Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bezuinigen

Ik heb al in het archief zitten te neuzen maar wil toch nog vragen om nieuwe of beproefde tips.
Wij krijgen binnen afzienbare tijd veel minder inkomsten en moeten dus behoorlijk bezuinigen. En dat is is iets wat ik niet van huis uit ken en nooit heb gedaan.
Ik zoek dus tips om met veel minder geld om te gaan. Tips op alle gebieden, niet alleen qua eten.
Wij hebben 3 pubers die redelijk veel eten en huisdieren die eigenlijk alles wel eten. We hebben straks ook geen auto meer en omdat we verder geen winkels op fietsafstand hebben ben ik aangewezen op een dure Plus.
Bedankt alvast voor jullie reacties


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Snuggle's

Snuggle's

12-09-2011 om 02:04

Plus

Ik zou toch kijken of je misschien met iemand mee kan om in ieder geval de grote voorraden bij een andere supermarkt te halen, een Aldi of Lidl. De plus is wel heel erg duur. Als je een grote vriezer hebt is het misschien zelfs wel een buskaartje waard.

Snuggle's

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2011 om 02:54

Hoever ov

Hoe ver zijn wel winkels die wat goedkoper zijn? Kun je er met de bus heen? Zo ja, dan kun je afwegen of de busrit een goede investering is ten opzichte van goedkopere boodschappen. De boodschappen moeten dan dus inclusief buskaartje goedkoper uitpakken dan bij Plus. Als je wel op Plus aangewezen bent, zul je anders moeten winkelen. Alles eigen merk of minder bekende merken. Je blik moet je lager houden, gericht op de onderste twee planken in de schappen. Als je weekgeld krijgt en geen maandgeld, zul je je elke week moeten realiseren dat je niet meer geld tot je beschikking hebt dan wat je voor die ene week gekregen hebt. Het vervelende gevolg daarvan is dat je geen voorraden kunt aanleggen van artikelen die in de reclame zijn. Dat is een idiote situatie eigenlijk, omdat je juist zoveel baat bij aanbiedingen zou hebben. Je zult er dus een sport van moeten maken om per week zoveel mogelijk uit je geld te halen zónder van alle aanbiedingen gebruik te kunnen maken, maar pak wat je wel goedkoper kunt krijgen en pas je menu daarop aan. Diepvriesgroente kan goedkoper zijn dan verse groente. Blikken zijn vaak nog goedkoper. Soms moet je wel. Vergelijk dus de prijzen. Kijk altijd naar wat de kilo of literprijs van iets is om te kijken welk artikel er écht het goedkoopst is. Doe 1 of 2 keer in de week boodschappen, dat is beter dan elke dag. Laat degene die het minst gevoelig is voor verleidingen de boodschappen doen. Maak thuis een boodschappenlijst waarop je de route van de winkel volgt en wijk niet van het lijstje af. Je mag jezelf toestaan om 1 artikel te kopen voor een klein bedrag (niet meer dan 3 euro) buiten je lijstje, als je je daar beter bij voelt. Ook bij armoede moet je het hele gezin af en toe verwennen, dan hou je het langer vol.
Als je het je nu nog enigszins kunt permitteren zou ik nu nog bepaalde zaken regelen die wat meer geld kosten. Je zult een ov-chip kaart moeten aanschaffen voor het hele gezin. Dat lukt niet meer als je van een week/maandbudget moet rondkomen, tenzij je daar speciaal een groter bedrag voor aanvraagt bij Budgetbeheer. Heb je fietstassen? Als de huisdieren nu een wat beter merk voer krijgen, zou ik ze nu al laten overgaan op goedkoper eten uit de supermarkt. Het duurder eten mengen met het goedkopere merk en dat afbouwen naar alleen het goedkopere merk. Het kan even een zoeken zijn waar ze het beste op reageren. Wij hebben een kat die gaat spugen van 'fout' eten. Spreek met het gezin af dat je bij de boodschappen een bepaalde voorraad in huis haalt waar ze het de hele week mee moeten doen. Is de cola op dan komt er geen nieuwe, net als koek, chips e.d.. Geen gezeur daarover!
Je pubers zullen zich ook aan moeten passen wat hun school'lekkers' betreft. Als ze zakgeld krijgen zou ik er nadrukkelijk bijzeggen dat ze daar ook hun extra's van moeten kopen in de kantine, ze krijgen daarbuiten geen geld van jullie.
Als jullie nog een vaste telefoon hebben, zou ik die de deur uit doen. Dat scheelt abonnementskosten. Zodra je je mobiele abonnement (als je die hebt) kunt verlengen, zou ik overstappen op een Sim Only abonnement. Helaas geen mooi toestel dit keer dus. Je televisie-abonnement zul je naar de basis terug moeten brengen. Als je digitaal hebt, de extra pakketten dus opzeggen. Het is weer bijna de tijd waarin je van energieleverancier mag overstappen. Zoek uit waar je het voordeligst uit bent, of 'dreig' bij je eigen leverancier dat je naar een goedkopere wilt. Eens zien waar ze dan mee komen.
Meer weet ik even niet

Chippie

Chippie

12-09-2011 om 11:17

Winkels in de buurt van werk?

Alle kleine beetjes helpen, maar begin bij de grote uitgaven. Kijk of je in aanmerking komt voor kwijtschelding van bv gemeentelijke belastingen, kijk of je Voorlopige Toeslag omhoog gaat, etc. Auto weg, is natuurlijk al een hele goede. Misschien loon een investering in een karretje achter je fiets (bv om kinderen in te vervoeren). Daar passen heel wat boodschappen in. Het stimuleert je ook om geen zware flessen fris etc te kopen maar thee.
Kijk voor alles eerst op Marktplaats en kijk ook wat een opruimronde in je eigen huis kan opleveren.
Kijk kritisch naar je abonnementen en verzekeringen. Zorg wel voor een buffertje. Voor bv een wasmachine maar ook om een spotgoedkope aanbiedingen in te slaan.
Cadeaus tikken hier flink aan; geef ipv een dure bos bloemen, een bon of een boek een zelfgemaakt cadeau: een zelfgebakken cake in folie met een mooi strikje, een potje eigengemaakte jam, een mooi gedicht of leuke foto in een goedkoop-maar-altijd-handig-lijstje of een waardebon voor het-een-en-ander.
Hier geven we al gauw iedere week 100 euro uit aan 'leuke dingen'. Dat kan, dus genieten we er ook van. Maar alternatieven zijn er ook. Gisteren gingen we wandelen, lekker terrasje pakken, het is al laat we blijven ook eten. We hebben ook wel eens warme chocolademelk meegenomen en een bus slagroom om daarna thuis pannenkoeken te bakken. Zeker net zo gezellig! Er zijn genoeg uitjes die geen geld kosten.
Vakantie slaat hier ook een flink gat in ons budget. Vakantie opgeven lijkt me zwaar, maar misscihen kun je ruilen van huis oid.

Voor alles is een alternatief, is mijn motto.

Sterkte en succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2011 om 11:49

Chippie en smiley

Ik weet dat jij graag buffertjes opbouwt, maar als je in de wsnp zit valt er weinig te bufferen, dan ben je blij als je de volgende week haalt. Wij zijn begonnen met een weekgeld van 45 euro en aan het einde, toen we allebei werkten) kregen we iets van 90 euro. Dat hebben we maar een paar maanden gehad. Als ik lees hoe het er voor Smiley uit gaat zien zal het waarschijnlijk geen 90 euro gaan worden.
Tegen Smiley: wij hebben in die tijd aangekondigd dat we voor volwassenen geen cadeaus meer zouden kopen. Wel voor kinderen, omdat die niet snappen waarom ze niets krijgen. Maar dat bedrag werd naar beneden geschroefd. 5 euro per kind. Dat is al veel onder die omstandigheden.

Eerst maar eens inzicht krijgen

..wat ik nog mis in de lijst is alles opschrijven wat je uitgeeft. Om te weten waar je wilt bezuinigen moet je weten waar je geld nu heen gaat. Het is vaak de moeite waard om kleine bedragen te bezuinigen op dingen die je niet zo belangrijk vind. De gemakkelijke uitgaven zeg maar. Die kunnen echt geld weglekken waardoor je voor belangrijker zaken geen geld lijkt te hebben.

Zonder een goed kasboek vind je die uitgaves niet.

Snuggle's

Snuggle's

12-09-2011 om 12:19

Sites

Kijk als je spullen nodig hebt ook eens op gratisoptehalen.nl of zo'n soort site, er zijn er meer. Of plaats daar zelf een advertentie.

Met drie pubers zal er een hoop drinken doorheen gaan. Ik zet zelf altijd drie verschillende soorten siroop al aangemaakt in lege flessen in de koelkast.

Kado's voor de kinderverjaardagen lijkt mij wel moeilijk. Daar zou ik als het even kan toch iets voor willen sparen.

Heb je een action in de omgeving? Dat is fijne goedkope winkel met veel huishoudelijke producten, drogisterij artikelen, kinderspeelgoed en bijvoorbeeld ook schoolspullen.

Qua uitjes wordt er zeker zomers zoveel leuks georganiseerd wat gratis is. Probleem blijft natuurlijk altijd de reiskosten, dus een goede conditie zodat wat verder fietsen ook gewoon kan zou fijn zijn.

Ik vind het ov vaak zo duur, als je vaak verder weg moet zou het dan een optie zijn om de auto in te ruilen voor een goedkope brommer?

Snuggle's

Snuggle's

Snuggle's

12-09-2011 om 12:20

Kaaskopje

Enigszins ot, maar kreeg jij 45 euro per week voor je hele gezin?? Je hebt twee kinderen toch?

Snuggle's

Guinevere

Guinevere

12-09-2011 om 22:00

Markt en pubers

Er is toch hopelijk wel een wekelijkse markt in de buurt? Verder kun je je pubers inschakelen om op de fiets naar een goedkopere supermarkt te gaan en daar te halen wat er op de lijst staat. Of je fietst zelf mee, dan kun je nóg meer vervoeren.
De pubers kunnen misschien een baantje nemen buiten de deur? Iedereen moet bijdragen in zo'n situatie, lijkt me.

May

May

12-09-2011 om 22:18

Wat me is bijgebleven

uit zo'n bezuinigingsprogramma: klap op wc-rol voor je 'm ophangt, dan rolt ie niet zo lekker meer en wordt er veel minder papier gebruikt... Alle kleine beetjes helpen..

Mary-Jane

Mary-Jane

12-09-2011 om 22:56

Huisdieren en pubers

Probeer een goede plek elders voor je huisdieren te vinden. Pubers eten soms veel, maar meestal snacken ze vooral. Leer ze zelf koken/bakken zodat ze gezond kunnen snaaien. Ga de boer op, of de markt en koop de spullen op waar ze af willen voor een prikkie. Kook met wat er voorhanden is. Doe aan ruilhandel met buren vrienden en kennissen.
Succes!

Even mee denken

Eerst alles eens in kaart brengen, inkomsten en uitgaven. Het beste is om te kijken vaan hoog naar laag, dus de hoogste uitgaven naar de laagste. Dus eerst: wonen, auto gaat er dus uit, boodschappen, verzekeringen, vakanties, kleding etc etc.

- tv en internetabonnement kan soms een heel stuk goedkoper als je ergens al jaren zit.

- de 3 pubers kunnen misschien meer zelf verdienen en rond komen met minder zakgeld ?

- Ik ben ooit overgestapt van dure allergievoeding voor de poes naar goedkope sensitive harde brokje uit de supermarkt, scheelt tientjes per maand en het beestje kotst niet meer de boel onder. Dat blikvoer schijnt ook helemaal niet goed te zijn, iig onze poes is allergisch voor alle toevoegingen die er in zitten.

Een aantal jaar geleden zijn we 2x kort op vakantie geweest ipv duur en lang (weekje parijs in het huis van vrienden, jaar er op paar dagen veluwe). Hiermee bespaar je duizenden euros per jaar (in ons geval dus 2 jaar achter elkaar gedaan en zo onze roodstand weg gewerkt). Gratis of heel goedkope uitjes zijn hier sowieso favoriet, ik zit liever aan het strand dan in een drukke speeltuin. De campings worden hier ook elk jaar goedkoper omdat we elk jaar meer back to basic willen, heerlijk, geen rumoer om je heen.

Rood staan en schulden zo veel mogelijk afbouwen, scheelt je weer rente. Ik heb een paar keer een zeer kritische ronde door het huis gedaan en alles wat we niet gebruikte verkocht op marktplaats en ebay, leverde best veel op, meubels, kleding, apparatuur en gereedschap etc.

Minder kleding kopen en alleen in de uitverkoop. Mijn man koopt zelden kleding (hekel aan) maar als hij dan wat koopt daan gaan we de hele dag de stad in als het eind van de uitverkoop er is, hij koopt dan zo hele zakken vol.

Boodschappen doen we bij de Albert Heijn, veel in de bonus, eigen merk en ook wel euroshopper. Als dure dingen in de aanbiedingen zijn (luiers, wasmiddel etc) dan koop ik direct heel veel er van. Nu heb ik bijvoorbeeld voor 3 maanden (stapels !) luiers en doekjes in huis. Ik koop dus graag in bulk. MIsschien kan je iemands auto lenen als je een mooie aanbieding ziet ?

Oh ja, geen bloemen kopen scheelt ook veel. Ik ben daar een paar jaar geleden mee gestopt, scheelde 40 euro per maand. Ik koop nu vooral planten (orchideen favoriet en die roze bloemen planten, naam kwijt, staan maanden).

Reparaties en schilderen aan het huis zoveel mogelijk zelf.

Alle abonnementen en verzekeringen doorspitten, want heb je echt nodig en wat heb je dubbel of overdreven. Sommige dingen moet je juist weer uitbreiden.

Ik ken de plus niet maar die hebben vast ook aanbiedingen, of misschien kan je met alle pubers in de bus (of diegene die ov heeft en dus gratis reist) naar de Aldi.

Ik ben sinds mijn oudste zindelijk is ondergoed voor haar gaan kopen bij de zeeman, veel en veel goedkoper dan Petit Bateau. Af en toe tref ik er ook ander goedkoop en leuke kinderkleding aan. Speelgoed koop ik er ook af en toe als er iets van merk tussen zit. Ik koop ook kadootjes in voorraad, de uitverkoop van Intertoys gebruik ik om goedkoop de leuke kadootjes voor kinderfeestjes te kopen. (hier dus jonge kinderen). Dan koop ik afgeprijste play dooh of barbies etc.

Trouwens, dingen zoals rijst kan je ook in grote zakken kopen. Veel goedkoper dan telkens een kleine zak in de supermarkt.

Goedkoper eten kan ook als je dat nog nooit hebt geprobeerd. Bijvoorbeeld pasta maken in 2 grote porties, eentje vries je in. Als het gehakt bijvoorbeeld in de aanbieding is zou ik direct er veel van kopen en in delen invriezen.

Ik koop niet op de markt, dus daar geen idee van de prijzen en de kwaliteit.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2011 om 23:56

Snuggle's

Ja, we hebben het aanvankelijk met 45 euro in de week gedaan. Ik weet nu niet meer hoe lang we welk bedrag hebben gehad, maar die 45 euro was best lang en daarna is het gestegen naar meen ik 70 en in de laatste fase rond de 90. Met elke stijging voelden we ons hartstikke rijk. Ik heb inderdaad 2 kinderen en we hadden al die tijd ook 5 katten en een hond. Je wordt er creatief van, dat is zeker

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2011 om 00:08

Internet/tv en vakantie

Manda - tv en internetabonnement kan soms een heel stuk goedkoper als je ergens al jaren zit. ===
Je krijgt als abonnee echt geen goedkoper abonnement omdat je al zolang trouwe klant bent. Er zijn gewoon goedkopere pakketten waar iedereen gebruik van kan maken als dat volgens het contract mogelijk is.

Goedkoper op vakantie gaan is natuurlijk nooit verkeerd, maar als je je aangemeld hebt bij schuldhulp zitten goedkope vakanties er eigenlijk ook niet meer in.

Snuggle's

Snuggle's

13-09-2011 om 00:37

Kaaskopje

Ik wist wel dat je in de wsnp had gezeten maar niet dat dat zo weinig is. Bijna niet te doen lijkt me. Is dat alleen voor eten of moet je daar ook nog kleding van kopen?
In het laatste geval zou ik als ik smiley was misschien toch nog even winterjassen en schoenen voor de kinderen gaan kopen, hoe lullig misschien ook. Dat gaat bijna niet meer lukken anders denk ik.

Snuggle's

Primavera

Primavera

13-09-2011 om 13:18

Nee, snuggle's, niet kopen!

Nee Snuggle's ze moet juist niet haar geld nu overboord gooien voor nieuwe schoenen en winterjassen. Dat is nou juist kleding die je heel makkelijk gratis kan krijgen. Als je zorgt dat omgeving, kennissen, vrienden, enz. weet dat je moeilijk zit zijn er massa's mensen die kastenvol kleding en schoenen blijken te hebben die ze niet weggooien omdat ze het zonde vinden, en niet op marktplaats zetten, omdat het ze de moeite niet loont. Die geven je graag kleding, jassen en schoeisel voor het hele gezin, zodat hun kasten wat minder uitpuilen en ze er een goed gevoel aan overhouden dat de kleding ergens nuttig terecht is gekomen.
Ik koop al meer dan 10 jaar nauwelijks kleding voor de kinderen en voor onszelf. Dat gaat prima. Het gaat erom dat er iets is om aan te trekken, niet dat je iets nieuws aan kunt doen.
Groeten Primavera

Primavera heeft een goed punt

Primavera heeft een goed punt. Als je laat merken dat je ergens om verlegen zit is de kans aanzienlijk dat het vanzelf je kant op komt. Voor kleding en schoenen geldt dat zeker, precies om wat Primavera al opmerkt. Maar ook apparaten kunnen op zo'n manier een nieuw thuis krijgen. TV kapot? Bazuin eerst eens rond.

Overigens is er ook de onvolprezen site gratisoptehalen.nl (en gratisaftehalen.nl, de een is beter dan de andere maar ik weet niet meer wie wie is).

Daar is natuurlijk wel voor nodig dat je rondbazuint dat je hulp en spullen nodig hebt. Maar daar kom je uiteindelijk toch niet onderuit. En als je het (min of meer) wereldkundig maakt zul je vermoedelijk verbaast staan van de hulp die je kant op komt.

Ik heb ook wel eens van een forummer gelezen van wie de buurvrouw haar eens per week met de auto naar de Lidl reed zodat ze goedkoop kon inslaan, want zelf had die dame geen auto (meer). Dat soort hulp, zeker structureel, is goud waard.

Vraagt en u zal gegeven worden, dat idee.

Sterkte ermee, Smiley.

Temet

Tirza G.

Tirza G.

13-09-2011 om 15:22

En dat geldt niet alleen voor bezuinigen, het werkt ook bij studenten. Onze dochter heeft meer inboedels aangeboden gekregen dan ze aan kan, mensen zijn blíj om van een koelkasjte-tafeltje-rotan stoeltje af te komen.

Tirza

Serwe

Serwe

13-09-2011 om 15:42

Inderdaad

Van mijn vrijwilligerswerk en uit mijn eigen ervaring weet ik dat kleding/speelgoed en dergelijke verkrijgen vaak het minste probleem zijn.

Ik krijg zo vaak kleding en speelgoed voor mijn kinderen aangeboden terwijl wij het niet eens echt nodig hebben. Andersom ben ik ook altijd blij als ik een goed tehuis voor overbodige spullen/kleding kan vinden.

Wat ik misschien in jouw geval wel zou doen is wat geld opnemen van de bankrekening. Klein beetje hier en daar. Geen enorm bedrag in een keer voor als je later bankafschriften moet overleggen maar gewoon een tientje extra als je boodschappen doet en zo. Dit vervolgens thuis ergens apart leggen. Echt apart. In principe kom je er niet aan. Echter mocht de nood aan de man komen heb je zo toch nog een klein bedrag extra. Dat lijkt me wel een veilig gevoel geven. Straks kan je helemaal niks meer sparen dus om nu een bedrag apart te leggen lijkt me handig.

Ik zou inderdaad geen spullen kopen want vaak is het makkelijk om daar gratis aan te komen.

Roken?

is er te bezuinigen op roken misschien?

Bewustwording

Misschien is er ook op energiegebruik te besparen. Zet een kookwekker of een zandloper in de douche om het waterverbruik te beperken.

Hoe snel gooit iedereen kleding in de was? Daar zijn pubers soms erg makkelijk in. Een was minder draaien is toch weer een was minder.

Laat een van de kinderen wekelijks meterstanden (electriciteit/ water) opschrijven, zodat iedereen zich bewust wordt van verbruik.

Hoeveel TV's zijn er in huis, kijkt iedereen op eigen kamer een eigen programma? Probeer te combineren.
Let ook op standby-standen van apparaten. Alle beetjes helpen.

Lees in de bieb het blad 'genoeg' - staan leuke tips in.

Fietskarretje is een goed idee, daarmee kun je naar een goedkopere winkel als er aanbiedingen zijn; misschien kunnen de kinderen daar af en toe mee aan de slag als het door jullie gezondheidsproblemen niet lukt.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2011 om 20:55

Gratis

Vanuit mijn ervaring vind ik dat er wat te gemakkelijk wordt gedaan over dat je toch wel van alles krijgt als je bekend maakt dat je van het minimum moet leven. In praktische zin hadden wij niet vaak iets aan onze familie of vrienden. Ik noem als voorbeeld dat wij maar 1 nichtje in de familie hebben. Tijdens onze probleemtijd was zij groter dan mijn oudste dochter en had dus grotere kleren. Daar hadden we dus aanvankelijk geen profijt van. Na een poosje kon mijn dochter dan toch wel spijkerbroeken aan en daar was ze heel blij mee. Mijn oudste en jongste dochter verschillen in postuur. Doorgeven van de kleren van de oudste was daardoor ook niet mogelijk. Vrienden van ons gaven ons ook wel eens kleding. De oudste kon er dan nog wel wat mee, hoewel het meisje waar de kleren van waren iets groter was, maar de jongste absoluut niet.

Verder waren de kinderen in de familie en bij vrienden van dezelfde leeftijd, dus speelgoed was bij de betreffende kinderen zelf nog in gebruik.
Ik wil met bovenstaande aangeven dat niet voor iedereen geldt, of is weggelegd, dat er wel extraatjes naar je toe komen. In principe moet je ervanuit gaan dat je er alleen voorstaat.
Het is mij in de jaren dat we in de wsnp zaten altijd gelukt om nieuwe kleren te kopen. Van de kinderbijslag.

Klopt

je moet maar net vrienden en kennissen met kinderen in de juiste kledingmaat hebben. Niet iedereen heeft volop bekenden met wie je zo close omgaat dat je laat weten graag kleding in ontvangst te nemen. Kan me best voorstellen dat 't best vervelend voelt als je altijd gewend bent geweest nieuwe kleding aan te schaffen.

Mooi Kaaskopje, dat het je zo lukte. Super.
Mijn dochters zouden ook nooit kleding van elkaar hebben gepast, totaal verschillende bouw.

Belle Époque

Belle Époque

14-09-2011 om 00:46

Fout bezuinigen (misschien)

"Hoe snel gooit iedereen kleding in de was? Daar zijn pubers soms erg makkelijk in. Een was minder draaien is toch weer een was minder."

Ik geloof dat ik aardig mega-consuminderend bezig ben. Maar ik heb hier twee pubers in huis die, ondanks douchen en wassen-aan-de-wastafel (ook besparend), last hebben van flinke lichaamsgeurtjes. Een akelig puberteitsverschijnsel (en ik weet helaas inmiddels dat dat terug komt als je in de overgang bent), maar je kan het niet negeren.
Een broek kunnen we nog een extra dag mee laten doen, maar een shirt ruikt na een dag al naar verregaande staat van ontbinding :S Zeker sinds oudste spruitje werk doet waarbij hij fysiek aardig in actie moet komen...

Maar ik lees nergens

dat smiley in de sculdhulpverlening zit. Of lees ik er over heen ?

Er is ook geen spraken in haar openingsposting van verhuizen. Wel gaat de auto eruit.

Hulp van anderen.........

'Hulp' van anderen hoeft niet altijd daadwerkelijk in goederen te zijn. Als iedereen ' weet' dat jij een beetje omhoog zit met je boodschappen doen, kan het b.v. ook zijn dat ze je meenemen als ze naar een goedkope supermarkt gaan.
Heb ik ook jaren gedaan met een (oudere) buurman. Dat hoorde ik ook zéér toevallig anders was ik nooit op het idee gekomen. Dat was een stel (man en vrouw) en hadden ook niet veel te besteden, mede door hun bovenbudget-huis waar ze per sé wilden blijven wonen (moeten ze zelf weten hoor...). Omdat ze beiden al wat ouder waren, konden ze niet meer zo ver fietsen dat de Aldi of welke budgetsupermarkt dan ook voor hun nog te doen was met volle boodschappentassen.
Dat hoorde ik gewoon toevallig toen tijdens een visite het gesprek op de Aldi kwam waar ze 'iets' hadden wat heel iemand anders wilde hebben. Toen zei buurvrouw dat ze daar nooit kwam omdat dat te ver was en ze niet de mogelijkheid/het vervoer hadden. Op zo'n spijtige toon dat ik er over begon na te denken. Ik had die mensen al járen eerder kunnen meenemen. Ik ging elke week, in m'n uppie naar de Aldi met de auto. En zij hadden de hele week 'tijd' want ze gingen amper weg.
Maar het kostte me nog weken tijd om te bedenken hoe ik het ze kon aanbieden zonder ze te beledigen of zich schuldig te gaan lopen voelen, want het waren gewoon 'trotse' mensen die hulp niet zomaar zouden accepteren.
Uiteindelijk is het me gelukt door een keer van de mogelijkheid gebruik te maken toen ze buiten in de tuin aan het werk waren ze in een 'zeer toevallig gesprekje' het aan te bieden omdat ik toen (ook zo toevallig) net naar de Aldi ging. Waar buurvrouw meteen op in ging toen ik het aanbod deed.
Buurman ging mee....kocht z'n tasje vol, nog een doosje erbij. Met o.a. kattevoer voor een maand ofzo.
Vanaf dat moment heb ik gewoon elke week de dag voordat ik boodschappen deed 'aangekondigd' dat ik morgen naar de Aldi ging en of ze mee wilden.
Dan zeiden ze altijd dat ze het nog niet wisten en/of het uitkwam en de volgende dag belde ik aan als ik ging en stond buurman al klaar....
Had ik het gewoon 'geweten' omdat ze het rond gebezuind hadden dan had ik het al 3 jaar eerder kunnen doen.
Maar je moet er maar net op komen, toch?
En het kostte me ook nog best wat moeite om het zo aan te bieden dat ik ze niet voor het hoofd stootte.
Later gingen ze ook nog wel eens mee met een andere buurvrouw, die dat in navolging van mij ook aanbood.
Dus ik vind ook bazuin het rond! Er zijn vast bij jullie in de buurt/kennissenkring/familie ook aardige mensen ergens en wie weet in welke vorm ze jullie hun diensten/goederen aanbieden. En dan wordt het voor hén ook wat makkelijker het aan te bieden.
groeten albana

Belle Époque

Belle Époque

14-09-2011 om 10:45

Joyeux

"Ik zou zelf dus niet zo snel bezuiningen op de was of zeep/water."

Dat bedoelde ik ook te zeggen.

Ik consuminder redelijk fanatiek, maar absoluut niet op hygiëne, waar wasgoed ook onder valt.

Primavera

Primavera

14-09-2011 om 10:49

Valse schaamte

Ik denk dat je er in principe juist niet alleen voor staat, als je maar van die valse schaamte afkomt en iedereen, ook buren, school, enz. inlicht dat het niet meer gaat.
Ik heb helemaal niet zoveel vrienden en familie zit te ver weg, toch komt er van alles deze kant op. Buren, vriendjes van school, kenissen van deze mensen, leerkrachten, enz. Ze vragen dan altijd voorzichtig dat ze hopen dat ik niet beledigd ben, maar ze hebben nog dit of dat over en of ik het misschien goed kan gebruiken... Nou dan ben ik helemaal niet beledigd, juist fijn, hartelijk bedankt. Ook blijken veel mensen een overvolle moestuinproduktie te hebben, die ze niet weggegeten krijgen.
Natuurlijk is het niet leuk om naar buiten te brengen hoe slecht je ervoor staat, maar het scheelt zo'n stuk als je over die valse schaamte heenstapt. Geen gezeur over vrijwillige ouderbijdrages meer of gebedel om giften voor goede doelen of voorstellen om tot euro voor een gezamelijk cadeau bij te dragen, enz.
Cadeautjes voor €5,- zijn te duur, in goedkope winkels (type action, chinese winkel) kun je ook spul voor onder de €3,- vinden. Iets van €1,- kan ook leuk zijn.
Alle abbonementen, behalve iets heel goedkoops en basic voor internet/telefoon en tv gooi je eruit. Nieuws kun je ook online lezen. Planten en bloemen koop je gewoon helemaal niet. Je gaat ook nooit meer op een terasje zitten en als je een goedkoop uitje hebt neem je eten en drinken mee. Met verjaardagen mogen de kinderen kiezen tussen een groot cadeau of een partijtje, beide kan niet. Verjaardagstaart bak je natuurlijk zelf en kaarsjes worden jarenlang gerecycled.
Bioscoop is ook te duur. Alle (goede) films komen vroeg of laat wel op tv en eerder nog op DVD die vast iemand je wel kan lenen.
Wat eten betreft pas je je menu op de aanbiedingen en seizoensgroenten aan. Eten uit pakjes en zakjes doe je niet meer, blik of diepvries kan wel weer interessant zijn. Verminder de consumptie van vlees. Als je meer eenpansgerechten kookt kun je met veel minder toe dan als je het aardappelen, vlees, groente model aanhoudt. Pasta, rijst en couscous vullen en zijn goedkoop. Een dagje pasta met tomatensaus eten kost erg weinig en je bent weer een dag verder. Vaak kun je ook gewoon een vleesmaak geven door iets als spekjes of in plakjes gesneden knakworstjes (erg goedkoop) doorheen te doen. Door vlees te combineren met peulvruchten kun je ook met minder toe. Besef dat je idealen en principes vaak luxe zijn en je die niet meer kunt permiteren. Een ei is een ei en jouw kinderen zijn belangrijker dan één of andere scharrelkip. Gooi geen eten weg. Kliekjes kun je de volgende dag ook eten of door een ander gerecht verwerken.
Kies verder van alles altijd de goedkoopste variant. Ook al maakt het maar een paar cent uit. Op de lange termijn maakt dat toch verschil uit in je portemonnai. Let er wel op dat het echt de goedkoopste is door bij voedsel bijv. op de prijs per/kg te kijken en niet de goedkoopste verpakking te nemen waar uiteindelijk maar heel weinig in blijkt te zitten.
Leer te onderhandelen en korting te vragen, vergelijk offertes en confronteer ze met elkaar. Je staat verbaasd hoe vaak er van een service toch nog wat euro's af blijken te kunnen.
Groeten Primavera

Belle Époque

Belle Époque

14-09-2011 om 11:30

Rondbazuinen heeft voor- en nadelen

Ik maak zelf absoluut geen geheim van het feit dat ik geen modaal inkomen heb (al zal ik nooit de precieze bedragen noemen). Ik vind het fijn als mensen actief meedenken en zal ook niet snel kleding afwijzen Ik heb door de jaren heen al heel wat goede tips gehad! Je kan wel heel trots zijn, maar met "de schijn ophouden" heb je alleen jezelf. En als iemand denkt dat je een minder mens bent als je een laag inkomen hebt, tja... Wil ik zo'n iemand wel in mijn vrienden- en kennissenkring
De keerzijde van openheid is wel dat veel mensen menen dat ze over je schouder heen in je portemonnee wensen te kijken om je op de vingers te tikken. We weten vast nog wel de (onder een gelegenheidsnick gegeven) sneer m.b.t. mijn koffiepads-gebruik En ik heb de eerste afkeurende opmerking m.b.t. mijn eerder deze week geboekte lastminute-reis naar de zon ook al binnen. Men verwacht blijkbaar dat mensen met een laag inkomen dit ook moeten uitstralen en absoluut niet mogen genieten van dingen die geld kosten (ook al heb je een meevallertje gehad, korting gekregen of heel hard gespaard).
Dergelijke kortzichtigheid vind ik zelf behoorlijk irritant, maar weegt niet op tegen de positieve reacties (tips, meedenken, "heb jij hier wat aan, ik doe er niets meer mee" en zo).

Ik vind wel dat je positief moet proberen te blijven met een laag inkomen. Ja, je moet keuzes maken die anderen misschien niet hoeven te maken, maar dat is nou eenmaal zo. Zoek anders een beter betaalde baan en als dat niet kan: accepteer het feit en leef ernaar. Natuurlijk kan het allemaal mooier en beter, maar bezit is kwetsbaar en kan je ook weer kwijtraken, al werk je er nog zo hard voor (iets waar veel mensen in deze crisis mee geconfronteerd worden, helaas). Die gedachte relativeert enorm bij mij. En leuk bij-effect: je gaat dingen als minder vanzelfsprekend leren zien waardoor je sneller van kleine dingetjes kan genieten.

Het is wel heel zuur als je schulden hebt en gedwongen van een minibudget moet leven. Dan is het een stuk minder makkelijker om positief te zijn en moet je echt helemaal naar nul. In dat geval: hou je oog op de toekomst gericht, eens is dit voorbij! Ik besef dat ik in een enorme luxe positie zit omdat ik geen schulden heb en zelf mag beslissen wat ik met mijn geld doe, en meevallers niet hoef af te staan, en ik hoop dat dat voor jullie ook snel het geval zal worden, als jullie het traject achter de rug hebben! Diep respect voor degenen die die stap gaan nemen!

Zeep en water

natuurlijk bezuinig je niet op het wassen van ondergoed en shirts.
Maar mijn ervaring is dat bv. sweaters en truien die rokerig ruiken ook na een middagje in de wind wapperen gedragen kunnen worden en niet meteen in de was moeten. Dat bedoel ik.

Wat douchen betreft is een kookwekker geen gek idee als mensen er een gewoonte van maken een kwartier of langer te blijven staan. Dan word je echt niet schoner hoor. Na vijf minuten ben je dat ook.

Fiorucci

Fiorucci

14-09-2011 om 12:47

Over wassen

Ik zal er geen was minder om draaien, maar je kunt wel besparen op wasmiddel. Minder gebruiken dan op de verpakking staat en geen A merken gebruiken. Scheelt aanzienlijk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.