Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rouwkaart

rouwkaart

11-05-2012 om 09:42

Crematie, wel of niet uitgenodigd

Vanochtend werd ik gebeld door postnl dat de voor mij bestemde rouwkaart niet op tijd bezorgd kan worden en kreeg ik de informatie door over tijden enzo. Nu is de crematie in 'zeer beperkte kring' en weet ik niet of ik wel of niet uitgenodigd ben.
Het gaat om mijn tante en die heeft de meeste mensen in haar omgeving 'afgestoten', zo had ze ook geen contact meer met haar broer (mijn vader). Contact met mij hield ze ook steeds verder af en ik weet niet wat ik nu moet. Tante is altijd ongetrouwd geweest en kinderloos. Ooit heeft ze gezegd dat ik haar favoriete nichtje ben en nu weet ik niet wat er van me verwacht wordt.
Mijn moeder heeft ook nog geen rouwkaart gekregen en is ook nog niet door postnl opgebeld. Als ik wel en zij niet een kaart krijg is het dan de bedoeling dat ik ga en zij niet?
Wat zouden jullie doen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bellen

ik zou contact opnemen met degene die de uitvaart organiseert. Weet je wie dat is? Als je de locatie hebt moet je ook kunnen achterhalen welk rouwbedrijf de boel regelt.

En verder, terzijde: wat een gedoe met de ptt! ik vind dit echt niet kunnen!

margje van dijk

margje van dijk

11-05-2012 om 10:11

Als er voor jou een kaart is (en die is er, anders zou je niet gebeld zijn), dan ben jij dus uitgenodigd voor de rouwdienst. En als je moeder geen kaart heeft, is zij niet uitgenodigd.

Simpel, lijkt mij.

Of je gaat moet je natuurlijk zelf weten. Wij kunnen moeilijk voor jou bepalen hoe die gevoelens liggen. Maar je bent vrij om niet te gaan. En je moeder zou ook wél kunnen gaan, zeker nu er dit gedoe met de post is. Want het zou ook nog kunnen dat je moeder wel genodigd is maar dat post-NL niet voldoende accuraat te werk is gegaan.

Dus eigenlijk wel een gelukkige situatie: jullie kunnen doen waar je zelf zin in hebt

Margje

margje van dijk

margje van dijk

11-05-2012 om 10:12

Gedoe met de ptt?

Ik vind het juist netjes dat ze bellen.

Margje

Margje

Nu heeft rouwkaart niet alle informatie.
Het is inderdaad prettig dat ze nog een greintje fatsoen hebben bij de PTT, maar bezorgen is bezorgen. Niet bellen.

Bij de vorige landelijke staking zou rouwpost wel bezorgd worden.
Niet dus.
Het gold alleen voor binnenlandse rouwpost. Gevolg: ik heb alle buitenlandse familie moeten mailen. Hoop gedoe.

merel

merel

11-05-2012 om 10:17

Je weet het niet

Nee, een kaart alleen zegt niet meteen dat je mag komen, kan ook gewoon een kennisgeving zijn. Dus inderdaad het rouwcentrum bellen, en naar de uitvaartbegeleider vragen.

margje van dijk

margje van dijk

11-05-2012 om 10:21

Hoezo niet alle informatie

Welke informatie heeft rouwkaart dan niet?

Vervelend is het natuurlijk wel. Ik vraag me trouwens nu ineens af: hoe wist post-NL eigenlijk wat het telefoonnr van rouwkaart was? Of ging dat dan weer in overleg met de afzender.

Wat lullig trouwens dat ze buitenlandse post niet bezorgden! Overigens lijkt me sowieso tricky om buitenlandse rouwpost op tijd bezorgd te krijgen, of niet? Bij crematies/begrafenissen is dat toch vaak een kwestie van slechts enkele dagen.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

11-05-2012 om 10:22

Wat raar

Hoezo weet je het niet? Ik zou mezelf genodigd voelen als ik een kaart kreeg. Als de familie het echt als kennisgeving wil doen zou ik de kaart achteraf sturen met de melding 'heeft in besloten kring plaatsgevonden'. Dan weet je het zeker. Als de datum van de crematie in de toekomst ligt en je krijgt een kaart, dan zou ik dat beschouwen als een uitnodiging.

Margje

Net als margje

Ik zou me in dat geval ook genodigd voelen.
En wat het gedoe met de post betreft, een vriend van me heeft zoiets eens meegemaakt. De rouwkaart was toen niet goed verwerkt bij de "grote sortering" (door onduidelijk handschrift de postcode verkeerd gelezen of zoiets) en die lag dus in de verkeerde hoek van het land. De post heeft die envelop toen opengemaakt, gefaxt naar het juiste postdistrict en daar heeft de bezorger aangebeld en met toelichting de kopie bezorgd. Ik vind dat zelf een nette oplossing. Zo kon hij tijdig vrij nemen en zijn dingen regelen om naar de begrafenis te gaan en de kaart is een dag later alsnog bezorgd.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-05-2012 om 10:49

Wie regelt de uitvaart?

Een vriendin, andere familie, het huis waar ze woonde? Dan zou ik die opbellen, dan kun je ook even informeren naar het overlijden, en dan kun je aangeven dat je graag wil komen (als dat zo is, maar dat denk ik van wel) maar dat je door de tekst op de kaart wat onzeker bent of je wel welkom bent. Dan hoor je het vanzelf.
Ik denk dat je wel welkom bent, maar gezien de tekst denk ik dat je er wat geruster naartoe gaat als je het zeker weet.

Genista: fax is goede oplossing

Die fax vind ik een goede vondst, want dan heeft de geadresseerde echt alle gegevens.

En voor Margje: ik was in de veronderstelling dat op de kaart meer info stond dan rouwkaart kreeg, omdat ze kennelijk niet weet met wie ze contact kan opnemen om haar vraag beantwoord te krijgen. Meestal wordt dat wel duidelijk uit de kaart of uit de bijgevoegde routebeschrijving oid.

rouwkaart

rouwkaart

11-05-2012 om 11:07

Tja

ik weet dus niet meer dan dat ik geschreven heb. Áls mijn moeder geen kaart krijgt vandaag/gebeld wordt dan weet ik zeker (?) dat ik welkom ben.
Extra lastig is dat net mijn man ging bellen over iets heel vervelends toen postnl belde op de vaste lijn. Ik was er voor een deel denk ik niet echt met mijn hoofd bij en het telefoontje was heel kort, overdonderd was ik.
Vanmiddag kun je afscheid nemen en morgen kun je afscheid nemen en is de crematie. Welk crematorium heb ik maar gegoogeld.
Een kopie met uitleg had ik ook heel netjes gevonden, helaas komt de post pas rond vijf uur.
Ik (plus moeder) weten niet wie we kunnen bellen. Ik zal het crematorium maar proberen, dan weet ik zeker dat die wél goed is.

rouwkaart

rouwkaart

11-05-2012 om 11:31

Pffft

Crematorium gebeld en naam uitvaartverzorger gekregen plus een verkeerd telefoonnummer. Uiteindelijk heb ik iemand gesproken die mij een deeltje van de kaart heeft voorgelezen en afscheid nemen is thuis met een hapje en een drankje.
Hij kon mij niet vertellen of kaart krijgen ook inhoudt dat je welkom bent bij de crematie.

Yura

Yura

11-05-2012 om 11:36

Vaak

Rouwpost wordt vaak niet bezorgd. Eigenlijke alle uitvaarten in mijn omgeving van de afgelopen jaren was wel iemand die de kaart niet gehad heeft, heel triest en telefoontjes ook nooit gehad. Toen mijn opa van moederskant overleed had mijn tante van vaderskant geen kaart gehad, ze was eigenlijk een soort van beledigd, gelukkig kwam ze wel omdat ze de advertentie in de krant had gezien en kwam het op een of andere manier ter sprake dus konden wij uitleggen dat er echt een kaart was gestuurd (ik had hem zelf geschreven en het waren maar 20 ofzo), bij mijn oma had haar hulp de kaart te laat gekregen, ze kwam mijn moeder de dag na de crematie tegen, ze vond het echt verschrikkelijk dat ze niet geweest was. Om deze reden is het wel verstandig om ook een advertentie te plaatsen of een kopie van de rouwkaart op je facebook te zetten ofzo, tnt is helaas erg onbetrouwbaar, ook (of misschien wel juist heb ik soms de indruk) met rouwpost.

kroontjespen

kroontjespen

11-05-2012 om 13:52

Wat zou je zelf willen?

Wil je gaan? Wil je alleen gaan als je moeder ook gaat?
Wie wil je condoleren daar, tante heeft partner noch kinderen?
Hoe belangrijk is het afscheid daar voor je?

Vind het trouwens prima dat PostNL belde, zij kunnen er niks aan doen dat je tijdens hun telefoontje een ander (vervelend) gesprek had op jullie gsm waardoor je minder goed kon luisteren/ doorvragen.
Faxen is een leuk idee, maar wie heeft er nou thuis een fax tegenwoordig?? Dan zou het een ingescande mail moeten worden.

Kroontjespen, fax

Die fax werd naar het plaatselijke postdistributiecentrum gestuurd. De bezorger heeft die uitdraai toen bezorgd. Ze gaan niet zomaar naar mensen faxen, neem ik aan. En mailen? Hoe moeten ze mijn e-mailadres weten in zo'n geval?

rouwkaart

rouwkaart

11-05-2012 om 19:14

Besloten

Morgen ga ik afscheid nemen en ik ga niet naar de crematie of ik daar nu wel of niet voor zou zijn uitgenodigd.

kroontjespen

kroontjespen

12-05-2012 om 09:03

Ik bedoel

dat ze na het telefoongesprek waarin ze zeggen dat de kaart niet op tijd kan zijn, de kaart als ingescande bijlage kunnen mailen als degene die gebeld is het mailadres opgeeft.

kroontjespen

kroontjespen

12-05-2012 om 09:04

Rouwkaart

sterkte.

Goed dat je tot een besluit bent gekomen, het is toch altijd lastig als je niet precies weet wat er van je wordt verwacht.

een nicht

een nicht

12-05-2012 om 11:42

Tja...

"het is toch altijd lastig als je niet precies weet wat er van je wordt verwacht".

Daar hoefden wij als familie ons geen zorgen om te maken. Tante had zelf besloten haar kinderen (en kleinkinderen) niet te laten vermelden op de rouwkaart, haar eigen broer en een zus ook niet (andere zussen weer wel met man en kinderen). De niet genoemden mochten het namelijk niet weten. Een van de dochters van overledene kreeg per abuis wel een rouwkaart (had ze achteraf niet moeten krijgen volgens degene die de rouwkaarten enzo verzorgde….), dus zo kwamen wij erachter dat tante dood was…..ahum.

kroontjespen

kroontjespen

12-05-2012 om 11:52

Nicht

Wat een rare gang van zaken.

Ik heb thuis meegekregen dat je iemands geboorte en iemands dood ruim bekendmaakt - ook bij ongenoegens. Als je niet iedereen informeert, dan in elk geval de oudste van elke tak van de familie; op de enveloppe schrijf je dan dhr/mw S en verdere familie.

Deze manier van doen is kortweg onbeschaafd.

Als ze vervelende toestanden bij de begrafenis verwachtte, had ze achteraf een kaart kunnen laten verzenden.

Rouwpost ( ot)

Ik woon nu in een land waar men geen rouwpost kent. Is dit eigenlijk typisch Nederlands ?

een nicht

een nicht

12-05-2012 om 12:28

Kroontjespen

Deze gang van zaken is bewust de wens geweest van overledene. zeer onbeschoft inderdaad en zeer ongehoord.

Dit is overigens niet de eerste die dit zo gedaan heeft. Het is min of meer een sport geworden binnen die tak van de familie.
De moeder als de vader van mijn vader hebben hetzelfde geëist voor hun overlijden. Wat wil zeggen, sommige kinderen waaronder o.a. hun enige zoon (mijn vader dus) mocht niets weten van het overlijden van in eerste instantie zijn vader (heeft zijn moeder voor gezorgd) en daarna zijn moeder. Mijn vader heeft na het overlijden van zijn moeder van zijn oudste zus de rouwkaart geëist voor hemzelf en voor een andere zus zodat hij in ieder geval op de hoogte is van het overlijden van zijn moeder.

Nu waren de verhoudingen onderling al ernstig verstoord binnen die familie, maar bij je overlijden op deze manier nog een trap nageven, vind ik echt niet kunnen.

Jaymza

Jaymza

12-05-2012 om 13:01

Vraag

Vinden jullie dat je familie die gebroken heeft met hun ouders op de hoogte moet stellen van het overlijden van een van die ouders? En deze personen hebben niet alleen met hun ouders, maar voor het gemak maar met de hele familie het contact verbroken.

Jaymza

GS

GS

12-05-2012 om 13:27

Gaan

Als je een kaart hebt gekregen en je moeder bijvoorbeeld al niet, dan zou ik zeker gaan. Kennelijk hoorde je toch tot een soort van besloten kring van je tante.
Je tante heeft toch geen naaste familie (kinderen, echtgenoot)? Waren er duidelijk mensen waar ze wel contact mee had? Wie bepaalt dan wie wel/niet zou mogen komen en wie zou je voor het hoofd stoten als je zou komen?
Verder: Jaymza, ik snap je vraag niet.

Jaymza

Ja, ik begrijp dat het om een "kind" gaat. Ik zou als overige broers en zussen ( als die er zijn) na de begrafenis/ crematie in een brief het overlijden meedelen.

suzan

suzan

12-05-2012 om 13:34

Uitnodiging

Nooit heb ik er aan gedacht dat een rouwkaart als uitnodiging wordt gezien voor een crematie/begrafenis. Ik zie zo'n kaart meer als een bericht van iemands overlijden. En dat iedereen die afscheid wil nemen van een overledene welkom is op een uitvaart.Toen mijn moeder overleed, vonden wij het fijn dat buurtgenoten en kennissen van een ver 'vroeger', aan wie geen kaart was verstuurd, de moeite namen om naar de begrafenis te komen. Maar ik begrijp ook wel dat dat anders is als er ruzies zijn in de familie.

een nicht

een nicht

12-05-2012 om 13:43

Jaymza

Ik vind dus van wel. Ik vind het sowieso van respect getuigen om familie van een overlijden in kennis te stellen; hoe de verhoudingen ook geweest waren.
Al wordt het achteraf maar medegedeeld.

EvenZo

EvenZo

12-05-2012 om 14:01

Jaymza dank je wel

voor je vraag, ik zit met eenzelfde dilemma over een onbekende tijd.
Hier gaat het ook om een kind van de (hopelijk nog lang niet) te overlijden mensen.
Ik ben er nog niet uit of ik een kaart moet sturen, daar ik geen zin heb in vervelende situaties op een al vervelende dag/tijd.
Ik denk dat ik, indien mogelijk, tevoren een korte zakelijke mededeling doe over de situatie en daarna een rouwkaart stuur. Há, maar dan nog...zet je hun namen er op; ze wilden er immers zelf niet meer bijhoren?

Fiorucci

Fiorucci

12-05-2012 om 16:42

Annoniem

Dat ben ik helemaal met je eens. Er zijn gebeurtenissen, zoals een overlijden, die al wat voorafging overstijgen. Het is aan betrokkenen zelf wat ze met de informatie doen. Maar ik vind het wel belangrijk dat ze in staat worden gesteld afscheid te nemen, op een manier die zij willen.

Jillian

Jillian

12-05-2012 om 18:32

Jaymza

Toen mijn schoonmoeder stierf heeft mijn man geweigerd om zijn broer die al jaren geen contact meer had met zijn moeder hierover te informeren. Mijn man vond dat als broer tijdens het leven geen belangstelling had voor zijn moeder er geen enkele reden was om hem nu hierover te informeren. Ik weet niet wanneer en hoe broer er uiteindelijk is achterkomen. Wel pas een stuk later. Broer heeft later contact willen opnemen met man. Ik weet niet waarover want mijn man heeft dit geweigerd.

Ik snap mijn mans gevoelens wel al weet ik niet of dit de juiste manier van benaderen is. Ik heb me er verder buiten gehouden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.