Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Budget thuisblijvend kind en eetgeld op vakantie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

29-06-2011 om 14:39

Susanne

Nou onbegrip wil ik het niet noemen hoor, ik kom uit een tuindersfamilie. Maar Albana kan er niet vanuit gaan dat iedereen zo woont natuurlijk. Speciale koelruimtes, toe maar.

liora

liora

29-06-2011 om 14:52

Nou ja

Het wordt zo langzamerhand een heel maf draadje. Albana, ik heb echt geen voorraadkast, really really. Moet ik aan de leugendetector? Of wil je me op m'n woord geloven?
Ik heb overigens wel een appelboom! Een adoptieboom, op landgoed de Olmenhorst. Daar kunnen we appels van plukken.

Vic

Vic

29-06-2011 om 14:55

Wat stelliger

Nou, ik vind het idioot en bespottelijk om verbaasd te acteren (want dat moet het haast wel zijn) over het feit dat niet iedereen 100 kg aardappels, 30 kg appels en 25 bloemkolen op voorraad heeft liggen. Kom op zeg, zo wereldvreemd kun je toch niet zijn?!

Vic

Vic

29-06-2011 om 14:58

Sorry

Dat ziet er onaardiger uit dan ik bedoelde. Maar ik zit hier bijna hardop achter mijn pc 'dat méént ze toch niet!'

Yta Chalne

Yta Chalne

29-06-2011 om 17:16

Tja

AH is vanaf hier twee minuten lopen. Ze zijn zeven dagen per week open tot 22u 's avonds. Wat moet ik dan met een enorme voorraad? Ik zou bijvoorbeeld twee kinderen op 1 kamer kunnen laten slapen en zo een flinke voorraadkamer creëren, maar AH kan dat veel beter. Nu hou ik het bij drie plankjes voorraad, en dat is dan nog voornamelijk voor mezelf (dieetvoeding).
Overigens, ik kan gerust weggaan maar gegarandeerd eten de kinderen dan vers gekookt eten. Met groente. Vinden ze namelijk lekker, en lekker eten staat hier heel hoog op het lijstje.

Tirza G.

Tirza G.

29-06-2011 om 17:23

Platteland

Ik woon op het platteland. En ken de taferelen van Albana maar al te goed, mijn ouders waren namelijk ook zo. Wij aten uit de schuur za'k maar zeggen. Want daar lag het mud aardappels (ja, die gaan per mud ) en de kolen en de appelen enzovoort. En dan ook nog een moestuin met 90 kroppen sla per week of 150 komkommers. Wat een feest.
Wat bén ik blij dat ik dat allemaal niet meer hoef te eten; ik eet vrijwel nooit aardappels en appels alleen in de taart. Groenten van het seizoen zijn er altijd in het seizoen dat ze ook in de winkel spotgoedkoop zijn. Kísten sperziebonen en tuinbonen heb ik afgehaald, gedopt, gesneden en kort gekookt om in te vriezen. Of dat dat allemaal niks kost, die kinderarbeid. En ja, die 17 kilo sperziebonen heb je dan net precies in het seizoen dat de sperziebonen in de winkel ook 50 ct de kilo kosten. Nou, om voor die centen al die moeite van een moestuin te doen: dank je de koekoek.
Sterker nog. Ik woon zelfs zo plattelandelijk, dat er op dit hele eiland zelfs geeneens een Turk is voor goedkope rijst. En geen McDonalds ook, trouwens.
Dus: o jaaaaaaaa ik herken het, OMG wat herken ik het. En wat bén ik blij dat ik niet meer hoef.

Tirza

Moestuin

Ook jeugdheriineringen. Zomers aten we dus sla/ sperziebonen/ sla/ sperziebonen enz, bluhhh. Ja en dan die kinderarbeid, haha, mijn moeder was nog van de generatie die "weckte". Dit was misschien wel een uitkomst voor de "verveling/ wat te doen" in de vakantie uit een ander draadje, haha.
Alleen nieuwe aardapplen zo uit de grond mis ik. Ik hoef echt geen krat aardappelen in de schuur en mijn kinderen al helemaaaaaal niet.

Single lady

je bent scherp,Albana spreekt zichzelf inderdaad behoorlijk tegen.

Maar hoe het ook is,uiteindelijk zijn we het allemaal met elkaar eens,iedereen in deze draad laat zijn kinderen niet zonder eten/etensgeld achter als zij op vakantie gaan.
en dat was ook de vraag aan het begin van de discussie.

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2011 om 20:28

Tirza (ot)

Dat doe ik juist weer wel, goedkope zomergroente invriezen, zodat ik 'swinters niet steeds die eeuwige kool hoef te eten, zorgt voor meer afwisseling dus eigenlijk! Dat eet ik dan liever dan van ver weg geimporteerde smaakloze troep eten.

Cobi

Het is dat we buiten weer aangenaam koel weer hebben, maar ik vind die gezinsvakantie van jou iets hebben van mijn verheerlijking van familiefeesten. Sorry.. kan het niet helpen.
Ben het dus roerend met je eens maar zit te wachten op iemand die je waarschuwt voor de Angel in jouw Gezinsdwang.

Sorry, wil niets kapen verder
ben weer helemaal afgekoeld..

Yta Chalne

Yta Chalne

29-06-2011 om 22:31

Oh rote buche

En dan heb je een mooie vakantie bedacht straks, die helemaal in orde en kloppend en esthetisch verantwoord is, enzo, en dan zegt je oudste: "Ja, leuk. helaas ben ik de eerste week in Spanje, de tweede week in Nice en daarna werk ik twee weken om mijn laatste week in Evenvergeten te kunnen doorbrengen.
En die is geen 22. Die zou nog leuk in de auto passen enzo. Of op de fiets, in jouw geval.
En dan komt je volgende kind en die wil graag mee, maar gaat eerste drie weken dit- en dat, dus kan alleen de laatste week nog, maar dan moet jongste alweer naar school...
Ach, het leven is zo makkelijk nog niet. En ook zo slecht te plannen. Voor mij dan, de kinderen zijn er best goed in.

(En joh, wat een drukte om dat gat! Ver-bij-ste-rend. Maar lekker hoor, dat er weer een beetje ruimte is ineens om je om zoiets druk te maken. En ervan te genieten!)

Kiki

Kiki

29-06-2011 om 23:17

Sorry cobi,

ik wil je illusies niet verbreken, maar ik ging vanaf mijn 16de al niet meer mee. Nadat mijn vader en ik een jaar eerder elkaars leven zuur hadden gemaakt in onze laatste "gezinsvakantie"
Ik mocht nooit meer mee en dat kwam goed uit want ik wilde al niet eens mee.

Mijn broer van 17 blijft dit jaar ook voor het eerst thuis (hoewel ik wel een oogje in het zeil hou) en mijn ouders laten eetgeld achter (en diepvriespizza's, blijft een jongen natuurlijk) maar broerlief zal ook best vaak hier zijn vermoed ik zomaar

Overigens heb ik hier in de stad opbergruimte genoeg (woon ik een oude winkel, bergruimte te over hier) en een gigantische kelder, maar echt niet dat ik een mud aardappelen in mijn kelder ga bewaren. Ik zou niet eens weten waar ik een mud aardappelen vandaan moet halen. Ik woon nog geen 500 meter van een AH vandaan die zeven dagen per week (ook bijna alle feestdagen) open is tot heel laat, op 50 meter van een 24-uurs benzinepomp en op 200 meter van minimaal 3 avondwinkels die tot 2400 uur open zijn.

Ik zie mijn jongens al bowlen met mijn zuinig bewaarde aardappelen, nee laat maar zitten ...

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2011 om 00:56

Maar cobi

dwing je ze dan echt mee te gaan?
Ik ken mensen met kinderen van 21-19 jaaar en die kinderen gaan nog graag mee. Als dat het geval is is er uiteraard niks mis mee. Maar als kinderen echt geen zin meer hebben om achterin de auto te kruipen om 'gezellig' samen op vakantie te gaan, dan is het toch handiger om ze thuis te laten? Ik kan me voorstellen dat je graag ziet dat ze de hort op gaan het avontuur tegemoet, maar wat is het ook heerlijk voor een iets oudere puber om gewoon helemaal geen gezeur aan je hoofd te hebben en lekker uren lang te computeren, uitslapen en dvd'tjes te kijken. Voor die puber het ultieme vrije tijds gevoel misschien. En als die puber vrienden heeft wordt daar tijdens zo'n vakantie vast ook wel tijd voor vrijgemaakt. Ik maak me daar echt totaal geen zorgen om.
Niet elk kind kan trouwens met 20 jaar het huis uit. Zelfstandigheid kost een hoop geld. Het is misschien wel aan te raden, ben ik het helemaal mee eens, maar de praktijk is soms anders.

Natuurlijk yta

Wij zijn ook zo rond de 16 afgehaakt.
Maar het is net als met dat gat. Als de nuance kwijtraakt dan krijg je de mooiste draadjes.
Wat wel handig was trouwens was dat onze hobbies zich vaak afspeelden in de buurt van de vakantiebestemming van onze ouders.. een lift, daar zeiden wij geen nee tegen.
Overigens was het precies omgekeerd, ik had geen tijd voor ontspoorde draadjes maar juist dan doe ik dat toch. Moest in 1 week de door jou zo gehuldigde overstap voor jongste regelen (je mag me nog wel een keer geruststellen want ik zweet er peentjes over), mijn vader gaat weer slechter en het werk was druk. Oh en dan nog avond aan avond voorspel, buurtfeest enz.
Maar volgende week doe ik niets. Ja, inpakken om weg te komen.

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2011 om 07:40

Ach cobi

Ik hing al vanaf mijn zesde rond op franse campings, alle voordelen die jij noemt heb ik ruimschoots ervaren. Nu, na 96.000 x yathzeeen tijdens een wolkbreuk of mistral wilde ik thuis eens rondhangen, gaf toch weer een ander perspectief. Vooral een zelfstandig perspectief, beetje werken en voor mijzelf zorgen.

Huh cobi? ot

die gezinsvakantie van jullie klinkt als het *verplichte kerstdiner* bij je ouders ,traditie.(brrrrrr)
Bij ons betekent vakantie:lekker bijkomen van een druk jaar,doen waar je zin in hebt ,niks geen leerzaam gedoe,gewoon relaxen.
En pubers die niet mee willen,blijven thuis,of gaan doen wat zij leuk vinden.
de rest van het jaar voeden we op,doen we culturele dingen,doen we aan talenkennis,en leren we sociale vaardigheden aan,daar gebruiken we de vakantie niet voor.En wat ik me afvraag,hoe zien de vakantie herinneringen van jouw kinderen er straks uit? als: oh jah we moesten altijd verplicht mee,cultureel en sociaal doen? of als ,wat een heerlijke relaxte periode was dat altijd?

Afspraakjes (o.a. singel lady)

Nee jullie stellen het je veel te geregeld voor. Dat vriendin oudste uitnodigd is gewoon omdat oudste daar kind aan huis was toen ze jonger was. Net zoals de meiden van vriendin dat bij ons waren. Vriendin heeft 2 dochters die beiden vriendinnen van oudste zijn. De buren vervullen ong. dezelfde functie voor jongste.
Als je een soort 2de huis voor bepaalde kinderen bent geweest járen lang is het een logisch gevolg dat je je ook een beetje anders voelt dan 'zomaar' een volwassene, zoals zo velen. Je leeft mee met álles wat er gebeurd. Zo werkt dat gewoon.Ook de kinderen zelf 'voelen' dat zo. Als er écht wat is en ik of man ben niet thuis gaat jongste automatisch naar de buren. Dat zit er gewoon 'ingebakken' door de loop der tijd.
Dus als vriendin weg is en haar meiden alleen dan denk ik aan ze en vraag 's aan dochter of zij ze nog gezien heeft en kom ik oma tegen dan maak ik een praatje....
Dat vriendin en ik vriendinnen zijn zijn we al van jongs af aan. Dat maakt dat we ook elkaars familie goed kennen.
We maken geen echte afspraken, dat gaat gewoon vanzelf.Toen we nog geen kinderen hadden zagen we elkaar ook zeker wekelijks. Soms is dat nu wat minder, ook door druktes, maar dan toch bellen we elkaar minstens 1 keer per week en wij kunnen úren kleppen en dan ondertussen het halve huis doen. Daar zijn wij zeer goed in.Ook toen wisten we precies van elkaar waar we waren en wanneer. En zeker wanneer we op vakantie zijn of een weekendje weg zijn.En bieden we aan of we nog wat moeten doen voor elkaar. De post ophalen (ik voor vriendin) b.v. of de hond oppassen (in het verleden) en zo dus ook dat mee-eten. We 'regelen' het ook niet, we kennen de programma's van de meiden als wij weg zijn ook niet. Ik ken niet eens het programma van oudste voor dit weekend. w.s. hoor ik dat morgen pas.En dát er plannen zijn is zeker. Want die zijn er elk weekend. Mijn vriendin benaderd dochter zelf. Via haar dochter, meestal via sms. Ik weet ook zeker, hoewel we daar nooit over gesproken hebben, zou dochter niet op zo'n sms reageren dan zou vriendin ongerust worden. Er achteraan gaan, contact proberen te krijgen.W.s. mijn vader bellen of naar ons huis gaan, de buren ofzoiets. Dat weet dochter ook, dat kan ze zelf wel bedenken.
Je hoeft echt niet van alles af te spreken om te kunnen rekenen op elkaar. Om te weten hoe de ander reageert. Daarom ook vind ik het niet meer dan logisch dat dochter dáár heen gaat áls er iets zou zijn. Of naar haar opa.Waar ong. dezelfde situatie is, ook daar was oudste 'vroeger' veel. Ik weet dat oudste toen met kerst ook op eigen initatief bij vriendin is langsgegaan. Ze had plannen met kerst en die gingen niet door omdat er een medische kink in de kabel kwam (met die ander hoor).Dus zat ze alleen....en vond dat niet leuk. Dus ging ze uitmopperen bij mijn vriendin. Voor dochter héél logisch, ze voelt zich daar vertrouwd, thuis. Met als gevolg dat ze de kerstdag heeft doorgebracht met vriendins dochters.Die verder ook geen plannen hadden, achter de Wii. Vriendin kon in 1 oogopslag zien dat dochter baalde, zoals ik het ook zou zien. En zoekt een oplossing.Die ook in hun eigen programma past. Zo zou ik het ook doen.
Het kan ook best dat de meiden van vriendin terug sms-en als ik ze uitnodig dat ze niet komen. Of dat er van de 3 maar 1 komt. Of dat het vliegensvlugge bezoekjes worden van even mee-eten snel en happerdehap ik moet alweer weg naar de volgende afspraak. Het worden heus geen verplichte hele avond opzitten als dank voor het eten avondjes. Het kan ook best dat er 1 geen druktes heeft en besluit de avond door te brengen hier en bij oudste blijft logeren en misschien de dag erna ook nog wel en misschien zelfs wel met ons meegaat de volgende dag 'iets' leuks doen.Dat kan allemaal, daar hebben wij allang geen invloed meer op. Dat regelen ze zelf en beslissen ze zelf en meestal á la minuut.
Ik ga er ook vanuit dat oudste uitgenodigd wordt. Ja dat klopt en misschien heeft vriendin het zelf wel te druk en komt er niets van. Ook dat zou kunnen. Ook dan red oudste zich prima. En dan zijn we even goede vriendinnen. Dat is allemaal niet zo vastomlijnd, maar meer automatisch en logisch gevolg als je elkaar zoveel jaren kent. Waar het me het meeste om gaat is dat er mensen zijn die om een kind geven en zich verbonden voelen en zich daarom erom bekommeren. Niet eens in praktische zin, het is ook om het 'gevoel' dat je altijd ergens op terug kan vallen. Ook voor diegene zelf.
Dat is prettig te weten. En dan niet zo dat je je eigen gang niet kan gaan. Dan wordt het juist weer onprettig (denk ik). Als wij echte vastomlijnde afspraken zouden hebben denk ik niet dat er een jongere die afspraak zou kunnen/mogen afzeggen zonder commentaar achteraf. Die optie is er nu wel. En dat lijkt me voor hunzelf een stuk prettiger. Er hoeft niets, alles mag en dat mogen ze zelf beslissen. Vrij simpel toch?
groeten albana

En tussen extreem en extreem

Zitten nog een heleboel varianten. Ik heb geen mud aardappelen in huis. 1 zak van 20 kilo, is normaal. Soms heb ik 2 zakken als ze erg goedkoop waren en 'nieuwe oogst'. Meer niet want zóveel aardappelen eten wij niet eens. Die appels en andere fruit krijgen wij, allemaal eigen oogst. Als dat op is, koop ik ook zakken van 1,5 kilo, maar wel meestal meer tegelijk. Want die eten ze hier erg veel.Er gaan er elke dag meerdere op, dus daar zijn we zo doorheen.Als aan het eind van de winter het seizoen van de appels op z'n eind loopt eten we weer meer mandarijnen. En groenten die we erg véél gebruiken heb ik standaard op voorraad. Dat zijn tomaten, komkommers,witte kool en sla en die koop ik altijd per kratje of doos in soms wisselen we daarin afhankelijk van het aanbod, in de winter b.v. eten we meer witlof als slavervanger, we doen daar gemiddeld een week of 3/4 mee. Soms heb ik groente die net geoogst is wat meer. Omdat ze erg goedkoop waren op de markt en b.v. 4 voor de prijs van 1.Dan wil ik dat wel eens doen, maar dat is niet standaard en wisselt per seizoen. Dus áls er niets gekocht zou worden en wij zijn met z'n allen thuis dan hebben wij ook na 1 maand niets meer te eten.
Dat is in mijn beleving niet 'veel'. Mijn ouders hadden voor máánden in huis, soms zelfs voor een half jaar.
Ik maak zelden sperciebonen in, of ik moet ze toevallig krijgen van deze of gene. In het seizoen kan het zijn dat we veel aardbeien, druiven of kersen ofzo hebben. Denk dan aan een emmer vol. Nou die zijn zo op hoor. We hadden eergisteren een kilo of 3-4 aan kersen. Er is nu nog een handjevol over.Een bakje kersen van de supermarkt zou w.s. net zo lang staan, maar dat is omdat die de helft zo lekker niet zijn.
Toen ik in de stad woonde op m'n eentje kocht ik ook 2,5 kilo aardappelen. En daar deed ik best lang mee, ik denk zo'n week of 3? Het verbaasd me werkelijk dat je met zo'n gezin zo weinig in huis hebt. Dan moet je toch minstens 2 keer per week met een grote kar boodschappen naar huis gaan? Wat een werk lijkt me dat!
Maar ja w.s. vinden jullie 'onze manier' veel werk. Ik maak ook nooit vastomlijnde plannen van wat we eten. De basis is er en het kan best dat ik vanmiddag wat anders eet dan ik van plan was. Dat is afhankelijk van mijn 'mood' en de tijd die ik ervoor neem of wil nemen etc. Dat kan ook. Want of we iets nu vandaag of morgen eten dat maakt niet zoveel uit. Er ligt nu andijvie, courgette,bloemkool en de basis(die ik al opnoemde) en daarmee kan je alle kanten op (denk ik).
Als het nu keihard begint te regenen of slechter weer wordt dan zal ik w.s. eerder voor stampot andijvie kiezen dan bij prachtig zonnig weer. Zo ong. werkt het.
Als wij weg zijn koop ik echt niet zo erg veel. Dochter alleen kan minder op dan wij met z'n 4-en. Ik vul de basis aan en zorg dat er wat dingen zijn die zij lekker vind en graag kookt. Als onze basis op z'n helft loopt is dat voor dochter alleen meer dan genoeg voor 2 weken.
En zodra we terug zijn rijden we even rond om de basis aan te vullen en klaar. Dat is een half uurtje werk en de kast is weer vol.
Ik kan me geen voorstelling maken hoe het zou moeten met zo weinig in huis. Een kilo aardappelen en 1 zak appels en 1 of 2 groente zodat je na 3 dagen alweer boodschappen moet doen. Ik zou er moe van worden alleen al te bedenken dat ik dát nog nodig heb en als ik wat anders wil eten en dan eerst wéér boodschappen te moeten doen.
Ik ben ook geen uitzondering qua voorraad. Ik koop de tomaten bij voorkeur bij de groenteman op de markt. Aan het eind van de marktdag. En dan sta ik tussen een stuk of 20 anderen die ook een doos/kistje of waar het ook in zit willen.
En als ik weg ben staan en weer 20 anderen.
Dat kistje heeft dan de prijs van ong. 4 bakjes denk ik? In ieder geval moet je denken aan een kwart van de prijs. Soms zelfs minder. Dat ligt er aan hoeveel hij over heeft en hoe die dag de klandizie was.
Mijn vader die met z'n vrouw is, haalt ook niet meer zoveel. Dat krijgen ze niet op. Nog wel zoveel aardappels en die appels en ander fruit hebben ze zoals wij. Maar aanvullende dingen halen ze ook maar voor een weekje of 3-4 zoals wij.Ook omdat ze veel op vakantie gaan. En dan zou dat maar daar liggen oud te worden. Dus eigenlijk alleen de dingen die je een jaar goed kan houden.
Ik denk ook altijd dat die mensen die overdag zo'n bakje groente halen of gesneden groente dat dat mensen alleen zijn of oudere mensen, idem bij de supermarkt. Daarbij denk ik niet aan gezinnen en zeker niet aan gezinnen met grote kinderen. Maar dat zal ik dan ook wel fout hebben.
groeten albana

Wat me wel verbaasd

Is dat iedereen hier valt over het verschil tussen houdbaar en verse melk en dat zelfs 'vies' vind. En niemand blijkbaar het verschil proeft tussen verse groenten/fruit die van dit seizoen zijn en diezelfde groente die al een half jaar overal bewaard zijn en er alleen nog vers uizien en niet smaken.
Ook dat nu opeens iedereen zegt de appels niet in de koelkast te bewaren en eerst wel.
Ik bewaar helemaal geen enkele groente of fruit in de koelkast of het moet 30 graden zijn. En dan nog alleen die wie we nu vandaag of morgen opeten.
Ja en aangesneden groente of fruit, zoals een halve tomaat.
groeten albana

Hanne.

Hanne.

30-06-2011 om 10:18

Tussen extreem en extreem (2)

Tussen extreem en extreem zitten inderdaad heel veel varianten. 20 kilo aardappels vind ik heel extreem. Laat staan 40 (als ik het al kwijt zou kunnen). Ik haal aardappels per 2,5 max 5 kilo. Met 20 kilo zou ik denk ik bijna een jaar vooruit kunnen.

Ik hoef/heb ook geen voorraad voor weken in huis. 1 week is genoeg. Waarom zou ik voor 6 weken melk/sap oid in huis halen. Boodschappen doe ik toch 1x per week. (En dat kijkt echt niet op een dag. Met de restjes van de week er voor en wat basis producten kan ik echt nog wel een dag of wat verder).

Halve tomaat

..dat vind ik nou nog eens lastig bewaren! Echt niet te doen. In de koelkast vergeet je hem en gaat hij er naar sappig uitzien. Buiten de koelkast gaat ie groeien.
Mijn man heeft altijd een halve tomaat over als hij tosti maakt, hoe klein de tomaat ook is. Wel heel vertrouwelijke info dit.

En Albana, ik bewaar juist heel veel groente in de koelkast. Net als Ingrid koop ik fruit/groente een keer in de week, en in mijn kleine stadshuisje eindigt het in de no-frost zone van mijn Liebherr. Ook al een draadje over geweest.

Maar die halve tomaat vind ik dus echt een verschrikking. Soms heb je echt geen zin in een hele.

Ohhhh albana

Ik geloof dat wij(ik in ieder geval wel) het allemaal nu wel snappen van de melk, appels en aardappels enz.
Fijne vakantie !

Maylise

Maylise

30-06-2011 om 10:32

Wel eens met cobi

Ik zou ook niet zo blij zijn als een 16jarige zou verkondigen niet meer mee te willen op vakantie zonder gedegen alternatief plan. Een paar dagen alleen thuis vooruit maar echt weken lang lijkt me niks. 16/17 was ook niet echt de leeftijd die ik bij dit onderwerp in gedachte heb maar meer rond de 19/20.
Wat ik overigens zou doen als een kind echt niet zou willen dat weet ik niet. Gratis vakanties wekken hier meestal enthousiasme op. Een kind echt dwingen lijkt me de sfeer ook verpesten. Waarschijnlijk zou ik als alternatief aanbieden dat ze naar een vakantie kamp kunnen.

Halve tomaat

Ja, die halve tomaat is afkomstig van oudste. Die ze dus graag op haar brood doet. Vandaar.......
Maar gelukkig eet ze de andere helft zéér regelmatig wél op. Soms ook zo als 'tussendoortje'.
Vandaar dat ik daar ook aan dacht toen ik een voorbeeld wilde geven.
groeten albana

Cobi

Bedankt voor je uitleg.
de *hatelijke toon* was absoluut niet zo bedoelt,als jij het zo wel hebt opgepakt: sorry.
ik vroeg me oprecht af hoe jouw kinderen dit ervaarden.
want het klink mij allemaal zo *opgelegd* in de oren,dat ik het gevoel kreeg dat je kinderen met behoorlijk(frisse?) tegenzin met je op vakantie gaan.

misschien komt het door mijn eigen ervaringen,ik *moest* vroeger ook mee op vakantie,naar het kerstdiner van oma ,naar de 25 jarige trouwerij van tante toos,enzenz.( omdat het nou eenmaal familie was,en omdat het zo *hoorde*
ik vond het afschuwelijk,maar ik ging wel,min of meer omdat ik geen Nee durfde te zeggen.
Ik heb daar vervelende herinneringen aan,het gevoel ergens te zijn waar ik op dat moment niet wilde zijn.
Vandaar dat ik mijn kinderen daar veel vrijer in laat,zij mogen zelf kiezen of ze wel of niet aan familie verplichtingen en gezinsvakanties doen.
en ja,soms is Tante toos teleurgsteld ,of houd oma een konijnenboutje over bij het kerstdiner,dat is dan jammer,het zij zo.

Maylise

Maylise

30-06-2011 om 14:28

Sus-anne

Mijn kinderen moet ook vaak mee naar een bruiloft, kerstdiner, ander soortig feest of dergelijke familie verplichtingen. Daar hebben ze geen keuze in. Alleen als het om familie gaat die ze persoonlijk niet kennen dan hoeven ze niet mee. Verder gaan ze gewoon mee. Ik vind dat af en toe iets doen tegen je zin niet zo problematisch is. Soms mag je ook gewoon wel eens iets voor een ander doen, gewoon omdat het er bij hoort en andere mensen er plezier aan beleven. Geen zin hebben is best zolang ze maar mee gaan en in stilte geen zin hebben.

liora

liora

30-06-2011 om 14:50

Albana

Hoi Albana,

Zelden zoveel oninteressante info gelezen, sorry hoor. Denk je echt dat iemand dit boeiend vindt?

"Ik heb geen mud aardappelen in huis. 1 zak van 20 kilo, is normaal. Soms heb ik 2 zakken als ze erg goedkoop waren en 'nieuwe oogst'. Meer niet want zóveel aardappelen eten wij niet eens. Die appels en andere fruit krijgen wij, allemaal eigen oogst. Als dat op is, koop ik ook zakken van 1,5 kilo, maar wel meestal meer tegelijk. Want die eten ze hier erg veel.Er gaan er elke dag meerdere op, dus daar zijn we zo doorheen.Als aan het eind van de winter het seizoen van de appels op z'n eind loopt eten we weer meer mandarijnen. En groenten die we erg véél gebruiken heb ik standaard op voorraad. Dat zijn tomaten, komkommers,witte kool en sla en die koop ik altijd per kratje of doos in soms wisselen we daarin afhankelijk van het aanbod, in de winter b.v. eten we meer witlof als slavervanger, we doen daar gemiddeld een week of 3/4 mee. Soms heb ik groente die net geoogst is wat meer. Omdat ze erg goedkoop waren op de markt en b.v. 4 voor de prijs van 1.Dan wil ik dat wel eens doen, maar dat is niet standaard en wisselt per seizoen. Dus áls er niets gekocht zou worden en wij zijn met z'n allen thuis dan hebben wij ook na 1 maand niets meer te eten. "

Liora

Merel

Merel

30-06-2011 om 16:33

Niet erg hoor albana

Och ik vond ze niet erg om te lezen, ze is van huisduit gewend om zulke enorme voorraden te hebben. Wellicht is dat op het platteland normaler (denk ik) want hier is de supermarkt om de hoek, zelfs mijn ouders haalden niet zoveel in huis. Ik denk hooguit een grote zak aardappelen,5 kg vermoed ik, en mijn moeder ging wekelijks naar de markt waar ze voor een deel van de week inkopen deed.
Ik ga daarentegen zelf iedere dag even naar de supermarkt, ik heb namelijk geen zin om vooruit te denken en ook niet zo heel veel opslag in huis om kilo's van vanalles op te bergen.
Omdat ik maar zulke kleine beetjes meeneem, doe ik dat gewoon op de fiets (stukje van 5 minuten) Risico is wel dat je soms meer meeneemt dan nodig is, maar over het algemeen probeer ik me gewoon aan het lijstje te houden.

Maylise

jouw kindern moeten vaak met je mee,tot welke leeftijd dan?
ook nog als ze al 18 zijn?
of gewoon altijd zolang ze nog thuiswonen?
Mijn kinderen gingen vanaf hun 16 niet meer altijd mee,soms wel,soms niet ,maar ik (liet) laat hen de keus.

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2011 om 19:01

Maylise

Dus omdat jij, een ander, er plezier aan heeft, moeten ze mee op vakantie. Ik doe het meer zo, van lieverlee worden ze groter en zijn er steeds meer zaken waar ze zelf invloed op mogen hebben. Oma wordt 90 of tante gaat trouwen, dan wil ik ze graag mee. Want natuurlijk, je moet allemaal weleens iets waar je geen zin in hebt. En je bent ook blij (meestal) als jouw familie komt als jij iets te vieren hebt. Maar vanaf een jaar of zestien krijgen kinderen meer een eigen leven en gaan ze zich langzaam losmaken. En daarom mogen ze best thuisblijven als ik op vakantie ga. En ik stel ook niet als eis dat ze die nuttig dienen te besteden, als ik zelf drie weken in een hangmat hang met een goed boek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.