Huis, Tuin en Keuken

siem-p
21-01-2009 om 13:05
Bureaucratisch probleem (lang)
Ik heb een nogal ingewikkelde vraag, dus experts, ervaringsdeskundige en een ieder ander die weet hoe het werkt, alvast bedankt voor het mee denken.
Voor ik de vraag kan stellen is eerst een deel van het verhaal noodzakelijk, luister en huiver.
Ik had 1 winkel, mijn partner had er 2. De winkels van mijn partner gingen failliet, mijn partner ook maar hij werd voor de failliet verklaring toegelaten tot de sanering.
Wij waren niet getrouwd, geen samenlevingscontract, niet eens een gezamenlijke bankrekening. Dus zijn toestand had geen officiële gevolgen voor mij en de kinderen. Hij had een koophuis, daar woonden wij met z'n 4tjes. Ik had toen nog geen winkel.
Doordat er geen inkomsten meer waren (werk lag even niet voor het oprapen) heb ik van mijn laatste centjes en wat medewerking van leveranciers een winkel geopend in het noorden van het land, bij die winkel was ook riante woonruimte en aangezien dat koophuis toch verkocht moest worden, zelf of per executie was het logisch daar te gaan wonen. Ik ben toen dus verhuist, partner bleef nog even op oude adres i.v.m. het niet onnodig ingewikkeld willen maken voor de afhandeling van zakelijke-strop.
Eind 2007 kreeg ik dus op mijn nieuwe adres een overzicht van de belastingdienst, ik had volgens hun ineens een koophuis. Ik had geen koophuis, nooit gehad, we waren ook geen fiscaal-partners. Ik wilde dat dus wijzigen.
Ik had ook ineens geen kinderen meer, terwijl ik dus wel altijd en toen ook de kinderbijslag voor hun ontving. Ook dat moet dus gewijzigd worden.
Ik heb dat toen dus ook keurig gewijzigd, maar op de een of andere manier is dat niet gelukt. Mij boekhouder heeft de wijziging toen ook nog een keer gedaan. Ook toen had ik mijn kinderen niet terug en zat ik nog steeds met een niet bestaand koophuis.
In de tussentijd zijn mijn partner en ik uit elkaar gegaan, hij had enorme emotionele problemen en ik had een winkel die eigenlijk helemaal niet winstgevend was, het was een verliespost, ik moest dus van die winkel/bedrijf af om niet ook failliet te gaan. Dat zijn geen gunstige omstandigheden voor een relatie en we besloten in goed overleg uitelkaar te gaan, hier werd niemand, (incluis de kinderen) gelukkig van.
Ik kon per direct de huur opzeggen (de eigenaar van het pand was al bezig met de verkoop van het pand en zonder huurder verhoop het wsch. makkelijker) en ik heb me meteen uitlaten schrijven bij de KvK, voor het eerste kwartaal belasting kon ik een 0 aanslag indienen en de spullen heb ik samen met de openstaande rekeningen aan de leverancier aan een andere winkelier voor het bedrag van 1 euro. Daar was ik dus eigenlijk op een hele goede manier doorheen gekomen.
Met het uitschrijven bij de KVK werd mij verteld dat de KVK zorg zou dragen voor het afmelden van mijn bedrijf bij de belastingdienst, de nul-aanslag zou ook (in combinatie met die afmelding door KVK) de uitschrijving bekrachtigen.
Ik ben toen weer terug verhuisd met de kinderen naar mijn oude woonplaats, we hadden nog geen huis, waren best van slag (huis weg, papa-mama-niet-samen etc.) en we gingen bij mijn moeder wonen. Je moet iets.
Ik had geen ondernemers verzekering aangezien die kosten te hoog waren toz van de inkomsten uit het bedrijf dus bij het CWI werd ik doorgestuurd naar de socialedienst.
Ik ging dus voor het eerst van mijn leven een uitkering aanvragen. Met lood in mijn schoenen, maar als je even geen werk hebt, geen inkomsten etc. dan moet je nog steeds eten enz., dus wat moest dat moest.
De meneer van de socialedienst had echter regeltjes, en ik voldeed niet aan die regeltjes. Ik kon mij namelijk niet inschrijven bij mijn moeder (leeft zelf onder het minimum, is echt afhankelijk van alle toeslagen, kwijtscheldingen en tegemoetkomingen en als ik daar 2 maanden ingeschreven zou zijn was het jaar erna dat allemaal kwijt en de kans dat ik dat op zou kunnen vangen voor haar was minimaal) ik woonde op papier dus bij een tante van mij, voor haar had het geen gevolgen, maar bij haar wonen was geen optie.
Dat had ik ook keurig verteld en op papier verklaard aan de meneer van de socialedienst, juist omdat ik geen fraude wilde plegen. En omdat ik niet verbleef waar ik ingeschreven stond kreeg ik geen uitkering, ik was officieel dakloos met mijn kinderen. Er was geen alternatief. Ook de verplichte premie van de zorgverzekering kon ik niet vergoed krijgen. Nix, nada, noppes.
Ik leefde dus echt op kosten van mijn familie.
Ik kon ook geen aanspraak maken op een huurhuis want ik had geen inkomsten en ik had geen inkomsten omdat ik geen huis had.
Van de belastingdienst kreeg ik ook geen cent want ik had volgens de belasting dienst ook ineens een redelijk groot inkomen, nog steeds een koophuis en geen kinderen. Dus geen zorgtoeslag, geen kinderkortingen etc. En ik maar blijven bellen op kosten van anderen, en maar brieven schrijven etc.
Vervolgens ben ik uiteindelijk ten einde raad naar het leger des heils gegaan. Mijn hele verhaal neer gelegd, want de situatie bij mijn moeder was ook wel redelijk aan het escaleren, de rek was eruit en ik wilde weten wat ik kon doen om niet bij het leger te moeten gaan overnachten met mijn kinderen. Mijn partner woonde bij zijn moeder dus naar dat oude koophuis kon ook niet, dat was niet meer.
Het leger heeft mij toen via omwegen in een melkertbaan gekregen.
Ik val nu dus in de zogenoemde verloning-uitkering. Ik werk nu 34 uur in de week voor een inkomen dat gelijk is aan het bedrag dat ik in mijn situatie zou ontvangen aan de sociale uitkering.
Ik heb nu een huurhuis na een schrijnende urgentie-aanvraag waar zelfs de wethouder B&W zich mee heeft moeten bemoeien om de woningbouw stichting ervan te overtuigen dat ik en mijn kinderen echt een woning moesten hebben.
Nu heb ik weer het overzicht van de belastingdienst gekregen en ik heb nog steeds een eigenhuis (dat terwijl ik bijna een jaar dakloos geweest ben) en geen kinderen.
Mijn aanvraag voor kinderkorting en huursubsidie worden dan ook niet toegepast wat inhoud dat ik nu op maandlasten van rond de 950 euro zit en een salaris van 1000 euro. De uitkering word namelijk gebaseerd op aanname dat je wel subsidies, kortingen, tegemoetkomingen en kwijtscheldingen krijgt. Ik kan nu geen kwijtschelding aanvragen voor gemeente belasting omdat die dat overzicht van de belastingdienst als bewijs willen hebben en daarop staat dat ik een eigenhuis heb.
Ik heb aan alle belasting kantoren dezelfde aangetekende brief gestuurd met dit verhaal, en een hulpvraag. Ook heb ik bewijzen van alles wat enigszins als bewijs kan dienen bijgevoegd. Ik heb om bevestigingen gevraagd etc maar ik heb nu 4 maanden later nog niks gehoord en ik kom zo meteen echt in de problemen, mensen kunnen niet blijven bijspringen.
Dus als iemand een idee heft hoe ik uit deze ellende kan komen, ik heb echt van alles gedaan om het recht te zetten maar ik weet niet meer hoe ik nu verder moet.

Guinevere
21-01-2009 om 13:35
Of...
Of probeer een Rechtswinkel (google even). In je verhaal zie ik in elk geval nergens juridische bijstand voorbij komen.

siem-p
21-01-2009 om 16:36
Nieuw probleem
Ik zit nu dus een invulscherm van de ombudsman in te vullen en daar willen ze datums hebben, geen probleem.
Alleen willen ze ook datums hebben van hun reactie, maar ik heb op geen van mijn akties antwoorden gekregen, dat is deel van het probleem. De onaardige mensen van de belastingtelefoon komen niet verder dan vertellen dat ik wijzigings formulieren moet invullen, grrrrrrrrr.
Ik ga dapper verder en alvast bedankt voor het meedenken.

Temet
21-01-2009 om 18:07
Siem
Je kan de ombudsman ook gewoon een brief schrijven. Zo eentje op papier, weet je wel, waarin je gewoon alles kan zetten op een plaats die jou uitkomt
Groeten,
Temet

siem-p
21-01-2009 om 18:13
Nog een klacht gedaan
op www.lastvandeoverheid.nl
Ik ga nu hopen dat het werkt

Jaymza
21-01-2009 om 20:24
Publiciteit
Wat afschuwlijk als je in zoiets verzandt. Schrijf een brief naar de telegraaf, die wil zulke verhalen ook nog wel eens plaatsen.
Jaymza

siem-p
21-01-2009 om 21:13
Een boek
Ik zou er een boek over kunnen schrijven, dit was namelijk nog maar een deel van het complete verhaal, alles wat al recht gezet en opgelost is heb ik er nog niet bij verteld. En dan maar hopen dat het een best-seller wordt, ben ik meteen niet meer van de welwillendheid van de belastingdienst afhankelijk :0)

siem-p
22-01-2009 om 00:54
Bedankt
Alvast bedankt voor jullie meedenken maar ik heb net een frisse blik toegeworpen gekregen en waarschijnlijk heb ik de oplossing gevonden.
Als het gelukt is meld ik het jullie even en mocht het onverhoopt nog steeds niet recht gezet zijn, dan roep ik weer om hulp, wie weet zijn er nog meer frisse blikken.
Siem