Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rekenmachine

Rekenmachine

27-10-2008 om 12:50

Dat geld altijd, pffff

Hoi Allemaal,

Er zijn al zat draadjes over geweest, maar het zit me nu steeds meer dwars, vandaar dit nieuwe draadje. De "geldzorgen".

Ik hou alle vaste lasten bij, heb zeg maar een budget, en toch komen we steeds minder goed rond. De echte vaste lasten min de inkomsten dan hebben we rond de 700 euro over. Dat lijkt veel als je het zo zegt, maar daar moeten voor 5 personen de boodschappen, kleding, dierenvoer, benzine, verjaardagen, sinterklaas, vakantie en de bijv. 1 jaarlijkse vaste lasten vanaf en alles wat daarbij nog extra komt, al die "leuke" onverwachte dingen. Ik heb het er steeds benauwder mee. Ons inkomen is gemiddeld (echt niet slecht) en mijn man zijn inkomen is best wel iets gestegen met bijv. vorig jaar (ander baan).

Maar ik weet niet meer waar we nog op kunnen bezuinigen. De boodschappen doen we al bij de lidl/aldi. Op vakantie (1x per jaar) kamperen we (goedkope campings). Ook dan letten we op wat we uitgeven. Alle verzekeringen ed. zijn al nagekeken en toen opgezegd of veranderd. Kinderen zitten bij de scouting, geen dure hobby dus. Kleding krijgen we veel tweedehands en de rest is zeeman of soms Vogele/C&A.

Mijn man werkt fulltime, ik heb zelf een uitkering ivm 80-100% afgekeurd.

Het spaargeld is op dit moment gewoon op. En dan moet de sint nog komen :o(. Ik hoor het nog wel meer om ons heen. Iemand nog goede tips.

Alvast bedankt. Groeten Rekenmachine


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

27-10-2008 om 12:57

is regelmatig en zeker met de euroshopper producten goedkoper dan de Aldi en de Lidl.

Maak je ook een jaar overzicht met bijbehorend maand budget? Dat helpt mij namelijk om de eindjes bij elkaar te houden. In het maandbudget staan dus alle jaar uitgaven omgerekend naar maand uitgaven en inkomsten. Dus ook het vakantiegeld etc. Van daaruit bepaal ik mijn reserveringen voor die jaarlijkse dingen. Dat zet ik ook echt weg op een spaarrekening. Misschien dat dat je nog wat inzicht in mogelijke ruimte geeft.

groet,
Angela

Maxime

Maxime

27-10-2008 om 13:43

Extra inkomsten?

Hoi,

Ik ga even hardop brainstormen; zijn er geen mogelijkheden voor jou om íets bij te verdienen (al is het maar een klein beetje) ik weet niet of het mag van de uitkeringsinstantie, maar ik dacht dat je een klein bedrag altijd wel mocht bijverdienen. En ik weet natuurlijk niet of jouw beperkingen dat toelaten. Ik zit te denken aan bijvoorbeeld een paar uurtjes kinderopvang, dus dat je gastouder bent en de kindertjes bij jou thuis gebracht worden. (al is het er maar eentje, dan heb je toch een extraatje) of je zou een webwinkeltje o.i.d. kunnen beginnnen? Je kan ook nog spullen gaan verkopen via marktplaats? Spullen van jezelf, maar je zou dit ook voor al je vrienden en kennissen kunnen doen (en dan een percentage voor jezelf rekenen) zijn zij van een tijdrovend klusje af en jij hebt een extra verdienste? Ik zou namelijk niet kunnen bedenken hoe je nog meer kan bezuinigen op dit moment, je houdt neem ik aan al wel een huishoudboekje bij? Wellicht kan je ook nog wat tips vinden op de websites van het nibud of er zijn zelfs sites te vinden voor héle zuinige mensen (moet je even googlen op vrekken)

succes Maxime

Benzine

gelukkig is dan de benzine een stuk goedkoper geworden, scheelde laatst 20 euro aan de pomp voor ons !

Ik heb een jaar of 2 wat bezuinigingen doorgevoerd die nog steeds van kracht zijn, echter wij hebben een gat in de hand als het om eten en uitjes gaat, echt daar vloeit een bak per maand door weg.

Onze bezuinigingen: ik ga maar 2 keer per jaar naar de kapper en knip ik vriend en dochter zelf (wat niet altijd goed gaat , bloemen koop ik nooit, ik heb een paar planten. We zijn overgestapt naar een andere internet/telefoonprovider scheelde ook weer flink per maand, 2 verzekeringen opgegezegd (reis en rechtsbijstand). Tijdschriften koop ik af en toe los voor mijn werk, 1 krant en lid van vereniging eigen huis Ik rook niet meer zoals vroeger (nu 1 pakje per maand ofzo) en vriend is helemaal gestopt een jaar geleden. We geven relatief veel aan goede doelen, ik ga daar ook weer kritischer naar kijken.

Ik had vanmiddag het met mijn vriend over hoe zuinig onze ouders vroeger leefden toen we we klein waren. Wij gingen bijvoorbeeld echt maar 1 of 2 keer in onze hele jeugd naar een dierentuin, kermis nooit, pretpark nooit, bioscoop om het jaar, we gingen 1 keer per jaar uit eten, namen altijd brood mee van huis als we op pad gingen (fietsen of wandelen). We hadden een kliekjes dag en we gingen met de tent op vakantie en kookten dan bijna elke dag zelf. Ik droeg de kleding van mijn zus als die eruit gegroeid was, ik kreeg echt zelden nieuwe kleding.

Met name op dat geld uitgeven buiten de deur gaan we nu letten, het stroomt er bij ons aan die kant eruit, te snel een lekker hapje uit de deur, te vaak lunchen, te vaak naar bepaalde uitjes met dochter. Telkens die bedragen van E 20 /E 40.

Succes met bezuigingen: kijk eerst naar de grootste inkomsten en de grootste uitgaven voordat je er met een luizenkam door alle kleine dingen heen gaat.

Maxime

Maxime

27-10-2008 om 13:50

Ben ik nog een keer

Hoi,

heb net een beetje voor je gesurft en heb een leuke site gevonden met allerlei bespaar tips;

http://www.ikbenzuinig.nl/modules/news/

Er zijn nog meer pagina's op deze site maar sommigen gaan wel heel erg ver in bezuinigen (of het moet grappig bedoeld zijn

Maxime

Rekenmachine

Rekenmachine

27-10-2008 om 21:02

Alvast bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Heb ze allemaal gelezen en ook op die website die Maxime gaf even gekeken, later meer.

Manda het klopt, onze ouders leefde veel soberder :o). Vroeger althans, nu genieten ze dubbel en dwars gelukkig en kunnen dat ook.

Amk het klopt dat sommige euroshoppers goedkoper zijn, maar andere producten schelen wel een stuk. Het blijft schipperen en alle winkels af werkt ook niet. Maar de post boodschappen kan wel nog wat bezuiniging brengen.

Ik maak trouwens een week menu en houdt daar rekening mee met boodschappen doen, maar eerlijk is eerlijk na een aantal weken komt daar soms de klat in.

Extra inkomsten, ja ik zou wel willen. Maar wat mijn gezondheid betreft is dat zo wisselen, maar ik ben daar wel over aan het nadenken. Marktplaats benutten wij erg goed, alles wat weg moet, verkopen we zo, mijn man kan dat erg goed :o). Maar ja eens is alles weg haha. Zo hebben we trouwens ook de slaapkamer van onze dochter veranderd. Stapelbed verkocht, voor precies datzelfde geld een echt meiden bed gekocht, ook marktplaats. Ene kast eruit, andere voor terug gekocht. Het enige wat het heeft gekost is een nieuwe behang rand en een lamp van de ikea :o).

Ach we moeten het natuurlijk op de langere termijn zien en heel erg opletten voortaan, maar ik wil nu me al rustiger voelen.

Hierboven stond een draadje van "big spender" en daar las ik een heel goed verhaal van Albana, over dat huishoud geld. Daarstraks met mijn man er over gehad en daar gaan we in ieder geval nu mee beginnen. Want ik merk wel als ik contant geld in de knip heb, dat dat beter werkt. Maar aan de andere kant geeft bijv. boodschappen doen met de pin weer precies inzicht in wat we waar aan uit geven. We gaan ook beginnen met een kas boekje, dat deden we nog niet, zijn we beide erg slordig in, bonnetjes die kwijt raken ed.

Bedankt voor het meedenken, ik hoop dat we de goede weg gaan vinden. Frustrerend hoor dat geld.

Groeten Rekenmachine

Rekenmachine

Je hebt, begrijp ik, een WAO of WIA-uitkering? Dan mag je zonder problemen bijverdienen, als je het maar netjes opgeeft. Pas als het een bepaalde grens overschrijdt leidt dat tot aanpassing (achteraf) van je uitkering, maar je zou er eigenlijk toch altijd op vooruit moeten gaan.
Je zou misschien bij UWV kunnen informeren (zou ik schriftelijk doen) hoeveel je kan bijverdienen voordat sprake is van 'klasseoverschrijdende werkzaamheden' - dan weet je een beetje waar je aan toe bent. Overigens verandert dat bedrag elk jaar iets, want het hangt af van je 'maatmanloon' en dat wordt jaarlijks geïndexeerd.

Overigens: als je met een WAO-uitkering (voor WIA geldt denk ik hetzelfde) wisselende inkomsten hebt,dan leidt dat ook tot hooguit een wisselende verrekening. Dus éen goedbetaalde maand maakt niet dat je uitkering definitief verlaagd wordt.

Sterkte met de financiën,

Temet

Rekenmachine

Rekenmachine

10-11-2008 om 11:52

Aan de slag gegaan

Hoi Allemaal,

Ik wilde toch even laten weten hoe het nu verder is gegaan. We hebben toch nog 2 dingen via marktplaats kunnen verkopen, van dat geld kan ik de Sint kadootjes weer kopen.

Verder hebben man en ik ons zelf op huishoudgeld gezet. Dus één bedrag pinnen per week (op vrijdag) en daar de rest van de week mee doen. We hebben het nu op € 80,00 staan, dat is ff krap, maar om er weer boven op te komen prima. En dat lukt. Dit idee naar aanleiding van een tip van Albana (ander draadje).

Het geeft in ieder geval een gevoel van rust.

Groetjes, Pinkelot

anoniem

anoniem

13-11-2008 om 19:08

Het kan nog altijd erger

zonder lullig over te komen,dit gezin leeft van 50 euro in de week...en dat is pas krap..en ook vijf personen..tja..het lukt..

Rekenmachine

Rekenmachine

14-11-2008 om 13:57

Anoniem

Hoi Anoniem,

Ik snap wat je bedoelt hoor. Het kan nog altijd slechter, dat weet ik ook.

Moet je van die 50 euro ook nog verjaardags kadootjes ed. kopen? Ik merk dat dat op ons budget best drukt. Volgende week 2 kinderfeestjes waarop de kinderen zijn uitgenodigd en in onze vrienden kring ook nog 2 verjaardagen van kinderen.

Ik snap dat 80 euro voor andere nog veel kan zijn. Maar ik baal dat we toch gewoon een normaal inkomen hebben en dan toch die geldzorgen. Maar dat herken jij natuurlijk ook heel goed.

Sterkte ermee, groeten Rekenmachine

anoniem

anoniem

14-11-2008 om 19:26

Idd

van die 50 euro moet idd alles betaald worden,verjaardagen,sint,kerst enz..ik deel de kinderbijslag in drieen zodat we dan elke maand iets exstra hebben...
ik vertel dit niet om te klagen hoor
gr.anoniem

rood

rood

18-11-2008 om 14:12

Hier ook

Hoi Rekenmachine,

ik lig hier ook al maanden te tobben over hetzelfde probleem. We hebben ook een heel goed inkomen. €500,- over voor extra dingen, dus daar zijn de boodschappen al vanaf. En nog komen we niet uit. Alleen weet ik dit alleen bij ons. Ik weet geen goede manier om mijn vriend te zeggen dat we rood staan en dat we het even zuinig aan moeten doen. Alle rekeningen worden betaald, we komen alleen niet uit het rood. Het baart mij ook steeds meer zorgen.

Ik zal eens naar de tips kijken op Nibud idd. Ik hoop dat we er volgende maand beter voor staan.

Maar ik ben wel blij dat ik niet alleen ben met dit probleem. Maar ja, hoe haal je dat rotgevoel weg.

Rood, dat rotgevoel?

dat moet je echt delen met je vriend! Hij moet toch ook weten hoe het zit bij jullie? je kunt het niet alleen, hoor!

succes,
Jons

amk

amk

18-11-2008 om 15:18

Zakelijk

het is een zakelijk iets, dat je binnen je gezinsbedrijf moet bespreken.
Alleen dan kun je het probleem oplossen. Waarom zou je wel op je werk een uur naar het financiele praatje luisteren en meedenken en thuis niet?

Dus trek de stoute schoenen aan, maak een exel grafiekje en laat het gewoon zien.
Je kunt dan ook samen oplossingen vinden en dan wordt het een sport om zo snel mogelijk het op te lossen.

groet,
Angela

Teipi

Teipi

18-11-2008 om 21:16

Te veel uitgeven, rood

Als je 500 euro overhoudt voor extra dingen en je komt er niet mee uit dan geef je toch gewoon te veel geld uit aan dingen die je niet nodig hebt?
Of zie ik dat verkeerd?
Misschien is het een idee om gewoon eens een tijdje bij te houden waar dat geld aan opgaat en dan vervolgens daarop bezuinigen.
Kan makkelijk als het toch extra dingen zijn.
Ik wil je niet kwetsen hoor.
Ik bedoel het niet lullig maar het lijkt me gewoon niet zo moeilijk in jouw geval.

Tihama

Tihama

18-11-2008 om 22:34

Vraag

Rood, je schreef:
"Alleen weet ik dit alleen bij ons. Ik weet geen goede manier om mijn vriend te zeggen dat we rood staan en dat we het even zuinig aan moeten doen. Alle rekeningen worden betaald, we komen alleen niet uit het rood. Het baart mij ook steeds meer zorgen. "

Jullie hebben een gezamenlijke rekening? Hoe kan het dat je vriend niet weet dat jullie rood staan? En hoe zijn de uitgaven verdeeld? Wie doet welke uitgaven? Het belangrijkste is echt om hier eerst samen over te gaan praten. Jij kunt niet in je eentje de financiën regelen als hij vrijelijk kan uitgeven.

Je hebt het over 500 euro speelruimte. Maar is dat écht vrij besteedbaar? De vaste lasten kennen de meeste mensen wel, maar kleren kopen, boodschappen, cadeautjes, kapper etc moet ook allemaal betaald worden. Dat zijn geen rekeningen, maar wel wederkerend lasten die elke maand weer gaten slaan.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2008 om 01:05

Vaste lasten

Om een eerlijk beeld te krijgen van hoe jullie inkomen en lasten met elkaar in verhouding staan zouden we eigenlijk moeten weten hoeveel geld erin komt en wat er echt uit moet. Het huis, de energierekening, tv, internet, telefoon, verzekeringen, de auto, enz. Hoeveel is dat gemiddeld per maand en hoeveel inkomen hebben jullie. Is jouw uitkering gelijk aan een fulltime maandsalaris, of maar een heel klein bedrag? Als je man fulltime werkt moet hij minimaal iets van 1300 euro per maand netto overhouden en als jij bijvoorbeeld 600 euro per maand aan uitkering krijgt, dan zit je toch al op 1900. Als je in zo'n situatie 'maar' 700 euro overhoudt zou je naar de vaste lasten moeten kijken of je ergens op kunt bezuinigen. De zorgverzekering bijvoorbeeld hoeft niet voor iedereen even hoog te zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2008 om 01:35

Tja anoniem zo is het maar net

Als je het met minder moet doen dan je gewend bent is het altijd even moeilijk om om te schakelen.
50 Euro om van te leven is erg weinig, ik zou er persoonlijk ook geen cadeautjes meer van kopen, althans voor iedereen buiten je eigen gezin. Daar moet iedereen wel begrip voor hebben. Met 50 euro moet je er echt een sport van maken om rond te komen. Aanbiedingen in de gaten houden, de juiste winkels kiezen (bij Turkse winkels wil het fruit en de groente nog wel eens erg meevallen in prijs), 1 x naar de winkel per week en niet meer elke dag... alles helpt.
En je zegt 'niet om lullig te doen, maar...' Zeg nou eerlijk, je schrijft het wel om lullig te doen. Het is heel menselijk dat je een beetje kribbig wordt van het idee dat iemand met een normaal inkomen en 700 euro om van te leven het presteert om niet rond te komen terwijl jij het van minder dan 250 euro moet doen. Dat is zuur. Maar het is nu eenmaal zo dat je leeft naar je geld. Als je niks hebt ben je domweg veel bewuster bezig met je uitgaven, waardoor 50 euro meer mogelijkheden blijkt te bieden dan je zou verwachten. Als je meer hebt wordt je snel nonchalant. Daarom is het goed om bij een ruimer inkomen ook een weekbudget aan te houden. Daar moet je het mee doen.

Rekenmachine

Rekenmachine

19-11-2008 om 09:59

Kaaskopje

Nou niet om lullig te doen hoor :o). Maar je hebt mij geloof ik niet helemaal goed begrepen. Die 700 euro is niet om zomaar nog vrij te besteden. Daar moeten alle losse kosten vanaf. Boodschappen, benzine, proberen te sparen, zakgeld, eenmalige betalingen per jaar bijv., medicatie van 1 kind en alle voorkomende kosten. Oke dat is natuurlijk veel meer dan die 250 van Anoniem.

Maar je hebt gelijk, dat ook met een iets ruimer inkomen je een weekbudget moet hebben en ik merk dat nu we dat een paar weken hebben dat ook goed gaat en dat ik dat ook zie op de betaalrekening. Het lukt me om van 80 euro elke week gewoon gevarieerd te eten, maar ook een keertje de drogist, of zoals vorige week stofzuigerzakken van te kopen, wat er dan wel weer in hakt, en zoals die verjaarskadootjes zoals ik al aangaf. Soms houdt ik een paar euro over, die stop ik in een potje.

Door dat budget merk je dus toch dat er ongemerkt daarvoor makkelijk even werd gepint, dat scheelt dus echt nu we dat niet meer doen.

In een ander stukje schreef je over de vaste lasten vergelijken met de inkomsten. Dat heb ik al helemaal goed in beeld. Ik heb al jaren een excel bestand. Ik weet precies wat er inkomt en uitgaat per maand. Op de vaste lasten kunnen we niet meer bezuinigen, dat hebben we al goed gedaan. Oke we zijn nu over gestapt naar een andere energieleverancier, dat scheelt weer wat. Met onze zorgverzekering zullen we toch echt aanvullend verzekerd moeten blijven, want met zijn gezondheid kunnen we het ons niet permiteren om daarop te bezuinigen. Geen top verzekering hoor, gewoon gemiddeld.

Ik ben er echt mee bezig en wil het ook echt anders, want ik wil niet in de problemen komen. Daarbij helpen tips hier op OO ook goed .

Groeten, Rekenmachine

Rekenmachine

Rekenmachine

19-11-2008 om 10:03

Rood

Rood,

De financiën is jullie beider verantwoordelijkheid. Als jij ziet dat het mis gaat en je vriend weet dat niet, dan zal je er nooit iets aan kunnen veranderen. Zorg dat je je er samen in verdiept, dan kan je ook samen een oplossing bedenken. Als de één graag wilt, maar de ander weet niet dat er bezuinigd moet worden, schiet dat niet op. Waarom vind je het moeilijk om aan je vriend te vertellen? Heb je dingen uitgegeven waar hij het niet mee eens zal zijn?

Ga er samen voor zitten, echt.

Succes, Rekenmachine

Rekenmachine

Rekenmachine

19-11-2008 om 10:04

Kleding

Kleding ben ik helemaal vergeten mee te tellen, maar die moeten natuurlijk ook van het "losse" bedrag af.

Rood

Rood

19-11-2008 om 12:16

Tja

Van die €500,- moet getankt worden (2 auto's, werken beide redelijke afstanden), verjaardagen, kleding, leuke dingen, etc.

Nee, ik heb geen geld uitgegeven aan dingen die niet kunnen ofzo. En jullie hebben allemaal gelijk, maar ja.

Ik weet niet wie het schreef, maar hoe meer je hebt, hoe meer je uitgeeft natuurlijk. En 2 maanden goed opletten en we gaan goed.

Wel fijn om toch even hier mijn ei kwijt te kunnen!

Anne

Anne

24-11-2008 om 17:15

Hoe kom je er vanaf...

Wij zijn en door stom pech en door stom omgaan met geld, ook in de zorgen geraakt. Nu keihard bezig om doorlopend krediet af te lossen, het rood staan in te lopen, maar het lijkt wel alsof we er niet meer door heen komen. Steeds net te weinig geld, maar bijv. wel de auto/wasmachine kapot. En om wel nog wat boodschappen te kunnen halen, geld pinnen met de creditcard. Dat werkt ook niet, dat komt net zo hard weer terug.
Ik heb er nu echt heel erg pijn in mijn buik van, alles is opgezegd wat er op te zeggen valt, maar het gat wat we hebben, is zo moeilijk om in te lopen. En nogmaals: het is grotendeels eigen schuld, maar we hebben nu een goed overzicht van wat erin komt en eruit, maar toch....
(en afschuwelijk om overal nee op te zeggen, overal smoesje voor te verzinnen..))))))

Anne

Anne

24-11-2008 om 17:16

en dat laatste was geen smiley, maar een aantal toetsen van het toetsenbord plakken vast.

amk

amk

24-11-2008 om 17:47

Anne

vooral geen smoesjes verzinnen maar open kaart spelen. Echt dat helpt want dan gaan anderen met je mee denken.
Ik heb het niet slecht maar heb zelfs gewoon gezegd dat dingen even niet konden omdat ik een dure vakantie wil om een nare periode af te sluiten. En dus ook overal op bezuinig want lenen dat wil ik om deze reden niet.
Ik kreeg van alle kanten kleding voor mijn dochter aangeboden. Boeken over mijn vakantieland zodat ik die zelf niet hoef te kopen etc.
Van mensen die het financieel echt niet breed hebben bieden ook van alles aan om te helpen. En ik heb het niet over een weekje centerparcs, ik ga bijna 3 weken naar Zuid-Afrika echt luxe dus.

Vertel dus overal dat het even niet lukt, je hoeft niet te vertellen hoe het komt. Je zult merken dat mensen er dan ook rekening mee houden. En dan hoef je nog minder vaak nee te zeggen en dat maakt het ook allemaal makkelijker.

groet,
Angela

Rekenmachine

Rekenmachine

24-11-2008 om 19:39

Anne

Tjee jullie zitten flink moeilijk zo te lezen. Je schrijft dat jullie keihard bezig zijn om het doorlopend krediet af te lossen, en het rood staan in te lopen en geld pinnen met de creditcard, wat naar mijn weten ook steeds extra kosten met zich mee neemt. Je kan niet alles tegelijk lijkt me zo.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel schuld jullie hebben, maar kan je voorlopig niet iets minder af gaan lossen, beter iets langer dan nu niet meer kunnen leven, maar natuurlijk wel blijven aflossen.

Spullen verkopen via Marktplaats, heeft hier nu voor de Sint goed geholpen. En zoals ik hier dus ergens de tip las en die we nu al een aantal weken toepassen, een week budget. Dat werkt echt goed, je ziet het al snel op de rekening.

Gaat er echt meer uit dan er in komt? Heb je ook alle kosten benoemd in je overzicht. Ik zit zo maar hardop mee te denken.

En geen smoesjes bedenken. Gewoon eerlijk zijn dat het er op dit moment financieel niet in zit. Je bent echt de enige niet. Als je smoesjes gaat verzinnen of soms toch geld gaat uitgeven om het niet te laten opvallen, dan kom je alleen maar verder in de problemen.

Succes ermee, groeten Rekenmachine

Anne hier idem

hoi,
anne hier hetzelfde hoor. geen hoge schulden,maar wel flinke min staan. en elke keer als ik het iets inloop, gaat er wel iets stuk...

zucht

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2008 om 20:26

Anne

Wat is jullie inkomen? Ik vraag dat omdat je met een bruto inkomen tot 1700 euro hulp kunt krijgen van de gemeente. Ik ben nogal een voorstander van de kredietbank/stadsbank. Ze kunnen niet altijd helpen, maar het is een mogelijkheid die veilig is en waar men het belang van de klant voor ogen heeft. Als jullie onder het bovengenoemde inkomen zitten zou ik als ik jullie was alle achterstanden, leningen, enz. netjes op papier zetten en daarmee een gesprek aangaan met de kredietbank. Er zijn mogelijkheden om alles over te laten nemen door de kredietbank, waardoor je geen gespreide schuldeisers hebt, maar één overzichtelijke lening.
Mocht dat niet kunnen dan zou ik het doorlopend krediet om laten zetten in een persoonlijke lening.
Zeg tegen familie en bekenden dat jullie voortaan geen cadeautjes meer kunnen geven en dat jullie, de volwassenen, dus ook niets hoeven te hebben met verjaardagen. Dat komt wel weer. Elkaar een cadeautje geven met een verjaardag hoef je niet af te schaffen.
Ga naar de goedkopere winkels.
Probeer prijsbewust te worden.
Koop niets meer 'op de pof', dus ook geen stukke wasmachine vervangen door een op afbetaling, hoe aantrekkelijk dat ook is.
Hou je in met Sinterklaas.
Enz.

Sterkte, ik weet exact hoe jullie je voelen.

Knurf (wat o.t.)

Joh, ik heb je gemist hier. Dus je bent toch verhuisd? Ik ken overigens het verschijnsel dat alles plotseling tegenzit als je toch al net weinig geld had. Toen hadden we overigens geen kinderen en hebben heel vaak bonen uit blik gegeten

Fijn wonen

Dat is zeker veel waard, Knurf. Fijn je hier weer terug te zien.

Bastet

Bastet

25-11-2008 om 11:53

Knurf(ot)

Hey,welkom terug!
Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.