Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Brood eten met je handen: volgens etiquette of niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

24-02-2009 om 18:23

Katrien

"In ieder geval heb ik nog nooit iemand een boterham met mes en vork zien eten. " Serieus niet? Wat grappig, ik zou er inj een restaurant niet aan denken een boterham met m'n handen te eten . Toast wat snijdbaar is eet ik ook met mes en vork, die keiharde niet, dat vliegt de hele kamer rond als je 't wilt snijden

Katrien

Katrien

24-02-2009 om 18:34

Reina

Nee, echt niet, ik heb nog nooit iemand een boterham met mes en vork zien eten. En wij zijn jarenlang in Nederland op vakantie geweest.

Mij lijkt het vooral heel onhandig, maar dat zal een kwestie van gewoonte zijn.

Katrien

Asa Torell

Asa Torell

24-02-2009 om 20:15

Ha katrien

Voor mij als geboren en getogen nederlandse is het dus ook best wel nieuw ik ken het alleen maar van vroegere oppassen bij ons thuis en van de creche. Had geen idee dat het zo de gewoonte was... ik eet mijn boterhammen altijd zoals jij beschrijft.

Onhandig niet hoor

het is écht niet onhandig om je sneden brood met mes en vork te eten....waarschijnlijk is het wel onhandig als je het nooit goed geleerd/geoefend bent.
en dat is precies waarom ik vindt dat je het kinderen wél moet leren/toepassen thuis. als je het prima met mes en vork kan is met de vingers eten ook prima te doen. andersom dus bepaald niet....
dus als je het thuis moeilijk leert kan je het altijd nog makkelijker doen als het zo uitkomt. als je het makkelijk leert zit je altijd te stuntelen als het zo uitkomt dat je het moeilijker moet doen.
en zelfs onze 10-jarige kan het met gemak.....dus zó moeilijk/onhandig is het echt niet.
groeten albana

Hilde

Hilde

25-02-2009 om 10:30

Niet in belgiê

Ik denk dat je in Belgiê heel raar zou bekeken worden als je een boterham (dus dubbel, zoals Katrien beschreef) met mes en vork zou eten. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je dat ergens op restaurant zou kunnen bestellen.
Er zijn wel hopen mensen die over de middag gaan lunchen, al dan niet met collega's, en hun boterhammetjes daar opeten. Enne, dat is gewoon uit de brooddoos, met twee handen.
Ik vond het trouwens erg grappig toen ik vorig jaar ergens was voor een cursus, en alle tafelgenoten (Nederlanders) hun brood bij het ontbijt met mes en vork aten. Ook mijn Nederlandse vriend, die ik dat voordien nooit had zien doen, ook niet bij hem thuis. Hij voegde zich gewoon naar de "gewoonte" zo bleek, maar enkel buitenshuis.....
Dus dames, als je bij ons in België je boterhammen komt opeten, laat je het bestek maar thuis.
Hilde

liora

liora

25-02-2009 om 11:06

Afhankelijk van beleg

Hoi,

Een boterham met kaas met mes en vork eten, vind ik net als pantalon zeggen in plaats van broek.
Maar een boterham met tonijnsalade of een gebakken eitje, eet je natuurlijk wel met mes en vork. Anders krijg je vieze handen en ga je veel meer morsen.

Liora

Tinus_p

Tinus_p

25-02-2009 om 11:54

Goedkoop nederlands

Hilde:
"Ik vond het trouwens erg grappig toen ik vorig jaar ergens was voor een cursus, en alle tafelgenoten (Nederlanders) hun brood bij het ontbijt met mes en vork aten. Ook mijn Nederlandse vriend, die ik dat voordien nooit had zien doen, ook niet bij hem thuis. Hij voegde zich gewoon naar de "gewoonte" zo bleek, maar enkel buitenshuis....."
Boterhammen eten zoals jij en Katrien dat beschrijven (dus dubbelklappen en met je handen eten) wordt in NL idd als 'informeel' beschouwd. Maar zoals je zegt, eigenlijk zijn boterhammen ook helemaal niet bedoeld als 'keurig eten' en is het dus ergens typisch goedkoop Nederlands .

ChrisH

ChrisH

25-02-2009 om 12:06 Topicstarter

Hamvraag

Ik ben het met Albana eens dat het altijd goed is om te weten hoe het hoort en dat dan ook in de praktijk te kunnen brengen. Je hoeft je dan in geen enkel gezelschap te generen. Maar hoe het hoort is nu juist de hamvraag hier.
Mijn schoonouders kijken naar mijn gevoel met enig misprijzen naar de manier waarop wij ons brood eten. Zij weten namelijk hoe het hoort, wij niet. Het punt is echter dat ik juist het idee heb dat brood eten met mes en vork een soort burgerlijke hypercorrectie is (opel kadett-manieren las ik ergens) en dat je je brood hoort te snijden en dan in stukjes met de hand hoort op te eten.

En als het de etiquette is dat je je aanpast als gast, hoe ver ga je dan? Koningin Wilhelmina schijnt ooit bij een staatsbezoek een buitenlandse gast te hulp zijn geschoten door het kommetje citroenwater dat bedoeld was om je handen in te spoelen, leeg te drinken nadat de gast dat in zijn onwetendheid ook had gedaan. Lijkt me feitelijk het toppunt van wellevendheid. Maar als ik ergens kom waar ze het eten naar binnen schrokken, met hun ellebogen op tafel zitten en een lekkere boer laten na afloop, moet ik dat dan ook doen?

Chris

Ellen Wouters

Ellen Wouters

25-02-2009 om 12:30

Chris

"En als het de etiquette is dat je je aanpast als gast, hoe ver ga je dan? Koningin Wilhelmina schijnt ooit bij een staatsbezoek een buitenlandse gast te hulp zijn geschoten door het kommetje citroenwater dat bedoeld was om je handen in te spoelen, leeg te drinken nadat de gast dat in zijn onwetendheid ook had gedaan. Lijkt me feitelijk het toppunt van wellevendheid. Maar als ik ergens kom waar ze het eten naar binnen schrokken, met hun ellebogen op tafel zitten en een lekkere boer laten na afloop, moet ik dat dan ook doen? "

Nee. Om de anekdote over Wilhelmina op waarde te schatten moet je je realiseren dat zij a) de allerhoogste in rang is op een banket, dus 'onverdacht', en dat b) niemand zich af zal vragen of zij wel weet hoe het hoort, dus ze kon alles doen, en c) het leegdrinken bedoeld was om de gast een flater te besparen, niet om het algehele etiquetteniveau aan tafel omlaag te brengen.

Als anderen schrokken en boeren omdat het ze niet kan schelen, is er dus niets wat jou voorschrijft om je ook zo te gedragen. Alleen: het geldt niet als erg chic om dan met veel vertoon te benadrukken dat jij het beter kunt. In stilte je ding doen is genoeg.

Ooit.....(grappig verhaal)

toen ik begin-puber was, was ik vriendinnen met een meisje van de boer. (voortgezet onderwijs) meestal kwam vriendin mee met mij....want tsja dat was niet zo ver fietsen hé? en ze was (nu geen contact meer) een heel 'gewoon' meisje. op school aten wij natuurlijk brood 'uit het vuistje' en ze at bij mij ook wel eens warm eten, maar zó bijzonder en precies volgens etiquette was het bij ons nu ook weer niet dat een uitzondering zou opvallen. (zoals mijn kinderen ook tegen gasten zeggen dat ze best met de handen mogen eten als ze andere kinderen zien klungelen) in ieder geval was míj nog nooit wat bijzonders dit aangaande opgevallen. en toen ging ik bij haar logeren....na 't avondeten in ieder geval. en we ontbeten gewoon uit 't vuistje (was bij ons ook al niet 'gewoon' maar afijn dat viel nog wel mee). en tot mijn verbazing om 12.00 uur al warm eten. oké als dat hier gewoon is doe ik wel mee. we kregen zondagse maaltijd. uitgebreid dus.....eerst soep vooraf. het verbaasde me al wel dat er alleen een lepel als bestek lag maar ik ging ervan uit dat de 'rest' zo wel zou komen. oke we aten de soep (was niks mis mee)en daarna kwamen de pannen op tafel (wij hadden schalen, maar ook dit was vrij gewoon) en voor ik er erg in had kreeg ik zo hopperdepop door moeder én vader uit alle pannen wat op het (soep)bord geschept. voor ik het wist lag het hele bord (met nog wat restjes van de soep) met een bultje vol met aardappels/groente en vlees en kreeg ik er nog een kwak sju eroverheen.....alles door elkaar! en niks mes en vork, die lepel was ons enige bestek. en iedereen at enigzins voor zichzelf beetje ineengedoken met 1 hand (rechts) en de andere arm met de elleboog op tafel....een beetje of je in sneltreinvaart iets naar binnen schuift. afijn ik pastte me aan, vondt het wel behoorlijk 'vies' soep en eten in 't zelfde bord en dan nog alles doorelkaar met die kwak sju...., maar afijn in je buik zit ook alles door elkaar toch? dus ik at braaf mijn bord leeg. hoewel het me nog wel de nodige moeite kostte want 't was veel te veel voor mij.
en toen was 't bijna op.
ik alleen at nog herinner ik me. ze aten écht razend snel! dus de hele familie zat op mij te wachten.
opgelucht schepte ik de laatste resten in die onhandige lepel tegen de rand van 't bord aan alsof 't een mes was....
en haar moeder stond op. pakte de vla en met de kruimels aardappel nog aan 't kauwen zat de vla al in hetzelfde bord!
zoiéts had ik écht niet verwacht!!!
met lange tanden heb ik de vla gegeten...die ik eigenlijk helemaal niet 'bliefte' want ik zat al propvol en dan die laatste kruimels eten ertussendoor en bbrrrr je proefde de resten sju erdoorheen...
als ik er nu aan denk wordt ik al weer enigzins misselijk.
dus ach, 't is ook maar net wat je 'gewend' bent.
groeten albana

De anekdote

De anekdote van de vingerkommetjes wordt over diverse hooggeplaatste personen verteld. Eigenlijk is het maar de vraag of het ooit echt gebeurd is en wie dan de gast danwel de flatervoorkomende gastheer/-vrouw was. Het blijft een leuk verhaal, daar niet van.

Tirza G.

Tirza G.

25-02-2009 om 14:59

Ik denk niet echt gebeurd

Omdat het al buitengewoon on-prptocollair is om iets te pakken/gebruiken/eten vóórdat de koningin dat doet.

Tirza

Albana

Grappig, het eten van soep, hoofdmaal en dessert van één diep bord deden wij ook wel eens in ons studentenhuis bij wijze van ludieke actie. Echt lekker was het inderdaad niet, maar wel heerlijk weinig afwas! (geen machine uiteraard)

Hilde

Hilde

25-02-2009 om 16:58

Tinus

Tinus:
"Maar zoals je zegt, eigenlijk zijn boterhammen ook helemaal niet bedoeld als 'keurig eten' en is het dus ergens typisch goedkoop Nederlands ."

Denk je dat we in België dan niet goedkoop doen? af en toe, heel vaak ....

Hilde

Hilde

25-02-2009 om 17:01

Op kamp

met de scouts, aten wij ook wel eens het dessert op hetzelfde kamp als het warm eten, maar dan wel op de onderkant: we draaiden ons bord om en daarop kwam dan de pudding!

groene specht

groene specht

26-02-2009 om 12:01

Vlaamse sneetjes

Ik kom vanuit mijn werk nog wel eens in Vlaanderen. Ik ga dan graag naar de supermarkt om lunchinkopen te doen.
Wat me opvalt is dat het brood er veel dunner gesneden wordt verkocht dan hier in NL. Het scheelt op een dubbele boterham wel een halve centimeter. Misschien dat het daarom gebruikelijker is om dubbele boterhammen te eten?
Over de geschiedenis van eten en tafelmanieren heb ik onlangs een ontzettend leuk boek gelezen: Twintig Eeuwen Koken en Eten, van Lizet Kruyff en Judith Schuyf.
En ja, eerst soep, dan warm eten en dan ook nog de vla in het soepbord, waar nog streepjes harde gekoekte aardappel zitten, dat heb ik bij vriendinnen vroeger ook wel eens moeten eten. Oh, gruwelijk. Ook bij mijn boerenschoonfamilie werd dat gedaan, door de weeks - op zondag niet, dan kwam altijd wel het hele zondagse servies op tafel. Spechteman weet wel heel goed hoe het hoort, hij noemt dat alleen 'zondags eten'.
Ik vind het van mezelf een minder aardige eigenschap dat ik zo let op de tafelmanieren van anderen. Ik reken er niemand op af, maar ik zie het wel. Ik beschouw het maar als ongewenst genetisch materiaal van mijn oma zaliger, die mensen altijd wist te plaatsen in verschilende klassen: Ons soort mensen (hogere burgerij), nette mensen (lagere burgerij) en eenvoudige mensen (arbeiders). Vreselijk, hoe belangrijk ze dat vond.

neteret mut

neteret mut

26-02-2009 om 12:23

Brood is idd dun

in Belgie. Droogt ook sneller uit. Voorverpakt brood is er maar weinig, ook in de supermarkt pak je een brood en loopt er dan mee naar de snijmachine om het zelf te snijden en dan in een paieren zak mee naar huis. Het enkele brood dat al verpakt is is heel luchtig en niet lekker. Ik heb het idee /gevoel dat er in NL meer keuze is, zowel heel goedkoop /ertussenin en bast duur brood. In Belgie is er goedkoop brood( 70 cent) en duur brood (2,20). Klopt dit ?

Hilde

Hilde

26-02-2009 om 16:39

Belgisch brood en vraagje

Ik kom ook vaak in Nederland, en er zit inderdaad verschil in het brood. In België wordt het brood vaak bij aankoop gesneden, en zijn er dunnere sneden.
Dat het brood minder lekker is, zou ik niet durven zeggen. Wel vind ik het brood dat je in de supermarkt koopt, vaak gewoon niet lekker, ook al snij je het zelf bij aankoop. Bij de warme bakker heb je vaak heel lekker brood en heel veel verschillende soorten. Het brood verschilt in smaak afhankelijk van de bakker waar je het koopt. Mijn idee is dat een bakker ofwel heel lekker brood heeft, ofwel heel lekker gebak, maar zelden de twee.
Maar een brood van 70 cent heb ik toch nog niet gevonden. Ik vind het brood vaak erg duur. Voor een gewoon groot brood (900g) betaal je al gauw 1,90 euro; voor een "speciaal" brood 2 euro, of 2,10; 2,20 alnaargelang.

Nog een vraagje tot slot: kan je in Nederland dan als "koude lunch" ergens gewoon boterhammen bestellen?

Hilde

neteret mut

neteret mut

26-02-2009 om 18:14

Carrefour

ik dacht dat de carrefour wel voorverpakt en gesneden brood heeft en ik vind dat om gewoon brood te eten niet goed genoeg. De maisbroodjes vind ik heel erg lekker maar zijn erg klein. Normaal koop ik mijn brood idd bij de warme bakker en die heeft erg lekker brood ( en het gebak koop ik daar weer niet omdat ik dat toch weer te duur vind en dat van oa de carrefour wel lekker vind). Ik vind dus het brood over het algemeen goed en/of lekker in Belgie maar beslist niet het voorverpakte. Het verse ronde voorverpakte van de Aldi gaat, de langwerpige niet, dat is geschikt om tosti's van te maken en meer niet. In NL : broodje uitsmijter bv, is meestal met oa gebakken ei.

Renate

Renate

26-02-2009 om 18:32

Koude lunch

Ja wel hoor.

Met zalm of iets dergelijks er op.
Gaat er prima in tijdens de lunch.
Is ook bij diverse eetgelegenheden te krijgen.

Ik betaal voor een gewoon brood 2 euro. Waldkorn is 2,50.
Een witbrood met olijven en pijnboompitten kost meen ik 3,00.

Ik haal brood altijd bij de bakker.
Volgens mij net zo duur als de supermarkt. Bij de bakker heb ik na 3 sneetjes echt genoeg en bij de supermarkt heb ik dat gevoel niet. Het vult gewoon weg niet. Supermarkt brood gaat er bij ons per dag 1 1/2 brood door heen. (4 personen).
Brood van de bakker redden we het met 1.

Holiday

Holiday

26-02-2009 om 18:34

Hilde

Nog een vraagje tot slot: kan je in Nederland dan als "koude lunch" ergens gewoon boterhammen bestellen?

In ons bedrijfsrestaurant kun je kiezen uit vele verschillende soorten losse boterhammen. Daar dus wel. Met van die voorverpakte plakjes kaas of vlees etc, allemaal om 1 sneetje te beleggen. Maar in een gewoon restaurant niet denk ik. Tenzij je er een uitsmijter of kroketje bij besteld, dan krijg je ook wel eens boterhammen. Maar ja dan is het geen koude lunch meer.

ChrisH

ChrisH

26-02-2009 om 20:36 Topicstarter

Supermarktbrood

Het lekkerste brood koop je bij de bakker! Maar in Nederland kun je bij supermarkten als Albert Heijn en Super de Boer best goed brood kopen, vaak hebben ze een broodafdeling waar het brood wordt afgebakken. Qua prijs zit het supermarktbrood tussen 1 euro en wat zal het zijn 2,50 ofzo? Al het brood is gesneden, je kunt er dus niet voor kiezen zoals in België het thuis zelf te snijden. Wat de koude lunch betreft, ik lunch zelden buiten de deur, maar ik heb nog nooit gezien dat je ergens een boterham met hagelslag kunt bestellen.

Hilde je hebt gelijk dat brood duur is geworden. Dat lekkere vers afgebakken 'ambachtelijke brood' kost je zo 2 euro en als je zoals wij bijna een brood per dag opeten is dat op maandbasis een aardige uitgave. Ik koop dus nu voorverpakt volkorenbrood van 95 eurocent bij Super de Boer. Ik vind het voor een voorverpakt brood lekker, stevig brood en mis mijn vroegere 'dageraadbrood' niet. Lekker heet kopje thee erbij, lekker beleg er op en dan met je handen opeten .

Chris

Brood.....

in een plaats hier vlakbij is een lunchrestaurant alwaar je een soort 'lopend buffet' hebt maar dan broodgericht..oorspronkelijk was het een bakker en dat verkopen ze nu in de zaak ernaast. ze hebben werkelijk álle soorten brood er liggen en álle soorten beleg die je maar kan bedenken, alles vers én het meeste zelfgemaakt/gesneden. dus niks voor gefabriceerde plakjes kaas, die snijden ze aldaar op een snijmachine van gewone boerenkaas....en de jam is er werkelijk verukkelijk (ze staan er zelfs om bekend) en daar hebben ze ook echt hagelslag. ze zijn erg vooruitstrevend want ze verkopen ook al sinds ik puber was allerlei soorten en mixen vruchtendrank b.v. al voor dat dat 'gewoon' was in allerlei smoothie-zaken. misschien heb je ze al wel eens gezien ze komen heel vaak op t.v. omdat ze weer eens een prijs hebben gewonnen of omdat het de schoonste/hygiénischwerkende zaak van nederland is (echt waar) enz. enz. ze zijn dus een echt 'bekende zaak' en volgens mij loopt het nog steeds als een tierelier (gezien het aantal mensen dat er altijd zit en aantal personeel dat ze hebben).
qua brood....tjsa brood van de bakker vindt ik ook het lekkerste...maar vinden wij te duur. 2 euro en dan 1 brood per dag....dus kopen wij het brood bij de supermarkt die ook nog keus heeft. die heeft dageraadbrood van 1,35 én brood van een grote bakker alhier die alleen nog maar voor supers bakt maar wel hier vlakbij bakt en geen grote fabriek is dus. dat kost 1,20 en is stukken beter dan het voorverpakte/gesneden aangevoerde fabrieksbrood dat maar 95 cent of 1 euro kost (en inderdaad weeíg en veel te dun gesneden is). en dan hebben ze nog zelfgebakken brood dat ik persoonlijk stukken slechter vindt dan dagenraad brood en dat van die super-bakker. maar soms is er geen keus want dan is de rest al uitverkocht en dan moet je wel.
ook goed alternatief is de hema. kost ook 1,25 of 1 euro.
oo en het maakt hier geen verschil, bakkersbrood of dat van de super dat die bakker gebakken heeft. ze eten gewoon altijd 1 brood per dag.
groeten albana

krin

krin

27-02-2009 om 10:52

Boterham met hagelslag

Ik ben toevallig de afgelopen tijd in twee zaken een boterham met hagelslag (jam mocht ook, en kaas) op de lunchkaart van een restaurant tegengekomen. Het stond wel onder het kopje < voor de kinderen>, maar ik denk niet dat ze het een groot mens zouden weigeren.

Mathilde

Mathilde

27-02-2009 om 12:44

Etiquette

Toen ik voor het eerst bij een vriendin op de middelbare school brood at, lagen er mes en vork naast het bord. Thuis aten we brood met de handen, maar het leek me hier de bedoeling dat je brood met mes en vork at. Nou prima. Moeder van vriendin keek wel wat verbaasd, maar ja. Bleek later dat ze het brood toch met de handen aten! Met de vork moest je een plakje beleg van de stapel halen en op je boterham leggen. Met het mes smeren (en je mocht niet van de paté schrapen, je moest een heel stuk ineens nemen). Maar dan wel met je handen een dubbelgeklapte boterham eten. Naderhand hebben we hier heel hartelijk om gelachen.
Ik pas me gewoon aan de plaatselijke eetgewoonten aan, mijn oudste doet dat ook uit zichzelf (jongste heeft nog geen tafelmanieren). Overigens vinden ze het in sommige landen geweldig als je je eten naar binnen schrokt en flink boert aan het einde (ik heb daarmee wel eens een kok helemaal voor me ingenomen haha). Bij mijn schoonouders aten ze ook de hele maaltijd uit een bord, behalve als ik kwam, dan moesten er platte borden komen. Voelde ik me altijd helemaal opgelaten . Mijn man had dus nul tafelmanieren, maar dat was snel opgelost toen hij ging kelneren in sjieke restaurants.
Zolang het niet mega-onhygienisch is, maken mij de tafelmanieren niks uit. Mega-onhygienisch vind ik als door vele monden zwart aangekoekte koffiekopjes na een enkele haal door een drabbig teiltje weer opnieuw worden gevuld met halflauw vocht . Mega-onhygienisch zijn ook pannenkoeken met midden daarin een muizenkeutel (locatie: Indiaas restaurant). Alhoewel, die pannenkoeken waren gebakken. Dat scheelt.
Mathilde

boeke

boeke

02-03-2009 om 19:31

Hihi

boterhammen met mes en vork, mijn kinderen bescheurden het toen ik hen vertelde dat jullie in nederland brood eten met mes en vork...

Hilde

Hilde

03-03-2009 om 13:08

Boterhammen buiten de deur

Ik had er eigenlijk nog nooit op gelet, of dat dus kon in Nederland. Zal ik eens beginnen doen als ik in Nederland ergens op restaurant ben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.