Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Buren altijd in de tuin en tuin deur altijd open


Nu is eigenlijk de vraag of het er wel toe doet of het onderwerp werkgerelateerd  is? Als het niet werkgerelateerd was, maar over kind zus of vakantie  zo, of politiek, To zal zich er aan blijven storen tot een andere buur die mensen vragen niet altijd maar te praten of TO een paar oordoppen gaat aanschaffen.
Wij hebben om die reden een paar schuttingen in de tuin vervangen zodat die studenten van hiernaast niet meer mijn terras konden zien. Dat was ondertussen een een ‘inbreuk’ op mijn privacy geworden.
In geval van TO zou ik ervoor kiezen een bankje aan voorzijde huis te plaatsen, als dat mogelijk was.

Hoe vaak je buren in de tuin zitten en de deur open hebben, moeten ze zelf weten.
Maar hard praten, de hele dag door en dat heel de buurt je gesprekken kan volgen, dat is gewoon storend. En werkgerelateerd ook gewoon niet oké. 
Vaak hebben mensen zelf niet in de gaten als ze te hard praten. Kaart het netjes een keer aan, zodat ze er iets mee kunnen. Het gaat dan niet om 'je zit te vaak/te lang in de tuin', maar om 'wij hebben last van jullie volume en de aard van de gesprekken als we in de tuin zitten, kunnen jullie daar misschien rekening mee houden'.

Flanagan schreef op 08-09-2023 om 15:11:

[..]

Eens. Zo heb ik tijdens de coronatijd mij vreselijk geërgerd aan de urenlange luide telefoongehouwehoer van de Italiaanse student next door terwijl ik in de tuin wilde genieten van het mooie weer. Op gegeven moment stond ik op, riep 5x heel luid BLHE, BLHE BLHE, ging naar binnen, schoof de tuindeur hard dicht. Dagen erna geen last meer gehad.

Hij had het blijkbaar ook niet in de gaten gehad.

Sjongejongejonge. Dat is echt kinderachtig. Blijf dan buiten wachten op response ipv meteen binnen schuilen. Of nog beter. Pak een stoel en ga er op staan met je hoofd boven de schutting als je het roept hahaha. Dan kan je lachen.  

Moederkareltje schreef op 08-09-2023 om 16:09:

[..]

Sjongejongejonge. Dat is echt kinderachtig. Blijf dan buiten wachten op response ipv meteen binnen schuilen. Of nog beter. Pak een stoel en ga er op staan met je hoofd boven de schutting als je het roept hahaha. Dan kan je lachen.

(Ot) 

Ik kan mij voorstellen dat je zo reageert, maar we hadden al een lijst van klachten met deze huurder en zijn medehuurders. Soms kan je het niet best treffen met een groep studenten die de woning van je buurman huren. Denk aan blowen in de tuin of de feesten door de week of de bekende fietsen met blauwe wielen die over elkaar in de voortuin liggen omdat ze te beroerd zijn een goede standaard te kopen of tijdens coronatijd waarin ze veel in de tuin hingen omdat er geen ander vertier bestond. 

Niet alle studenten maken het bont, maar als iemand eens met een buur te maken krijgt die zijn huis voor leuke cent verhuurt en anderen  met de overlast laat zitten, ben ik benieuwd of diegene in staat blijft altijd fatsoenlijk te blijven.

overlast is ook voor iedereen anders. Zo kwam onze buurman vragen of wij last hadden van hun barbecues en van het spelen van hun kinderen. Ons antwoord was nee. Geen last van.

Het klopt dat ze vaak 's avonds met een aantal mensen barbecuen maar het stoort ons niet. Spelende kinderen die lachen en met water spuiten stoort ons ook niet. Zolang ze maar niet continu gillen maar dat doen ze niet. Wat bleek later. De andere buren hadden geklaagd. Zij hadden er wel last van. Onze tuin is dichterbij dus ze vroegen zich af of het echt zo erg was.  

En dat maakt het lastig. Wij hebben nergens last van. Terwijl de andere buren het wel als overlast beschouwen. 

Sowieso geen briefje door de bus en ook niet vanuit de tuin in het luchtledige iets roepen in de hoop dat ze het snappen. Dat is passief-agressief en onvolwassen.

Zelf zou ik denken aan:
*Oordopjes 
*Zelf een muziekje aanzetten als je in de tuin zit, zodat je iets prettigs hebt om naar te luisteren
*Het mooie weer is straks weer voorbij en dan heb je weer maanden rust
*Eventueel luchtig ter sprake brengen als jullie beiden in de tuin zijn, maar de juiste tact hierin is niet iedereen gegeven. Heb je verder goed contact met ze, dan lukt het beter dan als je (nog) helemaal geen contact met ze hebt

Wat een belachelijke post. Klagen omdat je vindt dat je buren teveel in hun eigen tuin zijn en niet vaak genoeg weggaan.🤣 Je bent echt niet goed wijs als je denkt dat je daar iets over te zeggen hebt. Je mag het irritant vinden, je kan het zelfs aankaarten (al gok ik dat ze net zo hard lachen als ik toen ik het las), maar verder heb je het er gewoon mee te doen of kun je verhuizen. Ik hoor mijn buren ook vaak zat praten en andersom zullen ze ons ook vast horen, dat heb je nou eenmaal als je buren hebt. Succes!

Notsocool schreef op 08-09-2023 om 22:45:

Wat een belachelijke post. Klagen omdat je vindt dat je buren teveel in hun eigen tuin zijn en niet vaak genoeg weggaan.🤣 Je bent echt niet goed wijs als je denkt dat je daar iets over te zeggen hebt. Je mag het irritant vinden, je kan het zelfs aankaarten (al gok ik dat ze net zo hard lachen als ik toen ik het las), maar verder heb je het er gewoon mee te doen of kun je verhuizen. Ik hoor mijn buren ook vaak zat praten en andersom zullen ze ons ook vast horen, dat heb je nou eenmaal als je buren hebt. Succes!

Totaal met je oneens en de toon van je bericht is enigszins onaangenaam. Helaas is het uit de mode geraakt om op enigszins gedempte toon met elkaar te praten in het openbaar vervoer, openbare gelegenheden etc zodat ook andere aanwezigen prettig aanwezig kunnen zijn en met hun eigen gezelschap een conversatie kunnen voeren. Wellevendheid heette dat vroeger, nu zul je wel in hoongelach uitbarsten: vroeger hahaha! Standaard zit er nu altijd wel iemand in z’n eentje in z’n telefoon te brullen, of een stel vriendinnen die van álles bespreken en waar dan iedereen in de wijde omgeving in cafe of trein urenlang verplicht mee mee moet luisteren. Onbeschoft gedrag dat volgens mij uit Amerika is overgewaaid, die Amerikanen praten ook vaak op windkracht 10 ook al staat hun gesprekspartner vlak naast ze. En zo zie ik dat met aangrenzende tuinen ook: wat is er op tegen om op enigszins gedempte toon te praten, en wat rekening houden met je buren. Nu zitten er in elke buurt wel wat horken die totaal onnodig de buurt bij elkaar zitten schreeuwen en met niemand rekening wensen te houden. 

Lucy3 schreef op 08-09-2023 om 23:22:

[..]

Totaal met je oneens en de toon van je bericht is enigszins onaangenaam. Helaas is het uit de mode geraakt om op enigszins gedempte toon met elkaar te praten in het openbaar vervoer, openbare gelegenheden etc zodat ook andere aanwezigen prettig aanwezig kunnen zijn en met hun eigen gezelschap een conversatie kunnen voeren. Wellevendheid heette dat vroeger, nu zul je wel in hoongelach uitbarsten: vroeger hahaha! Standaard zit er nu altijd wel iemand in z’n eentje in z’n telefoon te brullen, of een stel vriendinnen die van álles bespreken en waar dan iedereen in de wijde omgeving in cafe of trein urenlang verplicht mee mee moet luisteren. Onbeschoft gedrag dat volgens mij uit Amerika is overgewaaid, die Amerikanen praten ook vaak op windkracht 10 ook al staat hun gesprekspartner vlak naast ze. En zo zie ik dat met aangrenzende tuinen ook: wat is er op tegen om op enigszins gedempte toon te praten, en wat rekening houden met je buren. Nu zitten er in elke buurt wel wat horken die totaal onnodig de buurt bij elkaar zitten schreeuwen en met niemand rekening wensen te houden.

Ik vermoed dat onze meningen dichter bij elkaar liggen dan denkt. Ik ben persoonlijk helemaal geen voorstander van dat geschreeuw en probeer altijd rekening te houden met mijn buren en anderen in het algemeen. Maar zelfs als mijn buren op een hele beschaafde toon met elkaar in gesprek zijn in de tuin en ik zit daar een boekje te lezen, hoor ik nog steeds waar ze het over hebben. Daar ontkom je soms gewoon niet aan. Zit ik erop te wachten? Nee. Moeten mijn buren dan een x aantal uur per dag de tuin uit, omdat ik in stilte en privé wil dineren oid? Nee ook niet.

Wat mij stoort aan de post van TO is dat zij zich lijkt te irriteren aan het aantal uur per dag dat die mensen in hun eigen tuin spenderen en dat ze niet vaak genoeg weggaan. Ik blijf erbij dat je daar als buur helemaal niks mee te maken hebt.

Als je precies weet hoeveel uur je buren weg zijn per week ben je daar zelf ook niet echt op een gezonde manier mee bezig lijkt me.

Notsocool schreef op 09-09-2023 om 00:34:

[..]

Ik vermoed dat onze meningen dichter bij elkaar liggen dan denkt. Ik ben persoonlijk helemaal geen voorstander van dat geschreeuw en probeer altijd rekening te houden met mijn buren en anderen in het algemeen. Maar zelfs als mijn buren op een hele beschaafde toon met elkaar in gesprek zijn in de tuin en ik zit daar een boekje te lezen, hoor ik nog steeds waar ze het over hebben. Daar ontkom je soms gewoon niet aan. Zit ik erop te wachten? Nee. Moeten mijn buren dan een x aantal uur per dag de tuin uit, omdat ik in stilte en privé wil dineren oid? Nee ook niet.

Wat mij stoort aan de post van TO is dat zij zich lijkt te irriteren aan het aantal uur per dag dat die mensen in hun eigen tuin spenderen en dat ze niet vaak genoeg weggaan. Ik blijf erbij dat je daar als buur helemaal niks mee te maken hebt.

Als je precies weet hoeveel uur je buren weg zijn per week ben je daar zelf ook niet echt op een gezonde manier mee bezig lijkt me.

Nee, als je daarmee bezig bent ben je al een eind over de grens wat betreft irritatie. Ik herken het wel. Voortdurend geluid en geklets en ik maar proberen te relativeren en er vooral niet mee bezig zijn. Op den duur gaat dat fout en ga je je toch teveel bezig houden met het leefritme van de buren. De een heeft sneller last van iets dan de ander. Ik heb geleerd snel contact te maken en snel je ergernissen aan te kaarten. Op een aardige manier weliswaar. Doen alsof je het allemaal maar normaal moet vinden werkt niet, want dat is het niet voor iedereen.

Notsocool schreef op 09-09-2023 om 00:34:

[..].

Als je precies weet hoeveel uur je buren weg zijn per week ben je daar zelf ook niet echt op een gezonde manier mee bezig lijkt me.

Ik denk dat dit onderdeel uit de tekst voornamelijk de maken heeft met het verduidelijken van de post. Zelf ook wel eens meegemaakt hier. Je wilt zo volledig mogelijk het probleem beschrijven en mensen gaan dan aan de haal met één detail. Als TO het niet had geschreven had iemand anders waarschijnlijk gezegd, ja maar jeetje, ze zitten toch niet de hele dag in de tuin te kletsen en te bellen. (nou waarschijnlijk wel dus) en blijkbaar met luide stem.
Ik zie geen oplossing in mensen keihard uitlachen, ga netjes het gesprek aan, misschien hebben ze het helemaal niet in de gaten en zullen ze voortaan wat zachter praten als ze buiten zijn. De meeste mensen zijn er volgens mij niet op uit om hun buren expres te irriteren, maar het kan zijn dat ze het helemaal niet in de gaten hebben, dus het eerste wat je kan doen is het er eens over hebben, wie weet irriteren zij zich ook aan dingetjes van jullie (je weet het niet)

Helemaal eens met bovenstaande post. Ik denk dat ik dit zelf al veel eerder had aangekaart als het me zo zou storen. Uiteindelijk is het aan de buren of ze er iets mee doen. Mijn ervaring is wel dat je gewoon veel hoort als het verder rustig is, verwachten dat mensen niet in hun tuin zitten, omdat je zelf privé gesprekken wil kunnen voeren tijdens het eten in de tuin is gewoon onrealistisch. 

1968 schreef op 09-09-2023 om 11:42:

[..]

Ik denk dat dit onderdeel uit de tekst voornamelijk de maken heeft met het verduidelijken van de post. Zelf ook wel eens meegemaakt hier. Je wilt zo volledig mogelijk het probleem beschrijven en mensen gaan dan aan de haal met één detail. Als TO het niet had geschreven had iemand anders waarschijnlijk gezegd, ja maar jeetje, ze zitten toch niet de hele dag in de tuin te kletsen en te bellen. (nou waarschijnlijk wel dus) en blijkbaar met luide stem.
Ik zie geen oplossing in mensen keihard uitlachen, ga netjes het gesprek aan, misschien hebben ze het helemaal niet in de gaten en zullen ze voortaan wat zachter praten als ze buiten zijn. De meeste mensen zijn er volgens mij niet op uit om hun buren expres te irriteren, maar het kan zijn dat ze het helemaal niet in de gaten hebben, dus het eerste wat je kan doen is het er eens over hebben, wie weet irriteren zij zich ook aan dingetjes van jullie (je weet het niet)

Je hebt wel een punt dat mensen vaak niet eens doorhebben dat anderen zich ergeren,  maar ik moet eerlijk zeggen dat als mijn buren zeggen dat ze vinden dat ik teveel tijd in mijn tuin doorbreng, mijn reactie ws is van oh okeeeeee? Ik hoop niet dat je verwacht dat ik binnen ga zitten? Ik zou hier werkelijk niet begripvol op kunnen reageren omdat ik het zo belachelijk vindt.  Ik hoor mijn buren,  de buren aan de ene kant spelen piano en de buren aan de andere kant spelen vaak met hun hond in de tuin en die blaft dan. Mijn kinderen zijn pubers en mn mijn dochter zit wel eens met haar vrienden tot laat in de overkapping dat is niet elke week,  zeg 1x per maand en na 12 uur gaan de schuifdeuren dicht. Dat zullen onze buren ook horen tsja dat hoort erbij als je niet in het bos woont.  

Kimdekim schreef op 13-09-2023 om 12:09:

[..]

Je hebt wel een punt dat mensen vaak niet eens doorhebben dat anderen zich ergeren, maar ik moet eerlijk zeggen dat als mijn buren zeggen dat ze vinden dat ik teveel tijd in mijn tuin doorbreng, mijn reactie ws is van oh okeeeeee? Ik hoop niet dat je verwacht dat ik binnen ga zitten? Ik zou hier werkelijk niet begripvol op kunnen reageren omdat ik het zo belachelijk vindt. Ik hoor mijn buren, de buren aan de ene kant spelen piano en de buren aan de andere kant spelen vaak met hun hond in de tuin en die blaft dan. Mijn kinderen zijn pubers en mn mijn dochter zit wel eens met haar vrienden tot laat in de overkapping dat is niet elke week, zeg 1x per maand en na 12 uur gaan de schuifdeuren dicht. Dat zullen onze buren ook horen tsja dat hoort erbij als je niet in het bos woont.

Maar dat is dan ook wel direct een beetje het punt wat ik eerder al maakte: Wie bepaald wat ergeren is? Hoever ga je daar in mee? In hoeverre beperkt de ergernis van mijn buren, mijn woongenot? 

Ik ben voor leven en laten leven: Ik zal vast dingen doen die mijn buren ergeren en mijn buren doen dingen waar ik me aan erger. Ik heb jonge kinderen die nog wel eens lawaai maken en vroeg wakker zijn, zullen mijn buren vast niet leuk vinden. Dat ik vervolgens elke zondagochtend psalm 4 vers 8 woord voor woord mee kan luisteren, vind ik dan weer wat minder leuk. Wat voor de een ergernis is, is dat voor een ander niet. En je moet vooral mekaar een beetje laten leven.

Maar dat lijkt wel iets wat we met een hele grote groep mensen kwijtgeraakt zijn ergens de afgelopen jaren. 

Elpisto schreef op 13-09-2023 om 13:11:

[..]

Maar dat is dan ook wel direct een beetje het punt wat ik eerder al maakte: Wie bepaald wat ergeren is? Hoever ga je daar in mee? In hoeverre beperkt de ergernis van mijn buren, mijn woongenot?

Ik ben voor leven en laten leven: Ik zal vast dingen doen die mijn buren ergeren en mijn buren doen dingen waar ik me aan erger. Ik heb jonge kinderen die nog wel eens lawaai maken en vroeg wakker zijn, zullen mijn buren vast niet leuk vinden. Dat ik vervolgens elke zondagochtend psalm 4 vers 8 woord voor woord mee kan luisteren, vind ik dan weer wat minder leuk. Wat voor de een ergernis is, is dat voor een ander niet. En je moet vooral mekaar een beetje laten leven.

Maar dat lijkt wel iets wat we met een hele grote groep mensen kwijtgeraakt zijn ergens de afgelopen jaren.

Niet om 't een of ander, Psalm 4 is een psalm voor in de avond, en ik zou je buren juist vers 5b aanraden: "bezin u in de nacht en zwijg"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.