Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hetty,*

Hetty,*

10-01-2009 om 20:40

Dekbedden wassen?

Ik las in Gezondheid dat meerdere mensen het dekbed gewoon in de 60 graden was gooien? Is dat normaal? Ik zou het graag willen maar ik heb ooit zo'n Texels-dekbed gewassen en die is gekrompen, dus ik was in de veronderstelling dat het eigenlijk niet kan.
Dus: wassen jullie je dekbedden? Zo ja: op welke temperatuur en hoe vaak?
Groetjes Hetty,*

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merla

Merla

10-01-2009 om 21:08

Ik was alleen

Ik was alleen een dekbed die ik wassen kán. Dus als het op het label staat dat en hoe ik het zelf wassen kan.
Onze kinderen hebben allemaal een soort van katoenen dekbed en die ik zelf kan wassen. Ook op 60 graden zelfs, maar ze worden er niet mooier van dus ik doe het zo min mogelijk. Dus alleen als er over gespuugd is of als er een plasongelukje gebeurd is. Anders gaat hij regelmatig naar buiten om te luchten. Vooral nu met vriesweer is dat heerlijk en volgens mij ook heel goed!
Dus ik zou als ik jou was een dekbed alleen wassen als het echt nodig is én als er op het label staat dat het ook kán.

Brianna F

Brianna F

10-01-2009 om 21:33

2 keer per jaar

Als het zomerdekbed erop gaat was ik het wintergeval op 60 graden en in de winter andersom.

Minet

Minet

10-01-2009 om 21:39

Texels dekbed

Hetty, ik ga er vanuit dat jouw dekbed van wol is, gezien de naam, en dat wast inderdaad wat lastig en krimpt.
De dekbedden waarover hier gesproken wordt zijn synthetische dekbedden met katoenen tijd, die was je gewoon op 60 graden en mogen in de droger.
Groetjes, Minet

Dons ook gewassen

Ik heb mij 90% donzen dekbed ook zelf gewassen na een tip van hier en dat gaat prima. Ik heb hem ook in de droger gedaan met een stuk of 10 tennisballen.

marie

marie

11-01-2009 om 15:01

Zelden

Hallo
Ik heb tot nu toe alleen nog maar dekbedden van de kinderen (140 x 200) gewassen als ze erover gespuugd hadden.
Ik ben altijd bang dat de vulling "oplost" door het wassen en ze dus in kwaliteit/warmte achteruit gaan.
Trouwens - wij hebben zelf een dekbedden (katoenen zomerdekbed en een katoenen winterdekbed) van 240 x 220 en die passen echt niet in mijn wasmachine! Dus die zijn nog nooit gewassen (4 jaar oud ofzo).
En vies? Waarvan dan? De viezigheid gaat toch in de hoezen zitten en die was ik op 60 graden.
Groetjes

Anneke Boerma

Anneke Boerma

11-01-2009 om 20:13

Wassen en vriezen

Verhip, dat is ook war: met de vrieskou gaan alle huisstofmijntjes (want dát is het vuil wat in je dekbed gaat huizen) morsdood! Ik zal ze komende week ook es allemaal buiten hangen, ik hebnu immers een mooi droogplat met waslijnen Ze moeten toch verschoond worden.
Maar ik was ze wel, hoor, ook ongeveer 2x per jaar. Wij hebbe 3 eenpersoons en een kleuterdekbedje en dat past allemaal. Ik koop ook alleen katoen, ik hou niet zo van synthetich, voor kleding ook niet.

Nens

Nens

12-01-2009 om 19:05

Soms wel 6 keer per week,,,

hier dekbedden van de Hema en die gaan soms wel 6 keer per week in de wasmachine op 40 graden kort programma(en in de droger). Niet omdat dat onze hobby is, maar ivm een erg veel plassend kind. Gaat prima, dekbed gaat al enkele jaren mee.

Past niet in de wasmachien hoor

ons dekbed, en zo groot is hij niet, gewoon 2persoons.
Maar daarom breng ik het ook naar de stomerij

1 persoonsdekbed van mijn zoontje was ik wel maar doe hem niet in de droger.

Kussens overigens wel, op aanraden van de kussenverkoopmevrouw , dan valt de vulling weer beter op zijn plaats, maar dit terzijde.

gula

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.