Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


40er

40er

06-08-2020 om 14:02

Ginkgo

Nog nooit geroken.

De lindeboom die voor staat is een irritante boom. In het voorjaar vreselijk plakkerig, alles zit dan altijd onder.

Het beste is om je wensenlijst mee te nemen naar een goede kwekerij en daar iets moois uitzoeken!

Pirata

Pirata

06-08-2020 om 15:36

Nu niet

Een boom planten bij 30+ graden zou ik overigens niet adviseren.

Hanne

Hanne

06-08-2020 om 15:54

Niet nu

Nee we gaan niet nu bomen planten, maar de hele tuin is nu zandbak en ik wil een goed plan hebben voor we weer gaan opbouwen.

Niets is overigens meer veranderlijk dan wij. We waren er eigenlijk wel uit en zijn met een lijstje bomen naar een bomenkweker gegaan. Ik denk dat we geluk hadden met de meneer die ons hielp. Hij wist echt heel duidelijk waar hij het over had.

We gingen kijken naar de Acer Griseum en dat is inderdaad een prachtige boom. Maar hij groeit erg langzaam, voor je daar echt wat schaduw van hebt, ben je 5 tot 10 jaar verder. Daar hebben we niet genoeg geduld voor. En hij is slecht te snoeien.

De amberboom groeit iets sneller en is goed te snoeien. Omdat hij gemakkelijk te snoeien is kun je zelf bepalen welke vorm je wilt. Eerst neerzetten en daarna pas kijken welke hoogte de stam moet krijgen en zelfs wat je voor vorm in de kroon zou willen, dat scheelde ook nog de helft in de prijs. Insecten zijn niet dol op de amberboom en hij is relatief ongevoelig voor ziektes. Dus prima boom om bij een terras te plaatsen.

We wachten nog anderhalve maand en dan bestellen we de bomen, dan is de tuin ook weer een paar stappen verder.

Hanne

Ha, leuk dat je nog even meldt wat het geworden is. Ik vond die acer destijds best hard gaan, maar dat was omdat ik op de een of andere manier dacht dat ze maar een meter of 4 werden (pas later las ik dat het 10 is) en hij zat na 6 jaar al op een meter of 3. Ik keek trouwens even wat die dingen kosten als ze een beetje hoogte hebben, en dat wordt een dure grap.

Maar het wordt dus een amberboom. Wist niet dat je die kon snoeien, want de amberbomen die ik hier zie, zijn/worden niet gesnoeid.

"Ik denk dat we geluk hadden met de meneer die ons hielp. Hij wist echt heel duidelijk waar hij het over had."
Dan weet je weer waarom je bij de vakman koopt en niet bij de Intratuin.

Groeten,

Temet

Hanny61

Hanny61

09-08-2020 om 12:46

Mysterie van de fluweelhortensia

Voor wie benieuwd is, wat er aan de hand was.

Ik gaf al aan dat we vanuit de vaart de tuin besproeiden. De fluweelhortensia staat tegen de achterkant van de garage aan.
Onlangs vertelde mijn man, dat hij denkt iets te fanatiek gesproeid te hebben. Na een paar dagen kwam er water in de garage door de vloer omhoog! Het ziet er dus naar uit dat we de fluweelhortensia hebben verzopen. Hij leeft nog wel, maar ziet er nog steeds treurig uit. De vlinderstruik die in de buurt stond heeft het niet gered.
We zullen wat voorzichtiger zijn met sproeien.

Doenja

Doenja

11-08-2020 om 09:23

Over verzuipen gesproken

We waren een weekje weg en de sproeiers automatisch ingesteld. Daar hadden we nog niet zoveel ervaring mee en met de voorspelde hitte blijkbaar te lang laten sproeien elke avond. Resultaat; wel gras (eindelijk na 5 maanden) maar de zitmaaier slipte en groef zich in. Nu een half gemaaid gazon met zwarte bandensporen. En een berg onkruid in de borders waar je U tegen zegt. Te heet om te wieden want telkens als ik omhoog kom val ik bijna flauw. Tuinieren met uitdagingen zeg ik maar. De vijgenboom slaat eindelijk aan en ik wil die verplaatsen tegen de kale zuidmuur. Ooit gezien bij een landhuis, zooooo mooi! En op de camping gezien hoe ze op een grasveld een strook wilde bloemen ingezaaid hadden. Daar kon ik een prachtig boeket van plukken en dan zag je nog niet dat er wat weg was. Ik kon nu ook t voorbeeld laten zien aan mijn lief. Hij heeft ook mn geliefde schapenhek geregeld en als t minder heet is dan gaan we dat plaatsen. Eindelijk de tuin weer afschermen. Nu lijkt het wel een openbaar plantsoen, de weg loopt door in de tuin.

Amsterdamse

Amsterdamse

03-11-2020 om 08:35

Herfst!

Ik geniet enorm van mijn herfsttuin. Gelukkig gaat de natuur gewoon zijn eigen gang, naast alle zorgen over corona en geweld in de straten.

Ik kijk nu uit op belachelijk veel rode sierappeltjes in combinatie met het nog frisgroene blad van de Japanse sierappel, en op de vlinderstruik met prachtig grijzig blad.

De bloemen van de hortensia hebben werkelijk schitterende kleuren, een mix van vergrijsd paars, roze, blauw. En er staan nog wat franse geraniums in de pot knalroze te bloeien. En bodembedekker geranium met nog wat lichtroze bloemetjes en een grotere struik met witte kelkjes (weet niet wat dat is). Tussendoor staan de nog groene varens.

En overal tussen liggen gekleurde herfstbladeren van de bomen in de buurt. Zo mooi!

Ik hoop nog altijd op een egeltje, ik heb de perfecte tuin ervoor, met allemaal fijne verstop- en overwinterplekjes, maar zal wel niet gebeuren in mijn Amsterdamse binnentuin

Bloembakken

Ik was wat te laat met het verversen van de bloembakken, ook omdat er nogal wat wind stond en dan hebben de bakken een tijdje tegen de binnenmuur gestaan.

Nu zijn de bloemen wel mooi maar het zijn droogbloemen geworden.
Toch nog mooi om vanachter het raam naar te kijken.

Flavia

Flavia

03-11-2020 om 08:48

kleuren

mijn tuin ligt vol met bladeren van mijn kersenboom, als ik die niet dagelijks opveeg is het een grote glibberige bende.
De kleuren zijn wel heel mooi. Precies wat Amsterdamse beschrijft van de hortensia's.
Mijn fucsia staat nu voor de derde keer dit seizoen te bloeien, wel wat minder bloemen dan de eerste 2x maar toch.

Ik heb de hortensia's en de fucsia in bloembakken staan, bij mijn flat konden die gewoon buiten blijven staan in de winter, maar nu met mijn tuin weet ik even niet hoe ik ze het beste over kan houden.
Hebben jullie tips?
Moeten ze naar binnen? Kan ik ze inwikkelen met bubbeltjes plastic? En als ze binnen staan hoe vaak of juist niet water geven?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2020 om 09:12

Kersenboom

Het lijkt me leuk om een kersenboom te hebben, maar daar heb ik niet veel plaatsingskeuze meer voor. Hij mag niet te groot worden en komt in de tuin die noordwest ligt. Bij het hek is een groot deel van de dag zon. Ik ontdekte dat er een dwergvorm bestaat. Heeft iemand daar ervaring mee?

Pirata

Pirata

03-11-2020 om 09:25

Flavia

De hortensia buiten en de fuchsia's naar binnen, in zijn algemeenheid gesproken. Fuchsia wel koel wegzetten.

Flavia

Flavia

03-11-2020 om 09:30

Kaaskopje

er is altijd ruimte voor een kersenboom.
Mijn hele tuin is 4x4 meter. En die boom is zeker 3,5 meter hoog nu. Staat ook heel handig midden in mijn tuin. (not!)

Zonnehoed

Zonnehoed

03-11-2020 om 09:30

Roos

Hier geeft de roos nog steeds knalroze bloemen en er zitten nog veel knoppen in. De geraniums bloeien nog, net als de andere eenjarigen. Verder begint het verval behoorlijk in te treden. De bomen zijn bijna kaal. Ik heb alweer 150 bollen gepland voor in het voorjaar. Daar verheug ik me nu al op!

Pirata

Pirata

03-11-2020 om 09:35

Ja rozen

Ik ga straks weer wat rozen knippen om in een vaas te zetten. Ze gaan nog als een tierelier.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2020 om 09:54

Wat bloemen betreft

Ik heb ooit gelezen dat het niet veel zin heeft om bolchrysanten in de tuin te laten staan. Gelukkig heb ik dat genegeerd, want ze bloeien nú als een tierelier. Ik weet namen nooit uit mijn mouw te schudden, maar ik meteen een theeroos is opnieuw gaan bloeien, planten die al maanden bloeien doen dat nog steeds. Een verdwaald dropplantje stond vrolijk te bloeien en heb ik in de voortuin gezet. Ik wil niet per se alles uit de achtertuin naar de voortuin kopiëren, maar de dropplant is een prettige aanvulling.

Eerder heb ik daar al twee struikjes geplant en bloembollen die tot ver in de zomer gaan bloeien. In het voorjaar ga ik los met zaden. Ik heb inmiddels een voorraadje van prachtige planten, nu nog opkomen, haha.

De, eigenlijk best grote voortuin ziet er nog wat kaal uit. We hebben diagonaal een groot deel creatief betegeld, geen keurig pad dus, meer een puzzel, omdat mijn duofiets daarover naar de overkapping moet. Links aan de straatkant, naast de schuur, schijnt in de ochtend al de zon, maar rechts, bij het huis, pas halverwege de middag. Bij de weg staat een grote sierkers. Ik denk inmiddels zo'n 28 jaar oud. Tegen de weg en net geplaatst hek staat bamboe die nog laag is, maar het goed doet.

Nu heb ik bedacht om het stekelnootje min of meer tussen de tegels te laten groeien. Ze schijnen tegen een minder vriendelijke behandeling te kunnen. Tussen de achterdeur en het raam zou nog iets passen, maar niet te groot. Geschikt voor een halve dag schaduw, 's winters denk ik de meest frisse plek van de tuinen en in de zomer een halve dag hete zon. Welk struikje zou daar goed gedijen?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2020 om 09:55

Negeer rare zinnen maar 😁

...

Zonnehoed

Zonnehoed

03-11-2020 om 10:48

Kaaskopje

Hortensia’s doen het goed in de schaduw, of hosta’s, of varens, herfstanemonen...

Tamar

Tamar

03-11-2020 om 11:02

Slauerhoff

Mijn huis is vuil, mijn kindren, talrijk, krijsen
De varkens wroeten ronkend in de hof.

Maar bergen, blauw en ver verheven, eisen
mijn aandacht op, die stijgt uit stank en stof.

Ah wat mooi!

Bedankt voor dit gedicht Tamar. Het is treffend. Je laat gewoon je geest ontsnappen naar de bloem op de mest.

Slauerhoff had ik op mijn lijst. Ik vond dat plastische over de aardse slijkachtige dingen in het leven toen heel aantrekkelijk leesbaar. Mooie herinneringen komen boven. Dankjewel!

Tamar

Tamar

03-11-2020 om 13:29

Mooi!

Dat gedicht kwam ineens omhoog bij dit onderwerp...

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2020 om 22:27

Varen, hortensia en hosta

Ik heb geen hortensia-vingers geloof ik. Ik heb in de achtertuin een vijvertje. Daar staat ook een varen en ernaast stónd een hosta. De hosta is opgepeuzeld. In de voortuin kan ik het opnieuw proberen, maar met een soort met dikke bladen. Die zijn té zware kost voor slakken. Een varen aan die kant... oh misschien weet ik een plekje!

Pien

Pien

04-11-2020 om 00:39

Kaaskopje

Geen woekerende bamboe, hoop ik voor je?
Wat een ellende hier zeg. Zo mooi die bamboe, door vorige bewoners gepland, maar wat een ellende, dus hij moet nu toch echt weg.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2020 om 09:33

Pien

Nee geen woekerende bamboe 😊. Er woekert hier wel meer, bomen bijvoorbeeld. Ik moet elk jaar van alles wegwerken en boomdikke wortels duwen onze tegels omhoog. Het is een heidens karwei om die te verwijderen. Ik los dat deels maar op door een soort mozaïek van tegels te maken, zodat je niet over uitstekende tegelranden kunt struikelen. Waar nodig haal ik de wortels weg. Ik ben dan erg tevreden met mezelf, haha. Jongere buren kijken naar me met een blik die ik kan uitleggen als " die is gek!" óf "dat doet ze toch maar!". Ik geef ze voor beide gelijk.

kaaskopje kersenboom

ik heb een kleine kersenboom ooit bij de Lidl gekocht met van die dikke rode kersen. Hij is maar een kleine 2 meter hoog en heel smal, maar kersen dat ie droeg. Hij knapte nog net niet om.
Wie weet kan ie ergens bij jou in de tuin dus wel.

Pien

Pien

04-11-2020 om 23:28

Oei Kaaskopje

Jij hebt wel een heel speciale tuin, als daar bomen in woekeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2020 om 12:57

Lilian

Leuk om dat te horen, dan ga ik daar ook voor.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2020 om 13:05

Pien

Als zaden de kans krijgen om te kiemen, wordt je tuin vanzelf natuurgebied. Ik vis momenteel zoveel mogelijk van de grond, maar het is te veel om alles te voorkomen. Ik heb in potjes een kleine eik, ( uit de tuin getrokken), esdoorn e.d. en van eigen tuin stekken van vlinderstruik, sering, peer, kardinaalsmuts e.d..

Pien

Pien

05-11-2020 om 14:42

Kaaskopje

Ik denk dat je nog nooit een bamboe hebt zien woekeren, dan snap je het fenomeen woekeren pas. Woekeren is bijzonder explosief en praktisch niet te stoppen.
(Ik zit nog in groot gevecht met mijn bamboe)
Ik heb hier ook wel veel klimop etc en nog een paar andere woekeraars waar ik de naam niet van weet maar dat vind ik allemaal peanuts tov bamboe.
Bomen woekeren niet.

Pirata

Pirata

05-11-2020 om 15:15

woekeren

Misschien woekeren bomen niet, maar ze zaaien zich lustig uit.
Elk jaar trek ik een stuk of 30 a 40 Amerikaanse eikjes uit de grond. Niet te spreken over de Esdoorns, pfff. Plus nog tientallen scheuten van een Dingesboom.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2020 om 17:28

Pien

Ik weet wat woekeren is. En als je woekeren echt letterlijk neemt dan past het idd meer bij bamboe. Dat wist ik en heb daarom een niet woekerende soort, die langzaam groeit.

De fluweelboom schijnt ook van woekeren te houden. Klimop kan er ook wat van en ik heb ook mijn best moeten doen om maagdenpalm terug te dringen.

Maar met bomen moet je dus ook oppassen. De iep is echt een verschrikking. Die woekert misschien niet zoals o.a. bamboe doet, maar hij vermeerdert zich erg enthousiast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.