Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


Is de bloei bij jullie ook zo laat? Aan mijn Toscaanse Jasmijn zitten nu pas wat witte bloemetjes.

Imi

Imi

24-06-2021 om 23:23

Kan ik ook zoeken binnen een draadje? Ik zoek namelijk advies tegen huisjesslakken.

Vorig voorjaar heb ik aaltjes tegen naaktslakken gebruikt, dat werkt dit jaar nog steeds. Maar ik heb nog steeds massa's huisjesslakken. Heeft iemand tips? (Liever geen gif) En áls ik ze met de hand weghaal, wat doe ik er dan mee?

Imi, vogels eten graag huisjesslakken. Vooral lijsters zijn er dol op. Dus maak je tuin zo vogelvriendelijk mogelijk.

Als ik er teveel heb, dan gooi ik ze gewoon in de groenbak. Dit jaar valt het overigens erg mee.

Sophia_!

Sophia_!

25-06-2021 om 11:47

Amsterdamse schreef op 24-06-2021 om 11:46:

Is de bloei bij jullie ook zo laat? Aan mijn Toscaanse Jasmijn zitten nu pas wat witte bloemetjes.

mijn jasmijn is doodgevroren afgelopen winter 😭

misschien heeft het te maken met het slechte weer in de lente? Geen idee hoor, ik vond veel dingen laat dit jaar. 

Slofje schreef op 25-06-2021 om 11:38:

Imi, vogels eten graag huisjesslakken. Vooral lijsters zijn er dol op. Dus maak je tuin zo vogelvriendelijk mogelijk.

Als ik er teveel heb, dan gooi ik ze gewoon in de groenbak. Dit jaar valt het overigens erg mee.

Slakken met huisjes, dakloze exemplaren... ze weten allemaal  mijn kool en sla te vinden. Ze houden duidelijk niet van rucola.

Het schijnt dat ze er niet van houden als er koffiedrap aan hun zool blijft hangen. Tegelijkertijd verrijkt koffiedrap de grond. Dus ... strooien maar om die kool en sla heen!

Sophia_! schreef op 25-06-2021 om 11:47:

[..]

mijn jasmijn is doodgevroren afgelopen winter 😭

misschien heeft het te maken met het slechte weer in de lente? Geen idee hoor, ik vond veel dingen laat dit jaar.

Doodgevroren, dat is echt balen! Was ie al groot 😩?



In mijn enigszins vochtige stadstuin ook veel slakken, met en zonder huis. Die naaktslakken vorig jaar succesvol bestreden met aaltjes. De huisjesslakken zijn er dit jaar minder, hoewel het toch nog vochtig is. Als die huismiddeltjes hielpen hier niet. Ik pluk ze nu maar gewoon weg.


Escar-go korrels claimen milieuvriendelijk te zijn. In hoeverre dat echt zo is, kan ik niet vaststellen. Ze werken wel. Helaas wel prijzig.

Groeten,

Temet

Sophia_!

Sophia_!

25-06-2021 om 15:32

Amsterdamse schreef op 25-06-2021 om 15:18:

[..]

Doodgevroren, dat is echt balen! Was ie al groot 😩?



Hij stond er twee jaar, dus hij begon net mooi vol te worden. Echt balen! Nu staat er een nieuwe, maar hopen dat die het wel overleeft. 

Korrels tegen slakken. 

Ik heb een hele tijd een soort van steentjes om planten heen gehad tegen de slakken. Dat helpt best goed rondom Hosta’s enzo. Misschien dat koffiedrab ook wel te proberen valt.

Dees * schreef op 25-06-2021 om 16:32:

Korrels tegen slakken.

Ik heb een hele tijd een soort van steentjes om planten heen gehad tegen de slakken. Dat helpt best goed rondom Hosta’s enzo. Misschien dat koffiedrab ook wel te proberen valt.

Eierschalen (zo noemen wij ze, bruin of wit) laten drogen en die in stukjes erom heen strooien. Geeft kalk aan de tuin en slakken vinden ze niet fijn

Alles bloeit later dit jaar, als ik kijk naar foto’s van precies een jaar geleden staat de hele tuin in bloei, nu is bijna alles nog groen. Zal wel door het koude voorjaar komen.


Ik gebruik korrels tegen slakken bij de hosta’s en ik gooi ze in de groenbak als ik ze tegenkom. 

Dees * schreef op 25-06-2021 om 16:32:Misschien dat koffiedrab ook wel te proberen valt.

Oh ja; dat is waar ook: je schrijft het met een b. Dank je wel!

RodeKrullenbol schreef op 25-06-2021 om 17:40:

[..]

Oh ja; dat is waar ook: je schrijft het met een b. Dank je wel!

Graag gedaan 😬

Ik vind bijna alleen lege slakkenhuizen. Ik vrees voor obesitasvogels😉 
De planten staan hier ook nog niet in bloei, de hortensias hebben miniknoppen en de andere struiken nog niks....

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-06-2021 om 22:25

Knutselkei schreef op 25-06-2021 om 22:12:

Ik vind bijna alleen lege slakkenhuizen. Ik vrees voor obesitasvogels😉
De planten staan hier ook nog niet in bloei, de hortensias hebben miniknoppen en de andere struiken nog niks....

Raar he. De natuur loopt dit jaar echt weken achter vergeleken met de afgelopen jaren. (Ik hoop dat dat betekent dat we tot vér in november van een bloeiende tuin kunnen genieten.)

Ja echt raar....maar wat nog gekker is. De Catalpa is  altijd later met blad krijgen en die heeft dus wel een enorme kruin. Normaal is het al wat bloemen in de hortensias en dan komt de Catalpa langzaamaan.

Het begint nu allemaal wel als een gek te groeien. Hopelijk lang plezier van. De rododendron was laat,toen werd t heet en kreeg ik m niet bij gesproeid( met grondwater). Er zitten hier heel veel bijen en hommels. De plant schudde en zoemde dan volop. Als ik dan niet sproeide dan waren de bloemen zo weg . Nu kon ik het ondanks de hitte nog iets verlengen. De moestuin is niet echt succes. Broccoli is stokkoli alle bladeren zijn eraf gevreten. De sla doet t wel goed, de radijzen ook. De bonenplanten zijn nog helemaal niet groot,die hebben echt nog groeispurt nodig. De kersen zijn bijna allemaal gevallen, de appels doen t minimaal. De frambozen doen het wel goed,1 struik van de kruisbessen ook.Tenminste nog iets,haha.

Sophia_!

Sophia_!

26-06-2021 om 10:09

Jij hebt een heel grote tuin denk ik zo 's , Knutselklei?  Hij klinkt heel mooi, het is jammer dat we nog geen foto's kunnen plaatsen. 

ik heb sinds vorig jaar een kersenboom, daar zaten nu 10 kersen aan (veel he 😜), ze zijn allemaal verdwenen.  Mijn hortensia's beginnen nu eindelijk te verkleuren, het zou tijd worden. Ik wilde vandaag een hoop gaan doen in de tuin,  maar het regent weer. Dat is jammer. 

Ja wij hebben een redelijk grote tuin. Kleine kersenbomen en appelboom maar hoor Vorig jaar heel veel kersen, zo dik en lekker...nu bijna niks.Ze vallen eraf?

 We  konden zelf bouwen. We wonen aan de dijk en er is een volkstuin achter ons. We hoeven dus geen 2 bomen van alles te zetten. We hebben dus wel altijd heel veel onkruid vanuit de dijk, dat weer wel. Ik heb een mini moestuin gemaakt in de punt achter het tuinhuis. Wij hebben een rare vorm van tuin omdat we aan het bestaande pad naar de dijk mochten bouwen. Rechts is de kavel recht maar links loopt hij naar achteren toe 15 meter uit naar links. Een soort extra taartpunt zeg maar. Omdat je weer 5 meter vanaf de afscheiding moet blijven met bebouwing hebben we daar een driehoek van ongeveer 3 bij 5  over. Dat is nu een moestuin stukje. De bomen staan wel verdeeld door de tuin. 
Nu ga ik zo even helpen bij een oudere mevrouw in de volkstuin. Aardbeien plukken

De moestuin is dus achter het tuinhuisje en daar is t altijd beschut en warm. Net een kas

Sophia_!

Sophia_!

26-06-2021 om 13:08

Ik begrijp hoe het zit geloof ik 😁

 Wij zijn ooit nog eens voor een dijkwoning gaan kijken,  het lag prachtig met uitzicht op de akkers. Helaas visten we net achter het net. Lijkt me leuk wonen. 

Wat raar dat je kersen zomaar er af vallen, geen idee wat dat zou kunnen zijn. Jammer hoor. 

De hederaheg is aan de binnenkant van de tuin weer teruggesnoeid en afgevoerd. Een bomvolle aanhanger dus eer van t werk. In het najaar de buitenkant kortwieken om te voorkomen dat we in de kijk zitten. 

Om een luchtig draadje weer leven in te brouwen en omdat we meer in de tuin zitten daar rondreizen door Europa hier nog niet mogelijk is.

Kersenboom; diegene met een kersenboom hebben toch een gaasdoek erover tegen vogels en een (kersen) -vangnet eronder hangen?

Deze zomer geniet ik vooral van de bloeiende planten. De roze grootbloemige Elizabeth roos is echt een blikvanger geworden omdat hij ook wel 80cm hoog is. Zo’n  mooie kleur roze, nog mooier dan verwacht. Ik moet wel iedere avond de planten water geven. Maar ook de fuchsia roze Calla en gele Iris of de donkerrode en de gele Japanse Esdoorn.
Juist die kleur variatie maken mij blij. 
Omdat ik zo geniet, steek ik meer zorg in oa het ondersteunen van de bloeiende planten die dat nodig hebben. Alleen die Ligularia haal ik na de zomer uit de grond. De gaten in de bladeren,  met dank aan slakken, zijn mij een doorn in het oog.

Deze zomer staat de tuin er toch iets minder florisant bij dan andere jaren, ik vermoed toch door al die regen waardoor ook bloemen kapot gaan. Toch geniet ik van de phloxen in alle kleuren, zonnehoed, geraniums en hortensia’s. En de herfstanemoon, mijn lievelingsbloem, begint te bloeien en de hibiscus staat in de knop. Nu nog hopen dat de rozen een tweede ronde gaan bloeien, dat zou helemaal mooi zijn!

Ik passeer wel eens een tuin met grote hortensia’s die vol in de bloei staan. Zeker mooi, maar dan vraag ik mij af waarom voor één soort bloeiende plant gekozen is. Het mooie aan een tuin is juist de variatie in bloeitijden; is de ene uitgebloeid, staat het andere in de knoppen.
Die bloeitijden probeer ik op elkaar af te stemmen.

Nu de voortuin zo in bloei staat, geniet ik ook van passanten die even stil gaan staan om het geheel te bewonderen.

Doen jullie dat ook? Ik heb een aantal grootbloemige rozen die vol in de knop zitten. Wel acht knoppen bij elkaar op een steel. Ik heb een aantal knoppen verwijderd om zo de anderen meer ruimte en kracht te geven om tot bloei te komen. Eigenlijk net als een tros druiven. Op websites lees ik hier niets over, alleen maar over snoeien van takken of verwijderen bladeren met sporen.
 Doen jullie aan ‘krenten’ om zo je planten meer tot hun recht te laten komen?

Naar mijn ervaring hoef je je helemaal niet zo krenterig te gedragen, Flanagan. Als een roos zoveel knoppen krijgt, kun je rustig alle bloemen laten bloeien. Dit levert slechts een prachtig aangezicht op. En daar is toch weinig tot niets op tegen?

Flanagan schreef op 05-08-2021 om 14:23:

Doen jullie dat ook? Ik heb een aantal grootbloemige rozen die vol in de knop zitten. Wel acht knoppen bij elkaar op een steel. Ik heb een aantal knoppen verwijderd om zo de anderen meer ruimte en kracht te geven om tot bloei te komen. Eigenlijk net als een tros druiven. Op websites lees ik hier niets over, alleen maar over snoeien van takken of verwijderen bladeren met sporen.
Doen jullie aan ‘krenten’ om zo je planten meer tot hun recht te laten komen?

Mijn roos komt eindelijk op gang. Dit jaar  meerdere bloemen, hoera. Ik heb weleens gelezen dat de grootte van een roos beïnvloed kan worden door daar alle energie naar toe te laten gaan, dus andere knoppen weghalen. Maar ik heb liever middelgroot en veel, dan groot en eentje. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.