Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

"Echte Nasi"


Ik ben zelf gek op  moksi alesi, de gele rijst met makreel erin. Maar zoals ik al zei je hebt verschillende soorten dus even kijken welke jou het meest aantrekt.

heerlijk!

Jaana

Jaana

07-05-2021 om 19:01 Topicstarter

En wie weet het recept van heerlijke (lichtbruine) pindasaus?

Hmmm, ik zie overal maggiblokjes en heel veel zout. Niks voor mij, ik krijg het vermoeden dat Surinaamse nasi dus vooral heel veel zouter is dan andere nasi, die al zout is? Ik houd sowieso niet van maggi.

Slofje schreef op 07-05-2021 om 19:36:

Hmmm, ik zie overal maggiblokjes en heel veel zout. Niks voor mij, ik krijg het vermoeden dat Surinaamse nasi dus vooral heel veel zouter is dan andere nasi, die al zout is? Ik houd sowieso niet van maggi.

Klopt. In tropische landen wordt veel meer zout dan hier gebruikt (je verliest daar immers veel meer zout door zweten). Het gaat overigens om die ieniemienie Maggi blokjes. 4 daarvan is 1 bouillonblokje. Ik gebruik meestal de helft uit het recept en voeg geen extra zout toe. Sojasaus is ook zout...

Je kunt piment gebruiken dat is een besje en geen zout en heeft toch een pittige smaak. Je kunt van alles naar je eigen hand zetten. We eten wraps met kip-kerrie, eigenlijk roti kip. Hoeft geen massala, mag, kan ook met kerrie en nootmuskaat. Hoeft geen kouseband kan ook sperziebonen of haricots verts. Beetje zout. Beginnen met een gesnipperd uitje en knoflook in de olie/boter en als laatste een een paar gekookte eieren erbij, met kerrie. Volkoren wraps van de supermarkt of rotivellen uit de toko.

Kan ik niet beter een handvol lavas gebruiken dan ipv maggiblokjes? Of heeft lavas (maggikruid) niks weg van maggiblokjes?

Slofje schreef op 07-05-2021 om 19:36:

Hmmm, ik zie overal maggiblokjes en heel veel zout. Niks voor mij, ik krijg het vermoeden dat Surinaamse nasi dus vooral heel veel zouter is dan andere nasi, die al zout is? Ik houd sowieso niet van maggi.

nja maggi gebruiken we sws niet 

soja saus wel maar je kan zelf bepalen hoeveel zout je erin doet maggiblokjes kan zeker maar hoeft niet persee

Slofje schreef op 07-05-2021 om 20:20:

Kan ik niet beter een handvol lavas gebruiken dan ipv maggiblokjes? Of heeft lavas (maggikruid) niks weg van maggiblokjes?

jawel hoor lavas kun je zeker gebruiken als vervanger van de maggiblokjes,

kan wel zijn dat de anijs een andere smaakt brengt, maar het is een kruidige plant dus zal ook veel smaak brengen in je nasi 😊

kwestie van proberen denk ik.

ik heb zelf nog nooit lavas gebruikt in de nasi dus mocht het je goed smaken, laat het weten dan ga ik het ook eens met lavas proberen!

Slofje schreef op 07-05-2021 om 19:36:

Hmmm, ik zie overal maggiblokjes en heel veel zout. Niks voor mij, ik krijg het vermoeden dat Surinaamse nasi dus vooral heel veel zouter is dan andere nasi, die al zout is? Ik houd sowieso niet van maggi.

klopt er word naast kruiden veel zout gebruikt inderdaad. 

Ps. De sojasaus (zoute ketjap) die erin gebruikt word die is vooral zout.

vaak word er best wat ingedaan daardoor kleurt de nasi mooi bruin.

maar wat ik zelf thuis doe en misschien ook een tip: gewoon minder soja erin doen de nasi krijgt alsnog een mooie lichtere bruine kleur en geeft alsnog een lekkere smaak ondanks je minder gebruikt, en brengt dus ook minder zout in je gerecht.


Er is ook zout arme ketjap te koop. In elk geval van conimex, ik dacht ook van kikoman en dat merk in die witte jerrycannetjes.

Ik heb ooit van een Indonesiër geleerd om gesnipperde uien lekker bruin te bakken, op z'n laatst knoflook erdoor en dan de rijst. Maar bij de uien gaat er ook gelijk véél zout in. Op z'n laatst desnoods nog wat prei kort mee bakkie. Apart eitje bakken erbij. Erg zout en erg lekker. Mijn ervaring met Surinaamse koks is ook dat er heel veel blokjes maggi doorheen gaan. 

De maggiblokjes die in de Surinaamse keuken worden gebruikt zijn vziw bouillonblokjes. Dus wat anders dan dat spul in een flesje. Ik heb aan Surinaamse nasi nog nooit een maggismaak bemerkt (al heb ik nou ook weer niet zo heel vaak Surinaamse nasi gegeten).

Groeten,

Temet

Ja, ik sta op zoutarm dieet dus al dat zout gaat het voor mij niet worden..

Ik gebruik altijd al A-ketjap want die is het lekkerst. Ik zal het van der week eens proberen met de lavas en de A-ketjap enz. Vandaag even pizza en morgen koken de kinderen (hoop ik) dus het wordt wat later in de week. Met die makreel lijkt me ook wel lekker, misschien doe ik zoiets. 🐟🌶

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.