Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Budget thuisblijvend kind en eetgeld op vakantie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2011 om 21:44

Kloof

Ik weet niet goed waar Albana mee bezig is in dit draadje. Ik verbaas me een beetje over de halstarrigheid waarmee ze haar opslag blijft bezingen als zijnde iets heel normaals. Dat je op het platteland woont wil toch niet zeggen dat je totaal geen inzicht hebt hoe het voor mensen in flats en rijtjeshuizen werkt?
Ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn dat het heerlijk is om alles zo vers mogelijk te eten, maar de meeste mensen zijn niet in de gelegenheid het zo van het veld of uit de boom op tafel te zetten. De meeste mensen moeten er dus genoegen mee nemen dat een bak kersen niet zo van de boom komt, maar uit de supermarkt. Natuurlijk is het geweldig als je fruit en groente zo van het veld of de boom op je bord kunt leggen. Is het niet omdat dat lekker is dan wel omdat het ook gewoon leuk is. Maar de doorsnee dorps- of stadsmens kan zich niet zomaar op die manier bevoorraden. Het is dus niet aan de orde voor de meesten dat er keus is tussen meteen van het land of via tussenhandel. Er is wel een keuze mogelijk tussen houdbare melk en niet houdbare melk. Dat snapt Albana toch ook wel?

Hibiscus

Hibiscus

30-06-2011 om 22:27

Doperwtjes

Ik heb vanmorgen doperwtjes gedopt, gewoon bij de supermarkt gekocht hoor. Altijd lekker maar een hoop werk als je kinderen andere bezigheden hebben. Ik had gerekend op gratis kinderarbeid maar ze hadden belangrijke zaken te doen. Volgende keer koop ik ze maar weer gedopt. Gemak dient de mens.

Het plattelandsleven is niet aan mij besteed denk ik.
2o kilo aardappelen, moet er niet aan denken, zit je telkens tegen die zak aan te kijken terwijl je eigenlijk meer trek hebt in rijst.

Ik moet er trouwens niet aan denken dat ik zulk intensief contact met mijn omgeving zou moeten hebben als Albana.

Hibiscus

Waar is albana mee bezig, kaaskopje

in het kort: Albana wil ons eigenlijk vertellen dat ze haar kinderen altijd zonder eetgeld thuis laat tijdens de vakantie ,omdat haar kinderen zo zelfstandig zijn dat ze dat zelf wel kunnen regelen cq betalen .

Maar uiteindelijk blijkt dat Albana zichzelf behoorlijk tegenspreekt,omdat er enorme hoeveelheden voedsel in voorraad zijn bij haar thuis,en voor de rest eten de kinderen bij familie/vrienden /kennissen want dat wordt van te voren al afgesproken door Albana.

conclusie van deze ellenlange draad: Albana doet de precies hetzelfde als iedereen in deze draad; ze laat haar kinderen goed verzorgd achter als ze op vakantie gaat .

Einde discussie?of ?

Maylise

Maylise

30-06-2011 om 23:10

Sus-anne

Zolang ze thuis wonen verwacht ik dat ze bij bijzondere gelegenheden mee gaan naar familie feesten en dergelijke. Als ze eenmaal op zichzelf wonen hoop ik ook dat ze mee blijven gaan maar dan ligt de beslissing niet meer bij mij. Natuurlijk gaan ze zolang ze nog thuiswonen niet altijd overal mee naar toe maar gemiddeld genomen wil ik ze er bij bijzondere gelegenheden bij hebben. Zolang ze onder mijn dak wonen kan ik dat sowieso eisen. Daarnaast verwacht ik dat een 18jarige volwassen genoeg is om te begrijpen dat oma het nu eenmaal heel leuk vindt als hij komt en dat ook als de 18jarige het iets minder spannend vind om bij oma te eten de 18jarige dit gewoon zonder zeuren doet.
Ik heb zelf ook niet altijd zin in bepaalde familie verplichtingen maar ik ga ook gewoon omdat ik daar een ander een plezier mee doe.

Maylise

Maylise

30-06-2011 om 23:15

Fiorucci

Echt vakantie vind ik inderdaad iets anders. Met een 20 jarige die niet meer mee wil op vakantie heb ik geen enkel probleem. Een 16 jarige zou ik gewoon niet 3/4 weken alleen thuis willen laten. Vind ik geen prettige gedachte. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik deze situatie niet uit de praktijk ken. Hier gaan ze op vakantie juist altijd graag mee. Ik weet niet zo goed wat ik zou doen als ik echt een 16jarige zou hebben die absoluut niet mee wil. Zo'n dwarse tiener kan de vakantie natuurlijk ook verpesten. Waarschijnlijk zou ik dan toch voor een alternatief logeer adres zorgen. Echt alleen thuis laten voor langer dan een weekend zie ik op die leeftijd niet zo zitten. Ligt misschien ook wel aan mij maar ik vind het geen prettige gedachte.
Het speelt hier dus alleen niet. Wel soms geen zin hebben in familie verplichtingen maar mee op vakantie wil iedereen wel.

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2011 om 08:20

Maylise

Ik was he-le-maal geen dwarse tiener, ik wilde gewoon niet mee. De periode van dwarsliggen en obstinaat zijn had ik allang achter de rug. En mijn ouders hadden in mij genoeg vertrouwen om het aan te durven, ik mocht van hen ook niet- meewillen, daar een mening over hebben.
Ik woonde samen op mijn 19e, daar hebben mijn ouders mij ook in losgelaten, en terecht, blijkt achteraf.

Maylise

Maylise

01-07-2011 om 13:03

Fiorucci

19 is weer wat anders dan 16 jaar. Het gaat mij puur om de leeftijd. Ik vind 16 jaar gewoon wat te jong. Ik zeg er alleen eerlijk bij dat het tot nog toe nooit is voorgekomen dus ik weet niet hoe ik werkelijk zou reageren als ik een 16 jarige zou hebben die echt niet mee wil. Mijn 21 jarige die nog thuis woont gaat ook niet mee dit jaar. Hij heeft een vrij intensieve baan geregeld (tot mijn verbazing want hij is type liever lui dan moe) en hij wil graag twee weken naar Nederland vrienden opzoeken wat ik ook begrijp. 21 jaar is echter een hele andere kwestie dan 16 jaar.

God cobi

Ik denk, hoe weet ze dat nou weer van mij.
Maar inderdaad, zonder die no-frost zone van mijn Liebherr is het nog maar de vraag hoe mijn huwelijk ervoor zou staan.
Nou ja, gevierd hebben we het in ieder geval... iemand nog geïnteresseerd in de details whoehahahaa?

Oh heeerlijk

Ik eet venkel altijd op mijn werk, rauw, tot groot bekijks van collega's. Maar fenegriek is weer iets anders, wel zelfde familie dacht ik. Asperges en aanverwanten... Aspargillus en venkel zijn toch familie? Hmm.. twijfel.

Is die vintage port soms bij jou langs geweest cobi? Of is het gewoon spontaan allemaal.

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2011 om 14:37

Cobi

Ik zeg nergens dat mijn kinderen geen zin hebben in gezinsdingen. We gaan regelmatig samen of met een van de kinderen op stap, en brengen veel tijd met elkaar door, ook bij familie. Mijn zoon staat nu te witten bij zijn opa, bijvoorbeeld.En nee, ik ben als ouder beslist niet alleen op mijn liefhebberijen gericht, integendeel,en dat gold ook voor mijn ouders. maar sommigen zijn jong zelfstandig en hen kun je ook met gerust hart iets toevertrouwen.
Mijn zoon ging op zijn zestiende naar een rockfestival voor drie dagen in Duitsland. Zelf geregeld, zelf betaald, zelf de reis uitgestippeld. Als je dat kunt en het loopt gesmeerd, kun je ook best twee weken voor jezelf zorgen en op de katten passen.
Hij is geen jongvolwassene die alleen uit de ruif eet, hij werkt zelf zijn studie bij elkaar en helpt familie waar hij kan.

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2011 om 14:38

Maylise

Ik ging samenwonen op mijn 19e, maar bleef thuis tijdens vakantie op mijn 16e.

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2011 om 14:39

Cobi

Vinden jullie het trouwens ook zooooo moeilijk om de fenegriekspruiten te laten staan? Ik kan daar echt geen weerstand aan bieden.
Nou...nee..

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2011 om 16:16

Cobi ot

Maar je schrijft dit in een reactie specifiek gericht aan mij, als reactie op een posting van mij. En daarbij, een kind wat niet meewil, of het nou de mijne is of niet, is niet gelijk een zich aan gezinsdingen onttrekkende puberdraak. Toch? Ze mogen bij mij deels hun eigen leven leiden, ook als ze 14 zijn. En natuurlijk wil ik dat van je aannemen, ik vat het ook niet zo op als jij denkt.

Tirza G.

Tirza G.

01-07-2011 om 19:35

Wat mij dan weer verbaast, albana

Is dat jij jouw groenten, fruit en aardappels vers noemt terwijl ze 1-3 maanden ergens in een kast liggen.

Tirza

Evenzo

Evenzo

02-07-2011 om 06:22

Looking for angels

Beuk,

Het lijkt me een een kwestie van focus, zeker bij een Angelzoektocht in je tuin (hilarisch) kun je het nut er misschien wel van inzien?

Een mooie van Freeman wat misschien beter de lading dekt: Insight is better than eyesight when it comes to seeing an angel!

Sorry dat mijn opmerking jou in het verkeerde keel-gat schoot. Ik wilde je ermee niet nog meer over de rooie Beuk jagen.

Liefs ook van Evenzo

Evenzo (o.t.)

Bedankt hoor. Dit hitte was me echt te veel. Op zo'n dag met 19 graden voel ik me weer helemaal terugzakken in mijn verstand. Mijn gezonde verstand. Ik had trouwens ook nog geen koffie gehad toen ik jouw waarschuwing las.

Ik had de indruk dat jouw reactie meer vanuit je eigen ervaring kwam. Net zoals mijn stelling natuurlijk uit mijn ervaring komt. Iets ontspoort dan in zo'n draadje en dan gaat de zorgvuldigheid eraan. Als jij gezegd had dat je ook meegemaakt hebt dat enz dan zou ik dat natuurlijk nooit tegengesproken hebben. Dat wil ik uiteraard bij jou laten en in zijn waarde laten. Nu leek het alsof je een absolute samenhang wilde neerzetten. En ik was vast ook onnauwkeurig, ik bedoelde alleen maar als je twijfelt, vier dan toch maar wel. Niet dat je werkt met een familie-reglement-generaal.

Ik kan er wel meer over zeggen, heb de neiging om alles nog een keer te preciseren, maar dat hoeft misschien niet. Je mag me ook mailen, maar ook dat dat hoeft zeker niet.

Apart hoor, ook nog van draad verhuizen!

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 08:09

Cobi

Dat hangt ervan af. Ik vind namelijk dat het nooit een wet van meden en perzen is, en erg kindafhankelijk.
Ik had wel een oma aan de andere kant van de stad.
Het is ook maar net wat je wilt. Mijn oudste heeft een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en is heel zelfstandig,
maar verwacht geen spic en span huis als je thuiskomt..
Maar weet je, er zijn kinderen van 16 die de wereld intrekken. En volgens mij zijn er dus ook kinderen die je met gerust hart alleen thuis kunt laten. Met goede afspraken en regelmatig contact, uiteraard.

Klopt fio

Ik ken een meisje, leuk vrolijk ding zonder problemen thuis, die op haar 16e op zichzelf ging wonen. Had gewoon ernstig behoefte aan zelfstandigheid. Kind is nu volwassen en nog net zo rustig, vriendelijk en verstandig als op haar 16e. Met goed contact met ouders. Runs in the family denk ik, haar zus toerde door Australië op haar 18e. Maar toch zijn dat duidelijk de uitzonderingen. En over het algemeen zijn jongens ook nog lang niet zo ver op hun 16e.

Jullie vroegen er zelf om

Vanaf het begin heb ik gezegd dat ze zichzelf redden mét de voorraad die er is en evt. mee-eet-adresjes.
Nou dát kon niet volgens jullie. Want er moest minstens verse melk en verse groenten gehaald worden.
Als ik dan uitleg hoe het werkt........ De 'verse groente'die jullie kopen in de winkel a lá minuut nét zo vers zijn als die hier maanden in de kast liggen. En logischerwijs zit toch ergens nog het besef nog dat er nu eenmaal maar 1 keer per jaar seizoen is dus dat écht écht die groenten die maanden liggen net zo vers zijn als die welke de supermarkt als 'vers' verkoopt.
Dan ben ik opeens vervelend en houd te uitgebreide uitleggen over onze voorraadkast.
Ja, logisch, als ik talloze reacties krijg als 'appels blijven maar 3 dagen vers' en groente verlept al na 1 dag enzo.
Het is eigenlijk heel eenvoudig, als hier niet van die domme dingen worden beweerd, dan hoef ik ook niks uit te leggen.
groeten albana
(en alvast excuses als reactie lang duurt, nogal druk hier met 3 logeetjes én vanmiddag nog visite en die eten ook mee.)

"dom"

Albana, misschien is vooral een beetje dom van jou om er van uit te gaan dat iedereen zo leeft als jij. Een voorraad voeding bestaat bij de meeste huishoudens niet uit verse groenten (en houdbare melk).
Je hebt gelijk dat veel groete in de supermarkt niet dagvers zijn. Maar niet iedereen kan zijn voorraad groente zelf kweken of bij de plaatselijke kweker kopen. Al die supermarkten zijn er niet voor niets.
Ik vind het mooi hoor, zoals het bij jou gaat. Maar bij mij gaat het anders en ik zal een thuisblijvend kind wel geld geven voor eten als ik op vakantie ga. Dat is net zo normaal (of slim) als hoe jij het doet met behulp van je voorraad.

Fiorucci

Fiorucci

03-07-2011 om 11:11

Dom

Dus als ik vertel dat mijn appels snel rimpelen ben ik dom.
Ook de dagverse aanvoer van vers fruit uit eigen land bederft snel, tijd van het jaar he! In juli, als het vaak wat vochtig en warm weer is, hou zelfs jij dat geen weken vers zonder koele ruimte.
En ik wet waar ik over praat, met een limburgse schoonmoeder met koelruimte. Dergelijk fruit wordt niet voor niks ingemaakt van oudsher.

Katrien

Katrien

03-07-2011 om 11:46

Als we dan toch aan het beledigen gaan...

"Het is eigenlijk heel eenvoudig, als hier niet van die domme dingen worden beweerd, dan hoef ik ook niks uit te leggen."

Doen alsof het raar en abnormaal is dat niet iedereen zo'n voorraad aanlegt en at het dus raar en ongehoord is dat men geld achterlaat voor het thuisblijvend kind, komt ook wel een beetje dommig over. Eerlijk gezegd.

Bovendien, nogmaals, in een normaal standaard huisgezin waar geen grote tuin is om eten in te kuilen of koelruimtes zijn om groenten en fruit maandenlang te bewaren in goede conditie, is het aanleggen van zo'n voorraad en dus van eten in natura niet mogelijk en dus is het normaal dat er geld wordt gegeven voor het thuisblijvend kind.

Katrien

Tirza G.

Tirza G.

03-07-2011 om 13:25

O ja hoor

Die is leuk. Nou zijn wij dom. Lieverd, als er híer in juli sperziebonen worden geoogst en ultraultra-vers zijn, is het in Nieuw Zeeland winter. Grappig he? Tegen de tijd dat wíj hier zitten te klappertanden, is het daar zomer. Endless possibilities, lijkt me zo.
Overigens: uit zowel wetenschappelijk onderzoek als subjectieve smaaktesten is al meermaals aangetoond dat groenten uit blik-diepvries-import-kasteelt geen voedingswaarde danwel smaakverschil hebben met biologisch gekweekte verse groenten. Zelfs niet als dat onderzoek werd uitgevoerd door Milieucentraal - of andersoortige clubs die dat wel heel graag zouden willen.

Tirza

Ja precies

En bij die 'voorraad' stelde ik me heel wat anders voor dan jullie.
Bij een voorraad van 3 dagen kan ik me echt niets voorstellen. Dan moet je (denk ik) wel erg afgemeten kopen en precies weten wát je wil eten.En hoeveel er op gaat. Hier weet ik dat eigenlijk vandaag nog niet voor vanavond. Als ik thuiskom dan zie ik wel......Net zo als ik eigenlijk nu nog niet weet hoeveel er mee eten.En aan de hand van de hoeveelheid en het aantal mee-eters en mijn 'zin' op dat moment beslis ik dat.
Overigens (tirza) is de hoeveelheid spercieboon die nederland importeert uit nieuw-zeeland om precies te zijn 0,0 %. Import komt voornamelijk uit Duitsland, Spanje, België en Frankrijk. En die oogsten in dezelfde periodes als in Nederland.
groeten albana

Ehm? albana?

je spreekt jezelf alweer tegen,dit schreef je in je eerste reactie ;``Kom nou zeg....een kind van 18 die kan dat toch wel zelf bekostigen? Wat bizar zeg, die heeft ook nog een studiefinanciering of andere inkomsten. ``

Je hebt jezelf klem gezet,je zegt eerst a ,dan b ,en dan weer a,je hele verhaal klopt gewoon niet en is zo tegenstrijdig als wat.
jammer.

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 10:58

Albana

Je brengt het een beetje alsof jij heel slim bent met die enorme voorraad, en anderen dom omdat ze dat niet zo uitgekiend organiseren als jij.
Maar het wil er bij jou kennelijk echt niet in dat velen hooguit een vriezertje hebben en vijf planken.
Overigens, groente die drie mnd bewaard wordt, noem ik niet vers....

Hibiscus

Hibiscus

04-07-2011 om 11:01

Voorraad

Nou Albana, ik ben dus iemand die inkoopt zoals jij het je niet kan voorstellen. Maar toch leeft mijn gezin al jaren gelukkig en gezond

Ik ga op maandag naar de markt en haal dan het een en ander, en op donderdag of vrijdag ga ik weer voor het weekend. Er is hier overigens dagelijks een uitgebreide (boeren) markt met een viskraam, vleeskraam, brood, zelfs betaalbare bloemen in dit buitenland en alle groente en fruit die je je kunt bedenken.

Ik weet inderdaad niet op maandag waar ik zaterdag trek in heb, en vrijdag weet ik dat wel. Of we kiezen ervoor om het weekend opeens weg te gaan of uit eten te gaan, dan hoef ik helemaal niets te kopen.

Hier dus een voorraad voor een dag of 3/4. Dingen als rijst heb ik altijd wel in huis, maar verse groente, vees, vis koop ik voor een paar dagen. Ik heb een kleine vriezer dus daar kan ik niet al te veel indoen. daar ligt wel altijd een brood in en natuurlijk een zak overnfriet Ik kan echt geen vlees en vis voor 2 weken kopen.

En daarbij vind ik het heerlijk om over de markt te struinen en dan op mijn fiets met mand vol vers eten weer naar huis te fietsen!

Hibiscus

Chippie

Chippie

04-07-2011 om 11:45

Albana

Maar heb je je kinderen wel eens thuis achter gelaten voor twee weken vakantie? Ik heb me verre van deze discussie gehouden omdat hij van links naar rechts gaat. Over geld wat je wel of niet achter laat, over eetadresjes, over groentewinkels in je kelder, etc. Maar ik vraag me af of je wel eens je kinderen twee weken zonder jullie, zonder budget en met een 25 kilo aardappels, 5 bloemkolen en een lijst met eetadresjes hebt 'achtergelaten'. Zo niet, dan vind ik dit een onzindiscussie....

Chippie (nog zonder thuisblijfkinderen maar die er van overtuigd is dat ze straks kinderen welverzorgd 'achterlaat' met grote voorraad gezond spul maar ook lekkers, misschien ook wat kant-en-klaar maaltijden, plus nog een boodschappenbedrag (eventueel inclusief bonnetjes declareren) en een flink bedrag in de kluis voor als er iets moet worden gerepareerd met spoed (wel overleggen). Eetadresjes vind ik helemaal niets, zou wel graag willen dat iemand af en toe een neus om de deur heen steekt.

Kijk

Eerst dan eens mijn allereerste reactie,
25 juni.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2011 om 13:07

Stijgende verbazing

Misschien is het beter om Albana verder niet in de nek te hijgen, want hier komen we niet meer uit. Is het niet omdat haar leven zo heel anders is dan van mensen die niet met haar soort voorraden leven, dan wel omdat het een principe kwestie lijkt te worden om, vanuit Albana dus, niet te zeggen dat ze er naast zit.
Ik kreeg net opeens terugblikken uit Boer zoekt Vrouw. Sommige boeren waren totaal van slag doordat ze naar een supermarkt toe moesten. Daar waren ze nooit geweest. Ik ging er toen volledig van uit dat álles dus door hun moeder gehaald werd en dat dat eigenlijk ook de taak van de nieuwe vrouw moest worden. Maar nu realiseer ik me opeens dat zulke boeren misschien ook wel van voorraden leven die aan huis worden gebracht, of door henzelf geteeld zijn. En de rest komt misschien wel van de srv-man of tegenwoordig van albert.nl. Ja, dan is de realiteit van de rijtjeshuis-mens een ver van je bed-show. Albana heeft blijkbaar nog nooit met die realiteit te maken gehad of dat hardgrondig uit haar geheugen gewist. Heel apart. Ik had dergelijke dingen meer in een land met hele grote afstanden verwacht, zoals in Australië, of in landen als Zweden. Ik heb dus ook wat geleerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.