Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een vraag aan een kok

Hallo,

Ik ben totaal geen keukenprinses (mijn man kookt gelukkig) en heb hulp nodig bij een probleem. Onze zoon van vier is nog voordat hij een jaar oud was gestopt met het eten van avondeten. Hij is inmiddels vier en wil zijn angst overwinnen. Hij heeft de diagnose voedselangst gekregen. Gezondheidtechnisch hebben we alles onder controle maar mijn vraag gaat over het volgende.

Ik heb een ingang gevonden dit probleem aan te pakken. Toen hij ergens een wafel op een stokje zag heeft hij deze gegeten omdat het leek op een soort koek/wafel wat hij al van klein af aan eet. Toen hij het at bleek het gemaakt te zijn van pannekoekenmix en hoera hij luste het, ik dus pannekoekenmix genomen , gist er in en hopla "wafels" gebakken. Daarna de volgende stap. Pannekoeken in de pan gebakken en met koekvormpjes vormpjes er uit gestampt. En dat eet hij nu ook. (uiteraard een proces wat langer geduurd heeft dan dat het nu lijkt) Vervolgens heb ik aardappelpuree (voor in de oven) gemaakt en de aardappelpuree ook in het wafelijzer gestopt en ook dat durfde hij te proeven, hij vond het vies maar OK. Hij durft nu te proeven , de vorm van de wafels is voor hem veilig en dat wil ik verder benutten. Nu dacht ik aan worteltjes uit blik, dat is ook een gladde massa (en zoetig), als ik dat pureer maar ik denk dat ik dat niet zo maar in een wafelijzer kan stoppen. Wat kan ik daar doorheen doen dat het dikker wordt en een succes kan worden er als echte wafel er uit te zien. Zo wil ik dan verder met mais en doperwten enz. Graag tips !

alvast ebdankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

09-04-2009 om 16:27

Nou....

Misschien denk ik te simpel hoor,maar je kunt de wortel pureren met aardappel,een soort hutspot dus.Ik denk dat de substantie stevig genoeg wordt,ik bak namelijk altijd een soort hamburgers van een restje hutspot.en aardappel is ook vrij neutraal van smaak.
Groetjes en succes!
Bastet

Liesje74

Liesje74

09-04-2009 om 16:49 Topicstarter

Hallo bastet

De eerder geprobeerde aardappelpuree luste hij niet maar dat was kant en klaar uit een pakje en zelfgemaakt is te grof vrees ik maar ik schrijf hem op.

Guinevere

Guinevere

09-04-2009 om 17:06

Ja, wortel en aardappel

Ik zou ook kiezen voor het mengen van wortel en aardappelpuree. Van de k&k-aardappelpuree vind ik zelf alleen die van de Aldi te eten. Dat is namelijk voornamelijk aardappel, ipv voornamelijk zout en andere smaakversterkers.
Fijn trouwens, dat hij nu dingen durft te proberen! Stoer van hem! Ik heb mijn zoon uitgelegd dat je dingen vaak pas na 10 keer proeven lust, dus dat het héél normaal is als je iets de eerste keer niet zo lekker vindt.

Er is mee te variëren

Courgettekoekjes gaan er hier altijd in: pannekoekbeslag wat dikker maken dan je normaal zou doen, courgettes raspen, wat zout erop strooien en het vocht er goed laten uitlekken (desnoods een beetje "uitpersen" met een lepel) en dan door het beslag roeren en op de normale manier wat dikkere pannekoeken bakken. Je kunt dit ook doen met gepureerde mais, met gepureerde gekookte wortel, met gepureerder gekookte broccoli, met bloemkool en verzin het zelf verder maar. Het is echt heel simpel.

Broodkruim?

Afgezien van het feit dat aardappel ook mijn keus zou zijn, maar dan heel fijn geprakt of door een zeefje gedrukt, zou je ook broodkuim kunnen proberen. Lust hij wel brood? Kies dan het normale brood, of anders wit brood. Later zou je paneermeel kunnen gebruiken. Of je maakt wafelbeslag zonder suiker en doet daar de wortelpuree door? Wat dacht je worteltjestaart? Heel lekker en gezond. Is niet war, lijkt op taart, is ook zoet en er zit dus groente in. Ik weet dat er in de VS ook courgettetaart op die manier gemaakt wordt.

Veel succes met je pogingen!

Dorry

Bastet

Bastet

09-04-2009 om 18:36

Liesje

Je kunt de aardappel wel wat smeuiger maken met een beetje melk,dan is ie waarschijnlijk ook fijn genoeg!
Groetjes,Bastet

Liesje74

Liesje74

09-04-2009 om 19:50 Topicstarter

Ben blij

oh wat ben ik blij met jullie reacties. Ik moet even kijken hoe ik het integreer. Want bv de worteltjes idd gewoon door wat dikkere pannekoekenmix te doen ben ik bang dat hij ineens weer stopt met pannekoeken eten (ja een mens is bang voor iedere terugtrekkeing) maar toch wel een mooie opening met heel veel ideeen idd . Brood lust hij ook en de links ga ik eens doorspitten.

hahah ben opgewonden als een klein kind. Ik denk idd dat ik morgen ,want dan eten we weer pannekoeken de worteltjes door een deel ga doen en dan mag hij dat proeven (hopelijk), leuk oranje wafels hahahaha vind hij het dan toch niks kan ik gelijk overstappen op "normale "pannekoeken....spannend.

Asa Torell

Asa Torell

09-04-2009 om 20:44

Liesje (ot)

Ik ben benieuwd hoe het met je gaat. Weet je al meer over je gezondheid?
En niet-ot, geen tips maar wel een compliment voor je mannetje, dat hij dapper zijn eetprobleem te lijf gaat!

Liesje74

Liesje74

10-04-2009 om 08:24 Topicstarter

Hallo asa (ot)

Ja gaaf dat hij het nu aandurft he ben helemaal blij.

Ik weet nog niet heel veel betreffende mijn gezondheid, Er is een lymfklier nagekeken wat ik had ineens ook nog een verdachte lymfklier en die is gezond verklaard !!!! , en a.s. dinsdag de baarmoeder(kijk) operatie waarbij ze het hopelijk weg kunnen halen dus we gaan nog even spannende en zeer onrealistische dagen in. En dan als alles goedaardig blijkt te zijn mag ik dan met zo'n groot litteken nog proberen zwanger te worden ?(willen het nog 1 jaar de kans geven als alles OK is) waarschijnlijk niet gezien mijn geschiedenis met een premature geboorte. Nou ja je leest het al er gaat weer een hoop door mijn hoofd. Hoe gaat het met jou dan ? Zodra ik wat weet na dinsdag laat ik het in het groepje "wie wanneer zijn NOD" (zwanger worden) weten en dan hoop ik dat ik van de gyn weer mee mag doen

Asa Torell

Asa Torell

10-04-2009 om 08:40

Liesje

Ik hoopte dat je de operatie al gehad had... maar het moet komende week nog dus! Veel sterkte alvast gewenst en ik duim hard voor een goede afloop. Ik 'ken' je trouwens van de draadjes over eten en enig kind zijn die je had geschreven, niet van het NOD draadje - hoewel ik daar wel kijk. En dat zal ik de komende tijd zeker weer doen.

*Lotus*

*Lotus*

10-04-2009 om 09:16

Misschien simpele maiskoekjes?

Half blikje mais pureren, bloem erbij en misschien wat zout en peper.

Riefkoek of appelflensjes ...

Riefkoek is geraspte (rauwe) aardappel (door de rasp van de keukenmachine), ei, zout, peper en paneermeel en dan bakken in olie. evt. voor je zelf te combineren met een lekkere rauwkostsalade. Onze kids eten dit met appelmoes en sausjes (mayonaise en curry).
Of appelflesjes, hier een hit. Maakt heel dik pannenkoekenbeslag maar met extra suiker en kaneel. Appels met appelboor uitboren en schillen en in dunne plakjes snijden. Door het beslag heen en bakken in gril of koekenpan in boter.
Groente stampotten kun je altijd dikker maken met paneermeel. en dan idd soort riefkoekjes van maken.
Succes.
gr. Rymcke

Liesje74

Liesje74

10-04-2009 om 20:00 Topicstarter

Asa

Dankje wel. Ik wist nog wel waar je mee schreef maar wist niet meer helemaal zeker en heb voor de zekerheid voor als je het wilt weten de naam van de topic neergezet waar ik in iedergeval na de OP laat weten hoe het met me gaat. En je merkt al aan mijn eerdere berichtje dat enig kind zijn heb ik nog niet helemaal geintegreerd...zucht. Maar goed eerst deze uk maar goed aan het eten krijgen al hoewel ik dat volgend de therapeut niet te hard moet hopen

Liesje74

Liesje74

10-04-2009 om 20:05 Topicstarter

Koekjes.riefkoek

Dames bedankt voor het meedenken. Koekjes en geraspte aardappel is al te ver vooruitgedacht voor onze uk. Hij eet helemaal geen avondeten bh pannekoeken, het moet echt dezelfde consistentie hebben als pannekoeken of wafels en er hetzelfde uitzien als pannekoeken of wafels.

Ik heb vandaga geprobeerd gepureerde worteltjes door de wafelmix te doen maar dat ging mis, het bleef een soort kokende massa. waarschijnlijk klopte de verhouding pannekokenmix niet met de melk en worteltjes. Binenkort nog maar eens proberen.

Ineke P.

Ineke P.

10-04-2009 om 20:29

Pompoen

je kuntook pompoen koken en pureren en dat door de pannenkoekmis mengen, je neemt dan wat minder melk. Dan heb je een heel glad beslag waar je wafels van kunt maken. De smaak is ook heel neutraal dus de kans op succes is groot waardoor je zoontje weer een opsteker verdient, en wellicht weer meer open staat voor nog iets nieuws, bijv. bloemkoolpuree.
Ik ken je probleem, mijn zoon heeft ook op deze manier leren eten, alleen zat bij hem de start in een patatje, dus ik heb eindeloos gevarieerd met allerlei groentepureetjes gemengd met aardappelpuree en dan krokant gebakken.
En voor jou om vast naar uit te kijken: mijn zoon is nu een grote sterke jongen van 18, die heel gezond eet.Het kan!

Ineke P.

Ineke P.

10-04-2009 om 20:30

Sorry

sorry voor de tikfouten

Ineke P.

Ineke P.

11-04-2009 om 08:40

Basisrecept

Vannacht nog even over je vraag nagedacht. Het is belangrijk dat je een goed basisrecept hebt en dat heb je. Als je nu een goente of fruitpuree wilt toevoegen moet je het volume van het vocht in je basisrecept verminderen met het volume van je puree die je toevoegt. Je begint met weinig puree en veel basisvocht en je voert bij succes bij je zoon de hoeveelheid puree op.
De puree moet helemaal glad zijn,dus zonder vezeltjes. Pas bij gebleken succes kun je het proberen grover te laten.Als je het moeilijk vindt om gladde pureetjes te maken en er is geen sprake van allergie/intolerantie dan zou je ook olvaritpotjes voor 4 maanden kunnen nemen.
heel veel succes!

Liesje74

Liesje74

11-04-2009 om 17:06 Topicstarter

Ineke

Ben blij te lezen dat jouw kerel inmiddels al een gezonde 18 jarige is hihihh. Ik kan zeker iets met je tips en idd de potjes olvarit kunnen goed helpen kost bijna evenveel als goeie worteltjes en ik hoef dan niet de hele mixer weer schoon te maken Bedankt. !!! ik heb de verhouding gewoon te onnouwkeurig gemaakt en wilde gelijk te veel worteltjes in 1 keer door het beslag doen maar ik moet de rekenmachine er maar eens bijhalen ivm de verhoudingen of de maatbeker. Ik werd iets te enthousiast en wilde te snel......jemig dat ik zelf niet op de olvarit gekomen ben....pffffff

Wat een supertip, ineke!

Die courgettekoekjes van mij hebben nl niet bepaald het uiterlijk van een pannekoek. Ze zijn dikker en kleiner (ik bak er zelf 3 tegelijk in 1 koekepan). Het voordeel van als hij dit niet durft te eten, is dat hij wellicht nog steeds wel pannekoeken lust (het is immers niet hetzelfde, het lijkt er alleen maar wat op). Maar de tip van olvarit vind ik helemaal super gevonden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.