons

Mamba

Mamba

12-12-2008 om 10:15

Kookwinkel

Vroegah had de Blokker het, na wat googelen zie ik dat sommige kookwinkels het ook hebben.

Jammer

dat ik niet meer online kan winkelen. Ik kan regelmatig mooie koopjes vinden op het net (zo ook die postzegelsite!) en dan kan ik daar niets mee.... Balen.

Jons

Mamba

Mamba

12-12-2008 om 10:37

Jons

Kan je het niet iemand anders voor je laten doen? Vaak kan je ook het afleveradres kiezen. Als je het zo doet, kun je samen achter de computer kiezen en bestellen en jij betaalt meteen handje contantje aan degene van wiens rekening het geld gaat. Eenmalige actie, je hoeft niet over en weer langs te gaan om te kijken of de spullen binnen zijn/afgeschreven zijn.

Molenmesje/blokker.

Ik heb vorig jaar ook eens heel ruig gedaan en maar liefst 2 molenmesjes gekocht op advies van weet-ik-veel-wie. Gewoon bij de lokale Blokker.

Ik ben er erg tevreden mee. Enige nadeel vind ik dat ze niet in de vaatwasser mogen, maar daar wen je snel aan....

Ingrid

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2008 om 00:54

Maar, maar...

roesten die mesje dan op den duur niet weg?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2008 om 00:56

Jons o.t.

Ik snap het geloof ik niet. Waarom mag je geen geld overmaken als je geld op de bank hebt staan? Mag je wel pinnen?

Kaaskopje, off topic

Hoi Kaaskopje, het is niet gelukt om met onze eigen bank tot een akkoord te komen. De Kredietbank heeft daarom een rekening voor ons geopend op hun naam en wij zijn daarop gemachtigd. Dat houdt in dat ik/wij alleen een pasje hebben, waarmee we geld kunnen opnemen bij een bank-automaat. Dat gaat overigens ook pas vanaf 8 januari in, dan pas kunnen wij weer over geld beschikken. Maar ja, ik ga ervanuit dat het vanaf dat moment in ieder geval weer zo zal zijn dat we op een vast moment in de maand geld kunnen opnemen. Dat scheelt alweer met alle onzekerheid over wanneer we nu precies hoeveel geld ontvangen

Jons

Molenmesjes

Ze roesten heeeeel langzaam weg. Iedere afwasbeurt slijt er een beetje weg, lijkt het wel. Maar juist daardoor blijven die dingen vlijmscherp. Ik heb de mijne nu zo'n 16 jaar, schat ik, het lemmet is een akelig donkerbruin (geen roestkleur, je moet ze wel goed afdrogen) en er is denk ik al een milimeter in de breedte afgesleten. Maar erg scherp. Ik heb wel een wat groter mes voor het snijden van grotere stukken vlees etc, dat werkt toch wat prettiger, maar het kan wel met een molenmesje.

Jons, probeer inderdaad een ruim bemeten Blokker, en anders een goede kookwinkel. Moet lukken.

Groeten,

Temet

Geels, spectra

Hoi Jons,

Gebruik die mesjes ook, ik heb er twee en snij er bijna alles mee. Ik ken ze onder de naam Herder-mesje. Bij ons in de buurt kun je zo ook krijgen bij Geels, Spectra en het lijkt me dat bijvoorbeeld Hoyng ze ook wel heeft.

Chris

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2008 om 22:07

Wat een pech jons o.t.

Ik heb de indruk dat wij in dit opzicht mazzel hebben gehad. Wij hadden 2 bankrekeningen. Een bankrekening die bij de schuld betrokken was en mijn bankrekening, waar nooit roodstand op geweest was. Die rekening mochten we gebruiken en ik heb er zelfs nog een tweede naast geopend. Nooit problemen mee gehad. Al onze bankafschriften gingen eerst langs de bewindvoerder, dus wel flink controle, maar ja dat hoort erbij. Naar goed, fijn dat jullie over een paar weken toch weer een stapje in de goede richting komen met die bankrekening. Ik weet nog hoe blij wij waren met iedere verbetering.

fatty ma

fatty ma

13-12-2008 om 22:07

Bedankt allemaal

Ik ervaar echt heel veel steun uit jullie antwoorden. Iedereen is zo duidelijk en behulpzaam. Echt super!
Ga idd niet meer met pinpas boodschappen doen maar met een vast bedrag in portemonnee. Ik werkte al met een boodschappenlijstje maar nu houd ik me ook echt aan alles wat erop staat. Niet iets meenemen dus omdat het toevallig in de aanbieding is of omdat ik iets heel misschien wel een keer nodig zou kunnen hebben.... Back to basic dus. Ik bereken vooraf thuis al uit hoeveel de boodschappen ongeveer gaan kosten en zorg ook dat ik niet meer geld bij me heb. Het Kruidvat e.d. loop ik alleen nog maar binnen als ik daar echt iets nodig heb en niet meer om te kijken 'of ze nog iets leuks hebben'. Ga kijken of ik via Marktplaats het een en ander aan de man kan gaan brengen. Alle kleine beetjes helpen. Vond vandaag nog een 'vergeten' boekje met spaarzegels van Etos en heb zo een pak luiers met 5 euro korting gekocht. Abo's hebben we al twee jaar geleden opgezegd en idem wat loterijen betreft. Helaas niet een 'vergeten' spaarrekening....en nee, ook geen suikeroom of tante. Het wordt nu gewoon nadenken over iedere euro die we uitgeven. Een dag in de week meer werken gaat moeilijk worden omdat ik weet dat die uren er niet zijn. Maar ga het wel aangeven bij mijn baas dat ik dat in de toekomst wel graag zou willen.
Hoewel het me van tijd tot tijd echt aanvliegt deze hele situatie, begin ik toch een beetje hoop te krijgen. Mede door hier te lezen dat we niet de enigen zijn. Hoop dat ik gauw weer een beetje licht aan het einde van de tunnel ga zien..... Nogmaals bedankt voor jullie eerlijke adviezen.

Mamba

Mamba

28-12-2008 om 18:00

Fatty ma, hoe gaat het nu?

Zijn jullie de kerst een beetje goed doorgekomen? Lukt het met alle tips die je hier hebt gekregen? Ik zit nu op 100 euro pw voor alles (supermarkt, bakker, markt en eventueel Kruidvat/Hema). Een hele verbetering t.o.v. de ruim 150 euro enkel voor de supermarkt . Mijn kasten en vriezer raken leeg en dat merk ik ook in de portemonnee. Ach, in januari is altijd veel in de aanbieding.

Mamba

Fatty ma

(en nog even off topic ook: als je 'gewoon' Ma wilt worden ipv 'Fatty Ma', dan ben je van harte welkom op het afvaldraadje in de rubriek 'gezellig'; maar misschien ben je daar al onder een andere nick!)
Anyway, je geeft aan dat je werkgever je voorlopig niet meer uren kan geven. Je zou kunnen overwegen om zolang 1 dag in de week heel iets anders erbij te doen. Ik zag bv gisteren dat men in een slijterij hier in de buurt nog iemand zochten voor een aantal uren. Zoiets kan je er ook tijdelijk bij doen. Of iets anders wat meer lijkt op je eigen werk bv.

Heel veel succes!

Vonda

Vonda (o.t)

grappig dat jij de nick opvat alsof Fatty Ma te zwaar zou zijn. Het lijkt mij meer een verbastering van fatima... Klopt misschien ook helemaal niet hoor, maar vond het wel leuk om te zien dat iedereen een andere associatie heeft bij een nick.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.