Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

"Echte Nasi"


Chiquita schreef op 06-05-2021 om 10:17:

[..]

ha, lekker, deze hou ik erin, maar dan zonder lombok ivm capsicum-allergie

ja je kan het lekker altijd zelf aanpassen naar hoe jij het het lekkerst vind of na wat je mag hebben šŸ˜Š

Temet schreef op 05-05-2021 om 18:34:

De nasi van de Chin Ind is Chinees, meer dan Indonesisch. Ik zou eens op internet zoeken naar "egg fried rice". Er gaat vziw niet veel kruiderij in.

En inderdaad, altijd gekookte afgekoelde rijst gebruiken.

Groeten,

Temet

klopt dat is meer chinese nasi inderdaadĀ 

De Indonesische versie (nasi goreng) is heel anders inderdaad maar wel met veel kruiden.

Grappig hoe verschillend de Indische recepten zijn.

voorgekookte rijstĀ 

300 gram gerookte spek dobbelsteentjesĀ 

3 eierenĀ 

1 ui

3 teentjes knoflookĀ 

3 tl trassiĀ 

400 gram dunne prei ringenĀ 

2 el sambal oelekĀ 

2 el zoute vis sausĀ 

4 el zoete ketjapĀ 

knoflook en ui pellen en grof snijden. In de blender met trassi en eventueel zout. Spek bakken , uien massa erbij en even mee bakken geklutste eieren mee bakken. Dan sambal even mee bakken, rijst erbij. Dan ketjap en vissaus erbij en de prei, kort mee bakken.

Da's mijn recept, gekregen van een Indische vrouw die kookles gaf.






De kruiderij besteed ik uit, ik gebruik altijd de natte boemboe van Indonesia (het merk is onder verschillende namen in de handel trouwens). Daar zit duidelijk trassi in. Wel voeg ik extra ketjap (de zoete Indonesische) en sambal toe.

Ook ik doe er altijd uitgebakken spekjes in (maar wel veel minder), en ui, verder nog eventuele restjes vlees, of worst, of een handje garnalen, wat prei en voor verdere groenten kijk ik ook altijd wat er nog in de koelkast ligt te verpieteren. Nog een mini-restje boontjes? Een beetje Chinese kool? Hup, in de nasi goreng!Ā 

Ik maak altijd apart een omeletje (hoeveelheid ei hangt dan weer af van wat er verder nog door gaat) en snij dat in reepjes voor door de nasi, want als ik het ei bak zoals hierboven aangegeven wordt het bij mij een onaantrekkelijk gekleurd drabje, dat vaak ook aan de wok aanbakt.

Groeten,Ā 

Temet

Fourtyfour schreef op 06-05-2021 om 15:54:

Grappig hoe verschillend de Indische recepten zijn.

voorgekookte rijst

300 gram gerookte spek dobbelsteentjes

3 eieren

1 ui

3 teentjes knoflook

3 tl trassi

400 gram dunne prei ringen

2 el sambal oelek

2 el zoute vis saus

4 el zoete ketjap

knoflook en ui pellen en grof snijden. In de blender met trassi en eventueel zout. Spek bakken , uien massa erbij en even mee bakken geklutste eieren mee bakken. Dan sambal even mee bakken, rijst erbij. Dan ketjap en vissaus erbij en de prei, kort mee bakken.

Da's mijn recept, gekregen van een Indische vrouw die kookles gaf.





dit is ook echt een aanrader inderdaad!

je hebt inderdaad veel verschillende soorten, het ligt ook aan de verschillende streken in Indonesiƫ.

Temet schreef op 06-05-2021 om 17:17:

De kruiderij besteed ik uit, ik gebruik altijd de natte boemboe van Indonesia (het merk is onder verschillende namen in de handel trouwens). Daar zit duidelijk trassi in. Wel voeg ik extra ketjap (de zoete Indonesische) en sambal toe.

Ook ik doe er altijd uitgebakken spekjes in (maar wel veel minder), en ui, verder nog eventuele restjes vlees, of worst, of een handje garnalen, wat prei en voor verdere groenten kijk ik ook altijd wat er nog in de koelkast ligt te verpieteren. Nog een mini-restje boontjes? Een beetje Chinese kool? Hup, in de nasi goreng!

Ik maak altijd apart een omeletje (hoeveelheid ei hangt dan weer af van wat er verder nog door gaat) en snij dat in reepjes voor door de nasi, want als ik het ei bak zoals hierboven aangegeven wordt het bij mij een onaantrekkelijk gekleurd drabje, dat vaak ook aan de wok aanbakt.

Groeten,

Temet

oh heerlijk! Ik ga al helemaal watertanden.

Jaana

Jaana

07-05-2021 om 10:02 Topicstarter

Oh, wat ben ik blij met jullie tips en thankx voor de het volledige recepten.Ik ga ze binnenkort uitproberen. Hebben jullie nog tips voor de rijstkoker?

Als je rijst niet gaar is kan het zĆ­jn dat je te weinig water gebruikt. Als ik goed heb opgelet gebruik jij een kopje water op een kopje rijst, bij mijn weten is het eerder anderhalf kopje water per kopje rijst.

Hier staat een maatverdeling op de rijstkoker, maar op de een of andere manier heb ik een paar keer ruzie met dat apparaat gehad dus mijn partner kookt nu altijd de rijst. Als ik rijst kook, gebruik ik een pan.

Groeten,

Temet

Ik gebruik ook altijd rijst koker

ik was altijd de rijst 2 keer.

vul het met water totdat het een anderhalf vingerkootje boven de rijst uitsteekt,

laat de rijst koken...Ā 

als de rijstkoker aangeeft dat de rijst klaar is roer ik het nog eens door, trek de stekker eruit en dan laat ik de rijst met de deksel erop nog 10 a 15 minuten na stomen. De stekker hoef je er niet in te laten dan brand de onderkant aan.

maar door de warmte die nog in de rijstkoker zit stoomt de rijst zich daarmee, wel de deksel erop!

voor nasi zou ik het een dag van te voren koken (in de avond) dan heeft het de hele nacht om goed af te koelen.šŸ˜Š

Ps. Door het nastomen word de rijst altijd perfect gaar.

Bij mijn magnetron een ideale functie om rijst te koken. De exacte hoeveelheden zou ik even moeten opzoeken, maar op bv 200 gram rijst komt 450 ml (kokend) water. In magnetron, na 5 minuten doorroeren, dan 11 minuten, doorroeren en dan nog eens 5 minuten, afdekken en even laten staan. Perfecte rijst

Ik gebruik geen rijstkoker, maar een gewone pan. 1.5 kopje water op 1 kop rijst. Aan de kook brengen, 10 minuten op laag vuur. En vervolgens nog een 5-10 minuten met gas uit laten staan.
Surinaamse nasi is overigens ook erg lekker. (Inmiddels zelfs de favoriet van mijn Indo familieleden....)

boekenlegger schreef op 07-05-2021 om 16:13:

Ik gebruik geen rijstkoker, maar een gewone pan. 1.5 kopje water op 1 kop rijst. Aan de kook brengen, 10 minuten op laag vuur. En vervolgens nog een 5-10 minuten met gas uit laten staan.
Surinaamse nasi is overigens ook erg lekker. (Inmiddels zelfs de favoriet van mijn Indo familieleden....)

helemaal mee eens! Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig meer Surinaamse nasi eet dan Indonesische nasi.

Surinaamse nasi heb je ook meer varianten van.

Surinaamse nasi? Hoe maak je dat dan?

Slofje schreef op 07-05-2021 om 17:54:

Surinaamse nasi? Hoe maak je dat dan?

ik kan het wel uitleggen maar oooh je hebt veel soorten met verschillende kruiden en vlees erin op Google kun je even alle soorten bekijkenĀ  en dan even kijken welke je denkt lekker te vinden en welke je wil proberen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.