Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hangkous

Hangkous

29-05-2018 om 10:57

Complot, geheime afspraken, aandelen wat is dit?

Telkens als er hier een nieuw huishoudelijk apparaat aangeschaft wordt, voldoet het apparaat niet geheel aan de verwachtingen maar beter was er niet.
Voorbeeld 1:
Ruim tien jaar geleden was de wasmachine kapot, een M…. waar we altijd heel tevreden over waren ding had jaren zonder mankeren gedraaid dus we gingen weer voor M…..
Je staat in de winkel en laat je voorlichten, deze heeft dit die heeft dat en deze heeft een trommel van 7 kilo. Wouw dacht ik met een gezin met groeiende kinderen heel welkom, kan er meer in en hoef ik minder vaak te wassen, energiezuiniger dan de vorige dus helemaal top. Die M…. kwam thuis, werd neergezet en ik kon weer wassen. Eenmaal aangesloten op de stroom met het instructieboekje in de hand ging ik het eerste programma kiezen.
Waar de oude altijd begon met de laagst mogelijke temperatuur bij een programma begint deze bij de bijna hoogst mogelijke temperatuur. Alleen het witte/bonte was programma begint bij 60 en kan je nog naar 75 of 95 klikken.
In het begin aardig wat dingen toch per ongeluk te heet gewassen, omdat ik met huilende baby op de arm toch eerst de wasmachine aan wilde hebben voor hij zijn voeding kreeg. Niet alle kleding kan daar even goed tegen, te heet wassen. Er zijn dus wel kledingstukken weg gegaan vanwege gekrompen, verkleurd en te snel een voddig uiterlijk.
Dan vraag ik mij af waarom doen ze dit? Wasmachines af fabriek altijd laten beginnen met de hoogste temperatuur, heeft M aandelen in de kledingbranche of zo? Dat zij winst maken op hun aandelen, omdat wij met hun apparaat de kleding te snel hebben laten degraderen tot vodden?

Voorbeeld 2:
Vorige week was de vaatwasser na een lang leven vredig ingeslapen. Ineens deed hij niks meer. Er moest een nieuwe komen. Dus hup naar de plaatselijke witgoedhandelaar. Uitgebreid laten voorlichten, de voors en tegens van bepaalde apparaten op mij laten inwerken en gekozen voor een S…… zijn voorganger was een B…. maar dat maakt niet zo veel uit. Beiden Duitse degelijkheid.
Waar ik in de oude met gemak de afwas kwijt kon die een gezin van 4 personen dagelijks produceert is deze net even wat krapper. Wat minder hoog wat minder breed dus achter de borden raak ik niet de drie pannen kwijt die ik gewend was.
Hij heeft een predicaat heel energiezuinig te zijn, gebruikt maar 2/3 van de energie van de oude voor een wasprogramma en ook veel minder water. Helaas red ik het nu niet met 7 keer draaien in de week. De eerste week heeft de vaatwasser 11 keer gedraaid, daar zat een verjaardag bij dus niet echt een representatieve telling. Ik verwacht in normale weken uit te komen op een 9 keer draaien in de week. Maar dan moeten sommige dingen wel met de hand gewassen worden, omdat ze gewoon echt niet meer in het apparaat passen.
Toen ik mijn eerste vaatwasser kocht had ik nog servies met een decorrandje, dat zag er binnen een half jaar verwassen uit dus toen ik ook nog flink wat had gebroken kwam er nieuw servies zonder decor, dat voor altijd netjes bleef in de vaatwasser. Nu zijn die grote borden best onhandig, omdat in de nieuwe machine de ruimte wat krapper is moet ik heel goed kijken hoe ik ze er in zet anders loopt de sproeiarm steeds vast. Als er nieuwe borden moeten komen worden ze dus wat kleiner.

Vraag ik mij wederom af: Waarom doen ze dit?
Het apparaat is stiller, heel fijn het scheelt 3 dB en die dikkere isolatielaag is ten koste gegaan van de binnenruimte. Geheime afspraken met de nutsbedrijven? Al die apparaten zuiniger maken levert jullie minder inkomsten op dan zorgen wij dat die apparaten vaker aan moeten! Aandelen van servies en pannenfabrikanten? Want als ik minder stroom en water wil gebruiken en maar 1 keer op een dag dat ding aan wil zetten moet ik iets, kleinere borden en pannen met een kleinere diameter. 1 pan is bijna aan vervanging toe dus als ik het echt niet passend krijg dan komt er een andere pan.

Heb jij dat ook wel eens, dat je echt baalt dat je nieuwe apparaat niet zo makkelijk in gebruik is als de oude?


inspelen op wat scoort

Als je bij de consument scoort met een goede waarde op een energietest, dan is het aantrekkelijk je apparaat zo te construeren dat het op die tests goed scoort. Of dat uiteindelijk in het dagelijks gebruik veel uitmaakt, zal de fabrikant vervolgens worst zijn. Als mensen een stille afwasmachine belangrijk vinden (niet zo gek, met al die open keukens tegenwoordig), dan probeer je het apparaat zo stil mogelijk te maken, en als de noodzakelijke dikkere isolatie leidt tot minder inhoud, dan is dat niet erg als het maar niet leidt tot dalende verkoopcijfers.

Krimpende binnenmaten hebben mij ook wel eens overvallen. Toen onze magnetron na 18 jaar ofzo de geest gaf (ik had nog wel een reparatiepoging willen wagen, maar mijn partner niet) en er een nieuwe moest komen, bleken die dingen van binnen gekrompen te zijn. Maar goed dat ik niet op internet gekocht heb maar even in de winkel ben gaan kijken.

Overigens: als ik een huishoudelijk apparaat heb dat naar tevredenheid functioneert, dan vervang ik het uit principe niet voor een nieuwer 'verbeterd' model. Omdat ik meen te weten dat ik dan geheid een maandagexemplaar tref dat het al na een jaar begeeft, of iets koop dat op een andere manier tegenvalt

Groeten,

Temet

Jasmijn

Jasmijn

29-05-2018 om 14:03

Vaatwasser

Je kan nog even kijken bij de vaatwasser, of je de bovenste mand op een standje hoger kan zetten. Bij mijn vaatwasser, die ik onlangs gekocht heb, bleek dat het euvel te zijn. Nu loopt de sproeiarm niet meer vast.
Verder heb ik een Zanussi wasmachine, en deze start standaard op 60°, op het katoen programma. Dus niet het allerhoogste (dat zou 90° zijn) dus het is niet bij alle apparaten zo. En misschien, kan je bij de Instellingen wel iets wijzigen, want tegenwoordig zijn het vaak halve computers, die machines.
Ik baalde bijvoorbeeld van mijn droger, die een behoorlijk irriteredn het geluid maakte als hij klaar was. Maar dat kon ik via de instellingen uitzetten.

Vogel

Vogel

29-05-2018 om 16:35

Aha!

Ik dacht dat ik moest wennen aan de indeling van mijn nieuwe koelkast (voorzover een koelkast een indeling heeft), want de buitenmaat was uiteraard dezelfde als van de oude koelkast. Maar hij is van binnen dus echt kleiner! (Want inderdaad zuiniger en stiller. Ja, dat zal 'm dan wel in die dikkere isolatielaag zitten.)

Geen complot hoor: enkel uw onvermogen en gebrek aan inzet

Om te beantwoorden aan het beeld van de ideale huisvrouw dat ingenieurs, ontwerpers en marketeers voor ogen hebben.
Volg toch gewoon de natuurlijke gang van zaken: zij hebben gelijk, u dwaalt )).
Hoog tijd dat u dat begint in te zien!

@#5: sarcasme

ik zeg het er maar even bij. Hier is dat nodig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-05-2018 om 19:21

Oh herkenbaar

Vroeger mooie koelkast met 3 laden diepvries.
Koelkast legt het loodje dus moet er een nieuwe komen. Alleen jammer dat deze beter geisoleerd is en daarmee een kleinere diepvriesruimte heeft. Het scheelt zoveel dat wij er niet meer uit de voeten mee kunnen en een diepvrieskastje voor erbij gekocht hebben. Dus waar zit de winst???

Het heeft te maken met het energielabel. A+++ klinkt leuk, maar gaat altijd ten koste van iets. Hier dus van de beschikbare vriesruimte.

Wasmachine: herkenbaar. Dat ding wast zo zuinig dat de was niet meer schoon wordt op lagere temperaturen. Dus nu zit ik met een megalang programma op 60 graden te kijken.
En inderdaad, hoge temperaturen bovenaan. In mijn geval geen bezwaar want die gebruik ik toch het meest.

Heel herkenbaar.

Ik had jouw bericht kunnen schrijven. Of het nu gaat om de vaatwasser, de staafmixer of de stofzuiger.... als ze na 15 jaar de geest geven is hun opvolger ( idd vaak zelfde, goede merk, en niet t t simpelste modelletje) vaak een teleurstelling tov de oude. De vaatwasser is idd kleiner en wast minder schoon, de staafmixer spetterde de hele keuken onder de zooi en gaf op onvoorspelbare momenten een schok, en de stofzuiger was binnen een maand na aankoop terug naar de winkel voor reparatie.

Overigens ben ik qua staafmixer helemaal over the top gegaan en heb een belachelijk dure Bambix op mijn verjaardag gevraagden gekregen. Tip van OOL trouwens. Het ding is werkelijk fantastisch. Oudste zoon was altijd ( nu de deur uit) de staaf-mixer in huis. heeft de kleur mogen kiezen. Hij gaat hem namelijk erven. Zwitsers merk. Gaat minstens 40 jaar mee volgens de handleiding....

Ingrid

een belachelijk dure Bambix

gegeven de te verwachten levensduur een spotgoedkope Bamix...
Helaas geldt dat niet voor alle merken.
Zelfs topmerken laten dezer dagen hun goedkoper gamma maken in China of India.
De consument wordt niet geacht daar vragen bij te hebben: "klep dicht, kopen en betalen".

Sjoemelsoftware

Het grote nadeel van de algemene regels die het voor al ondernemen gelijke kansen moet creëren, is dat ondernemingen zich er slim naar richten om eraan te voldoen.
Daar krijg je sigaretten met slim geplaatste gaatjes in sigaretten van, niet zo brandwerende huisisolatie en bekledingspanelen, of iets te kleine koelkasten die feitelijk helemaal niet zuiniger zijn dan het vorige model, tenminste: als je dat per m3 inhoud zou bekijken.
Of natuurlijk sjoemelsoftware in dieselauto’s.

Dus ja, het is een complot.
Hele industrieën zijn dag en nacht bezig om de kluit een beetje te bedotten, zodat er aan de nieuwe regels wordt voldaan, ook als de doelstelling ermee niet gehaald wordt.

Ik was tegenwoordig in een campingwasmachine. Met koud water.
Bevalt bijzonder goed, is goedkoop en bespaart op alles. Vooral ook op ruimte.
En er komt schone was uit.
(Ach vooruit: sommige zaken wel even vooraf weken in de soda)

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2018 om 10:28

Twee dingen

Ding 1: Als ik je verhaal lees, bekruipt mij het gevoel dat je zelf niet goed leest en niet goed vooronderzoek doet als je een nieuw apparaat gaat kopen en gebruiken. Ik pluis echt alles tot op de bodem uit als ik een apparaat of wat dan ook ga kopen. Dat garandeert overigens niet 100 procent dat ik nooit teleurgesteld word door het uiteindelijke resultaat. Zo leek het mij wel handig om een digitaal tiptoetsen bedieningspaneel te hebben op de magnetron in plaats van draaiknoppen. De praktijk is dat ik het heel moeilijk kan aflezen. Dat ontdek je niet door de specificaties goed door te spitten, maar helaas pas tijdens het gebruik.

Ding 2: Los daarvan is een lang en gelukkig leven met je huishoudelijke machines niet bepaald de doelstelling van witgoed- en keukenapparatuurfabrikanten. Winst is dé doelstelling en die behaal je niet met degelijke onslijtbare machines. Dit is het complotdenken voorbij, het is waar.

Wat de inhoud van de vaatwasser betreft, heb ik met de huidige vaatwasser een omgekeerde ervaring. In onze vorige vaatwasser moest ik heel erg passen en meten om de afwas in de onderste la niet te hoog neer te zetten. Met de huidige, geërfde, heb ik opeens veel meer ruimte. De sproeiarm onder de bovenla zit heel plat tegen de bovenla aan en dat levert dus meer ruimte daaronder op. Dat is dus echt iets om in de gaten te houden. Hoe dan ook is het nuttig om álles te vergelijken als je iets nieuws aan gaat schaffen. De afmetingen, binnen en buiten, materiaal, reviews, etcetera. Mijn zus heeft nu de combi-magnetron die wij voorheen hadden, dus wel met draaiknop in plaats van tiptoetsen en alles digitaal en zij is verbijsterd over de enorme inhoud van het apparaat. Haar vriend trof hem aan in de kringloop voor een belachelijk laag bedrag. (het is haar zeer gegund ). Het is dus min of meer toeval dat ze deze nu heeft. Ik heb dit merk echt bewust gekozen vanwege die grote inhoud. Zus is er dolblij mee. Ik ook overigens, maar ik neem de ervaring van nu wel mee als we in de toekomst een nieuwe moeten kopen.

maan.

maan.

30-05-2018 om 12:21

Herkenbaar

Vroeger leek inderdaad alles beter te zijn.

Onze nieuwe vriezer is kleiner dan de vorige, eigenlijk net te klein. Mijn ouders hadden hetzelfde probleem en aangezien zij wel ruimte hebben staan daar nu dus twee (energiezuinige) vriezers te draaien.

Mijn wasmachine mag niet kapot! Mijn moeder kocht een nieuwe, energiezuinig masr een dramading. Ellenlange wassen die niet goed schoon worden. Een monteur gaf de tip met andere instellingen maar vertelde erbij ddat dat ten koste ging van energiezuinig. Maar de was is nu tenminste weer wel schoon en sneller.

Mijn oma kocht een nieuwe stofzuiger. Was een dramading, mijn moeder nog gekeken nee lag niet aan oma maar aan de stofzuiger. Winkel was vriendelijk en ze mocht omruilen, deze is ook lang niet zo goed als de oude maar wel acceptabel.

Nieuwer is zeker niet altijd beter.

Ook herkenbaar

Twee jaar terug de bijna nieuwe AEG overgenomen van een vitale tante die na een val onverwachts toch ineens rapido in een tehuis belandde. En nu dus spijt dat de oude naar een van de kinderen is doorgeschoven.

Want inderdaad, vlekken die er niet uitgaan ondanks een wasprogramma van bijna drie uur. Ik dacht al dat ik een maandagochendmodelletje had, en overwoog al een nieuwe. Maar dat heeft dus weinig zin als ik op deze draad afga.

Balen. Want ik ben niet zo heel handig, en mors vaak iets. Bij voorkeur op pas aangeschafte kleding. Had ik nou toch vorige zomer maar die jasschorten op dat Portugese dorpsmarktje aangeschaft voor drie euro.

Bovenlader misschien

Even een gedachtensprong: Zou het zin hebben op zoek te gaan naar een bovenlader? Die zijn zo weinig gangbaar op de Nederlandse markt dat er maar een paar modellen van zijn. Wellicht dat die aan de vernieuwingsdrift ontsnapt zijn omdat het vanwege het geringe marktaandeel niet lucratief was om daar in te investeren.

Niki73

Niki73

30-05-2018 om 12:59

Goed kiezen

Ik heb uitgebreid naar de testen van de consumentenbond gekeken voordat ik vorig jaar een nieuwe wamachine kocht. Vooral het spoelresultaat viel in de test vaak vies tegen (pun intended). Ik had een Miele van 20 jaar oud, ik heb nu een nieuwe, zuinige Elektrolux, met een prima was- en spoelresultaat. Zelfs oude vlekken zijn ineens verdwenen.
Als je was niet schoon wordt, kan het trouwens ook zijn dat je te veel was in de trommel doet. Maar eerlijk is eerlijk, soms prop ik de trommel wel te vol naar mijn gevoel, en dan nog wordt alles schoon.

Hangkous

Hangkous

30-05-2018 om 13:38

Even wat reacties

Voor de vaatwasser hadden we uitgebreid vooronderzoek gedaan en wisten precies wat we wilden. Hij moest alleen ingepast worden in de bestaande keuken en de bedieningsknoppen aan de voorkant hebben, anders was het frontje (dat van de oude vaatwasser af kwam) niet groot genoeg. Dus in de winkel aangekomen zijn niet alle vaatwassers die we op het oog hadden geschikt. Dan neem ik de "beste" die past in mijn keuken. Dan moet je inleveren op ruimte, misschien inderdaad zoals M Lavell zegt, omdat die fabrikanten sjoemelen om aan de regels te voldoen.
Bij de wasmachine ontbrak de tijd om goed vooronderzoek te doen. Er MOEST voor ik ging bevallen en wasmachine staan, de oude ging kapot in week 36 van de zwangerschap, kind is geboren met 36 weken en 6 dagen.
@ Jasmijn de bovenste korf is inderdaad verstelbaar maar daar zit nog zo'n besteklade boven dus als ik de bovenste korf omhoog haal dan passen de koffiemokken en lange glazen niet.

De hele post was een beetje komisch bedoeld, ik zit er niet echt ontzettend mee. Het moet even wennen, en dat lukt wel. Met mijn vingers klem om te kijken of die korven verstelbaar waren droom ik dan even weg, dat het allemaal een groot complot is. Dat fabrikanten aandelen hebben van andere fabrikanten en er dus bij gebaat zijn dat hun apparaten de kleding verwassen, zodat zij winst halen op hun aandelen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-05-2018 om 13:45

Geen keuze Kaaskopje

Mijn man heeft een uitgebreid warenonderzoek gedaan, waarin ook de inhoud van de koelkast is meegenomen. We konden niet hoger of breder dus echt een alternatief was er niet. En koelkasten met energieklasse G worden niet verkocht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-05-2018 om 13:51

AEG

Mijn wasmachine is ook een AEG.

Ik ga de fabrikant eens benaderen, misschien valt er nog iets in te stellen.

Jasmijn

Jasmijn

30-05-2018 om 14:16

kringloopwinkel?

Misschien moeten we voor de juiste spullen maar weer naar de kringloopwinkel gaan, op zoek naar oude modelletjes. Vergeelde staafmixers, wasmachines uit 1985 ofzo Wie weet wat voor goeds er daar op de kop te tikken valt.
en v.w.b. de wasmachine, ik heb inderdaad ook een energiezuinig programma op mijn wasmachine, maar ik ben toch wel van het gemak, dat duurt me echt te lang gewoon (3,5 uur ongeveer) dus meestal doe ik een snel programma, op 40 en wit op 60 of op 90 (beddengoed) en dan is ie ongeveer 45 minuten tot 1 uur bezig en dat gaat prima. Alleen als ik hem in de nacht aanzet, dan doe ik het lange energiezuinige programma, want dan heeft ie wat mij betreft toch alle tijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2018 om 14:20

Ginny

Ehm... ik heb het toch niet over energieklasse G gehad?

Jo

Jo

30-05-2018 om 14:25

geen slechte ervaringen met nieuwe aankopen

Ook al ben je niet 36 weken zwanger. Niemand die wilt graag zonder wasmachine zitten. Maar met research op internet kom je ver. En vaak nog de volgende dag geleverd.

Voor de inbouw oven wat meer tijd gehad om kijken wat ik wilde. Maar wegens grote renovatie van de woning en niet mogelijk om ruim van te voren te bestellen. Voor 9 uur in de ochtend besteld en werd om 16.30 uur geleverd. Achteraf werd er een € 100,- duurder type geleverd, voor dezelfde prijs als de bestelde.

Bij het vervangen van de koelkast, combimagnetron en de vaatwasser goed naar energielabel en inhoudsmaat gekeken. Ben er alleen maar op vooruit gegaan.

Hoop wel dat de apparaten langer mee gaan de hun voorgangers. Wasmachine was net 6 jaar en de magnetron 5 jaar. Zie dit eerder als complot theorie. Het mag, ondanks normaal gebruik, niet te lang mee gaan. Zonder dat je zelf weet wat de reparatie kosten zullen zijn, mag je al wel de hoge voorrijkosten betalen. En dan zit je bij een simpele reparatie al snel op de ca. € 175,-. Waar kies je dan voor? Een reparatie waarvan je niet weet hoe hoog het bedrag is en je nog steeds het oude apparaat houdt of nieuw?

OT
Vorig jaar had mijn dochter de was aangezet en na 45 minuten hoorde we een raar geluid. De mouw van haar trui was vast komen te zitten in de manchet (rubberen ring bij het deurtje). De wasmachine gestopt, maar wegens het water kon de deur niet open. Op afpompen gezet en toen begon de machine heel hard te centrifugeren en draaide de trui nog verder vast in de manchet. Met het uithalen van de was kwam de gescheurde manchet en de metalen ring helemaal los. Machine nog geen 1 jaar oud. In de garantie, maar wegens personeelsgebrek in zomervakantie 3 weken moeten wachten voordat er een monteur kwam. Hij keek ff en kwam direct tot de conclusie dat het geen garantie werk was, ik had toch echt wat verkeerd gedaan. Beugel bh zonder waszakje misschien?!
Gelukkig hadden we van een hele rits foto's gemaakt en was het plots wel garantie.
Moraal van dit verhaal: maak foto's

Sally MacLennane

Sally MacLennane

30-05-2018 om 14:54

aankopen zijn een gok

Mijn vaatwasser, droger en magnetron zijn dit jaar 13 jaar oud. De wasmachine is 11 jaar meegegaan.

Ik heb een paar jaar geleden een nieuwe koelkast gekocht, die na anderhalf jaar al de geest gaf. Werd gelukkig een garantiedingetje, maar eerst moest er een reparatiepoging gedaan worden die jammerlijk mislukte. Al met al ben ik daar nog weken zoet mee geweest, precies middenin een warme zomer (ja, als het fout gaat, gaat het ook goed fout).

Ik heb ooit iemand horen zeggen dat de bromfietsen van Kreidler en Zündapp zo goed van kwaliteit waren, dat het de fabrikant de das om heeft gedaan. Ik weet niet of het waar is, maar er zit wat in.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-05-2018 om 16:05

Nee Kaaskopje

Ik bedoel dat ook niet letterlijk. Het is moeilijk om een niet zo extreem goed geisoleerde koelkast te vinden.

droger van 25 euro

Ik had een peperdure droger van een bekend merk, maar er was altijd iets mee aan de hand. Uiteindelijk kon hij niet meer worden gerepareerd. Ik zat net in een financieel dipje, dus ik keek op marktplaats. Twee straten verderop ging iemand samenwonen met zijn vriendin en verkocht zijn droger van een totaal onbekend merk voor 25 euro. Dat is inmiddels 12 jaar geleden en hij doet het nog steeds uitstekend.
Sindsdien kijk ik eerst of ik ergens een goed en goedkoop tweedehandsje kan vinden en dat lukt verbazingwekkend vaak. Ik woon tegen het Gooi aan en wat er in de kringloopwinkels te vinden is, is vaak zo goed als nieuw.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2018 om 19:26

Ginny

Aha )

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2018 om 19:37

Lang mee gaan

Wat een 'gevaar' bij apparaten die lang mee gaan kán zijn, is dat het energiegebruik stijgt of nadelig afsteekt bij nieuwere apparaten. Dan klop je eens even op schoudertje van je fijne degelijke koelvriescombinatie omdat hij het toch maar weer een jaar heeft volgehouden, maar of de meterstand ook een klopje verdient, is dan de vraag. Niet dat ik een apparaat daarom direct aan de weg zou zetten hoor. Een tijd terug kregen we de kans een koelkast van kennissen over te nemen, ietsje kleiner dan we hadden en daar zijn we voor gezwicht. Die van ons zag er niet zo florissant meer uit. Ik ben er tevreden mee, maar de oude was éigenlijk beter. Er zat een temperatuurdisplay op die duidelijker is dan het schuifje wat er nu op zit en ik heb de indruk dat de koelkast minder koud is dan de oude.

Fabrikanten weten heel goed in te spelen

op de hang van de onkundige consument naar "looks and feels".
Die wasmachine moet niet zo goed wassen, als ze maar een LCD-display heeft, de illusie van een oneindige variatie aan mogelijkheden biedt en "zuinig/milieubewust" is.
Je kan het een producent nauwelijks kwalijk nemen dat hij zijn koopvee ziet als wat het is: nuttige idioten.
Draaiknoppen mogen zo goedkoop mogelijk zijn: door toepassing van vertragende vetten ("damping greases") lijken ze wel van topkwaliteit.
Maar nog liever hebben ze consumenten die kiezen voor tiptoetsen: die zijn sowieso beperkt in levensduur en een beetje fabrikant weet ook wel dat hij binnen een vervangingsmarkt actief is.
(verwijderd door forumbeheer)

Iets anders, maar toch weer niet...

Ik heb zowat een jaar gelden een laboratoriumtoestel weer in werkende staat gebracht, dat daarna naar een universitair lab gegaan is.
Dat ding, een kleurautomaat van Medite, model COT 20 (toestel dat o.m. gebruikt wordt in het histologisch en het histopathologisch lab), is nog in de handel. Het kost nieuw om en bij de € 30 000. Een peperdure machine, dus.
Ik had het gekocht als "schroot" voor een € 50 van iemand die het ooit "interessant" vond, maar niet wist wat het eigenlijk was en er dus van af wou. Hij had het gekocht op de openbare verkoop van de inboedel van een failliet lab.
In dat uiterst gesofisticeerd toestel niets van "hedendaagse spitstechnologie". Oud, vertrouwd ontwerp, maar elke component, tot het kleinste schroefje toe, wel van de topklasse: tijdrelais' van Omron, ventilatoren van Pabst, kogellagers en overbrengingen van SKF en Festo.
Een droommachientje en alle onderdelen nog zonder enig probleem te krijgen.

Terzijde: wat me in deze draad opvalt is, dat "kapot" zo makkelijk aanleiding geeft tot "nieuw kopen".
Ga vooral verder op dat pad. Ik ben er zo een die nog jaren genot heeft van jullie "kapotte" rommel.
Maar het roept toch wel wat vragen op. Geen plastiek rietjes meer, maar de wasmachine met kapotte pomp wordt zonder veel omhaal vervangen... Goed gedresseerd door big commerce, jongens!

Die kapotte wasmachine gaat uiteindelijk naar Afrika (als bijvracht van tweedehands wagens. Snuggere kerels stouwen tweedehands wagens vol met afgedankte koelkasten en wasmachines. Twee maal kassa...).
En zeggen dat er wereldwijd slechts 3-4 fabrikanten zijn die die pompen maken...
Om zo'n nieuwe pomp te vinden om zo'n wasmachine een tweede leven te geven moet je dus echt geen mega IQ hebben, hè.

Maar er ligt allicht geen hond wakker van de idee van hergebruik, van de potentiële twerkstellingsopties voor technici met een beperking of anderszins enz.

De vadsige pinners/"afbetalers" hebben daar allemaal geen boodschap aan.

Vogel

Vogel

31-05-2018 om 08:55

Repaircafé

Voor wie niet zo handig is als Yvan zijn er repaircafés waar je kapotte huishoudelijke apparatuur kunt laten repareren. Voor een defecte wasmachine iets minder praktisch, maar alles wat je onder de arm kunt meenemen opereren ze daar voor je.
Mijn zoon heeft daar een tijdje gewerkt, en veel is met een simpele ingreep als het vervangen van een zekering weer eenvoudig werkend te krijgen.

Alarmbellen!

"Ga vooral verder op dat pad. Ik ben er zo een die nog jaren genot heeft van jullie "kapotte" rommel."

Het is u van harte gegund hoor, Yvan. Zorgt u wel dat het hoarden niet zo uit de hand loopt dat we John Williams naar Vlaanderen moeten sturen?

https://www.rtl.nl/gemist/mijn-leven-in-puin-nl/

De wellicht vaakst voorkomende "fatale" "storing"

bij een wasmachine is een muntstuk dat in de afvoerpomp verzeild geraakt.
In nogal wat gevallen, altijd bij "intelligente machines" met massa's "spitstechnologie" achter de carrosserie, valt de machine dan stil en ze geeft verder geen kik meer.

Dat de machine dan stilvalt is op zich een goede zaak: zo wordt voorkomen dat het motortje van de afvoerpomp uiteindelijk de geest geeft.
Maar je maakt me niet wijs dat er onvoldoende mogelijkheid zou zijn om een regeltje in de trant van "controleer afvoerpomp, zie handleiding p. 23") op het fancy LCD-schermpje te laten verschijnen.

Reparatie wordt nu ook weer niet aangemoedigd, gegeven de forfaitaire "voorrijkosten" en de pittige vergoedingen, genre een héél goed bruto-uurloon, inclusief werkgeverskost, per begonnen kwartier. Hier toch en ik vermoed dat het daar niet anders is.

Ik heb geen last van dwangmatige verzameldrang: mijn koop-/aanvaardingsbeleid (ahum is nogal restrictief. Ik koop/aanvaard enkel wat ik onmiddellijk zelf kan gebruiken of wat ik "technisch interessant" vind.

Wat ik technisch interessant vind en repareer verkoop ik voor een vriendenprijsje dat doorgaans de kosten niet dekt of ik geef het weg. In het laatste geval beschouw ik de centen die ik er zelf in stop als wat een hobby nu eenmaal kost.
Doorgaans is dat ook een stuk goedkoper dan een avondje pinten drinken met de maten in de kroeg. En in elk geval goedkoper dan wat ik zoal uitgeef aan mensen aan de deur die god-weet-wat verkopen voor de balletklas op school, ten voordele van de gemeentelijke brandweer, voor het Rode Kruis, de jeugdbeweging enz...

Als ik werkelijk principieel zou zijn, zouden die niks krijgen van me, aangezien ik vind dat die noden -die er wel degelijk zijn!- in eerste instantie via (fiscale) solidariteit moeten opgelost worden.
Maar zo simpel, "zwartwit", is het dus niet. Ik zou af en toe willen dat ik de (verwijderd door forumbeheer) geest had van sommigen hier, voor wie alles eenvoudig is. (verwijderd door forumbeheer)
Ik citeer: "bah!".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.