Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lola75

Lola75

18-01-2009 om 21:11

Een hond of toch niet?

Wij spelen met de gedachte om een hond te nemen. Omdat vanwege werk mijn man en ik 1 à anderhalve dag niet thuis zijn, vragen we ons af of een heb hebben van een hond verstandig of mogelijk is. Zijn er oppasmogelijkheden voor honden, hoe werkt dat met uitlaatservices, hoe lang kan een hond alleen worden gelaten enz enz?
We hebben allebei nooit eerder een hond gehad en zijn dus totaal niet thuis in de ins en outs rondom een hond.
Hier een hondenkenner in de buurt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jans

jans

19-01-2009 om 00:06

Spijt

Mijn zus wilde ook perse een hond.
En nu, na een half jaar zegt ze: als ik er opnieuw voor moest kiezen zou ik het niet weer doen.
Haar man werkt hele dagen en zij werkt thuis.
Maar een dagje weg is er niet bij, zelfs niet langer dan 2 uur.
Stofzuigen met hond erbij is een ramp want hond vindt dit een geweldig leuk spel.
Strijken boven is niet leuk met een jankende hond onder aan de trap.

Nu ben ik zelf helemaal geen honden fan maar na het horen van mijn zus haar verhaal, begin ik er echt nooit aan.

Wij hebben sinds april een hond

en die is ook 1,5 dag alleen....nou eigenlijk 1 keer van 8.15 tot 3 uur( wordt wel even uitgelaten om 12 uur) en 1 keer tot 8.15 tot 11.30 want dan komt opa.
De eerste weken hebben we haar wel om de 2 en daarna 3 uur uit gelaten maar dat wel snel afgebouwd naar 4 keer per dag.
Als ze op mijn vrije dagen smorgens een 1-1,5 uur mee naar het bos is geweest( tot ongeveer 10 uur) gaat ze die dag nog 2 keer( 14 uur en 18 uur) naar buiten.Soms 3 keer als de kinderen nog een keer bij de dijk willen spelen, dan gaat ze mee.En Savonds laat plast ze voor in het plantoen in welgeteld...10 seconden,haha.
We hadden het daar laatst op de hondencursus over; de cursusleidsters lieten hun ( meerdere) honden ook 1 keer lang uit, min. een half uur los en de andere 2 a 3keren gingen ze echt gewoon voor het plassen, gewoon 5 minuten.

Het is een hond die graag beweegt dus dat heeft ze wel nodig, maar daar kun je bij het ras naar kijken. Hiervoor hadden wij een berner sennen die nog te lui was om meer dan 10 minuten te lopen.... ( en die was toen we nog allebei werkten soms ook 3 dagen van 6 uur alleen, ging prima)
Ook bij onze zwager is de hond wel 2 dagen hele dag alleen.

Als ik met de hond weg ben geweest dan ga ik of boodschappen doen of zo en boven t huishouden doen...beessie ligt toch lekker voor pampus en is dan erg tevreden.
Wij gaan gewoon weg hoor als we weg willen, inderdaad moet je dan na een uur of 5 weer thuis zijn maar dat zijn wij eigenlijk altijd wel. En anders regel ik oppas die m even uitlaat, is zelden een probleem.

Ik zou zeggen als je het echt wil moet je het gewoon doen.
Probeer het anders eens met een leenhond?
Veel succes met beslissen.

Dropke

Dropke

20-01-2009 om 21:59

Verschil in ras

Ja, het is mogelijk, een hond en 1 a anderhalve dag niet thuis. Wel ligt het er dan aan, welke hond ?? Er zit natuurlijk wel verschil tussen een pupje en een al opgevoede hond. Een pup kost natuurlijk in het begin veel energie en tijd. Je kunt hem of haar natuurlijk nog wel alles leren. Ook het alleen blijven. Een wat oudere hond zou ook goed kunnen, omdat deze het al gewend kan zijn. Heel belangrijk, dat je je eerst verdiept in welk ras bij jullie en jullie situatie past. Zoek je een hele aktieve hond, of een rustige ? Een waakhondje of een sul ? Een schoothond of een wat afstandelijke hond? Een meegaande hond, of een eigewijze rakker? Een hond is snel gekocht en karakter speelt ook mee, maar veel ellende kun je al voorkomen als je weet hoe het ras ongeveer in elkaar zit. Een doberman is toch iets anders dan een poedel. Een labrador iets anders dan een Jack Russell.
Bekijk, lees, vraag (fokkers) welke hond nou erg goed bij jou/jullie past. Dan is het goed om te leren hoe een hond denkt. Het stukje van jans hierboven is zo te lezen pure onervarenheid. Een hond is op de eerste plaats toch een dier die afgaat op zijn instinct. Bijv. het postbode verhaal: Veel honden zijn nogal fel op postbodes. Heel vervelend, maar wel begrijpelijk. Ze beschermen hun terrein en de roedel (het gezin). Het werkt ook echt. Die vreemde komt...ik blaf zo hard als ik kan en dan wordt ie bang he ! Dan draait hij zich om en verlaat ons terrein. De volgende dag probeerd die lefgozer het weer....wacht maar, ik laat nu ook mijn tanden zien !! Ja hoor, hij vertrekt maar gauw weer !

Aktie-reactie. De hond wordt beloond voor zijn gedrag, immers de postbode vertrekt, missie geslaagd.

Dan iets doms wat eigenaren nog wel eens doen : De hond wordt getraind om bij de baas te komen. Dat gaat best goed, de hond komt meestal als hij/zij geroepen wordt. Maar dan ziet de hond iets leukers dan de baas. Een andere interessante hond, heeel veeel ruimte(het bos of heide bv) of rent hij ineens de weg op. De baas zegt je naam nu niet spontaan en blij, maar hij schreeuwt hard...nu raakt de hond door de war. Hij rent nog verder of kruipt in elkaar. De baas nadert het dier en schreeuwt "FOEI" of krijgt zelfs een klap. Ja daag ! De volgende keer als de baas roept .... rennen, wegwezen !!!

Zo zijn voor alle gedragingen voor de hond een hele simpele verklaring. Het wordt absoluut een deel van je gezin, maar jij wordt ook deel van zijn of haar roedel.

Verdiep je eerst lekker in die beesten. De voorpret is ook heel leuk ! Als je weet welk ras je zoekt, ga op zoek naar een goede fokker of kijk of er nog een fantastisch hondje op zoek is naar een tweede kans. (Asiel of wegens omst. te koop) Neem bij het kiezen ook iemand mee die meer verstand van honden heeft. Honden hebben wel veel aandacht nodig. Ze kunnen enorm aan je hangen, ze vertederen je, ze troosten je, ze communiceren met je, ze spelen met je...en dan verlaten ze je....dan mis je ze en weet je dat je per ongeluk verliefd werd op dat zo bijzondere dier.

Sorry dat het verhaal zo lang is geworden, maar je ziet ... ik ben dus een honden-liefhebber !!Vol trots Mijn honden : In de hondenhemel : Teddy(17)kruising-Arco(12)kortharige bouvier-Dolly(16)kruising-Boris(12)bouvier-Brenda(15)poedeltje-Diana(2)doberman-Snoopy(8)parson jack russel.

Nog bij ons : Rocky(14)cairn terrier, Semmy(4,5)jack russel, Tessa(4)boerenfox. Tessa is moeder van 10 kids(2 nestjes) en Semmy van 5. (1 nestje)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.