Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Elisabeth

Elisabeth

18-12-2015 om 18:26

biologisch eten betaalbaar

Ik wil al heel lang alleen maar biologisch eten en ook alleen biologisch halal geslacht vlees eten.Maar ik heb gewoon niet meer te besteden dan 70 euro per week. Daar moet ook wasmiddel e.d vanaf. Ik ben al best goed op weg,maar het is gewoon niet te betalen eigenlijk. En telkens koop ik dan toch maar gewone groenten. Het vlees lukt wel. Heeft iemand misschien tips voor mij? We zijn met zn vieren. Misschien doe ik toch iets niet goed. Ik koop bijv.ook biologische yoghurt en op is op. Chips en brood bak ik zelf. Wat zou ik nog meer kunnen doen? En heeft iemand recepten met wintergroenten die wel lekker zijn . Mijn man kan aardig koken maar hoe je een knolselderij moet schoonmaken doen we met hulp van you tube Dus hoe kom ik aan goedkopere biologisch voedsel???


Juno

Juno

18-12-2015 om 19:04

Zomer en winter

In de zomer eet je wat aan de bomen of struiken hangt, in de winter wat uit de grond komt. Sommige dingen kan je lang bewaren. Ik koop op de plaatselijke pompoenfair altijd een hele berg pompoenen. Wat ik doe is er soep van maken of met wat olijfolie en wat andere groente in de oven bakken, met specerijen al dan niet in de oven bakken, stoofpot er van maken. Ik zal straks eens kijken of ik wat recepten kan vinden. Ik ben een makkelijke koker, ik pas veel aan of verzin een alternatief.
Wat je ook kan doen is kijken of er langs de weg verkocht wordt of van een zorginstelling of zo. Dat is vaak ook biologisch. Of start je eigen vierkante meter groentetuin.
Je kan ook zelf je allesreiniger of wasmiddel maken. Ik heb lang de was met mijn eigen spul gedaan tot ik het idee had dat het niet helemaal schoon werd. Nu wissel ik het af. Heeft niets met eten te maken maar scheelt wel een berg geld. Het schijnt dat yoghurt ook vrij gemakkelijk zelf te maken is.

Elisabeth

Elisabeth

18-12-2015 om 22:25

juno

Hoe maak je dat ? Je eigen schoonmaakmiddel? Ook bio? Ik gebruik wel eens citroen...

Thursday Next

Thursday Next

19-12-2015 om 13:47

schoonmaakmiddel

Schillen van citroen & sinaasappel in een pot, azijn eroverheen tot het onderstaat en 2 weken wachten. Eventueel verdunnen met water.

Lou

Lou

19-12-2015 om 15:53

wasmiddel

Ook geen megabesparing maar zo maak je zelf wasmiddel: 2 liter water, 40 gram sunlight zeep, 40 gram soda. Water koken, ondertussen zeep hakken of raspen. Zeepstukjes in kokend water doen. Wachten en roeren tot alle zeep is opgelost. Soda erbij doen, wachten en roeren tot het is opgelost. Nacht laten staan. Volgende dag met de staafmixer erdoorheen tot het weer vloeibaar is. Met een trechter overgieten in fles.
Het is makkelijk gemaakt en kost bijna niks.

Hortensia

Hortensia

19-12-2015 om 16:06

wasmiddel

Zo maak ik ook alweer een paar jaar mijn wasmiddel. Wel een kanttekening: de witte was kan er grauw van worden omdat er geen optische witmakers in zitten.

En als wasverzachter gebruik je een scheutje schoonmaakazijn (met of zonder luchtje).

Juno

Juno

19-12-2015 om 17:36

Yep

Kan met Sunlight maar ook met Marseillezeep. Volgens mij kan het met elke zeep. Tegen de grauw kan je van die doekjes voor de witte was kopen. Bij mij is het wel een megabesparing want wij zijn viezeriken. Ik heb altijd veel was.

Annie

Annie

17-01-2016 om 14:23

Biologische voeding

Pick your battles. Ken je de 'dirty dozen'? Dat zijn de 12 groenten met de meeste bestrijdingsmiddelen. het loont om die biologisch aan te schaffen. Appels, perziken, nectarines, aardbeien, druiven, spinazie, paprika's, komkommers, cherry tomaatjes, aardappels. Die probeer ik dus niet te kopen of biologisch. Aardappels zijn het meest verpest, die koop ik dus altijd biologisch (bij de Lidl). Niet-biologische appels schil ik altijd. Ik heb altijd een paar potjes met aardbeien in de tuin staan.

Daarnaast gaat er met mais, alle soorten kool, uien, wortels, doperwten, aubergine, champignons en fruit dat je moet schillen (banaan, ananas, citrusfruit, avocado) niet zoveel mis. Die koop ik dus niet biologisch.

bieb63

bieb63

17-01-2016 om 14:59

mijn probleem is een beetje

Dat ik best graag zoveel mogelijk biologisch wil kopen, als ook fair traid. En mijn brood, vlees, groente het liefst bij de plaatselijke winkel en niet bij de super. Maar ALS ik dat allemaal zou doen, dan zou dat mij toch echt héél veel geld kosten. Als je ruim geld hebt, zou dat een overweging kunnen zijn, maar als je een beetje moet oppassen enz., wordt het toch lastig.
Hoe gaan jullie daarmee om?

Elisabeth

Elisabeth

18-01-2016 om 10:01

ja...zó duur!!!

Ik heb laatst zo rond de kerst ALLES biologisch gekocht, gewoon om te kijken hoeveel ik nou kwijt bent en de week als ik 'puur' zou eten...(ik had namelijk extra geld)
Dat is gewoon niet te betalen voor ons. Ik vind het heel erg, maar ik kan gewoon geen 183,65 per week uitgeven aan biologisch eten. Ik zou het wel willen, maar het kán niet.
Ik begrijp niet dat 'ongezond, bespoten, chemisch behandeld etc' goedkoper is, dan puur eten. De gezondheidszorg is zo duur, terwijl er allerlei rotzooi in je eten zit, die je wel móet kopen omdat je dat andere gezondere niet kan kopen.
Ik vind het echt heel oneerlijk. En ik denk dan vaak als ik boodschappen doe, hoe kan ik toch gezond eten, maar zonder troep erin en da's verdomde lastig met 70 euro in de week.
Ik bespaar op ALLES, dus meer geld voor eten heb ik echt niet.
En het kost ontzettend veel tijd. Ik fiets naar de molen voor biologisch, zuiver meel voor mijn brood. We gebruiken zon energie, dus stroom om te bakken kost niks, biologische kaas is te duur, dus of ik koop dat niet, of toch soms die voorverpakte blokken bij de Aldi van 2,69. Biologische vleeswaren, soms, maar 2,89 voor een ons gebraden gehakt, daar moet ik om huilen zowat. Dus bak ik brood met kruiden voor de smaak en met boter(bio roomboter)
Groenten en aardappels zoveel mogelijk bio, maar dan dus schoonmaakmiddel(bedankt voor de tips!) wasmiddel, vuilniszakken, wc papier, shampoo, alle huis,tuin en keukenspullen, veel kan je vervangen door natuurlijkere dingen, maar ik vind het erg moeilijk en vraag me dus af hoe anderen dat doen...met 70 /80 euro in de week...

Noet

Noet

18-01-2016 om 10:50

Biologisch

is niet gezonder dan regulier voedsel, het zijn vooral andere gewassen en rassen die gebruikt worden.

Biologisch is ook niet bestrijdingsmiddelvrij, er worden andere middelen gebruikt

Verder zijn ze net zo chemisch behandeld als de rest.

De marketing mensen van biologisch zijn net zo goed als de marketing mensen van Diksap. Misschien zijn het wel dezelfden.

Je kunt wegens dierenleed nog wel kiezen voor bio-vlees, maar beter is gewoon minder of geen vlees.

Bio is ook niet beter voor het milieu: minder opbrengst per hectare, dus meer grond nodig, dus meer transportbewegingen en transport is vooral de grote boosdoener in de keten qua milieu belasting.

Fransien

Fransien

18-01-2016 om 11:10

Je doet wat je kunt

Je doet wat je kunt, niet meer dan dat.
In jouw geval kun je niet volledig biologisch eten, dus doe je dat niet. Kijk wat je uit kunt geven, je doet jezelf en je kinderen heus niet tekort door gewoon eten te kopen. Stress vanwege geldzorgen is vele malen schadelijker.

Elisabeth

Elisabeth

18-01-2016 om 11:14

Bio vlees

We eten gemiddeld 2 à 3 keer in de week vlees en dan delen we bijvoorbeeld 2 speklappen met z'n vieren. Gewoon omdat we het allemaal eigenlijk zielig vinden voor de dieren, maar we vinden ook dat er wel bepaalde vitamines e.d inzitten die goed voor je zijn. Dat vlees kan ik gelukkig kopen bij een boer hier verderop die zijn dieren biologisch voert, vrij laat lopen en pas slacht als er vraag naar is. Deze boer slacht bijvoorbeeld 1 koe en kom je in die week voor een biefstuk, maar toevallig is dat net op, dan heb je dus pech, moet je wat anders uitzoeken. Hij gaat geen hele koe slachten omdat jij biefstuk wilt, terwijl er nog 3 kilo gehakt ligt bij wijze van spreken. Dus de koe, varken of kip moet eerst op, voordat ie een nieuwe slacht. Hij slacht ze ook Halal en dat vind ik ook erg prettig. Ook het varken.
Het is en blijft duur. 8 euro voor een stukje kipfilet bijvoorbeeld. Maar dat heb ik er voor over. Ook het stukje fietsen

Ik koop geen merken, dus ook geen merken die roepen dat ze biologisch verantwoord bezig zijn, want ik gelóóf ook gewoon eigenlijk niet meer wat er op staat. Ik ben echt heel erg cynisch wat dat betreft en maak het mezelf daardoor moeilijk, dat weet ik wel.

Maar onbespoten groenten/aardappels kan ik in de groententuin halen, maar dat is ook weer duur. Dat bedoel ik dus. Ik vind het lastig.

Ik heb me inderdaad eens verdiept in dat transport van voedsel, daar was eens een docu over op tv. En dan zou je eigenlijk alles zelf moeten verbouwen of in een soort gemeenschap zoals in de oertijd Ik krijg dat niet voor mekaar hier.
Ik wil het graag allemaal zelf verbouwen.

alles zelf verbouwen

dat is een hele klus. Moet je ook nog 'schoon' wonen en schone grond hebben, anders valt het effect tegen.

Er was laatst een moestuindraadje, nou als die mensen van hun tuin hadden moeten eten was het niet best met hen afgelopen

Ad Hombre

Ad Hombre

18-01-2016 om 15:11

Elisabeth

"Ik begrijp niet dat 'ongezond, bespoten, chemisch behandeld etc' goedkoper is, dan puur eten."

Oh, je dacht dat de boeren en bedrijven die insecticiden voor de lol bedacht hadden? Omdat ze gewoon een hekel hebben aan het milieu? Nee, dat doen ze om goedkoper te verbouwen en beter te kunnen concurreren.

"De gezondheidszorg is zo duur, terwijl er allerlei rotzooi in je eten zit, die je wel móet kopen omdat je dat andere gezondere niet kan kopen."

Je weet toch hopelijk wel dat het een mythe is dat biologisch gezonder zou zijn? Dat jij er een beter gevoel van krijgt, prima hoor, maar voor dat gevoel mag je wel betalen! Zo werkt dat in de economie. Als het goedkoper is is het minder waard.

Elisabeth

Elisabeth

19-01-2016 om 10:36

Ad hombre

Ja dat zal allemaal wel, maar het deugt dus niet. Die mythe is bedacht door mensen die er geld aan willen verdienen en boeren die hun eten en dieren verpesten omdat ze daardoor meer geld verdienen en kunnen blijven bestaan omdat 'de economie nou eenmaal zo werkt' vind ik niet goed. Punt. Vind ik gewoon. Ik vind dat je eten en dieren goed moet behandelen en niet vol moet stoppen met troep, je eet er zelf immers van!

troep

Elisabeth, ook in de biologische teelt worden bestrijdingsmiddelen gebruikt. Van natuurlijke oorsprong, maar giftig zijn ze evengoed, anders gingen die schadelijke beestjes er niet van dood.

Zie bijvoorbeeld hier: http://www.skal.nl/assets/Infobladen/Infoblad-Biologische-teelt-van-gewassen.pdf .

Dat je niet denkt dat schimmels en plaagdieren in de biologische teelt uitsluitend worden bestreden met sluipwespjes en een vriendelijk verzoek op te krassen.

En hoezo "die mythe is bedacht door mensen die er geld aan willen verdienen?" Welke mythe dan?

Groeten,

Temet

Noet

Noet

19-01-2016 om 12:25

bio boeren

hebben ook als doel geld te verdienen, alleen doen ze dat op een andere manier, maar het doel is nog steeds gewoon geld verdienen, net als de bedrijven die de biologische producten verder verwerken tot biologische chips, wijn, en koek.

Het bedrijfsmodel is vergelijkbaar, en ze zijn gewoon rete commerciel met goede marketing mensen. Besef wel dat de Unilevers in deze wereld ook niet gek zijn en ook prima een biologisch bedrijfje in hun portfolio kunnen hebben. Bio=business business= geld growing business = meer geld

Ad Hombre

Ad Hombre

19-01-2016 om 12:54

Elisabeth

"Ja dat zal allemaal wel, maar het deugt dus niet. Die mythe is bedacht door mensen die er geld aan willen verdienen"

Even wachten, je snapt er niets van en dan geeft iemand je de verklaring en dan is het ineens een mythe.

Mensen die geld willen verdienen, nou, wat een schurken! Ik neem aan dat jij nergens geld aan wilt verdienen? Ik hoop dat je dan niet in plaats daarvan je hand ophoudt bij de soos.

Maar ik erken je morele superioriteit. Dat voelt vast veel beter dan met je handen in de klei voedsel verbouwen

Elisabeth

Elisabeth

19-01-2016 om 14:51

ik heb nu

Even geen tijd maar ik gebruik het woord mythe omdat er gezegd werd dat biologisch eten gezonder is en dat dat een mythe is.
Maar naar mijn idee is biologisch eten wel gezonder ook op de manier waarop er omgegaan word met het bestrijden van ongedierte en plagen. Ik denk namelijk dat het wel mogelijk is om dat op een veel gezondere manier aan te pakken dan dat er nu door de meesten gedaan wordt omdat daar een groot geld bij zit. Er zijn boeren die het wel gezonder doen, dus waarom dat niet verplichten en betaalbaar maken voor iedereen en het eten waar troep in/op zit duurder maken.
Ik zou willen dat het omgedraaid is. Snap je?

Ja, ik snap het. En ik denk iedereen. Maar het is vziw kul. Biologisch eten heeft geen directe gezondheidsvoordelen boven niet-biologisch. Biologische bestrijdingsmiddelen zijn niet per definitie minder schadelijk dan niet-biologische bestrijdingsmiddelen. Organische mest is niet altijd beter dan kunstmest (je hebt er meer van nodig en mest gaat gepaard met veel uitstoot van broeikasgas. Bijvoorbeeld)

Wel een voordeel van biologische veeteelt is dat daarin niet preventief antibiotica wordt gebruikt. In bepaalde kringen wordt zelfs vziw helemaal geen antibiotica gebruikt, zelfs niet als dieren een akelige ontsteking hebben en daarvan enorm zouden opknappen, maar dat even terzijde. Het op grote schaal preventief gebruiken van antibiotica is wel een risico voor de volksgezondheid omdat het het risico vergroot van het ontstaan van resistente ziekteverwekkers die vervolgens van vee op mensen overgaan. Maar dat is een volksgezondheidskwestie, en geen kwestie van individuele gezondheid: een biologische biefstuk is niet beter voor jouw individuele gezondheid dan een biefstuk van niet-biologische teelt.

Dat 'verplichten en betaalbaar maken voor iedereen' - ik neem aan dat je bedoelt dat biologische producten net zo goedkoop moeten worden als producten die efficiënter worden geteeld. Dat kan, denk ik, alleen maar met forse subsidies. Dat geld moet dan weer ergens anders vandaan komen. Belastingheffing bijvoorbeeld. Betaal je er op een andere manier voor. En dat voor een onbewezen gezondheidsvoordeel - mwah, ik zou er geen fan van zijn.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

19-01-2016 om 19:31

Antibiotica

Daar zou ik nog bijna biologisch van worden.

(wat me trouwens ook tegenstaat aan die hele alterneutenvoeding is het claimen van volstrekt normale woorden als 'biologisch', een batterijkip is ook biologisch, en 'organisch' oh ja, en 'duurzaam' ook zodanig dat ze ineens iets heel anders betekenen)

Ad Hombre

Ad Hombre

19-01-2016 om 19:34

Biologisch Halal

"biologisch halal geslacht vlees"

Wauw, dat is echt de overtreffende trap van progressief. Biologisch halal geslacht vlees eten.

Halal... Ben je moslim dan, of denk je dat het goed is als het maar anti-establishment genoeg is?

guera

guera

19-01-2016 om 21:12

beetje kort door bocht hoor

Er zitten veel minder bestrijdingsmiddelen op biologische gewassen. Ook bio melk bevat gezondere vetzuren. Misschien allemaal marginaal, zal best maar ik vind het toch het overwegen waard gezien milieu, dierenwelzijn etc.

guera

Dierenwelzijn is volgens mij meer de vraag 'scharrel of niet scharrel'. Sinds Primavera hier op dit forum nog eens vrij overtuigend uiteen heeft gezet dat sommige biologischen hun dieren effectieve medicatie onthouden omdat dat natuurlijker zou zijn, geloof ik niet meer zonder meer dat biologisch altijd meer dierenwelzijn betekent. Of dat dierenwelzijn niet ook op een niet-biologische manier bereikt kan worden. Want het zal die koe een zorg zijn of haar krachtvoer biologisch geteeld is. Bovendien had Elisabeth het over voordelen voor de gezondheid van de mens, niet over het welzijn van de koe.

En waar haal je vandaan dat biologische melk gezondere vetzuren bevat dan andere melk? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar het verbaast mij wel (het is immers allebei koemelk) dus ik ben benieuwd naar de bron.

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

19-01-2016 om 21:20

Plofkip, ook best een lachtertje

Voorop gesteld dat ik ook niet blij word bij het idee dat een kip met nog 30 andere kippen een ruimte heeft van 1 vierkante meter.... laat dat duidelijk zijn. Maar ik zag bij de Jumbo bordjes bij de kip hangen (er promotie om de kiezen voor de duurdere ofwel zgn' beter leven gehad hebbende kip) en toen moest ik wel 'lachen' (maar niet heus). De bordjes (weet het niet helemaal meer precies) gaven 3 soorten kip aan: de plofkip ofwel 'gewone' kop, de 'betere leven' kip en de scharrelkip (nogmaals ik weet niet meer precies de aantallen en in welke volgorde, maar het gaat om het idee). De 'gewone' plofkip mocht 30 dagen leven en leeft met 30 mede kippen op 1 vierkante meter. De scharrel kip mocht wel 35 leven en leefden met 25 kippen op 1 vierkante meter. En, let wel ;( , de beter leven kip had een halve vierkante meter meer en mocht 40 dagen leven. Tja..........

Astrid

Astrid

19-01-2016 om 22:41

en dan heb je eindelijk

een "beter" leven en dan word je alsnog afgeslacht en verkocht, bereid en opgegeten...

Noet

Noet

19-01-2016 om 22:54

En de bio-kip

die is de beterleven kip, maar dan een paar minuten korter leven, want moet als eerste door de slachtmachine. Je mag namelijk geen 'gewoon' vlees door biovlees mengen maar andersom mag wel, dat scheelt weer een schoonmaakbeurt en dus productie verlies.

Voor het houden van de kippen gelden dezelfde gebouw eisen voor scharrelkippen, vrije-uitloopkippen en biokippen. Voor biokippen komen er wat eisen mbt voer bij, maar of ze het nu echt zo veel beter hebben? Het is nog steeds krap.

Je hebt natuurlijk de kleinschalige bio kip die gezellig op het erf van een boerderij scharrelt, maar die produceren bij lange na niet voldoende eieren die aan alle verdere eisen voldoen om in de supermarkt te mogen liggen.

Dus de bio-legkip is niet veel beter af dan de scharrelkip. Maar de marketing laat de consument denken dat deze groep kippen wel lekker buiten loopt, nou nee dus, gewoon goede marketeers, waarschijnlijk dezelfde als van Diksap. (Diksap bevat het meeste suiker per ml product en als je het volgens de gebruiksaanwijzing klaar maakt ook per ml verdund product)

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2016 om 00:07

Hoe groter de vraag

hoe meer bioboeren naar mijn idee ook moeten gaan schipperen met dat stempel van bio. Er zijn teveel magen die gevuld moeten worden voor idealistische boeren.

Ik zeg eerlijk dat ik biologisch heel 'charmant' vind. Het idee dat een boer iets harder nadenkt over hoe hij zijn gewassen met zo min mogelijk narigheid op de markt moet brengen, vind ik lovenswaardig en ik zou daar ook best meer aan mee willen werken, als het bij mijn budget zou passen.

Groene energie vind ik serieus belangrijk en daar kies ik dus ook voor. Maar wel in de wetenschap dat mijn aardappeltjes niet persé op die groene energie staan te borrelen. Er komt niet opeens een bel windenergie mijn leidingen binnen. Zo zou het met land- en tuinbouw ook moeten zijn. Gewoon alles door elkaar in de schappen om zo het aanbod toch meer naar het biologische te trekken ( ik ben het overigens eens met dat 'biologisch' een rare kreet is). Een eerlijke prijs voor de bioboeren en een gemiddelde prijs op de prijskaartjes.

Elisabeth

Elisabeth

20-01-2016 om 09:41

Een biologische reactie

Ik noem voedsel waar zo min mogelijk mee is gerotzooid 'biologisch' omdat ik dat voor mezelf duidelijker vindt dan de hele tijd te zeggen: Op die appels zitten geen bestrijdingsmiddelen. Misschien wat verwarrend, maar zo is het misschien duidelijk wat ik met biologisch bedoel.

Dan, uhm, nee ik ben niet moslim. Ik ga naar de boer die zijn dieren slacht op de moslim manier. Ook daar heb ik me in verdiept en ik vind dat hoe hij zegt hoe hij het doet, het minst erg voor het dier. Maar dan nog gruwel ik er eigenlijk van en vind ik het eigenlijk verschrikkelijk! Daarom ook 2/3 keer vlees in de week en soms ook een week gewoon niet.

De kippen lopen los rond op het erf en dat vind ik het meest natuurlijke. Die kippen belanden niet in de supermarkt hier verderop.

Dan dat dieren een medische behandeling nodig hebben als ze wat mankeren en dat wordt hun onthouden anders zijn ze niet meer verkoopbaar, dat vind ik verschrikkelijk en begrijp ik ook niet. Ik vind dat als een dier pijn heeft en/of ziek is behandeld moet worden en dan ook niet voor consumptie gebruikt mag worden als dat schadelijk is voor de menselijke gezondheid.

Toch denk ik, dat als je kleiner produceert en meer producten hier in Nederland gaat verbouwen, het beter is voor mens en dier.
Dat vlees zo goedkoop is, is eigenlijk niet goedkoop. Je betaalt ook meer voor waterzuivering (heffingskosten e.d), vervuiling(transport), de bodemvruchtbaarheid daalt, uitbuiting en armoede van de boeren waar het vandaan komt. Dat moet allemaal ook gesubsidieerd worden en kost de maatschappij ook geld. Dus waarom niet daarmee stoppen en ga dat besteden aan boeren die kleinschaliger gaan verbouwen en die hun dieren gezonder behandelen.

'Biologisch' verbouwen is arbeidsintensiever,boer en werknemers worden niet aan gif blootgesteld, er komen veel pesticiden in het water bij de industriële verbouwing, dat allemaal gezuiverd moet worden, wat weer veel kost en we terugzien in de heffingen die de gemeente doet, het is beter voor de bodem om zoveel mogelijk verschillende gewassen te verbouwen, dan is de weg naar de supermarkt korter, dat scheelt tijd, transportkosten en brandstof wat ook weer beter is voor het milieu.
Als we daar ons geld in stoppen in plaats van winstmakende bedrijven te subsidiëren, die maar 1 product verbouwen vol pesticiden en geen belasting te heffen op biologische producten dan zijn de prijzen gelijk en denk ik dat veel meer mensen de in mijn ogen 'gezondere' producten kunnen betalen.

Noet

Noet

20-01-2016 om 11:06

Elisabeth

Biologische landbouw gebruikt gewoon bestrijdingsmiddelen alleen andere. Eook die zijn giftig, andrrs werkt het niet. Vaak minder selectief dan de reguliere middelen. Alle beestjes gaan dood ipv alleen het plaagbeest. Ze zijn vooral minder lang actief.

Je hebt ern romantisch beeld van bio landbouw, de marketing is goed geinternaliseerd bij je.

Doordat er minder van het land komt zijn de transportkosten juist hoger omdat er meer trsnsport nodig is. Niks milieuvriendelijker. Gewassen gaan naar de veiling. De locale supermarkt is te klein om voldoende omzet te draaien.

We verbouwen al heel veel in nl,

Biologische bedrijven maken ook gewoon winst en worden nog veel meer gesubsidieerd. Ben en Jerries bv is bio en duurzaam maar gewoon onderdeel van Unilever.
Ook Danone, Mondelez en andere wereldwijd opererende voedingsmiddelen bedrijven hebben hun eigen biologische merken. Bio is niet kleinschslig bio is big business, very big business.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.