Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Margriet*

Margriet*

16-01-2009 om 09:55

Bij hoeveel km schakelen

We hebben net een andere auto, een Renault Espace met 6 versnellingen. Ik heb eigenlijk geen idee bij hoeveel km je dan schakelt. Hiervoor hadden we vijf versnellingen. Kan iemand deze autoanabeet (jullie begrijpen wel wat ik bedoel) helpen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

16-01-2009 om 10:04

Heu

Wat zegt het instructieboekje?

Verder, nou ben ik t als automatenrijder een beetje ontwend, maar schakelen doe je op toerental. Dus je schakelt naar 6 als je in je in 5 veel toeren gaat maken, of omgekeerd, als je 'voldoende' toeren maakt voor de 6.
Vziw is de 6 vaak een versnelling voor de autosnelweg.

Fristi

Fristi

16-01-2009 om 10:07

Gaat toch vanzelf?

Ik rijd eigenlijk tegenwoordig gedwongen in een automaat. Manlief vond deze auto zo helemaal geweldig en is zelf ook een luxerijder dus rijdt al jaren met een automaat. Maar zodra ik weer in een schakelauto zit ben ik blijjjjj! Het is even wennen maar ik heb het gevoel ook zo weer te pakken. Ik heb nog nooit in een zesbak gereden, maar ik denk nooit na over het schakelen. Dat voel je toch? Als ikop de snelweg zit wil ik vaak na de 5 nog weer doorschakelen (wat dus niet kan). Denk je niet dat dat allemaal vanzelf wel goedkomt? Je merkt toch aan het aantal toeren van de motor wanneer je op moet schakelen?

Snelweg

Op de site www.hetnieuwerijden.nl staat uitgebreid uitgelegd wanneer je het beste kunt doorschakelen naar een hogere versnelling voor een zo zuinig mogelijk benzineverbruik. Een citaat:

"Er zijn tegenwoordig steeds meer auto's op de markt met 6 versnellingen, waarbij de 6de versnelling is bedoeld om ook op de snelweg de motortoerentallen zo laag mogelijk te houden (conform Het Nieuwe Rijden). Deze zesde versnelling is over het algemeen zo ‘lang’ dat hij in de stad niet gebruikt kan worden. Dus ‘50 in de 6’ zal vrijwel nooit soepel gaan en is dus ook af te raden."

50 km is dus te langzaam voor de zesde versnelling, maar alles daarboven kun je proberen. Blijkbaar is de zesde versnelling vooral bedoeld voor de snelweg, dus als je honderd kilometer per uur rijdt, kun je het toerental nog wat verder omlaag brengen. Je merkt vanzelf of het nog een beetje soepel gaat. Succes!

Chris

Coco

Coco

16-01-2009 om 10:28

Heu?

Deze zesde versnelling is over het algemeen zo ‘lang’ dat hij in de stad niet gebruikt kan worden. Dus ‘50 in de 6’ zal vrijwel nooit soepel gaan en is dus ook af te raden."
Wat een non-informatie.
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan me niet heugen dat ik in de stad wel eens de víjfde versnelling gebruikt heb. Zou iemand het dan in z'n hoofd halen om wél in z'n zés te gaan rijden (lekker langs de grachten scheuren of zo)?
Op doorgaande 50 km wegen rijd ik altijd wel in z'n vier, maar in de binnenstad is de derde versnelling toch echt het hoogst haalbare lijkt me.

Jippie

Jippie

16-01-2009 om 10:36

Mwah

50 in z'n 5 doe ik altijd wel hoor. 4e versnelling gebruik ik alleen om op snelheid te komen bij een oprit van de snelweg.
Er is een verschil tussen 'in de stad' (inclusief ringweg) en 'in de binnenstad'.
Sowieso moet je in de binnenstad zo min mogelijk met de auto rijden

Sancy

Sancy

16-01-2009 om 10:36

Nou coco

Hier is dat geheel anders. Ik schakel bij het wegrijden uiteraard direct door naar 2, rijd bij 30 km/h in de 3, bij 40 km/h in de 4 en bij 50 km/h altijd in de 5.
Buiten de bebouwde kom gaat het doorschakelen bij een wat hogere snelheid, maar ook dan zit ik bij 60 km/h wel in de 5.

Jesse_1

Jesse_1

16-01-2009 om 10:39

Sneller dan bij 5

De 6 van deze auto is de 5 in een auto met 5 versnellingen. In z'n algemeenheid schakel je bij elke versnelling iets eerder door.
Maar dan hangt het er ook nog van af hoe 'jong' de auto is, bij de nieuwere auto's moet je volgens mij sowieso eerder doorschakelen.
Jesse

rosa

rosa

16-01-2009 om 10:40

Ook in 5

Heb nog even op die site over zuinig rijden gekeken: schakelen tussen de 2000 en 2500 toeren. Dan kun je best in z'n 5 rijden in de stad en dat doe ik ook.
Bovendien heb ik zo'n metertje dat continu aangeeft hoeveel benzine ik verbruik - daar ga je dus zuiniger van rijden.. en vooral rustiger optrekken, jee wat kost dat een benzine.

rosa

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2009 om 10:43

Wat dingen

Coco:
"Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan me niet heugen dat ik in de stad wel eens de víjfde versnelling gebruikt heb. "
Dat hangt sterk af van de manier waarop de versnellingsbak afgesteld is. Bij een Fiat Panda kon het heel goed
Maar alle versnellingen van de Panda waren (iirc) errug 'kort'; eigenlijk waren alle versnellingen een stop hoger dan in andere auto's -dus in een Panda deed je rotondes in zn 3 terwijl je dat bij andere auto's in zn 2 doet.
Daarom moet Margriet het (als het instructieboekje onduidelijk is) maar eens proberen. Van Volvo's heb ik gehoord, dat de 6e versnelling pas rond de 120 bruikbaar is, en dat de betreffende rijder in Nederland nooit in zn 6 rijd (wel in Duitsland, das een ander verhaal).

Op toerental

Ik schakel in iedere auto op toerental. In onze eigen auto (diesel) zodra ik boven de 2000 toeren kom, in andermans auto's tussen de 2000 en 2500 toeren.

Sancy

Sancy

16-01-2009 om 11:02

Haha

Ja Genista, ik schakel ook op toeren, maar laatst merkte ik opeens dat het vrij netjes overeen kwam met de snelheden die ik hierboven aangaf
Tinus: "dus in een Panda deed je rotondes in zn 3 terwijl je dat bij andere auto's in zn 2 doet" --> doe ik ook in zijn 3 hoor, gewoon in mijn renault Mégane Scenic MPV-tje (verbruik 1 op 15,5 benzine - behalve toen ik op nieuwjaarsdag op de A31 in duitsland reed. 165 km/h kost meer dan 1 op 15,5)

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2009 om 11:27

Sancy

Sancy:
"Tinus: "dus in een Panda deed je rotondes in zn 3 terwijl je dat bij andere auto's in zn 2 doet" --> doe ik ook in zijn 3 hoor, gewoon in mijn renault Mégane Scenic MPV-tje "
Ik heb ooit geleerd om het in zn 2 te doen, en de auto waarik les in had, kon dat ook niet goed in zn 3, dan ging hij met je op de loop.

Nou rijd ik al jaren automaat, maar die schakelt ook, en het aantal toeren waarbij dat doet, kan ik een beetje sturen door de hoeveelheid gas die ik geef.
De Ford Fusion waar ik in rijd, schakelt echt pas bij 2500-3000 toeren (liefst nog wat later), terwijl de Renault Laguna waar ik vorig jaar een week in reed, moeiteloos onder de 2000 opschakelde.

Ardnax

Ardnax

16-01-2009 om 11:53

Zo snel mogelijk

Je moet niet op km/u afgaan om door te schakelen.
Een vol beladen auto met bagage en passagiers en een caravan erachter zit al makkelijk in z'n 5 bij 60 km/u. Terwijl diezelfde aut, totaal leeg zonder caravan bij die snelheid nog makkelijk in z'n 3 kan zitten.
Het mooiste is om rond de 2000 toeren door te schakelen naar de volgende versnelling, als je naar het verbruik kijkt.
Kijk je echter naar de versnelling en reactievermogen van je auto, dan zou je pas op z'n vroegst bij de 3500 toeren moeten doorschakelen. Ligt er dus aan wat je wilt.
Ook bij een automaat kan je dit (vaak) instellen, hoe vroeg hij doorschakelt naar de volgende.
Een sportieve rijder schakelt laat, een bedaarde rijder schakelt vroeg. Beiden is niet slecht voor de auto.
Alleen, bedaarde automobilisten, dan wel een vraagje aan jullie, zouden jullie aub voordat jullie met 105 km/u een auto inhalen die 100 km/u rijd even willen terugschakelen en dan inhalen. Is een stuk prettiger voor je achterliggers. Daarna kun je weer opschakelen en met 1500 toeren over de snelweg toeren.
Grtz.
Ardnax

Ik schakel

Ik schakel op geluid van de moter. Dus als ik vind klinken dat het toerental hoog is, dan schakel ik door. In onze kleine auto zit ik veel eerder in de 5 dan met de grote auto. Ik schakel doorgaans bij niet zo hele hoge toerentallen.
Ik heb ook jarenlang automaat gereden en daar wilde ik vaak al doorschakelen (op basis van geluid van de moter), maar dat ging dan niet, hoewel, je kunt het een beetje bijsturen (even gas los en dan snel indrukken).

liora

liora

16-01-2009 om 12:13

Ardnax

Ardnax: "Alleen, bedaarde automobilisten, dan wel een vraagje aan jullie, zouden jullie aub voordat jullie met 105 km/u een auto inhalen die 100 km/u rijd even willen terugschakelen en dan inhalen. Is een stuk prettiger voor je achterliggers. Daarna kun je weer opschakelen en met 1500 toeren over de snelweg toeren"

Ardnax, wat maakt dat uit voor de achterligger?

Liora

Sancy

Sancy

16-01-2009 om 12:28

Misvatting

Ardnax schrijft: "Een sportieve rijder schakelt laat, een bedaarde rijder schakelt vroeg." en daarna: "Alleen, bedaarde automobilisten, dan wel een vraagje aan jullie, zouden jullie aub voordat jullie met 105 km/u een auto inhalen die 100 km/u rijd even willen terugschakelen en dan inhalen. Is een stuk prettiger voor je achterliggers"
Dat iemand een 'vroege doorschakelaar' is, wil niet zeggen dat hij ook een bedaarde rijder is.

Op geluid

ik heb even geen idee wanneer ik schakel, vrij vroeg want ik let op het geluid en kijk op de toerenmeter.

Coco

Coco

16-01-2009 om 12:55

Daar kijk ik van op...

...dat mensen in de binnenstad kennelijk gewoon in z'n vijf rijden.
Ik begrijp dan niet waar die borden dan voor zijn die mensen moeten stimuleren met 80 km/h in de vijfde versnelling te gaan rijden als dat met 50 al gebruikelijk is.
Mijn auto (Fiat Punto) zou dan niet meer te hanteren zijn, hoewel het me bijvoorbeeld wel lukt in de derde versnelling weg te rijden.
Mijn ervaring is trouwens: hoe lager de versnelling, hoe meer controle. Op een drukke stadsweg schakel ik liever terug, dan kan ik veel sneller reageren op fietsers die plotseling de weg op komen of kleine kinderen, die zich van hun ouders losrukken e.d.

Asa Torell

Asa Torell

16-01-2009 om 12:55

Vraagje aan vroegschakelaars

Als je in de stad veel in 4 of 5 rijdt, hoe doe je dat dan als het even langzamer gaat? Heel veel heen en weer schakelen? Of valt dat mee?
Volgens mijn vriend is het namelijk een nadeel van de nieuwe-rijden-methode dat je gauw terecht komt in situaties (bocht nemen, rotonde, etc) waar je echt te langzaam bent voor de versnelling, en waarin het optrekken in die hoge versnelling dan weer veel extra benzine kost. Of je moet dus heel veel extra schakelen, of steeds superlangzaam weer versnellen.
Ikzelf rijd dus nav. dit argument in de stad bijna alles in de 3e versnelling, en dat gaat tussen 20 en 50 km/u goed (bij onze auto).

Ardnax

Ardnax

16-01-2009 om 13:03

Acceleratie

Je hebt geleerd (als het goed is) dat je anderen niet hindert bij het inhalen. Als je met hele lage toeren inhaalt kan je niet even snel je snelheid een beetje verhogen tijdens het inhalen zodat je de anderen niet hindert. Omdat je in zo'n laag toerental rijdt, reageert je motor niet zo snel en blijf je dus eigenlijk in dezelfde snelheid "doorsukkelen". Als je even terugschakelt en met hogere toeren rijdt, hoef je maar even iets gas te geven, je auto reageert direct door wat sneller te gaan, je bent snel je voorligger voorbij en je hindert niet.
Ook uitwijkmanouvres waarbij je ergens langs moet én ervoor moet zorgen dat anderen op de andere rijbaan achter je niet achterop je knallen vereisen dat je motor snel reageert op jouw handelen. Dat gaat met 3500 toeren een stuk beter dan met 1500 toeren.
En ja mensen die continu in lage toeren rijden zijn bedaarde rijders. Je kan namelijk niet even snel een manouvre uitvoeren.
Misschien dat autoracen nou niet direct jullie meest favoriete sport is, maar let maar eens op hoeveel coureurs inhalen nadat ze teruggeschakeld hebben. Je bent sneller, je auto reageert beter en je hindert anderen het minste.
Het is wel wat slechter voor je portemonnee ja en dus ook voor het milieu.
Grtz.
Ardnax

Ardnax

Ardnax

16-01-2009 om 13:09

Oh ja

Net zoals sturen in de bocht.
De meest ideale manier om een bocht te nemen is om 1 keer je stuur in te zetten zodat je de bocht in gaat en dan door middel van je gaspedaal bijstuurt. Dit is veiliger omdat je geen bruuske bewegingen maakt.
Geef je gas bij, dan wordt de bocht korter, laat je je gas los dan wordt je bocht ruimer.
Als je heel laag in je toeren rijdt, werkt dit niet en moet je dus door middel van je stuur een bocht perfectioneren. Dit kan ervoor zorgen dat als je de bocht uitkomt je opeens heel veel je stuur terug moet draaien, je te bruusk draait en in een slip terecht komt.
Gevaarlijk dus. (zoals de vriend van Asa Torell al aan gaf)

Grtz.
Ardnax

Inhalen op snelweg

Ardnax, bij inhalen op een tweebaansweg schakel ik zonodig wel even terug om er inderdaad wat sneller voorbij te zijn. Maar daar rij ik dan maximaal 90 of 110 (tja, altijd 10 km te hard). Op de snelweg daarentegen voel ik geen enkele aandrang om terug te schakelen naar de vier als ik 120 of 130 rij. Het toerental en motorgeluid schiet als een gek omhoog, ik voel me daar juist erg onprettig bij.

Als ik het gaspedaal intrap trekt onze auto ook in zijn vijf trouwens nog lekker vlot op (daar zal de 1.8 liter motor ongetwijfeld mee te maken hebben). Los daarvan is het denk ik voor je bloeddruk sowieso verstandig om je niet teveel te ergeren op de weg (valt niet altijd mee, weet ik uit ervaring).

Chris

liora

liora

16-01-2009 om 13:26

Ardnax

Hoi Ardnax,

Heb echt geen idee waar je het over hebt. Ben ook nog een beginnend chauffeur, anderhalf jaar rijbewijs. Maar nooit gemerkt dat ik in lage toeren niet snel kan reageren. Sowieso gaat het natuurlijk nogal langzaam als je met 105 km iemand inhaalt die 100 rijdt. Ik zorg altijd dat ik er echt snel langsga.

Verder snap ik ook helemaal niks van gas in de bocht en zo. Ook nooit gemerkt dat ik in een brruske slip raak of zo.

Ben blij dat jij mijn rijinstructeur niet was, dan zou ik nu nog geen rijbewijs hebben!

Liora

Veilig inhalen

De veilige manier van inhalen is om op veilige afstand van je voorligger te kijken of er geen tegenliggers komen, nog op de rechter rijbaan je snelheid te verhogen tot inhaalsnelheid en dan naar links te gaan en in te halen.
Overigens schakelen ook de sneldoorschakelaars wel terug als dat nodig is. Wij doen dat allebei, maar alleen indien nodig. Bij de goede manier van inhalen hoeft dat niet en zéker op de snelweg niet.
En on topic voor Margriet, zoals anderen voor mij al aangeven, heeft het niet zo heel veel zin om te melden bij welke snelheden je schakelt, omdat auto's niet allemaal hetzelfde gegeard zijn. De ene auto kan bij 2000 toeren in z'n 3 20 km/u harder rijden dan de andere. Vandaar dat het schakeladvies in toeren gegeven wordt.

Sancy

Sancy

16-01-2009 om 13:38

Coco

"Ik begrijp dan niet waar die borden dan voor zijn die mensen moeten stimuleren met 80 km/h in de vijfde versnelling te gaan rijden als dat met 50 al gebruikelijk is" --> ik snap dat ook niet helemaal. Maar vziw was de '80 in zijn 5' campagne bedoeld om mensen er op attent te maken om niet TERUG te schakelen van 5 naar 4 toen (ergens in 2005 meen ik) op een aatal stukken snelweg de maximumsnelheid werd verlaagd naar 80 km/h.

Sancy

Sancy

16-01-2009 om 13:40

Asa

"Als je in de stad veel in 4 of 5 rijdt, hoe doe je dat dan als het even langzamer gaat? Heel veel heen en weer schakelen? Of valt dat mee?" --> Anticiperen, anticiperen en anticiperen. En vooral goed euh... kijken en anticiperen

Asa Torell

Asa Torell

16-01-2009 om 13:43

Sancy

Bedoel je daarmee dat je al heen lang voor de rotonde langzamer wordt? Of ruim van te voren terugschakelt? Volgens mij zijn er echt maar 2 oplossingen mogelijk: 1. veel (terug)schakelen en 2. (mv anticiperen) heel langzaam afremmen en versnellen als je in de hoge versnelling wilt blijven. Of heb ik het mis?
Mijn vriend bedoelde trouwens niet dat bochtenprobleem wat Ardnax beschrijft, het ging hem alleen om de zuinigheid die volgens hem dus nogal kon tegenvallen. Evengoed een goede voor mij om op te letten Ardnax, want ik probeer dus veel bochten in de 3e te nemen en zelfs dat is vaak al aan de hoge kant.

Sancy

Sancy

16-01-2009 om 13:45

Ardnax

"Als je met hele lage toeren inhaalt kan je niet even snel je snelheid een beetje verhogen tijdens het inhalen zodat je de anderen niet hindert." --> zie wat Genista over inhalen opmerkt. Daar wil ik graag aan toevoegen: als je anderen hindert tijdens het inhalen, had je dus niet moeten inhalen.
"Ook uitwijkmanouvres waarbij je ergens langs moet én ervoor moet zorgen dat anderen op de andere rijbaan achter je niet achterop je knallen vereisen dat je motor snel reageert op jouw handelen. Dat gaat met 3500 toeren een stuk beter dan met 1500 toeren." --> hoe bedoel je 'op de andere rijbaan achter je'? Als ze kans lopen om 'achterop te knallen' dan rijden óf zij te hard óf jij te langzaam lijkt mij. Dat heeft dan toch niets met een te hoog toerental te maken?

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2009 om 13:55

5 in de stad

Sancy:
""Als je in de stad veel in 4 of 5 rijdt, hoe doe je dat dan als het even langzamer gaat? Heel veel heen en weer schakelen? Of valt dat mee?" --> Anticiperen, anticiperen en anticiperen. En vooral goed euh... kijken en anticiperen "
Sowieso schakel je je soms wezenloos in t stadsverkeer, dus ach...
Omgekeerd werkt dit principe heel goed op ring- en rondwegen, waar je vaak wel een iets langere tijd een constante (lage) snelheid kunt aanhouden.

Sancy

Sancy

16-01-2009 om 13:56

Asa 2

Ik zal vanmiddag eens opletten als ik op de weg zit. Veel terugschakelen vóór bochten of rotondes doe ik in ieder geval niet (eigenaardigheid die ik van mijn vader overgenomen heb: hij schakelde altijd ná een bocht terug) en o.h.a. vindt mijn man me maar een autocoureur die te vlug optrekt om vervolgens vrolijk op de automobilist vóór me te mopperen omdat die niet zo snel is, en die er nog steeds een sport van maakt om bij de verkeerslichten de andere auto's 'eruit' te rijden. En tóch schakel ik heel vlug door naar een hogere versnelling. Bijvoorbeeld: als ik de 1ste of 2de auto bij een verkeerslicht ben, ik wil rechts afslaan en ik krijg groen, dan rijd ik in de 3de versnelling voordat ik de bocht instuur.
Maar ik zal er eens op letten, misschien dat ik vanavond meer kan zeggen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.