Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


Tamar

Tamar

05-11-2020 om 17:38

klimop

de klimop groeide bij mij letterlijk het huis in. We hebben holle kunststof kozijnen en ineens zag ik dat de vensterbank een klein stukje omhoog kwam en dat er piepkleine blaadjes uit staken. Goedemorgen klimop.

Pien

Pien

05-11-2020 om 23:50

Oh ok

Da's nieuw voor mij, dat bomen ook echt kunnen gaan woekeren.
Maagdenpalm vind ik overigens erg makkelijk in toom te houden.
Maar mijn bamboe laat zich dus niet uittrekken. Dat wordt uitgraven, en dat blijkt niet makkelijk. Hoewel ik nu eerst nog hoop weg te komen met proberen uit te putten.
Maar meestal vind ik het erg leuk als mijn tuin 'gewoon z'n gang gaat', spannend ook wel wat er allemaal uitkomt enz.
Maar bamboe is me te agressief.

Pien

Pien

05-11-2020 om 23:51

Ja klimop

staat daar wel bekend om. Daar staat tegenover dat klimop zich makkelijk laat verwijderen.

Hanny61

Hanny61

06-11-2020 om 09:51

Herfst

De moeraseik is weer prachtig rood. De salvia staat nog steeds in bloei (al vanaf mei!) en ook de vlinderstruik bloeit nog steeds. De wilde bloemen die we in maart gezaaid hadden, in de veronderstelling dat ze in de zomer zouden gaan bloeien, bloeien nu. Een prachtige aanblik, al die kleuren.

Ik lees dat een aantal mensen planten in de tuin hebben staan, waarvan ze de naam niet kennen. Download de app ‘Plantnet’ en je krijgt antwoord op al die vragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2020 om 02:37

Hanny

Ik gebruik plantnet en -snap en vind het handig maar soms ook niet. Soms krijg je verkeerde resultaten.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2020 om 02:41

Pien

Da's nieuw voor mij, dat bomen ook echt kunnen gaan woekeren.===

Ik leer elke dag nieuwe dingen in de tuin.

Nog wakker?

https://nos.nl/livestream/2355634-kijk-hier-joe-biden-spreekt-amerikaanse-bevolking-toe-als-president-elect.html

Nog wakker Kaaskopje?
Toevallig is nu de live toespraak van Joe Biden. Net begonnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2020 om 11:33

AnneJ

Ik hield het niet vol tot die tijd 😅

Ach, je weet ook wel wat hij verder zegt.
Geen blauwe en rode staten, maar de Verenigde Staten van Amerika.
Ik was net even wakker geworden en was toch wel benieuwd.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2020 om 00:11

AnneJ

Het hier een beetje o.t. dus laatste: liever voorspelbaar op zijn Bidens dan op zijn Trumps.


I k gaf mijn zo goed als uitgedroogde bloembakken water. Zo maar. Het einde is in zicht. Ik ga ze morgen opruimen denk ik. En dan bedenken of ik het hierbij laat of nog een rondje doe maar dan heide of zo.

Amsterdamse

Amsterdamse

09-11-2020 om 07:48

Hulst

AnneJ, idee om hulst in de bak te zetten? Mooi groen met rode besjes, en ben je meteen al klaar voor kerst

Wij hebben ook klimop, de eenvoudige soort, en ik vind die heel fijn. Ben een van de weinigen, denk ik! Blijft groen jn de winter en is een prima bodembedekker op moeilijke plekken.
Ik heb wel een ander beeld bij woekeren, meer dat de plant ongecontroleerd overal groeit waar je het niet wil. De klimop groeit weliswaar hard (fijn maar is heel prima in toom te houden.

Doenja

Doenja

09-11-2020 om 21:09

Over bakken gesproken

Ik had vandaag een mazzeltje; kon een partij zinken teilen en emmers ophalen. Maar nu de vraag; wat zet je erin wat het n beetje blijft doen de komende winter?

rode krullenbol

rode krullenbol

09-11-2020 om 22:52

Tip

Wat dacht je van een 'evergreen' als de wollemia nobilis? Zie bijvoorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wollemia

Rode krullenbol

Pien

Pien

09-11-2020 om 23:16

Fijn Amsterdamse

Ging bijna twijfelen aan mezelf, maar ben dus toch niet de enige met die ideeën mbt woekeren van planten.
Klimop vind ik appeltje-eitje (het gras bijv geeft me heel wat meer werk, al heb ik overal hedera)) en iets als maagdenpalm is daar weer een fractie van.
Mijn tuin is verder zo ingericht dat er een hoop groeit waar ik het liever niet heb. Voor mij is dat charmant+ een hoop leuk werk. Dat heeft niets te maken met echt woeker gedrag zoals mijn bamboe.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2020 om 10:32

Pien

Ik heb qua denken een omslag gemaakt van wat ongewenst is. Dat is het pas als je er zelf last van hebt. Veel "onkruid" kun je inheemse planten noemen, wat hier hoort dus. Maar we hebben ons aangeleerd dat dat buiten de tuin thuishoort. Ik ervaar die planten meestal niet als woekersoorten. Spontane klaproos vind ik prachtig, fluitekruidachtige planten ook. Vorig jaar had ik een enorme distel in de voortuin. Echt mooi. Maar die moest er door de plek in de tuin toch uit helaas.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2020 om 10:40

Woekeren

Laat ik het erop houden dat mijn invulling van woekeren ongebreidelde groei en verspreiding is. Ik begrijp dat het niet altijd klopt met de letterlijke betekenis. Ik had niet de bedoeling om te wedijveren in wat de ergste lastpakken zijn.

Mandevillas

Een vriendin van mij deed haar mandevillas weg, die kopt elk jaar nieuwe. Dat vind ik zonde dus wel een uitdaging om ze alle 4 te laten overwinteren bij mij in de aanbouw. Grote glazenwand dus het wordt niet heel erg koud. Vorig jaar was t met de mijne gelukt. hopelijk nu ook

rode krullenbol

rode krullenbol

10-11-2020 om 13:06

Picea mariana lijkt me ook wel wat

Oftewel: zwarte spar! Je kunt er een voedzame thee van zetten die naar verluidt goed is voor de luchtwegen. Zie:


https://youtu.be/ucAJBGca720. Helaas is deze boomsoort in Nederland moeilijk te verkrijgen. Weet iemand hier misschien een geschikt adres?

Rode krullenbol

bieb63

bieb63

10-11-2020 om 15:52

net als Kaaskopje

Ik ben ook niet zo van de standaard ideeen over onkruid of woekering e.d. Onkruid is voor mij pas onkruid als IK het niet in in de tuin wil / niet mooi vindt en/of het ten koste gaat (verstikking ofzo) van andere planten enz. Sowieso hou ik niet zo van een recht toe rechtaan tuin of volgens 'regels' (ook niet qua inrichting in huis trouwens). Van mij mag er in de tuin ook best wel wat woekeren. Pas wanneer het té wordt, of het ten koste gaat van andere planten, ga ik aan de slag.

Overigens ook fijn voor vogels en andere beestjes

R. Krullebol

Esveld al geprobeerd?

Groeten,

Temet

Pirata

Pirata

10-11-2020 om 19:28

Bruikleen

Ik beschouw de tuin niet als van mij, maar in bruikleen van de natuur. Bij mij is ie dus ook niet erg aangeharkt en/of betegeld.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-11-2020 om 22:50

Beste Temet,

Bedankt voor de tip. Men biedt er een platgroeiende dwergvariant aan van de picea mariana. Helaas staat erbij, dat deze niet eetbaar is. Ik zoek dus nog even verder.

Groetjes,

R. Krullenbol

Pien

Pien

10-11-2020 om 22:59

Het zal ook wel te maken hebben met

prioriteiten, en tijd enzo.
Ik heb erg weinig tijd voor de tuin, dus ik zie een hoop 'gewoeker' niet eens. Ik zie het pas als ik er echt heel veel last van heb. Het gewone bijschaven van het oerwoud door hier en daar wat uit te trekken en af te knippen doe ik zonder nadenken en hoort voor mij gewoon erbij.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2020 om 23:25

Poeh Pirata

Bruikleen gaat me dan ook weer wat ver. Onze tuin is al zo'n 50 jaar niet van de natuur meer, of nog veel langer eigenlijk. En het zal nooit vrije natuur worden ook. Maar wat ik wel ben gaan vinden, is dat de tuin in dienst van de natuur moet staan. En dat kan binnen alle grenzen van het begrip siertuin.

Pirata

Pirata

11-11-2020 om 08:44

Kaaskopje

Mensen dénken dat een lapje grond van hen is. De planten en dieren denken daar heel anders over. Het is een eenzijdig, menselijk perspectief.
Menselijk egocentrisme eigenlijk.

Ik doe dan ook weinig aan de dieren die mijn tuin bezoeken. Ik heb heel veel mieren en zelfs een mol.
Wel richt ik de tuin in naar mijn eigen wensen, maar daarbij blijft ook ruimte voor "ongewenste zaken" zoals beperkt onkruid (in verloren hoeken) en krioelende insecten. Zelfs spinnen en wespen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2020 om 09:34

Intuïtief tuinieren 😅

Je kunt mijn methode intuïtief tuinieren noemen en ik zet die smiley erbij omdat ik een beetje allergisch ben voor die term bij bijvoorbeeld schilderen. Gewoon maar een potje verf op het doek uitsmeren en daar diepere betekenissen aan verbinden gaan voor mij richting "zweef". In de tuin zweef ik niet bepaald. Door mijn kippigheid ziet het er meer uit alsof ik een woeste beek over moet steken over gladde keien. Ik doe in mijn tempo (laag) de zware klussen ook zelf tot waar mijn spieren dat aan kunnen. Met de "poten" in de aarde/klei dus. En ik doe eigenlijk maar wat. Ik ben er wel achter dat dat niet automatisch succesvol is, dus ik moet dat intuïtieve wat loslaten en de grond verbeteren aan de hand van wat ik erover zie en lees.. Maar de tuin is al diervriendelijk, veel minder betegeld en dat gaat alleen maar meer worden.

Ik heb nu ook een volkstuin te leen (nog niet officieel op mijn naam) en dat is helemaal kleffe kleigrond wat aan de schep blijft plakken. Nu moet ik leren hoe je daarmee om moet gaan. Wat ik mooi vind, is dat de officiële huurders ook dezelfde aandacht voor beestjes in de beplanting laten zien. De tuin is naast een tuin waar de bijen van het complex worden gehouden, dus ik zie het zelf ook wel als taak om daar aan bij te dragen met veel soorten bloemen in de tuin.

Mijn dochter en schoonzoon kwamen gistermiddag even kijken en tot mijn plezier stond dochter te stuiteren van enthousiasme. Zij wil ook een stukje! 😀. Zelfs schoonzoon steeg een beetje op boven zijn gebruikelijke kalme houding. Dit kun je doen dat kun je doen, oh ik vraag het wel even aan die man daar... Je hebt van die momenten dat het leven even meer glans krijgt en samen met het prachtige weer was dit zo'n halfuurtje.

Kaaskopje: kleffe kleigrond

Voor het geval je de tip nog niet kent: bij kleffe kleigrond schijnt het zo te zijn dat je die voor de winter moet omspitten (waar mogelijk natuurlijk). Door de vorst zouden dan de kluiten kapot vriezen. Geen idee of het werkt trouwens, maar het klinkt logisch

En verder veel compost etc gebruiken in de hoop dat dit de structuur van de grond verbetert.

Groeten,

Temet

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-11-2020 om 21:10

go go Kaaskopje!

je hebt een nieuwe liefhebberij gevonden. Schitterend. Ja, klopt van dat spitten Temet, maar dat is echt zwaar werk! Misschien wil schoonzoon dat doen? Scheelt een dagdeel sportschool

Pien

Pien

12-11-2020 om 00:19

Schoonzoon Wilgenkatje?

Waarom niet dochter of schoonzoon?

Pirata, mooi gezegd, bruikleen van de natuur.
Ik zal die zin ook onthouden voor als mijn buurvrouw weer heel subtiel komt klagen over mijn oerwoud
Ik doe ook niks aan dieren in mijn tuin, probeer alleen muggen niet te faciliteren door water te laten staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.