Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lucerna

Lucerna

11-01-2015 om 13:37

Cadeautje voor dopeling

Binnenkort wordt mijn kersverse neefje katholiek gedoopt. Klopt het dat daarbij een cadeautje verwacht wordt? Heeft iemand een goed idee wat we kunnen geven?


Jaina

Jaina

13-01-2015 om 00:59

Kaaskopje

Ja, dat snap ik inderdaad wel al zou ik zelf een andere keuze hebben gemaakt. Mijn oudste kinderen zijn wel gedoopt. Mijn jongste kinderen niet. Maar dat was niet mijn eigen keuze. Als mijn man ook katholiek was geweest dan had ik ze zeker laten dopen.
Dat je hiermee een keuze maakt voor kinderen vind ik niet zo'n probleem. Je maakt zoveel keuzes voor kinderen. Juist als je zelf een geloof hebt dat in je leven een belangrijke rol speelt zal je dat ook in het leven van je kinderen een rol laten spelen.
Als volwassene kan een ieder natuurlijk een eigen keuze maken maar veel kinderen blijven het geloof en de levensovertuiging van hun ouders trouw. Zeker in meer orthodoxe kringen zie je dat. Neutraal opvoeden is sowieso eigenlijk niet te doen. Kinderen krijgen toch wel mee wat je gelooft en zullen daardoor beïnvloed zijn. Wie zelf neutraal tegenover geloof staat, wat agnostisch zeg maar, zal dat ook overdragen op de kinderen.
Mensen die later zelfstandig kiezen om toe te treden tot een religie zijn in de minderheid.
Ik heb er geen moeite mee om een keuze te maken voor mijn kinderen op jonge leeftijd al kunnen ze het later natuurlijk niet eens zijn met die keuze. Dat staat een ieder vrij.
Mijn geloof speelt een belangrijke rol voor mij. Niet alleen in wat ik geloof maar ook in hoe ik bepaalde dingen zie.
Voor mezelf vond ik het belangrijk om mijn kinderen zoveel mogelijk bij het geloof en de kerk te betrekken. Uiteindelijk heb ik een keuze gemaakt om met een man te trouwen die niet hetzelfde geloof deelt waardoor ik de opvoeding niet helemaal heb kunnen doen zoals ik had gewild. En een van de gevolgen daarvan die ik zeker nadelig vindt is dat we daardoor toch in een soort niemandsland blijven hangen waarin we geen radicale keuze kunnen maken voor de kerk. Wat ook voordelen heeft want het dwingt je ook om na te denken over je eigen geloof en houding. Maar het nadeel vind ik dat je hierdoor een soort flauw slap aftreksel krijgt van het geloof wat zorgt voor wat flauwe gelovigen en dat is over het algemeen niet heel inspirerend voor kinderen.
Niettemin kan ik wel zeggen dat ik in elk geval mijn geloof altijd heb kunnen delen met mijn kinderen en dat ik ze er over heb kunnen leren. Ik merk toch dat ze best veel weten.
Mijn oudste kinderen zijn overigens ook nog steeds praktiserend dus dat is wel heel mooi.

Jaina

Jaina

13-01-2015 om 01:05

En heel anders

Nog even iets positiefs. Hiervoor had ik het over dat catechese onderwijs vaak niet zo heel sterk is maar de laatste jaren hoor ik wel dat het steeds beter wordt. Er is bijvoorbeeld een nieuwe methode (licht op ons pad) waarbij het de bedoeling is dat kinderen catechese volgens die methode kunnen volgen gedurende hun hele jeugd. Dat soort ontwikkelingen zijn mooi natuurlijk. Dit is trouwens allemaal wel weer geheel off topic.

Barvaux

Barvaux

13-01-2015 om 08:42

Jaina

Ik sprak niet vanuit de katholieke kerk en jij dus niet vanuit de protestantse.

Bij de protestantse kerk hoor je er niet helemaal bij als je gedoopt bent. Je mag in principe niet meedoen aan het avondmaal. Dat mag pas als je belijdenis hebt gedaan.

Dat er nog andere stromingen (evangelisch) zijn die niet aan de kinderdoop doen is weer een ander verhaal maar met het je kind dopen beloof je alleen jezelf wat als ouder. Eigenlijk komt er geen verplichting op je kind te liggen. "Ik vind ook eigenlijk dat kinderen gedoopt zouden moeten worden als ze dat zelf willen en er goed over nagedacht hebben " Dat klopt dus niet bij de protestantse kerk. Je kind houdt er niets aan over Je moet het alleen uitschrijven als je echt werkelijk niets meer te maken wil hebben met de kerk maar zelfs dat hoeft natuurlijk niet. Ik zie kinderdoop meer als iets voor de ouders. Ze beloven God het kind op te voeden in het geloof en aangezien je daar als kind weinig tegen kan doen heeft het voor het kind weinig gevolgen.

Hanne.

Hanne.

13-01-2015 om 09:03

verschillen

"Bij de protestantse kerk hoor je er niet helemaal bij als je gedoopt bent. Je mag in principe niet meedoen aan het avondmaal. Dat mag pas als je belijdenis hebt gedaan."

Ondanks dat er officieel maar 1 protestantse kerk is zitten dan blijkbaar verschillen. Bij 'mijn ' kerk (voormalig luthers) mag juist iedereen naar het avondmaal komen. Gedoopt, niet gedoopt en zelfs als je van een andere geloofsstroming (katholiek) komt. Er wordt juist nadrukkelijk temeld dat iedereen welkom is.

Beleidenis doen we pas rond ons 18e maar ook daardoor hoor je er helemaal bij. De doop is het teken dat de dopeling 'kind van god' is en wordt gevolgd door een belofte van de gemeente dat zij allen goed voor dit kind zullen zorgen.

tonny

tonny

13-01-2015 om 11:26

leuk Lucerna

Dat boekje heb ik ook al een paar keer cadeau gedaan. Er bestonden (vroeger?) ook kleurboeken van. Leuk voor oudere kinderen in het gezin.

fotoboek

Ik heb voor mijn nichtje toen ze 1 werd een boekje van karton gemaakt. Ik heb foto's van hun gezin en de rest van de familie van facebook geplukt en die verwerkt in het boekje.....was een leuke verassing

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.