Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

frederique de leeuw

frederique de leeuw

16-01-2009 om 19:57

Calamiteitenverlof

Soms zijn mijn kinderen ziek en ik heb een baan. Maken jullie wel eens gebruik van de mogelijkheid om calamiteitenverlof op te nemen als een van de kinderen ziek is? Ik wist niet eens dat 't bestond en bij mijn bedrijf hoor ik geluiden dat ze dat maar raar vinden. Maar 't staat gewoon in de CAO. Wat vinden jullie ervan?

Groetjes,

Frederique

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Raar?

Ja, ik ben op de hoogte van calamiteitenverlof.
Ik ben er blij mee en heb er een keer gebruik van gemaakt, toen een van mijn kinderen onverwacht werd opgenomen in het ziekenhuis Ik zit niet heel ruim in m'n vrije dagen, dus bij calamiteiten ben ik blij met deze oplossing.
Als een van je kinderen ziek is en je kan niet terugvallen op je reguliere oppas? Wat dan? Ziek melden? Ik denk dat dat regelmatig gebeurd, onnodig door de mogelijkheid van calamiteiten verlof.
Wel vind ik dat het niet altijd de moeder moet zijn die gebruik maakt van die mogelijkheid. Mijn werkgever staat er dus ook op dat de partners ook hun aandeel daar in hebben, wat naar mijn idee (bij mijn collega's) ook wel gebeurd.
Er zijn natuurlijk meer redenen om gebruik te maken van calamiteiten verlof denk bv aan de gesprongen waterleiding, inbraak of je vaste oppas die ziek is noem maar op.

groetjes Akka

ilsepilse

ilsepilse

16-01-2009 om 21:32

Ongeluk

ik heb er 2 keer gebruik van gemaakt, toen mijn oudste zoon op zijn voortand gevallen was en die afgebroken was en ik meteen naar de tandarts moest en
vorig jaar toen mijn jongste zoon op school tussen een deur zat met zijn 2 vingers en meteen naar het ziekenhuis moest en gehecht worden.
Ik heb het nooit gebruikt toen ze ziek waren weet ook niet of dat kan ??

Sancy

Sancy

16-01-2009 om 21:46

Hangt er van af

Calamiteitenverlof is vooral bedoeld om de werknemer de tijd te geven bij onvoorziene persoonlijke omstandigheden. Het is niet de bedoeling om hiervan gebruik te maken als een kind meerdere dagen die thuis is.
Voor meer informatie kijk op deze link:
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13736&hoofdmenu_item_id=13826&rubriek_item=391909&rubriek_id=391817&set_id=2512&doctype_id=6&link_id=72372

Jesse_1

Jesse_1

16-01-2009 om 21:49

Eénmaal

Toen mijn zoon op school was gevallen en een gebroken arm had ben ik met calamiteitenverlof weggehaast van mijn werk.
Aangezien ik zo'n beetje de personeelszaken doe weet ik dat het bestaat.
Jesse

liora

liora

16-01-2009 om 22:34

Hoi,

calamiteitenverlof kun je 1 dag nemen als er geen andere oplossing is en je de situatie niet had kunnen voorzien. als je vervolgens nog een dag thuisblijft vanwege ziekte kind, moet je kortdurend zorgverlof nemen. Over die dag krijg je 70% betaald.

Liora

mente

mente

16-01-2009 om 23:27

Kortdurend zorgverlof

Ik weet dat er een mogelijkheid is om kortdurend zorgverlof op te nemen bij ziekte van de kinderen waarbij idd 70% wordt doorbetaald. Maar ik heb begrepen dat ik dan ook een doktersverklaring moet overleggen. Tot nu toe ging het bij mij om 'gewone' kinderziekten waarvoor een bezoek aan de arts niet nodig was. Ik heb de mogelijkheid om een andere keer een dag extra te werken zodat ik die uren weer inhaal.

Mente

Anja

Anja

17-01-2009 om 09:45

Calamiteitenverlof

bij mij op het werk krijg je dit alleen maar toegekend als er ook daadwerkelijk sprake is van een calamiteit.

Dan praat je toch over wat extremere situaties zoals bijv. kind valt van de trap, breekt been en je moet op stel en sprong naar het ziekenhuis komen vanuit het werk.

Heb je het over zieke kids thuis met bijv. een gewone griep kun je volgens mij fluiten naar calamiteitenverlof en wordt dat gezien als iets wat je zelf op moet lossen (dus meestal zelf een dag vrij nemen om voor je kind te zorgen).

Er moet dus sprake zijn van een calamiteit en deze verlofregeling is zeker aan bepaalde regels gebonden. Raadpleeg hiervoor je eigen CAO grondig en vraag info aan collega's.
De ene dienst gaat er trouwens soepeler mee om dan de andere.

Mijn man kreeg een aantal jaren geleden wel 2 dagen zorgverlof toen onze dochter haar amandelen er uit gingen, iets wat mij bij mijn baas nooit en te nimmer was gelukt.....

groet Anja

Prakje

Prakje

17-01-2009 om 15:06

Bij ziek kind heb je recht op kortdurend zorgverlof

Lees hier:
http://home.szw.nl/index.cfm?fuseaction=app.document&link_id=72371

Sandra

Sandra

17-01-2009 om 16:32

Calamiteitenverlof

"Heb je het over zieke kids thuis met bijv. een gewone griep kun je volgens mij fluiten naar calamiteitenverlof en wordt dat gezien als iets wat je zelf op moet lossen (dus meestal zelf een dag vrij nemen om voor je kind te zorgen)."

Je mag dan calamiteitenverlof opnemen om opvang voor je kind te regelen. Dus om het bijvoorbeeld naar oma te brengen. Je mag niet zelf de hele dag thuis gaan zitten bij je zieke kind.

Marmar

Marmar

17-01-2009 om 17:28

Gebruik van gemaakt

Afgelopen jaar heb ik 1x gebruik gemaakt van calamiteitenverlof. Toen werd ik gebeld op mijn werk dat ik onmiddellijk moest komen omdat er iets aan de hand was met 1 van mijn dochters. Teamchef zei: ga maar, ik noteer het als calamiteitenverlof. Weg was ik. Achteraf ging ik er pas over nadenken
De twee dagen erna heb ik verlof opgenomen om allerlei administratieve zaken te kunnen regelen die niet direct met de calamiteit te maken hadden maar wel met de (18 jr) dochter op zich.
Ook heb ik nog eens pech gehad met de auto. Die moest toen de garage in en ik had 'm pas na 3 dagen weer terug. Dag 1 heb ik toen verlof opgenomen en daarna via de garage een vervangend autootje moeten huren. Het contactslot was stuk. Vervangen ervan duurt een hooguit een half uurtje maar de garage had erg veel tijd nodig om zo'n ding binnen te krijgen (balen!).

Sjillie

Sjillie

17-01-2009 om 18:41

Meerdere keren

heb ik gebruik gemaakt an calimiteitenverlof, voor de kids: 1x zoon ziek op kdv, paar keer dochter ziek op kdv en 1x was dochter gestoken door een wesp en reageerd allergisch (anafylactische shock)

Er werd niet moeilijk over gedaan.

Ik had inderdaad begrepen dat callimeitetenverlof alleen is om inderdaad bij ziekte (in de zin van griep) van kind oppas te regelen.

Gr Sjillie

Kortdurend zorgverlof en bovenwettelijke vakantiedagen

...die toevoeging kan er dan nog even bij: als je meer dan het wettelijk aantal vakantiedagen hebt kan de werkgever zorgverlof op die bovenwettelijke dagen in mindering brengen. Moet wel van te voren zijn vastgelegd.

frederique de leeuw

frederique de leeuw

18-01-2009 om 15:41

Goed om te weten

Best gek dat nog lang niet iedereen dit weet. Betekent het ook dat je de eerste dag dat een kind ziek is dit verlof op mag nemen? Dat scheelt enorm veel vrije dagen. Ik kan hooguit twee weken per jaar op vakantie doordat ik nog wel eens een vrije dag op moet nemen. En er zijn er meer bij mij op 't werk met dat probleem. Ik vindt het niet zo fraai van de werkgever dat deze niet wijst op deze mogelijkheid. Na de kerstvakantie komen er een hoop collega's heerlijk uitgerust weer op 't werk en wij werken maar door omdat we geen vrije dagen hebben.

Harmonie met de werkgever

Frederique.

Papier is geduldig.. je kunt wel rechten hebben maar niet iedere werkgever zal er blij mee zijn als je er ene beroep op doet.

Ik begrijp dat je meer collega's hebt die zieke kinderen nu met vrije dagen oplossen. De gemiddelde werknemer kost uit mijn hoofd 220 euro per dag aan werkgeverslasten, dus het kan al met al om duizenden euro's gaan die je werkgever misloopt als hij zorgverlof gaat verlenen.

Ik zou daarom rustig gaan praten. Natuurlijk heb je rechten maar het zou fijn zijn als je de verhoudingen goed zou kunnen houden. Daar heb je op de lange duur meer aan.

Zelf heb ik eens ouderschapsverlof (onbetaald) aangevraagd, dat werd geweigerd. Heel vervelend conflict is dat geworden. Collega had hetzelfde, was lid van CNV, die zeiden dat we er niets aan konden doen. Ik ben lid van FNV, die hebben me goed geholpen. Maar uiteindelijk is het opgelost niet door op onze strepen te staan maar door ons begripvol en meewerkend op te stellen.

Dit even terzijde...

imaantje

imaantje

19-01-2009 om 20:47

Goed dat ik dit lees!

Ik moest in eind 2008 iets van 3 uur verlof opnemen omdat mijn kind koorts had en dus niet op de kdv mocht blijven. Ik zei nog tegen teamleidster dit valt onder calamiteitenverlof en ze gaf me een ontkennend antwoord!
Ik heb het mailtje nog denk ik. Ik zal de info van de szw uitprinten en dat onder haar neus duwen, es kijken wat ze dan zegt! Ik doe zo mijn best om niet ziek te zijn, zeg maar. Ik heb drie kids en gelukkig zijn deze bijna nooit ziek *klopt af* en dan krijg je dit.

Sjillie

Sjillie

20-01-2009 om 23:35

Helaas

vandaag calimiteitenverlof nodig gehad..... niet voor de kids deze keer....maar zoals in veel voorbeelden genoemd wordt: lekkage!!

De verwarmingsketel heeft gelekt, water is via de ketelkast tussen de vloer boven en plafond beneden gelopen om vervolgens via de muur in de huiskamer via het laminaat de kelder in te verdwijnen.

Teamleidster reageerde nog met: "je krijgt vrij om het op te lossen maar weet niet of het onder calimiteitenverlof valt." Later melde ze me toch dat het onder calimiteitenverlof valt!!

Gr Sjillie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.